Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Susanne skrivet 28 september 2010, 12:47:17 PM

Titel: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Susanne skrivet 28 september 2010, 12:47:17 PM
Denna bild tog jag någonstans runt Piteå i somras. I baken hade vi en rövslickade tyskreggad buss som inte låg många meter efter oss på E4:an. Han körde väldigt ryckigt och kom till slut till samma hotell som vi i Umeå. Om han kom hela vägen till Tyskland utan att ha orsakat en olycka, det vet jag inte.
(http://i299.photobucket.com/albums/mm309/sussie_38/2010-07-21_Sverige_092.jpg)
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 13:06:12 PM
Om du nu upplevde att det var obehagligt att bussen låg så nära, varför körde du inte åt sidan vid lämpligt tillfälle och släppte om bussen?

/ Henrik
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2010, 13:15:46 PM
Schemmer-Reisen GdbR.
Am Gangsteig 3
84329 Wurmannsquick
Landkreis Rottal-Inn
Niederbayern
http://www.schemmer-reisen.de

Du kan ju alltid ta bort ditt eget personnamn från bilden och sända den till info@schemmer-reisen.de
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Jan skrivet 28 september 2010, 13:26:45 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 13:06:12 PM
Om du nu upplevde att det var obehagligt att bussen låg så nära, varför körde du inte åt sidan vid lämpligt tillfälle och släppte om bussen?

/ Henrik


Visst det kan man ju göra, men det är dåligt av en yrkesförare att göra så här.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Susanne skrivet 28 september 2010, 13:34:22 PM
Jag tycker att sådana chaufförer som denna är en skam för hela yrkeskåren.

Det finns hastighetsbestämmelser även för tyskar, så varför ska (min sambo körde) han slänga sig åt sidan för att tysken inte han hålla hastighetsbestämmelserna.
Min sambo är yrkeschaufför och håller alltid hastigheten, det är hans lapp och hans inkomst, fram kommer man endå, men på ett säkrare sätt.

Det känns lockande att maila bilden till dom, kanske gör det, tack för informationen Ersa.

Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 13:49:36 PM
Busschauffören kanske tyckte att personbilen höll för låg hastighet,  inte försvarbart att ligga för nära för det, men bussens hastighetsmätare visar troligen mera exakt hastighet än personbilens.

Personligen om jag utsattes för liknade situation, så skulle jag släppa förbi bussen, istället för att ha den bakom mig.

En enkel anledning till detta, om det nu är så illa som Susanne påstår, bilden kan ju ljuga lite med...  kan mkt väl vara våra kör/vilotidsregler.

Lite kö vid några vägarbeten längs vägen, och hela tidsplanen spricker. Föraren kan få böta 3000:- vid en kontroll för så lite som 1 minut för mkt körtid. Hade regelverket varit lite mer flexibelt, så hade åtminstånde jag lättat lite på gasen , istället för att ligga på max, och komma fram itid.

Vid en eventuell revision, så tittar polisen bara efter kör/vilotider, hastigheten bryr de sig inte om, mkt svårt att bevisa att man kört för fort. Men varje sekund du kör över tiden ser de mkt väl, det lyser rött på skärmen.

Kanske man borde se över regelverket och arbetsmiljön kring detta.

/ Henrik
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: buskörare skrivet 28 september 2010, 13:54:21 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 13:49:36 PM
Busschauffören kanske tyckte att personbilen höll för låg hastighet,  inte försvarbart att ligga för nära för det, men bussens hastighetsmätare visar troligen mera exakt hastighet än personbilens.

Personligen om jag utsattes för liknade situation, så skulle jag släppa förbi bussen, istället för att ha den bakom mig.

En enkel anledning till detta, om det nu är så illa som Susanne påstår, bilden kan ju ljuga lite med...  kan mkt väl vara våra kör/vilotidsregler.

Lite kö vid några vägarbeten längs vägen, och hela tidsplanen spricker. Föraren kan få böta 3000:- vid en kontroll för så lite som 1 minut för mkt körtid. Hade regelverket varit lite mer flexibelt, så hade åtminstånde jag lättat lite på gasen , istället för att ligga på max, och komma fram itid.

Vid en eventuell revision, så tittar polisen bara efter kör/vilotider, hastigheten bryr de sig inte om, mkt svårt att bevisa att man kört för fort. Men varje sekund du kör över tiden ser de mkt väl, det lyser rött på skärmen.

Kanske man borde se över regelverket och arbetsmiljön kring detta.

/ Henrik

Vad blir bötesbeloppet för vårdslöshet i trafik samt kanske vållande till annans död om man kör på bilisten i ett sånt här läge då? Troligen mer än dom 3000. Denna buss ligger inte på max, h*n har ju överskridit skalan genom att bryta mot lagen. Aldrig okej.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Susanne skrivet 28 september 2010, 14:01:17 PM
Det här var tydligen rutten för denna buss.
http://www.schemmer-reisen.de/reise24.htm
De var inne på dag 11 en resa mellan Rovaniemi-Umeå, 52 mil.

Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2010, 14:19:37 PM
Citat från: buskörare skrivet 28 september 2010, 13:54:21 PM
Vad blir bötesbeloppet för vårdslöshet i trafik samt kanske vållande till annans död om man kör på bilisten i ett sånt här läge då? Troligen mer än dom 3000. Denna buss ligger inte på max, h*n har ju överskridit skalan genom att bryta mot lagen. Aldrig okej.

Det är frågan det. Jag tror att beloppen för kör- och vilotider är högre än för vårdslöshet i trafik. Det är iaf lättare att åka fast för brott mot kör- och vilotider vid en kontroll upp till flera år efter brottet begick, än vårdslös körning ute i skogen. Tyvärr innebär denna snedfördelning att tunga fordon körs mer aggressivt.
Även i ren linjetrafik kan ju i princip en kö eller ett hinder innebära att bussen måste stanna och stå stilla i 45 minuter 5-6 km från staden som är slutdestination. På Swebus har man ofta fått skicka ut förare i personbil som avlöser på Herrbeta rastplats innan Linköping, då körtiden inte räckt till för Linköpingsföraren som kört från Uppsala via Stockholm. Det ironiska är att bussföraren som kört i 4 timmar och 20 minuter sedan direkt får köra personbil i flera timmar till utan begränsningar.

Regelverket borde vara lite mer flexibelt, ja... samtidigt som man tar i hårdare mot vårdslös körning. Det är heller inte kul att ha en stressad Polack i en långtradare bakom sig som sedan zickzackar mellan körfälten i 70 km/t genom centrala Örnsköldsvik. >:(
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: buskörare skrivet 28 september 2010, 14:38:30 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 september 2010, 14:19:37 PM
Det är frågan det. Jag tror att beloppen för kör- och vilotider är högre än för vårdslöshet i trafik. Det är iaf lättare att åka fast för brott mot kör- och vilotider vid en kontroll upp till flera år efter brottet begick, än vårdslös körning ute i skogen. Tyvärr innebär denna snedfördelning att tunga fordon körs mer aggressivt.
Även i ren linjetrafik kan ju i princip en kö eller ett hinder innebära att bussen måste stanna och stå stilla i 45 minuter 5-6 km från staden som är slutdestination. På Swebus har man ofta fått skicka ut förare i personbil som avlöser på Herrbeta rastplats innan Linköping, då körtiden inte räckt till för Linköpingsföraren som kört från Uppsala via Stockholm. Det ironiska är att bussföraren som kört i 4 timmar och 20 minuter sedan direkt får köra personbil i flera timmar till utan begränsningar.

Regelverket borde vara lite mer flexibelt, ja... samtidigt som man tar i hårdare mot vårdslös körning. Det är heller inte kul att ha en stressad Polack i en långtradare bakom sig som sedan zickzackar mellan körfälten i 70 km/t genom centrala Örnsköldsvik. >:(

Tror inte 3000 räcker om man kör på en bil och orsakar personskador faktiskt.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 14:45:11 PM
Tycker det är fel att hänga ut en kollega på ett forum såhär, utan att denna kan försvara sig.

Vi har inte hört busschaufförens version ...

T.ex skulle det kunna låta såhär:

"Personbilen körde om mig på 2+1 väg i ca 110 km/h, hastighetsbegränsningen var 100km/h, vilket jag höll (visserligen för fort för en buss).
Det blev sedan vanlig väg med 90km/h. Personbilen körde ryckigt, låg på ca 83-85 km/h. Föraren tittade mer i backspeglen än på vägen, hade mer beskymmer om mig än om sin egen bil. Jag upplevde avståndet som säkert, antagligen från hans synvinkel så uppfattade han det som närmare än det var. "

Jag tycker att tråden borde tas bort, eller iaf fotot redigerat så att inte firmanamnet och registreringsnummeret syns. Sen kan man diskutera vad som är fel!, om  det nu är nåt fel, och isåfall, vems felet är... och vad det beror på

/ Henrik
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 28 september 2010, 15:01:21 PM
Citat från: Jan skrivet 28 september 2010, 13:26:45 PM
Visst det kan man ju göra, men det är dåligt av en yrkesförare att göra så här.

"Kan man ju göra".
Vad är det för lustigt resonemang?
Trots att du tycker att du är en felfri bilist och även har en felfri yrkesman bredvid dig så ska du du för att undvika olycka låta bakomvarande köra om för att undvika ev olycka.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Jan skrivet 28 september 2010, 15:11:39 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 september 2010, 15:01:21 PM
"Kan man ju göra".
Vad är det för lustigt resonemang?
Trots att du tycker att du är en felfri bilist och även har en felfri yrkesman bredvid dig så ska du du för att undvika olycka låta bakomvarande köra om för att undvika ev olycka.

Ursäkta Hans kanske skrev jag lite fel formulerat, men i vilket fall som helst, det kvittar vilken hastighetsmätare som visar korrekt, eller om någon är stressade p g a arbetstidsregler. Det är fb dåligt att ligga så här nära och dessutom inte heller tillåtet. Visst har man tillräckligt god sikt så hjälp till genom att köra ut i vägrenen. Men att ligga kloss i röven på ett annat fordon skitar bara ner för yrkeskåren.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:17:06 PM
Citat från: Jan skrivet 28 september 2010, 15:11:39 PM
Ursäkta Hans kanske skrev jag lite fel formulerat, men i vilket fall som helst, det kvittar vilken hastighetsmätare som visar korrekt, eller om någon är stressade p g a arbetstidsregler. Det är fb dåligt att ligga så här nära och dessutom inte heller tillåtet. Visst har man tillräckligt god sikt så hjälp till genom att köra ut i vägrenen. Men att ligga kloss i röven på ett annat fordon skitar bara ner för yrkeskåren.

Vi har fortfarande inte hört båda förarnas versioner...

Kan det vara så att personbilsföraren av ren j***lskap sänkt hastigheten för att markera, samt kört ännu saktare för att denna situation ska uppstå, så att frun kan ta en lämplig bild och lägga upp på forumet.....

/ Henrik
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Susanne skrivet 28 september 2010, 15:20:12 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:17:06 PM
Vi har fortfarande inte hört båda förarnas versioner...

Kan det vara så att personbilsföraren av ren j***lskap sänkt hastigheten för att markera, samt kört ännu saktare för att denna situation ska uppstå, så att frun kan ta en lämplig bild och lägga upp på forumet.....

/ Henrik

Om det ska vara det resonemanget här så kan ni gärna ta bort tråden.
Det enda jag ville var att visa en buss som låg extremt nära och påpeka att jag tycker inte detta är ok, och att det är inte underligt att det händer olyckor. Och om du Henrik tycker att det är okej att hålla en sådan körstil så får det stå för dig.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:26:47 PM
Citat från: Susanne skrivet 28 september 2010, 15:20:12 PM
Om det ska vara det resonemanget här så kan ni gärna ta bort tråden.
Det enda jag ville var att visa en buss som låg extremt nära och påpeka att jag tycker inte detta är ok, och att det är inte underligt att det händer olyckor. Och om du Henrik tycker att det är okej att hålla en sådan körstil så får det stå för dig.

Inte underligt att det händer olyckor? 

Statestiken visar att vid olyckor där tung trafik och personbil är inblandade, så är den tunga trafiken endast i 20% av fallen vållande. I 80% är personbilen vållande. Livet vore mkt lättare utan massa j***a privatbilister som försöker leka poliser utmed vägarna.

/ Henrik
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Jan skrivet 28 september 2010, 15:28:10 PM
Susanne du är den ända som var med om händelsen, så du vet vad som har hänt eller inte. Jag tycker och håller med ditt resonomang. Henrik, jag vet också att det kostar pengar att köra utanför arbetsreglerna. Men fundera på vad påföljden är för att ligga för nära framförvande fordon. Ta reda på detta ni som inte vet betydligt värre än 3000 kronor.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Susanne skrivet 28 september 2010, 15:40:39 PM
Alla tycker vi olika, men jag tycker iallafall att det är otäckt att ha flera ton så nära. Min man ska inte behöva öka hastigheten till olaglig, eller lägga sig i en väggren.
Håll avstånd, anpassa farten efter väglaget och situationen, håll hastighetsbestämmelserna, vad är problemet med att följa det? Om man inte klarar det så kanske man inte ska vara ute på vägarna och köra. Jag har bara en åsikt, jag är inte polis....
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Jan skrivet 28 september 2010, 15:43:47 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:26:47 PM
Inte underligt att det händer olyckor?  

Statestiken visar att vid olyckor där tung trafik och personbil är inblandade, så är den tunga trafiken endast i 20% av fallen vållande. I 80% är personbilen vållande. Livet vore mkt lättare utan massa j***a privatbilister som försöker leka poliser utmed vägarna.

/ Henrik

I en utredning som kom för några veckor sedan, visar det sig att hastigheten i landet gått ner. Det är fordon som körs av privata trafikanter som står för nedgången. Tyvärr så har yrkestrafiken inte gått åt samma håll utan tvärtom ökat sin hastighet.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: New_options skrivet 28 september 2010, 18:27:26 PM
Nu är det ju förstås så här... Läs detta NOGA henrik

Som yrkeschaufför är det lätt att tro att du äger vägen - att alla därmed ska visa särskild hänsyn till dig och dina arbetsregler. Men faktum är att du, precis som jag, susanne, bussmicke, harald svensson och gamla agda på moped, har ett ansvar för trafiksituationen. Att sitta på ett forum och vara kaxig är bara ett skrämmande bevis på att du är helt olämplig i trafiken - förutsatt att du har samma attityd där!

Det är just aggreesiv attid, slentrian och bristande respekt som skapar olyckor - tänk på det!
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: a32 skrivet 28 september 2010, 19:53:16 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:26:47 PM
Inte underligt att det händer olyckor? 

Statestiken visar att vid olyckor där tung trafik och personbil är inblandade, så är den tunga trafiken endast i 20% av fallen vållande. I 80% är personbilen vållande. Livet vore mkt lättare utan massa j***a privatbilister som försöker leka poliser utmed vägarna.

/ Henrik

Då är du välkommen Henrik till 08:a träsket där iaf lastbilschaffisarna är annat än änglar som du vill måla upp dom att vara, här får man vara glad varje dag om man ska klara sig utan att riskera livet på vägarna eller när man ska gå på trottoaren eller över gatan.
Man kanske istället borde säga att livet vore bra mycket säkrare utmed vägarna om man slapp en massa j-vla livsfarliga amatörchaffisar, eller?

/a32  ;)
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 28 september 2010, 20:03:47 PM
Det var då märkligt. Varje gång ska det bli irritation och anklagelser vilka idioter finns när det diskuteras trafik.
På något sätt är det alla utom en själv som betraktas som idiot i trafiken.
Det jag vill har sagt är: ngn som i det här fallet en trafikant "ligger nära och trycker" så tycker jag att alla ska hjälpas åt att ingen olycka sker. Det vill säga håll till höger och låt denne köra om så är faran avvärjd.
Att man har rätten på sina sida är föga värt om resten av livet ska tillbringas, i bästa fall i rullstol.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2010, 20:12:19 PM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 september 2010, 20:03:47 PM
Att man har rätten på sina sida är föga värt om resten av livet ska tillbringas, i bästa fall i rullstol.

Precis det var det första jag fick lära mig innan jag började övningsköra vid 16 års ålder.
"Jag hade iaf rätt" är ingen vidare text på en gravsten...
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: KG skrivet 28 september 2010, 20:14:05 PM
Om en buss ligger för nära betyder det att du kör för långsamt. Var vänlig släpp fram bussen!
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 20:35:16 PM
Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 20:14:05 PM
Om en buss ligger för nära betyder det att du kör för långsamt. Var vänlig släpp fram bussen!

Om jag har fem bilar framför mig som bestämmer min fart och bussen ligger för nära finns det inte ett dugg jag kan göra. Det är faktiskt upp till den bakomvarande att hålla avståndet.

Man undrar hur vissa människor kunnat få sina körkort. Yrkesförare dessutom. 

Om en buss ligger för nära betyder det att bussföraren är en dålig yrkesman. Punkt och slut.

Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: mil skrivet 28 september 2010, 20:44:32 PM
du kan ju fortfarande läsa regplåten då är det ju ej så nära som vissa personbilar lägger sig du ser inte ens framljusen på personbilen för de liger så nära och trycker i arslet.


Sedaqn en fråga även om nålen i din bil visar 90 km/h kan det faktiskt diffa ett antal km/H så att du kan köra 85 km/h elelr tom saktare men bussens mätare som är kalibrerad visar 90 km/h då den kör det vilket då innebär att du hindrar o stör trafik samtidigt som du klagar på den som ligger nära i laglig hastighet att felet kan bero på dig själv
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 20:50:42 PM
Citat från: mil skrivet 28 september 2010, 20:44:32 PM
du kan ju fortfarande läsa regplåten då är det ju ej så nära som vissa personbilar lägger sig du ser inte ens framljusen på personbilen för de liger så nära och trycker i arslet.


Sedaqn en fråga även om nålen i din bil visar 90 km/h kan det faktiskt diffa ett antal km/H så att du kan köra 85 km/h elelr tom saktare men bussens mätare som är kalibrerad visar 90 km/h då den kör det vilket då innebär att du hindrar o stör trafik samtidigt som du klagar på den som ligger nära i laglig hastighet att felet kan bero på dig själv

Man har faktiskt ingen skyldighet att hålla den högsta tillåtna hastigheten på platsen utan man avgör själv sin hastighet efter omständigheterna. Men man har skyldighet att hålla avstånd till framförvarande fordon.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2010, 20:53:00 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2010, 18:35:19 PM
Men och ett mkt stort MEN de flesta buss och lastbilsförare har upplevt situationen som Henrik nämner, alltför många gånger.
Du ligger i dina 80-90 km/h och kommer ikapp en personbil som ligger 8-10 km/h under hastighetsgränsen, när du försöker köra om så ökar bilen hastigheten lite grann så att du inte kommer om, km efter km, här önskar man att bilisten hade GPS som kunde visa aktuell hastighet och då gå åt sidan för att släppa förbi snabbare trafik.

Det här med att aktivt försvåra en omkörning genom att öka hastigheten när en buss eller lastbil påbörjat en omkörning har jag lite svårt att förstå. Då utför man ju ett aktivt val där man själv väljer att även fortsättningsvis ha det tunga fordonet bakom sig. En ständigt varierande hastighet är rätt irriterande för en bakomvarande förare som försöker ha farthållaren inkopplad på en laglig hastighet.

Jag har haft gott om gamla skruttbilar genom åren som trivts bäst i 80-90 km/t på långfärder, och ändå har jag aldrig haft problem att släppa förbi bakomvarande trafik som verkar ha mer bråttom. Den riktiga prövningen kom nu i somras med alla långsamma stora (ibland högerstyrda) bussar som Spårvägssällskapet äger, men även med dessa kan man placera åt sidan och släppa förbi 25,25-meters ekipage.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Susanne skrivet 28 september 2010, 20:55:35 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2010, 18:35:19 PM
Jag tror att Henrik mer än väl förstår, jag förstår också honom och Susanne.

I det här fallet vet vi ju hur hon upplevde det hela och det kan vi ju konstatera att med den bakgrunden är det inte snyggt.

Men och ett mkt stort MEN de flesta buss och lastbilsförare har upplevt situationen som Henrik nämner, alltför många gånger.
Du ligger i dina 80-90 km/h och kommer ikapp en personbil som ligger 8-10 km/h under hastighetsgränsen, när du försöker köra om så ökar bilen hastigheten lite grann så att du inte kommer om, km efter km, här önskar man att bilisten hade GPS som kunde visa aktuell hastighet och då gå åt sidan för att släppa förbi snabbare trafik.

Sen har vi dom här som svänger ut nära ett tungt fordon och inte får uppfarten så att bussen/lastbilen tvingas bromsa och tappa sin hastighet, när han/hon sedan fått upp den igen så inträffar alltför ofta alternativ 1....

Min sambo höll hastigheten som gällde på vägen varken mer eller mindre. Efter att har varit sambo i 20 år med en yrkeschaufför så lär man sig ett och annat och får höra ett och annat, just det te x som Lars beskriver om att slänga sig framför och inte komma upp i rätt hastighet utan blir en bromskloss. En sak som många glömmer är att tunga fordon har längre bromsträcka.
Jag vill absoult inte dra alla yrkeschauffören över en kam för jag vet att det finns bra sådana också. Min man är en av dom, och det får han ofta höra.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2010, 20:56:40 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 20:50:42 PM
Man har faktiskt ingen skyldighet att hålla den högsta tillåtna hastigheten på platsen utan man avgör själv sin hastighet efter omständigheterna. Men man har skyldighet att hålla avstånd till framförvarande fordon.

Helt rätt. Men samtidigt får man inte blockera och/eller försvåra för bakomvarande som ändå vill om en. Och det är något som många verkar ha glömt bort idag, eventuellt samtidigt som de glömde bort att blinkers fanns samt att det fanns något som hette "grundplacering höger".

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Mittenfilen.jpg)
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ted Selander skrivet 28 september 2010, 20:58:43 PM
Nu är ju hastighetsgränserna just gränser som inte får överskridas, de får faktiskt underskridas!
Det är klart att man kan sv-r- över en gmk som håller 80 oavsett vad som medges enligt skyltningen.
Hur irriterande det än kan vara, har jag har lärt mig att det jag inte kommer fram senare om jag håller ett tresekundersavstånd till framförvarande så länge som det inte går att köra förbi. Det torde t.o.m. gå att bevisa.
Hur många whiplashskador hade inte kunnat undvikas om fler kunde läsa av trafiken och höll avståndet!

/Ted
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Susanne skrivet 28 september 2010, 20:59:19 PM
Mitt i prick Ersa, varför ligger ingen i högerfältet alla ligger i mitten, fattar inte folk hur man kör då det är 3 filer.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 28 september 2010, 21:07:54 PM
Citat från: Susanne skrivet 28 september 2010, 20:59:19 PM
Mitt i prick Ersa, varför ligger ingen i högerfältet alla ligger i mitten, fattar inte folk hur man kör då det är 3 filer.

Nej. Folk tar inte trafikreglerna på allvar och förstår ingenting, jag har åkt med flera förare som i den ena minuten ondgör sig över att någon ligger framför dem i vänster körfält på t ex Drottningholmsvägen (70-väg = tillåtet) men i nästa minut själva kör i mittfilen på E4 utan att köra om någon (90-väg = inte tillåtet) och blir jätteirriterade när någon kör om dem till höger, snacka om att se grandet i den andres öga men inte bjälken i sitt eget...
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 28 september 2010, 21:17:12 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 september 2010, 20:56:40 PM
Helt rätt. Men samtidigt får man inte blockera och/eller försvåra för bakomvarande som ändå vill om en. Och det är något som många verkar ha glömt bort idag, eventuellt samtidigt som de glömde bort att blinkers fanns samt att det fanns något som hette "grundplacering höger".

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Mittenfilen.jpg)

Där kan du ju inte ligga och köra!   >:(
Det där är min fil.
/J
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2010, 21:26:11 PM
Citat från: JDS skrivet 28 september 2010, 21:07:54 PM
Nej. Folk tar inte trafikreglerna på allvar och förstår ingenting, jag har åkt med flera förare som i den ena minuten ondgör sig över att någon ligger framför dem i vänster körfält på t ex Drottningholmsvägen (70-väg = tillåtet) men i nästa minut själva kör i mittfilen på E4 utan att köra om någon (90-väg = inte tillåtet) och blir jätteirriterade när någon kör om dem till höger, snacka om att se grandet i den andres öga men inte bjälken i sitt eget...

Att välja att lägga sig i mittenfilen på trefiliga 90-110-vägar är en sak. Men att de då blir alldeles vansinniga när andra trafikanter kör om dem på höger sida är ett väldigt märkligt beteende. Hur kan de i sin vildaste fantasi tro att de har rätten få blockera både mitt- och högerfilen?

Jag har själv ibland fått klagomål på mig för att jag kört "fort och vårdslöst" med buss, vilket i realiteten var att jag körde med farthållaren inställd på 90 km/t på 90-väg i högerfilen på en trefilig motorväg, utan att byta fil en enda gång på två mil. Jag borde alltså ha lagt mig i 70 km/t i mittfilen som alla andra för att ha varit "laglig" i bilisternas ögon? ::)

"Man får inte köra om till höger!" skriker folk. Min motfråga är då: "Jaha, men får man blockera i mittenfilen då"?
Än har jag inte fått svar på den.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 september 2010, 21:27:36 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 september 2010, 21:17:12 PM
Där kan du ju inte ligga och köra!   >:(
Det där är min fil.
/J

"Ska vi byta... Ska vi byta filer med varann?"
http://www.filbytergallerian.se/
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: för alla skrivet 28 september 2010, 21:32:12 PM
Citat från: Jonas Strömblad link=topic=39264.msg286368#msg286368 date=
Där kan du ju inte ligga och köra!   >:(
Det där är min fil.
/J
ligga o köra samtidigt?
Låter skönt men trafiksäkerheten måste upprätas
Sluta genast med dylika övningar
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: mil skrivet 28 september 2010, 21:34:49 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 20:50:42 PM
Man har faktiskt ingen skyldighet att hålla den högsta tillåtna hastigheten på platsen utan man avgör själv sin hastighet efter omständigheterna. Men man har skyldighet att hålla avstånd till framförvarande fordon.


Du får faktiskt inte enligt lag hålla onödigt låg hastighet helelr det finns det böter för att hålla för låg hastighet samt hindra och störa annan trafik. AStt en solig sommar dag ligga o köra 50 på en 90 väg är ett brott enligt lagen finns de som blivit bötfällda för det
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 28 september 2010, 21:45:36 PM
Citat från: mil skrivet 28 september 2010, 21:34:49 PM
Du får faktiskt inte enligt lag hålla onödigt låg hastighet helelr det finns det böter för att hålla för låg hastighet samt hindra och störa annan trafik. AStt en solig sommar dag ligga o köra 50 på en 90 väg är ett brott enligt lagen finns de som blivit bötfällda för det

Javisst, men man kan knappast klandra folk för att de, med hänsyn till sina egna begränsningar och sin godkända hastighetsmätare, håller 80-85 på en 90-väg! Visst är det irriterande för den som ligger bakom (särskilt om hastigheten är aningen ojämn och dessutom tenderar att minska när man kommer närmare) men det är nog inte mycket annat att göra än att hålla god min, släppa lite på gasen och hålla en något lägre hastighet själv. Undrar förresten om inte farthållarna ger upphov till en del sånt här slarv med avståndet? Det är nog lätt hänt att man "hoppas" att man ska slippa ändra på inställningen när man hinner upp ett fordon.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: scaniav8 skrivet 28 september 2010, 22:00:50 PM
Detta händer dagligen med fordon av alla nationaliteter och yrkesgrupper så det är meningslöst att kommentera det.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 22:06:06 PM
Citat från: mil skrivet 28 september 2010, 21:34:49 PM
Du får faktiskt inte enligt lag hålla onödigt låg hastighet helelr det finns det böter för att hålla för låg hastighet samt hindra och störa annan trafik. AStt en solig sommar dag ligga o köra 50 på en 90 väg är ett brott enligt lagen finns de som blivit bötfällda för det

Jag talade inte om onödigt låg hastighet utan om att anpassa hastigheten till omständigheterna. Självklart för mig men så är jag heller inte yrkesförare.

Vanligen ligger jag cirka 10 km/tim över den skyltade hastigheten. Det kompenserar hastighetsmätarens felvisning och brukar ligga inom den marginal som polisen godtar innan det blir fråga om fortkörning. Lik förbannat får jag ofta bakomvarande fordon bara några meter från bakluckan. Och som jag skrev förut kan det också vara så att jag inte kan hålla tillåten hastighet därför att den framför mig inte gör det.


Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: KG skrivet 28 september 2010, 22:29:00 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 20:35:16 PM
Om jag har fem bilar framför mig som bestämmer min fart och bussen ligger för nära finns det inte ett dugg jag kan göra. Det är faktiskt upp till den bakomvarande att hålla avståndet.

Vill du inte ha bussen nära dig kan du alltid svänga av på lämplig ficka och släppa om. Eller använda vägren om den är tillräckligt bred.

Problemet med dagens trafik är att alla hävdar sina rättigheter. "Jag har RÄTT att ligga och köra 20km/h under rådande hastighetsbegränsning och här ska jag bannemig köra!!"
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 22:56:15 PM
Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 22:29:00 PM
Vill du inte ha bussen nära dig kan du alltid svänga av på lämplig ficka och släppa om. Eller använda vägren om den är tillräckligt bred.


Och parkeringsfickor och vägrenar finns överallt? Vilken trafikmiljö kör du i? Dessutom är det ju så att om jag kör av och in i en parkeringsficka kanske jag får vänta där i flera minuter innan alla bilar passerat mig. Har jag dessutom ett antal bilar framför mig som bestämmer hastigheten är det en ganska meningslös åtgärd att just jag kör in i en parkeringsficka.

Är det dessutom så att bussen ligger bara några meter bakom är det stor risk att den sitter i min bils bakparti om jag bromsar in för att kunna svänga in i en parkeringsficka. Detta även om jag blinkar innan jag börjar bromsa.

Jag har förstått att du är bussförare. Din attityd skrämmer mig! Jag hoppas att du uppför dig på annat sätt i trafiken än vad det du skriver här ger sken av.

Det är ett lagbrott att ligga för nära framförvarande fordon. Är det så himla svårt att tugga i sig?  

Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 22:59:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2010, 22:35:21 PM
Problemet är dem som ökar farten utför och där det går att köra om och sedan saktar in i uppförsbackar, en sådan lustigkurre hade jag framför mig nu ikväll, visserligen inte med buss men ändå irriterande, 65 på 80 utom där det gick att köra om då gick det i nästan 90 km/h

Självklart är förare som kör på det sättet ett problem. Men det var ju inte det diskussionen gällde här utan helt enkelt att en buss körde för nära framförvarande bil. Och även om nu en bilförare kör på det sättet ger det inte bakomvarande rätt att ligga alltför nära. Tvärtom är det ju så att en omdömesgill förare då bör hålla ut avståndet ännu bättre eftersom man inte vet vad den framför kommer att vidta för oförutsebara åtgärder.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: KG skrivet 28 september 2010, 23:10:53 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 22:56:15 PM
Och parkeringsfickor och vägrenar finns överallt? JA Vilken trafikmiljö kör du i? I en som har vägren/p-ficka/busshållplats med jämna mellanrum. Dessutom är det ju så att om jag kör av och in i en parkeringsficka kanske jag får vänta där i flera minuter innan alla bilar passerat mig.Sån trafik kör jag ej i. Har jag dessutom ett antal bilar framför mig som bestämmer hastigheten är det en ganska meningslös åtgärd att just jag kör in i en parkeringsficka. Men om alla tänker att "jag kör sakta och borde släppa om bakomvarande som har bråttom, för att undvika onödiga olyckor pga stress"?

Är det dessutom så att bussen ligger bara några meter bakom är det stor risk att den sitter i min bils bakparti om jag bromsar in för att kunna svänga in i en parkeringsficka. Detta även om jag blinkar innan jag börjar bromsa. Blinkar du i god tid innan du bromsar ser jag ingen risk alls.

Jag har förstått att du är bussförare. Din attityd skrämmer mig! Jag hoppas att du uppför dig på annat sätt i trafiken än vad det du skriver här ger sken av. Du har endast förstått att jag är en person med dator och internet, något annat går ej att med säkerhet fastställa.

Det är ett lagbrott att ligga för nära framförvarande fordon. Är det så himla svårt att tugga i sig? Även fast man gör något man har rätt att göra, kan det orsaka olyckor eller andra människors lidande, är det så svårt att förstå?



Och nu till en allmän fråga.
Vad ska jag göra om jag tvingas ligga 20km/h under angiven hastighet och detta kommer betyda brustna anslutningar för mina passagerare? Har jag rätt att i detta tillfälle använda helljusblink någon enstaka gång för att påkalla att jag vill ha hjälp att komma förbi fordonet i fråga?
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 23:20:47 PM
KG! När du svarar i mitt inlägg gör du det omöjligt för mig att svara på det du skriver. Men jag gör ett försök i alla fall. Dina citat markerade med rött.

Men om alla tänker att "jag kör sakta och borde släppa om bakomvarande som har bråttom, för att undvika onödiga olyckor pga stress"?

Visst bör du tänka så. Men lik förbannat är det jag som har bussen alldeles för nära just mig.

Är det dessutom så att bussen ligger bara några meter bakom är det stor risk att den sitter i min bils bakparti om jag bromsar in för att kunna svänga in i en parkeringsficka. Detta även om jag blinkar innan jag börjar bromsa. Blinkar du i god tid innan du bromsar ser jag ingen risk alls.

Jag har varit med om att en lastbil var en decimeter från att köra in i mig när jag gjorde precis som jag beskriver.

Det är ett lagbrott att ligga för nära framförvarande fordon. Är det så himla svårt att tugga i sig? Även fast man gör något man har rätt att göra, kan det orsaka olyckor eller andra människors lidande, är det så svårt att förstå?  

Det är marodören som gör för nära bakom mig som förorsakar olyckor och andra människors lidande och som har den största möjligheten att hindra att olyckor uppkommer.

Att försöka lägga över hela ansvaret på någon annan för att man själv bör sig inte bara dumt utan också olagligt åt i trafiken är en attityd som skrämmer mig. Jag hjälper mer än gärna till i trafiken för att släppa fram dem som vill köra snabbare än jag men då förväntar jag mg också att den jag släpper fram följer trafikreglerna och inte sätter mig i en farlig situation. Det kan vara att hålla avstånd men också att t ex inte köra om i kurva med skymd sikt.

Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Björn Ax skrivet 28 september 2010, 23:21:57 PM
Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 23:10:53 PM
Och nu till en allmän fråga.
Vad ska jag göra om jag tvingas ligga 20km/h under angiven hastighet och detta kommer betyda brustna anslutningar för mina passagerare? Har jag rätt att i detta tillfälle använda helljusblink någon enstaka gång för att påkalla att jag vill ha hjälp att komma förbi fordonet i fråga?

Ne knappast. Trafikreglerna struntar totalt i om dina passagerare inte hinner med sina anslutningar.

Du ska göra en omkörning på ett trafiksäkert sätt och framförvarande bil har faktiskt ingen skyldighet att gå ut i vägrenen även fast det kan vara hjälpsamt i vissa lägen.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: KG skrivet 28 september 2010, 23:24:26 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 28 september 2010, 23:21:57 PM
Ne knappast. Trafikreglerna struntar totalt i om dina passagerare inte hinner med sina anslutningar.

Du ska göra en omkörning på ett trafiksäkert sätt och framförvarande bil har faktiskt ingen skyldighet att gå ut i vägrenen även fast det kan vara hjälpsamt i vissa lägen.

Helt omöjligt att köra om med en buss på de vägar jag kör.

Staffan: Vet du varför folk kör nära? Det är för att markera att man ej gillar det framförvarande bilist gör. Om man ej får blinka eller ligga för nära. Berätta gärna för mig vad man ska göra för att markera att man vill ha hjälp att komma förbi.

Förövrigt är det tillåtet att använda helljusblink vid omkörning i vissa situationer. Om ni nu glömt det sen ni tog era tunga behörigheter...
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 28 september 2010, 23:28:35 PM
Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 23:10:53 PM
Och nu till en allmän fråga.
Vad ska jag göra om jag tvingas ligga 20km/h under angiven hastighet och detta kommer betyda brustna anslutningar för mina passagerare? Har jag rätt att i detta tillfälle använda helljusblink någon enstaka gång för att påkalla att jag vill ha hjälp att komma förbi fordonet i fråga?

Det är tillåtet att ge omkörningssignal, ja.

Dock tycker jag att du borde lägga om din attityd en smula. Du har inte rätt att påstå att olyckor och lidande inträffar för att några förare kör lite långsamt, det är de förare som oförsiktigt kör om dem (eller kör på dem) som orsakar olyckorna enligt samhällets uppfattning.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 28 september 2010, 23:30:07 PM
Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 23:24:26 PM
Staffan: Vet du varför folk kör nära? Det är för att markera att man ej gillar det framförvarande bilist gör. Om man ej får blinka eller ligga för nära. Berätta gärna för mig vad man ska göra för att markera att man vill ha hjälp att komma förbi.

Du ska inte markera någonting överhuvudtaget! Det går dock bra att blinka för omkörning, men detta ska göras på ett trafiksäkert avstånd. Det är inte tillåtet att köra närmare än att man hinner stanna om framförvarande fordon stannar. Om den som är framför är i vägen och inte flyttar på sig kan du inte göra någonting åt det. INGENTING!
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Knut skrivet 28 september 2010, 23:46:21 PM
I "potetlandet" Norge så er loven klar i dette tilfelle. Om noen vil forbi så skal man evt stoppe, slippe dem forbi slik at farlige situasjoner ikke oppstår.
Ikke skrevet helt etter lovteksten, men meningen er den samme. Man kan ikke nekte andre bilister å kjøre fortere enn det man selv gjør
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 28 september 2010, 23:55:51 PM
Citat från: Knut skrivet 28 september 2010, 23:46:21 PM
I "potetlandet" Norge så er loven klar i dette tilfelle. Om noen vil forbi så skal man evt stoppe, slippe dem forbi slik at farlige situasjoner ikke oppstår.
Ikke skrevet helt etter lovteksten, men meningen er den samme. Man kan ikke nekte andre bilister å kjøre fortere enn det man selv gjør

Det får man i princip inte här heller, men det är ju inte direkt den enda trafikregeln som finns! Och, viktigast av allt, två fel gör inte ett rätt - man får inte själv bryta mot trafikreglerna bara för att man tycker att någon annan gör det.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: groenis skrivet 29 september 2010, 00:35:54 AM
Det skall tydligen finnas ett fall där den påkörda har blivit fälld för vårdslöshet i trafik.

Detta ärende är över 25 år gammalt,
Platsen var Västbergamotet mot Essingeleden lastbil på väg igenom
Essingeleden blev ett flertal gånger hindrad i sin fil av en personbil som bromsade omotiverat vilket skapade trafiksituationer sista tvära inbromsningen gav plåtskador vilket föranledde polis på plats.
Brukligt så delade patrullen på sig för att ta uppgifter när ett par bilar stannade och vittnade till lastbilens fördel.
Det visade sig att personbilen hade ansett att lastbilen körde för fort och ansåg att det var hans medborgliga plikt att stävja detta genom att bromsa ner lastbilen.

Självklart anser jag att man ska läsa av trafiken och därigenom  försöka undvika trafiksituationer,
Har en färsk sådan från förra veckan på en tågersättning Sala-Uppsala_
-Sala på väg mot väg 72 efter Polishuset så har jag en lokalvagn som ligger 500-600meter framför mig och markerar att den ska stanna vid hållplats jag släpper av hastigheten markerar filbyte när en liten bil mycket långt bak accelererar för att inte släppa ut mig vilket jag ignorerar då han är 800 meter bakom kör om linjevagnen och återgår till högerfilen får rött ljus när den lille bilen tutar på utsidan om mig och skriker "du får inte byta fil" för att innan jag hinner svara köra mot rött.

Nu min fråga vad ville han komma fram till,
Att jag som buss inte får byta fil i Uppsala
Att filbyte är förbjudet i Uppsala har inte sett något i de lokala trafikföreskrifterna

/Lennart
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 08:15:24 AM
Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 23:24:26 PM

Staffan: Vet du varför folk kör nära? Det är för att markera att man ej gillar det framförvarande bilist gör. Om man ej får blinka eller ligga för nära. Berätta gärna för mig vad man ska göra för att markera att man vill ha hjälp att komma förbi.


Jo, jag vet det. Men det ger dem inte rätt att bryta mot lagen och inte hålla tillräckligt avstånd i trafiken. Eftersom de allra flesta fordonsförare kan göra tydligt för mig för att de vill förbi på annat sätt så förstår jag inte varför vissa måste utsätta mig för fara genom att ligga för nära.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2010, 09:02:37 AM
Citat från: groenis skrivet 29 september 2010, 00:35:54 AM
Nu min fråga vad ville han komma fram till,
Att jag som buss inte får byta fil i Uppsala
Att filbyte är förbjudet i Uppsala har inte sett något i de lokala trafikföreskrifterna

Att en buss som utför filbyte inom Uppsala tätort ses som provocerande av många själviska bilister är helt klart. En GUB-förare fick ju en slag i ansiktet av en bilist i år, pga att han försökte ta sig in till högerfilen. Ytterligare en anledning att införa spårvagnar försedda med rejäla kofångare i Uppsala? ;)
Själv brukar jag lägga mig i vänsterfilen så fort jag kan efter hpl Studentstaden på väg ut mot Flogsta med 899, då det kan bli svårt att byta till vänsterfilen längre fram. Då kan man ha ett koppel med arga bilister bakom sig som är rätt irriterade för att jag kör i 45-50 km/t i vänsterfilen på 50-vägen, inför min vänstersväng i en korsning några 100 meter längre fram.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Susanne skrivet 29 september 2010, 09:22:04 AM
Där det finns en vägren och möjlighet att gå åt sidan i ett säkert läge så är det väll inga problem med det. Om vägen däremot är svängig och du inte ser så långt fram så kan det vara
ren livsfara att gå åt sidan. Hur ofta står det inte stillavarande bilar i vägrenen eller något annat, te x traktor som ligger i 30km? Det måste väll ändå vara chauffören till bilen som ska avgöra om han eller hon ska slänga sig i vägrenen för fartdårar.

Förr om åren så "pratade" fordonen med varandra, ser detta väldigt sällan dag.
Te x vid en omkörning av en långtradare som markerade chauffören med blinkers
att det är ok att köra om, efter om körningen så tackar bilisten genom att blinka höger, vänster, höger.  Man tackar och hjälper varandra i trafiken om det finns möjlighet, säkerheten kommer först. 


Om en yrkeschaufför har svårt att hålla hastigheten och kör upp så nära
en annan bil så finns det knappt en chans för busschauffören att reagera om vi behöver bromsa för något eller ska svänga av, då skulle man ha flera ton i nacken.

Dagligen ser man konstiga saker i trafiken och situationer som lätt skulle kunna undvikas.

2-1 filer gillar tydligen vägverket, men skapar situationer med att det allt för ofta kommer en dåre i sista sekund och ska tränga in sig och skapar en farlig situation.

Extra breda filer finns det en del ute i landet, är också en trafikfara i sig, då man inte vet om det finns något stilla eller sakta längs med kanten.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Susanne skrivet 29 september 2010, 11:08:49 AM
Ett svar från polisen lyder:
"Vi omhändertar körkort när tunga fordon ligger på ett tidsavstånd på en sekund till framförvarande och föraren får dessutom 2000:- i böter"
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2010, 12:44:30 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 september 2010, 20:56:40 PM
Helt rätt. Men samtidigt får man inte blockera och/eller försvåra för bakomvarande som ändå vill om en. Och det är något som många verkar ha glömt bort idag, eventuellt samtidigt som de glömde bort att blinkers fanns samt att det fanns något som hette "grundplacering höger".

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Mittenfilen.jpg)

Jag kan väl berätta anledningen till att jag ligger i mittenfil ibland. För mig som inte kört så mycket och inte hittar så bra i Stockholm så är mittenfilen enklast av den anledningen att högerfilen har en förmåga att bli en avfart och dra iväg åt fel håll. I stora delar av Sverige är det aldrig så, så det är ett sätt för mig att veta att jag säkert kommer rakt fram. Framförallt vid tät trafik placerar jag mig tidigt, eftersom jag varit med om att inte bli insläppt och därmed "tvingad" att åka av. Sen är det väl när jag känner vägen enplaceringsfråga. Vet jag att högerfilen kommer bli avfart så finns det ingen anledning att ligga där och tvingas göra filbyte på filbyte, då kan jag lika gärna ligga i den filen längst till höger som jag vet fortsätter dit jag ska.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2010, 12:46:44 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:26:47 PM
Inte underligt att det händer olyckor? 

Statestiken visar att vid olyckor där tung trafik och personbil är inblandade, så är den tunga trafiken endast i 20% av fallen vållande. I 80% är personbilen vållande. Livet vore mkt lättare utan massa j***a privatbilister som försöker leka poliser utmed vägarna.

/ Henrik

Sen kan man ju fundera på varför det ligger lastbilar i diket här och där. Kan det månne vara efter en väjning för en bil som tvingats bromsa lite hårdare och lastbilen inte har en chans att stanna och därför styr av vägen?
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2010, 17:00:00 PM
Citat från: buskörare skrivet 29 september 2010, 12:44:30 PM
Jag kan väl berätta anledningen till att jag ligger i mittenfil ibland. För mig som inte kört så mycket och inte hittar så bra i Stockholm så är mittenfilen enklast av den anledningen att högerfilen har en förmåga att bli en avfart och dra iväg åt fel håll. I stora delar av Sverige är det aldrig så, så det är ett sätt för mig att veta att jag säkert kommer rakt fram. Framförallt vid tät trafik placerar jag mig tidigt, eftersom jag varit med om att inte bli insläppt och därmed "tvingad" att åka av. Sen är det väl när jag känner vägen enplaceringsfråga. Vet jag att högerfilen kommer bli avfart så finns det ingen anledning att ligga där och tvingas göra filbyte på filbyte, då kan jag lika gärna ligga i den filen längst till höger som jag vet fortsätter dit jag ska.

Godkänt svar. Även om man i regel ju har 1-2 km på sig att byta fil tack vare skyltar.
Men den stora majoriteten av mittenfilsbilisterna är ändå Stockholmare som dagligen pendlar med sin bil.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 29 september 2010, 17:55:26 PM
Citat från: buskörare skrivet 29 september 2010, 12:44:30 PM
Jag kan väl berätta anledningen till att jag ligger i mittenfil ibland. För mig som inte kört så mycket och inte hittar så bra i Stockholm så är mittenfilen enklast av den anledningen att högerfilen har en förmåga att bli en avfart och dra iväg åt fel håll. I stora delar av Sverige är det aldrig så, så det är ett sätt för mig att veta att jag säkert kommer rakt fram.

Jag har hört flera som resonerar så, men jag tycker ändå att det låter lite konstigt. Hur vet ni att "rakt fram" är rätt håll då? Det borde vara minst lika stor risk för att den som ligger i mittfilen plötsligt inser att vanudå, här ska jag ju av. Jag kan på rak arm bara komma på två ställen på hela E4 genom Stockholm där högerfilen blir avfart, Alby och Rosersberg och i båda fallen börjar skyltningen två kilometer i förväg.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Håkan 62 skrivet 01 oktober 2010, 12:54:52 PM
Det är mycket man kan diskutera om trafiken.
Men saken är den att som yrkesförare följer man lagen. Att skylla på snäva tider, passagerare som missar anslutningar m.m. duger inte.
Tidtabeller, anslutningar m.m. är inte mitt ansvar som förare, det är helt och hållet huvudmannens ansvar att anpassa tiderna till verklighen.
Sedan är det tragiskt att samhället i stort verkar ha attityden att kollektivtrafiken ska inte komma fram.
Det känns ofta som att det kvittar hur snyggt man än försöker köra, så är det alltid någon som stör sig på bussen och skall hindra till varje pris.
Har kört buss i 28 år, och håller fullständigt med om att man "pratade" mer med varandra i trafiken förr.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: lil-sis skrivet 03 oktober 2010, 11:43:50 AM
Citat från: Håkan 62 skrivet 01 oktober 2010, 12:54:52 PM
Det är mycket man kan diskutera om trafiken.
Men saken är den att som yrkesförare följer man lagen. Att skylla på snäva tider, passagerare som missar anslutningar m.m. duger inte.
Tidtabeller, anslutningar m.m. är inte mitt ansvar som förare, det är helt och hållet huvudmannens ansvar att anpassa tiderna till verklighen.
Sedan är det tragiskt att samhället i stort verkar ha attityden att kollektivtrafiken ska inte komma fram.
Det känns ofta som att det kvittar hur snyggt man än försöker köra, så är det alltid någon som stör sig på bussen och skall hindra till varje pris.
Har kört buss i 28 år, och håller fullständigt med om att man "pratade" mer med varandra i trafiken förr.


Ja man kan inte köra som en idiot bara för att tidtabellen inte håller! Bättre då att passagerarna blir sena flera gånger, sen hänvisar man till huvudman där de kan framföra sina klagomål och sen kanske det faktiskt sker en förändring som gör att tidtabellen går att hålla med ett normalt trevligt mjukt körsätt.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: lil-sis skrivet 03 oktober 2010, 11:47:18 AM
Citat från: groenis skrivet 29 september 2010, 00:35:54 AM

Har en färsk sådan från förra veckan på en tågersättning Sala-Uppsala_
-Sala på väg mot väg 72 efter Polishuset så har jag en lokalvagn som ligger 500-600meter framför mig och markerar att den ska stanna vid hållplats jag släpper av hastigheten markerar filbyte när en liten bil mycket långt bak accelererar för att inte släppa ut mig vilket jag ignorerar då han är 800 meter bakom kör om linjevagnen och återgår till högerfilen får rött ljus när den lille bilen tutar på utsidan om mig och skriker "du får inte byta fil" för att innan jag hinner svara köra mot rött.

Nu min fråga vad ville han komma fram till,
Att jag som buss inte får byta fil i Uppsala
Att filbyte är förbjudet i Uppsala har inte sett något i de lokala trafikföreskrifterna

/Lennart


I Uppsala är det djungelns lag som råder. Eller rättare sagt, ingen bryr sig om några regler utom när de passar just den föraren just då. Och polisen gör inte ett skvatt, så varför skulle någon bry sig?

Men det är lite tjusningen med att köra där, det är ytterst sällan man blir förvånad av någonting.

Igår skrek en p-bilsförare på mig och pekade finger och skrek högerregel när han ignorerade väjningsplikten Nedre Slotts/Munkgatan. Den är ny (sedan i våras) och markerad med tecken i gatan (i god tid innan korsningen), skylt och krokodiltänder.

Jag var lite sugen på att inte bromsa utan köra på honom (lite grann) men pappersarbetet tar tid och evighet.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 03 oktober 2010, 12:08:40 PM
Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 14:45:11 PM
Tycker det är fel att hänga ut en kollega på ett forum såhär, utan att denna kan försvara sig.

Klipp klipp

Jag tycker att tråden borde tas bort, eller iaf fotot redigerat så att inte firmanamnet och registreringsnummeret syns. Sen kan man diskutera vad som är fel!, om  det nu är nåt fel, och isåfall, vems felet är... och vad det beror på

/ Henrik
Likaså kan det ju faktiskt vara precis i det ögonblick en 2+1väg övergår i två körfält och då brukar en ju lägga sig lite närmre.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Nico skrivet 03 oktober 2010, 12:36:07 PM

Citat från: JDS skrivet 29 september 2010, 17:55:26 PMJag har hört flera som resonerar så, men jag tycker ändå att det låter lite konstigt. Hur vet ni att "rakt fram" är rätt håll då? Det borde vara minst lika stor risk för att den som ligger i mittfilen plötsligt inser att vanudå, här ska jag ju av. Jag kan på rak arm bara komma på två ställen på hela E4 genom Stockholm där högerfilen blir avfart, Alby och Rosersberg och i båda fallen börjar skyltningen två kilometer i förväg.

Nja, ämnet har ju varit uppe ett par gånger tidigare men nog finns det bra många fler ställen än de du räknar upp då vi väl har flera större vägar än E4:an i stan. T.ex. avfarten E18 norrgående, vid Danderyds K:a, E4 norrgående vid Väsby (om det är den du menar med Rosersberg som ju inte ens har några avfarter), avfarten E4/E20 norrut där man kan hamna mot City eller Västerort, väg 73 norrgående före Farsta respektive södergående innan Handen, E4/E20 norrgående i höjd med Tomteboda där man helt plötsligt kan landa på Norra stationsgatan. Sen har vi även sådant som Centralbron södergående där högerfilen blir avfart mot Stadsgården/Söder Mälarstrand, avfarten från Essingeleden ned på Södra länken, Södra länkensystemet i sig på flera ställen, E4 före Haga norra södergående osv.

Däremot håller jag med om att det känns konstigt att vissa ändå verkar känna sig tryggast i mitten. Detta då det oftast är ganska bra skyltat. Kan kanske bero på att många som sagt snarare åker bil (även om de sitter bakom ratten) än att de aktivt kör den. Hela tanken bakom att bygga väg på detta vis känns dock fel i sig. Kör man sedan bil är det kanske en sak, men ett flertal gånger har man sett tunga fordon med utlandsregg som lagt sig enligt gängse regler för att helt plötsligt inse (med akut filbyte som följd) att de ligger fel. Nä, högerfil ska vara huvudkörbana och sedan får man fixa riktiga avfarter... om man nu inte vill ha detta med mittfilstryckandet kvar. Tycker även att detta byggnadstänk rimmar väldigt illa med tanken (utopin) om nollvision.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: buskörare skrivet 03 oktober 2010, 18:51:06 PM
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2010, 12:36:07 PM
Nja, ämnet har ju varit uppe ett par gånger tidigare men nog finns det bra många fler ställen än de du räknar upp då vi väl har flera större vägar än E4:an i stan. T.ex. avfarten E18 norrgående, vid Danderyds K:a, E4 norrgående vid Väsby (om det är den du menar med Rosersberg som ju inte ens har några avfarter), avfarten E4/E20 norrut där man kan hamna mot City eller Västerort, väg 73 norrgående före Farsta respektive södergående innan Handen, E4/E20 norrgående i höjd med Tomteboda där man helt plötsligt kan landa på Norra stationsgatan. Sen har vi även sådant som Centralbron södergående där högerfilen blir avfart mot Stadsgården/Söder Mälarstrand, avfarten från Essingeleden ned på Södra länken, Södra länkensystemet i sig på flera ställen, E4 före Haga norra södergående osv.

Däremot håller jag med om att det känns konstigt att vissa ändå verkar känna sig tryggast i mitten. Detta då det oftast är ganska bra skyltat. Kan kanske bero på att många som sagt snarare åker bil (även om de sitter bakom ratten) än att de aktivt kör den. Hela tanken bakom att bygga väg på detta vis känns dock fel i sig. Kör man sedan bil är det kanske en sak, men ett flertal gånger har man sett tunga fordon med utlandsregg som lagt sig enligt gängse regler för att helt plötsligt inse (med akut filbyte som följd) att de ligger fel. Nä, högerfil ska vara huvudkörbana och sedan får man fixa riktiga avfarter... om man nu inte vill ha detta med mittfilstryckandet kvar. Tycker även att detta byggnadstänk rimmar väldigt illa med tanken (utopin) om nollvision.

Lägger till E18 norrgående mot Norrtälje, och då "avfarten" mot Sollentuna.En annan fördel med att ligga i mittenfil är att man inte behöver ha koll på dom som kommer på motorvägen och dom behöver inte bry sig om den som kör där redan. Förra veckan blev jag utputtad i vägrenen för att den som låg i högerfil såg till att hålla samma fart som mig och en bil bakom mig gjorde att jag inte kunde bromsa när jag skulle ut på E18. Nu är det förvisso 2-filigt där, men ytterfilen var tom och ändå vägrade bilisten släppa ut mig.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Jonas skrivet 03 oktober 2010, 20:47:45 PM
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2010, 12:36:07 PM
Däremot håller jag med om att det känns konstigt att vissa ändå verkar känna sig tryggast i mitten. Detta då det oftast är ganska bra skyltat. Kan kanske bero på att många som sagt snarare åker bil (även om de sitter bakom ratten) än att de aktivt kör den. Hela tanken bakom att bygga väg på detta vis känns dock fel i sig. Kör man sedan bil är det kanske en sak, men ett flertal gånger har man sett tunga fordon med utlandsregg som lagt sig enligt gängse regler för att helt plötsligt inse (med akut filbyte som följd) att de ligger fel. Nä, högerfil ska vara huvudkörbana och sedan får man fixa riktiga avfarter... om man nu inte vill ha detta med mittfilstryckandet kvar. Tycker även att detta byggnadstänk rimmar väldigt illa med tanken (utopin) om nollvision.

Själv brukar jag göra följande(hastigheterna ska kanske tas med en nypa salt):
Kör jag -90km/h(dvs när man kör "tungt" eller med släp) ligger jag i högra fältet så mycket det går.
Kör jag 100-110km/h ligger jag i mitten.
kör jag 110- så ligger jag i det vänstra(om ingen vill köra om)

Det brukar alltid fungera bra så länge man är beredd att flytta sig från det vänstra fältet om någon kör fortare än man själv!
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 04 oktober 2010, 00:55:42 AM
Citat från: Nico skrivet 03 oktober 2010, 12:36:07 PM
E4/E20 norrgående i höjd med Tomteboda där man helt plötsligt kan landa på Norra stationsgatan.

Nej, det körfältet kan man inte hamna i utan att byta körfält, och det är vita skyltar "S:t Eriksplan" hela vägen från Hornsberg.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 04 oktober 2010, 00:57:35 AM
Citat från: buskörare skrivet 03 oktober 2010, 18:51:06 PM
Förra veckan blev jag utputtad i vägrenen för att den som låg i högerfil såg till att hålla samma fart som mig och en bil bakom mig gjorde att jag inte kunde bromsa när jag skulle ut på E18.

Det vore väl ändå en världssensation om man inte skulle kunna bromsa för att man har en bil bakom sig! Vad menar du egentligen?
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: MartinMartin skrivet 04 oktober 2010, 01:04:47 AM
Ja, eller varför inte gasa ?!

Och du kan ju inte säga att du blivit utprejad, det är ju du som ska lämna företräde.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Nico skrivet 04 oktober 2010, 08:38:18 AM
Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2010, 00:55:42 AM
Nej, det körfältet kan man inte hamna i utan att byta körfält, och det är vita skyltar "S:t Eriksplan" hela vägen från Hornsberg.

Visst, det stämmer men ändå är det många som byter över till höger då det under en viss sträcka ändå är fråga om en högerfil (dvs. en huvudkörbana) och inte en konkret avfart. Däremot blir det som sagt filen en avfart i sig efter ett tag istället för att filen får en avfart vilket borde varit mer korrekt. Det senare hade väl kostat en slant.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 04 oktober 2010, 11:56:10 AM
Citat från: Nico skrivet 04 oktober 2010, 08:38:18 AM
Visst, det stämmer men ändå är det många som byter över till höger då det under en viss sträcka ändå är fråga om en högerfil (dvs. en huvudkörbana) och inte en konkret avfart. Däremot blir det som sagt filen en avfart i sig efter ett tag istället för att filen får en avfart vilket borde varit mer korrekt. Det senare hade väl kostat en slant.

Jag letar förtvivlat efter begreppet "huvudkörbana" i alla möjliga förordningar, men jag kan inte hitta det!  :P

När vägen flera gånger i rad har en grön skylt "E4 E20" över två av körfälten, en vit "Sankt Eriksplan" och en blå "Solna" så är det ganska uppenbart var man ska köra, om man då envisas med att byta körfält och därvid hamnar i fel fil så får man skylla sig sjudubbelt själv! Så går det om man kör med en massa "jag brukar..." och "för säkerhets skull..." och "bilskolläraren sade att..." i stället för att följa trafikregler, skyltar och vägmarkeringar.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2010, 14:47:26 PM
Citat från: MartinMartin skrivet 04 oktober 2010, 01:04:47 AM
Ja, eller varför inte gasa ?!

Och du kan ju inte säga att du blivit utprejad, det är ju du som ska lämna företräde.


Jag gasade så mycket jag kunde. Jag har fått lära mig att man ska visa hänsyn vid påfarter.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: buskörare skrivet 04 oktober 2010, 14:48:31 PM
Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2010, 00:57:35 AM
Det vore väl ändå en världssensation om man inte skulle kunna bromsa för att man har en bil bakom sig! Vad menar du egentligen?

Att jag inte kunde bromsa för att jag då hade fått en bil i bakluckan. Världssensation att bilister ligger för nära? Då har du inte kört många meter i trafik.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 04 oktober 2010, 16:03:50 PM
Citat från: buskörare skrivet 04 oktober 2010, 14:48:31 PM
Att jag inte kunde bromsa för att jag då hade fått en bil i bakluckan. Världssensation att bilister ligger för nära? Då har du inte kört många meter i trafik.

Om du har kommit upp jämsides med en annan bil och den föraren gasar på ordentligt (vilket han uppenbarligen gjorde eftersom du gjorde det och inte blev insläppt) så behövs det inte någon hård bromsning för att tappa tillräckligt många meter för att kunna åka in bakom. Det är ju fordon i rörelse vi talar om, inte fickparkering!
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Nico skrivet 05 oktober 2010, 09:50:23 AM

Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2010, 11:56:10 AM
Jag letar förtvivlat efter begreppet "huvudkörbana" i alla möjliga förordningar, men jag kan inte hitta det!  :P

När vägen flera gånger i rad har en grön skylt "E4 E20" över två av körfälten, en vit "Sankt Eriksplan" och en blå "Solna" så är det ganska uppenbart var man ska köra, om man då envisas med att byta körfält och därvid hamnar i fel fil så får man skylla sig sjudubbelt själv! Så går det om man kör med en massa "jag brukar..." och "för säkerhets skull..." och "bilskolläraren sade att..." i stället för att följa trafikregler, skyltar och vägmarkeringar.

Tror det främst är i körskoleböcker begreppet huvudkörbana används. Annars så vill jag minnas att det även nämns i de avsnitt som reglerar t.ex. hur vi ska ligga vid filkörning på vägar med 70 eller lägre hastighet och motsvarande.

Att något sedan är uppenbart i många fall gör det inte så mycket bättre och är man ovan vid att köra på en viss plats så händer det att man missar skyltning och kommer fel. Alltså, hellre standardlösningar med korrekta av/påfarter än lokala varianter.
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: JDS skrivet 05 oktober 2010, 20:06:58 PM
Citat från: Nico skrivet 05 oktober 2010, 09:50:23 AM
Tror det främst är i körskoleböcker begreppet huvudkörbana används. Annars så vill jag minnas att det även nämns i de avsnitt som reglerar t.ex. hur vi ska ligga vid filkörning på vägar med 70 eller lägre hastighet och motsvarande.

Att något sedan är uppenbart i många fall gör det inte så mycket bättre och är man ovan vid att köra på en viss plats så händer det att man missar skyltning och kommer fel. Alltså, hellre standardlösningar med korrekta av/påfarter än lokala varianter.

Och hur sjutton hade du tänkt dig att det skulle se ut i det aktuella fallet (Essingeleden norrut)? Ska allting gå ihop till två körfält vid Franzéngatan, och sedan kvickt som attan dela sig i fyra igen? Nä, det verkar inte riktigt friskt.

Att låta körfältet längst till vänster plötsligt ta slut, vid t ex Hallunda, låter inte heller riktigt klokt. Finns det ens något ställe i Sverige där det VÄNSTRA körfältet tar slut på en motorväg?
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: KG skrivet 05 oktober 2010, 20:57:08 PM
Citat från: JDS skrivet 05 oktober 2010, 20:06:58 PM

Att låta körfältet längst till vänster plötsligt ta slut, vid t ex Hallunda, låter inte heller riktigt klokt. Finns det ens något ställe i Sverige där det VÄNSTRA körfältet tar slut på en motorväg?

Att det tar slut är kanske inte så bra, det håller jag med om. Men att avfarter till vänster på motorväg är förbjudna i Sverige förstår jag ej.

I Sverige måste alla motorvägsmackar vara två separata, en på vardera sida om vägen. Dubbelt av allt således, om man inte bygger en dyr bro eller tunnel. I USA bygger man mackarna mellan körbanorna. Fungerar det i USA borde det fungera här...
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: Simon A skrivet 08 oktober 2010, 17:21:30 PM
Citat från: lil-sis skrivet 03 oktober 2010, 11:47:18 AM

I Uppsala är det djungelns lag som råder. Eller rättare sagt, ingen bryr sig om några regler utom när de passar just den föraren just då. Och polisen gör inte ett skvatt, så varför skulle någon bry sig?

Men det är lite tjusningen med att köra där, det är ytterst sällan man blir förvånad av någonting.

Igår skrek en p-bilsförare på mig och pekade finger och skrek högerregel när han ignorerade väjningsplikten Nedre Slotts/Munkgatan. Den är ny (sedan i våras) och markerad med tecken i gatan (i god tid innan korsningen), skylt och krokodiltänder.

Jag var lite sugen på att inte bromsa utan köra på honom (lite grann) men pappersarbetet tar tid och evighet.
Far brukar säga samma som dig. Han brukar säga att han räddar åtskilliga bilister i veckan som bryter mot högerregeln, att det inte skulle vara svårt att krocka flera gånger, genom att bromsa just därför att pappersexcersisen är så jobbig. Ja, han kör stadsbuss även han. Och nog har man blivit arg tusentals gånger själv över att högerregeln sällan gäller där den ska.

Apropå bilar som ligger för nära så är det en markering även mot alla oss andra som håller hastigheten och ibland ligger 5 km/h över? Det är inte ett ok beteende. Om den framför mig kör långsammare än mig själv sänker jag hellre farten och håller avståndet tills det att jag kan köra om eller ska köra av själv. Det finns tillräckligt med stress i dagens samhälle utan att vi behöver stressa upp oss över någon som kör långsamt. Man får gilla läget oavsett vad man kör.

Dessutom kan vi aldrig veta varför bilen framför kör långsamt. Jag blev själv varse det när min egen bils drivknutar fick ett totalthaveri som påverkade styrningen på väg till jobbet(en av få gånger jag vart tvungen att ta bil till jobbet). Så efter en natt på jobbet tog jag 255: an hem och då körde jag oftast 10-15 km/h under eftersom styrningen inte kändes helt ok. Och jag medger att så här i efterhand kunde ha smitit in i busshållplatsfickorna då och då för att underlätta för bakomvarande bilar men samtidigt efter en hel natts jobb, när man dessutom inte är van att jobba natt, vill man helst ta sig raka spåret hem. Att köra av kunde ha gjort att det tagit lång tid att ta sig ut eftersom jag skulle undvika att gasa hårt för att skona drivknutarna, så det hade kanske vart vanskligt att ta sig ut på 70-90 begränsningen igen.

Nej, håll avståndet. Vi vet inte varför det går långsamt, det kan finnas  en anledning, ibland inte men att ligga för nära gör inte att man kommer fram fortare. 

//Simon
Titel: SV: Inte konstigt att olyckor händer.
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 08 oktober 2010, 18:32:20 PM
Man blir alldeles matt av allt tugg på den här tråden. Susanne som inledde har rätt. 34 år i den här branschen därav 4 år som expressbussförare har lärt mig att det är helt meningslöst att ligga och slicka framförvarande i ändan och tro att man ska tjäna något på det. Man bör alltid hålla avstånden. Om en busstur kan spolieras av några framförliggande långtradare eller klantiga bilister som slickar mittlinjen är det för lite körtid på turen. Riskerar resenärerna att missa anslutningar bör det väl finnas nånstans att ringa för att lösa situationen. Sämsta jag vet är yrkesförare som lägger sig precis bakom och blinkar med helljuset. Det är bara oförskämt och trafikfarligt. Ta det lugnt, Sverige går inte under om du blir försenad ibland. Det ingår i spelreglerna.
Mvh Jan G