Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: julle skrivet 04 mars 2010, 19:38:24 PM

Titel: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 04 mars 2010, 19:38:24 PM
Upphandlingsunderlag för Östergötland har kommit. Trafikstart juni 2011, vissa paket har en andra start juni 2012. Paketen ser ut som följer:

Expressbussar (10 år utan option):

Stationering    År 1                  År 2
                   Boggi-  Dubbel-   Boggi    Dubbel-
                   bussar  däckare   bussar  däckare

Motala             3           3            3        3
Linköping          1         13            6       17        
Kisa                 1           3            1        3
Åtvidaberg        1           2            1        2
Norrköping        0          4             4        9
Valdemarsvik     2          4             2        4

Tot ant fordon   8         29           17      38

Övriga, i huvudsak landsbygdstrafik  (5 år utan option):

Stationering/    Antal fordon
anbudspaket    

Finspång            8 boggi
Rejmyre             1 boggi
Norrköping        27 boggi med biogasdrift. År 2 ökas dessa till 34 st.
Söderköping        4 boggi
Valdemarsvik       2 boggi
Norrköping          4 stadsdelsbussar med biogas alternativt RME.

Åtvidaberg          2 boggi, 1 servicebuss. Tätorts- och landsbygdstrafik.

Motala 1            10 Normal, 11 boggi, alla med biogasdrift. Tätorts- och landsbygdstrafik.
Motala 2             2 servicebussar med biogasdrift. Anropsstyrd tätortstrafik.
Vadstena            2 boggi
Mjölby                7 boggi, 1 servicebuss
Ödeshög             4 boggi
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: CD skrivet 04 mars 2010, 20:58:13 PM
Inga ledbussar på regiontrafiken?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 04 mars 2010, 21:16:20 PM
Nej, det är nog så att ledbussar är på väg ut inom Östgötatrafiken. I kommande upphandlingar av stadstrafiken i Norrköping respektive Linköping kommer det, som jag har förstått det, inte heller bli några ledbussar utan dessa ska ersättas med boggibussar.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ersa skrivet 04 mars 2010, 21:25:22 PM
Det finns ju inga normalgolvade ledvagnar att köpa sedan B12M försvann från Volvo. Att köra B9S, OmniLink eller några andra ledvagnar med lågentré på långa landsbygdslinjer är ju något som landstingen inte är speciellt sugna på utanför Stockholms län.

Då 15-meters boggivagnar med lågentré ersätter 18-meters ledvagnar med normalgolv sänks ju passagerarantalet väsentligt, men det kan ju leda till utökad trafik och ett större behov av förare. Först får vi se hur Östgötatrafiken hanterar det, och därefter blir det ledvagnstäta UL-trafiken som måste genomföra samma förändring.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Fredde skrivet 04 mars 2010, 21:31:02 PM
Ingår övertagande av befintliga dubbeldäckare eller blir det nyinköp för en ev. ny enteprenör?

Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 04 mars 2010, 22:01:59 PM
I Expressbusspaketet ska från befintlig entreprenör 6 dubbeldäckare övertas år 1 (Veolias), 9 st dubbeldäckare år 2 (Stångå och Orust).

I pkt Norrköping ska Veolias 4 MAN-boggibussar övertas år 2012.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Fredde skrivet 04 mars 2010, 22:15:08 PM
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 22:01:59 PM
I Expressbusspaketet ska från befintlig entreprenör 6 dubbeldäckare övertas år 1 (Veolias), 9 st dubbeldäckare år 2 (Stångå och Orust).

I pkt Norrköping ska Veolias 4 MAN-boggibussar övertas år 2012.

Tack för svaret!

Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: 1896 skrivet 05 mars 2010, 10:21:26 AM
Är detta allt Östgötatrafiken upphandlar ? Verkar ju inte vara någon stor upphandling....
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 05 mars 2010, 15:14:10 PM
Citat från: 1896 skrivet 05 mars 2010, 10:21:26 AM
Är detta allt Östgötatrafiken upphandlar ? Verkar ju inte vara någon stor upphandling....

148 bussar, man kanske kan tycka att det är lite....?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: 1896 skrivet 05 mars 2010, 15:25:02 PM
Landsbygdstrafik Linköping verkar saknas....
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 05 mars 2010, 15:34:24 PM
Citat från: 1896 skrivet 05 mars 2010, 15:25:02 PM
Landsbygdstrafik Linköping verkar saknas....
Det är sant, jag hade faktiskt räknat med att Ljungbro skulle komma med denna gång, vilket inte verkar vara fallet....

Dock är det nog så att Linköping landsbygd i huvudsak ligger i Expresspaketet med 23 bussar. Fast helt klart verkar det fattas något här!
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: 1896 skrivet 10 maj 2010, 15:58:12 PM
Vinnare av paket MOT 1 måste hyra depån i Motala av Östgötatrafiken står att läsa på hemsidan.

När presenteras resultatet av denna upphandling ?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ted Selander skrivet 10 maj 2010, 19:16:24 PM
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 21:16:20 PM
Nej, det är nog så att ledbussar är på väg ut inom Östgötatrafiken. I kommande upphandlingar av stadstrafiken i Norrköping respektive Linköping kommer det, som jag har förstått det, inte heller bli några ledbussar utan dessa ska ersättas med boggibussar.

Skönt att slippa oväsendet i B9S på 664/665:an Ödeshög - Mjölby. Boggi går det redan idag på linje 77 (Ödeshög - Linköping) och 670 (ödeshög - Tranås). Till Gränna åker man med litet mindre, 2-axliga ekipage på linje 671.

/Ted
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 11 maj 2010, 14:42:01 PM
Citat från: 1896 skrivet 10 maj 2010, 15:58:12 PM
Vinnare av paket MOT 1 måste hyra depån i Motala av Östgötatrafiken står att läsa på hemsidan.

När presenteras resultatet av denna upphandling ?
Tilldelningsbeslut meddelas i slutet av maj.

Vinnare av paketet med 34 gasdrivna boggibussar i Norrköping måste hyra depån på Rälsgatan (Veolias nuvarande för regiontrafiken).
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: 1896 skrivet 11 maj 2010, 18:00:33 PM
Tack, då är spänningen snart över....  :)
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Leif D skrivet 13 maj 2010, 14:04:58 PM
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 21:16:20 PM
Nej, det är nog så att ledbussar är på väg ut inom Östgötatrafiken. I kommande upphandlingar av stadstrafiken i Norrköping respektive Linköping kommer det, som jag har förstått det, inte heller bli några ledbussar utan dessa ska ersättas med boggibussar.

Tyvärr tänker du lite fel, för Norrköping gäller att nuvarande ledbussar ersätts med nya spårvagnar, medan befintliga 2-axliga gas- och diesel-bussar kan komma ersättas av boggibussar. Dock kan nog ledbussar också vara tänkbart på någon linje.
Upphandling kommer troligen under 2011, då nu beslutade och pågående spårutbyggnader ska vara klara. Detta kommer att förändra det befintliga bussnätet avsevärt, varför man inte tycker de är lämpligt att upphandla nu.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 17 maj 2010, 12:17:33 PM
Citat från: Leif D skrivet 13 maj 2010, 14:04:58 PM
Tyvärr tänker du lite fel, för Norrköping gäller att nuvarande ledbussar ersätts med nya spårvagnar, medan befintliga 2-axliga gas- och diesel-bussar kan komma ersättas av boggibussar. Dock kan nog ledbussar också vara tänkbart på någon linje.
Upphandling kommer troligen under 2011, då nu beslutade och pågående spårutbyggnader ska vara klara. Detta kommer att förändra det befintliga bussnätet avsevärt, varför man inte tycker de är lämpligt att upphandla nu.
Det där med ledbussar är endast något muntligt som Ö-traf har pratat om och den som lever får väl se. Veolia har väl redan fått åtminstone ett optionsår att köra vidare på, 2011-12, hurvida de får fler återstår väl att se. Men du har nog en poäng i att det är lämpligt med en upphandling då nytt linjenät är under införande.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: 1896 skrivet 24 maj 2010, 11:20:05 AM
Resultatet av upphandlingen presenteras på Fredag 28/5 eller Måndag 31/5.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 24 maj 2010, 13:15:21 PM
Citat från: 1896 skrivet 24 maj 2010, 11:20:05 AM
Resultatet av upphandlingen presenteras på Fredag 28/5 eller Måndag 31/5.

Detta är en upphandling som jag med spänning inväntar svar på. Här finns möjlighet med tanke på upplägget, att det kan bli stora förändringar.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 28 maj 2010, 14:26:37 PM
Nobina vann trafiken 34 biogasdrivna i Norrköping.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2010, 14:52:07 PM
Citat från: Jan skrivet 28 maj 2010, 14:26:37 PM
Nobina vann trafiken 34 biogasdrivna i Norrköping.

Och inte bara det. Det fanns fler vinnare:
http://www.busstidningen.se/2010/05/28/nobina-vann-i-ostergotland/

Intressant är det nya samverkansbolaget som fått det nygamla namnet Stureforsbuss. Bakom detta står Ringarums Busstrafik, Stångåbuss och Lingmerths Buss. Bolaget har vunnit all expresstrafik med buss i Östergötlands län. 38 av 55 upphandlade bussar skall vara dubbeldäckare.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 28 maj 2010, 15:49:40 PM
Vilka linjer vann Nobina 34 bussar? Busslink vann 8 bussar i Finspång och 4 stadsdelsbussar i Norrköping. Vilka linjer är detta?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 28 maj 2010, 16:40:44 PM
Citat från: julle skrivet 11 maj 2010, 14:42:01 PM
Tilldelningsbeslut meddelas i slutet av maj.

Vinnare av paketet med 34 gasdrivna boggibussar i Norrköping måste hyra depån på Rälsgatan (Veolias nuvarande för regiontrafiken).

Är det swebus depå som man hade till 2004?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 17:54:57 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2010, 14:52:07 PM
Och inte bara det. Det fanns fler vinnare:
http://www.busstidningen.se/2010/05/28/nobina-vann-i-ostergotland/

Intressant är det nya samverkansbolaget som fått det nygamla namnet Stureforsbuss. Bakom detta står Ringarums Busstrafik, Stångåbuss och Lingmerths Buss. Bolaget har vunnit all expresstrafik med buss i Östergötlands län. 38 av 55 upphandlade bussar skall vara dubbeldäckare.

Även Blåklint och Vadstena buss ingår i konsortiet Stureforsbuss.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 17:59:45 PM
Citat från: Jan skrivet 28 maj 2010, 15:49:40 PM
Vilka linjer vann Nobina 34 bussar? Busslink vann 8 bussar i Finspång och 4 stadsdelsbussar i Norrköping. Vilka linjer är detta?
I Östergötland är det inte bestämda linjer utan det är stationeringsorter man vinner.

Nobina ska i huvudsak köra linjerna 410, 412, 416, 420, 429, 430, 432, 433, 436, 439, 440, 441, 442, 444, 450, 457, 458, 482, 483, 484, 485 och 486.

Busslink (Finspång) ska i huvudsak köra linjerna 410, 413, 414, 416, 417 och 419.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ersa skrivet 28 maj 2010, 18:06:39 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2010, 14:52:07 PM
Och inte bara det. Det fanns fler vinnare:
http://www.busstidningen.se/2010/05/28/nobina-vann-i-ostergotland/

"Även Busslink har vunnit trafik i Östergötland." står det i slutet på artikeln.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 18:09:31 PM
Intressant att notera är att i paketet med expressbussar med 38 dubbeldäckare och 17 boggibussar (stationeringar Motala, Linköping, Kisa, Åtvidaberg, Norrköping, Valdemarsvik) så har inga av de "stora" bolagen lämnat anbud! Följande bolag lämnade på detta paket:

Sturefors: 1 144 225 863 kr/ år
Nilsbuss:   1 205 525 908 kr/ år (+ 5%)
Bergkvara: 1 296 648 807 kr/ år (+ 12 % från vinnaren)
Orust:       1 316 484 004 kr/år (+ 13%)
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: 1896 skrivet 28 maj 2010, 18:11:15 PM
Verkar rörigt....   Vem vann Motala ?  ???
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 18:11:39 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2010, 18:06:39 PM
"Även Busslink har vunnit trafik i Östergötland." står det i slutet på artikeln.
Busslink vinner 8 boggibussar i Finspång samt 4 stadsdelsbussar i Norrköping. Busslink hade nog önskat sig mer än dessa smulor.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 18:16:07 PM
Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:09:31 PM
Intressant att notera är att i paketet med expressbussar med 38 dubbeldäckare och 17 boggibussar (stationeringar Motala, Linköping, Kisa, Åtvidaberg, Norrköping, Valdemarsvik) så har inga av de "stora" bolagen lämnat anbud! Följande bolag lämnade på detta paket:

Sturefors: 1 144 225 863 kr/ år
Nilsbuss:   1 205 525 908 kr/ år (+ 5%)
Bergkvara: 1 296 648 807 kr/ år (+ 12 % från vinnaren)
Orust:       1 316 484 004 kr/år (+ 13%)
Om jag har förstått det rätt, så ska följande bolag som ingår i Stureforsbuss köra följande stationeringsorter:

Ringarum: Valdemarsvik och Norrköping
Stångå: Linköping, Åtvidaberg och Kisa
Lingmerth: 1 buss i Linköping (som de sannolikt kommer att ställa i Mjölby),  del av Motala.
Blåklint: Del av Motala
Vadstena: Del av Motala (som de sannolikt kommer att ställa vissa bussar i Vadstena)
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ersa skrivet 28 maj 2010, 18:19:42 PM
Behåller Veolia nån trafik, och i så fall vilka linjer?
Var det någon trafik i denna upphandling som Veolia försvarade och fick behålla?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Becain skrivet 28 maj 2010, 18:20:44 PM
Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 18:11:15 PM
Verkar rörigt....   Vem vann Motala ?  ???

Lingmerths tog hela västra Östergötland. Mjölby (tätort+landsort), Ödeshög, Vadstena samt Motala (tätort samt landsort).
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 18:22:06 PM
På det stora paketet i Norrköping med 34 gasbussar som Nobina vunnit finns följande anbudslämnare:

Nobina 346,4 milj/år
Busslink 373,5 milj/år (+ 7%)
Orust 396,0 milj/år (+ 12% mot vinnaren)
Veolia 433,3 milj/år (+ 20% mot vinnaren)

Alltså, rätt stora prisskillnader!
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Becain skrivet 28 maj 2010, 18:22:26 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2010, 18:19:42 PM
Behåller Veolia nån trafik, och i så fall vilka linjer?
Var det någon trafik i denna upphandling som Veolia försvarade och fick behålla?

Veolia tog inget i denna upphandling. Veolia har fortfarande stadstrafiken och landsortstrafiken i Linköping samt stadstrafiken i Norrköping kvar.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 18:24:24 PM
Citat från: Becain skrivet 28 maj 2010, 18:22:26 PM
Veolia tog inget i denna upphandling. Veolia har fortfarande stadstrafiken och landsortstrafiken i Linköping samt stadstrafiken i Norrköping kvar.
Har du koll på om Blåklint ingår i Stureforsbuss, eller är det bara felinfo som jag har fått?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Becain skrivet 28 maj 2010, 18:28:03 PM
Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:24:24 PM
Har du koll på om Blåklint ingår i Stureforsbuss, eller är det bara felinfo som jag har fått?

Blåklint finns med. Dessutom lär dagens samarbete i västra Östergötland mellan Lingmerths, Vadstena buss och Blåklintsbuss fortsätta i någon form i de nya avtalen. Oklart hur dock.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 18:30:22 PM
Citat från: Becain skrivet 28 maj 2010, 18:28:03 PM
Blåklint finns med. Dessutom lär dagens samarbete i västra Östergötland mellan Lingmerths, Vadstena buss och Blåklintsbuss fortsätta i någon form i de nya avtalen. Oklart hur dock.
Tack för infot!
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: 1896 skrivet 28 maj 2010, 18:34:28 PM
Är alla avtal utom express på 5 år ?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 28 maj 2010, 19:03:43 PM
Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:22:06 PM
På det stora paketet i Norrköping med 34 gasbussar som Nobina vunnit finns följande anbudslämnare:

Nobina 346,4 milj/år
Busslink 373,5 milj/år (+ 7%)
Orust 396,0 milj/år (+ 12% mot vinnaren)
Veolia 433,3 milj/år (+ 20% mot vinnaren)

Alltså, rätt stora prisskillnader!

Veolia är de som kör paketet. Man höjer ögonbrynen då man ser skillnaden, antingen så har de 3 andra räknat mycket lågt, eller så vill Veolia inte ha trafiken.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: 1896 skrivet 28 maj 2010, 19:11:15 PM
Det var nån som sa att när man kör trafiken, då vet man vad den kostar, alltså lägger man sig lite högre än resten....  :o
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 19:46:36 PM
Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 18:34:28 PM
Är alla avtal utom express på 5 år ?
Japp, alla avtal är på 5 år utan optionsmöjlighet utom express som är på 10 år utan optionsmöjligheter.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: 1896 skrivet 28 maj 2010, 19:53:05 PM
Nåt skäl till det ?  ???
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 19:56:31 PM
Citat från: Jan skrivet 28 maj 2010, 19:03:43 PM
Veolia är de som kör paketet. Man höjer ögonbrynen då man ser skillnaden, antingen så har de 3 andra räknat mycket lågt, eller så vill Veolia inte ha trafiken.
Det är väl inget att sticka under stol med, att Veolia har förlorat enorma pengar i Östergötland de senaste åren och därav har man velat höja priset. Dock verkar Veolia ha tagit i lite väl i överkant, kanske har de hoppats vinna tillbaka de förlorade pengarna i nuvarande kontrakt eller så har ägarna satt väldigt höga avkastningskrav?

Nobina verkar å andra sidan ha lagt sig väldigt, väldigt lågt. Jag skulle tro att ett sunt avtal borde ha hamnat i mitten av Busslinks och Orusts priser. Det man ska ha klart för sig när det gäller detta avtal, är att det är gasbussar som inte har återköpsrätt. Nobina har förmodligen räknat lång avskrivningstid (14 år?) och vad händer då om de inte vinner igen om 5 år och inte naturligt kan skicka gasbussarna någon annanstans? Fast Nobina kanske inte bryr sig om att se 5 år fram i tiden, vem vet. Nobina har använt sig av samma "räknegubbe" som i Örebro och det avtalet har ju inte heller varit någon höjdare ur lönsamhetssynpunkt.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 28 maj 2010, 19:58:05 PM
Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 19:53:05 PM
Nåt skäl till det ?  ???

Vilket?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 28 maj 2010, 20:01:43 PM
Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 19:53:05 PM
Nåt skäl till det ?  ???
Jag tror att Ö-traf har velat komma bort från att ha stora jätteupphandlingar en gång vart tionde år, och med de olika avtalslängderna kan man på sikt komma ifrån detta problem (om det nu är ett problem?). När det gäller Expressbussavtalet, så handlar det om en investering på i runda slängar 200 miljoner med 38 dubbeldäckare och 17 boggibussar, knappast någon skulle lägga anbud om det inte var väldigt lång tid på avtalet. Lika logiskt som det är, så borde det varit lika självklart att 35 gasbussar i Norrköping utan återtag också borde fått längre avtalstid än 5 år, fast det tyckte tydligen inte Ö-traf.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: virtual1 skrivet 28 maj 2010, 22:17:50 PM
Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:11:39 PM
Busslink vinner 8 boggibussar i Finspång samt 4 stadsdelsbussar i Norrköping. Busslink hade nog önskat sig mer än dessa smulor.

Tror man e glad att ha fått in foten igen!
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Patrikk skrivet 29 maj 2010, 08:16:29 AM
Hittade detta angående Motala.

http://mvt.se/nyheter/vadstena/1.843720-vadstena-buss-vann-upphandling

Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 29 maj 2010, 10:38:33 AM
Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:11:39 PM
Busslink vinner 8 boggibussar i Finspång samt 4 stadsdelsbussar i Norrköping. Busslink hade nog önskat sig mer än dessa smulor.

Rent organisationsmässigt kommer Finspång/Norrköping tillhöra Odensbacken? Eller är detta en för vågad gissning? Placering av stadsdelsbussarna hos Nobina på Rälsgatan om det blir gas alternativt hos Veolia i stan.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 29 maj 2010, 10:46:54 AM
Citat från: virtual1 skrivet 28 maj 2010, 22:17:50 PM
Tror man e glad att ha fått in foten igen!

Tror inte det, Busslink ville ha det paket som Nobina vann också. 4 stadsdelsbussar blir svårt att finns lycka i. Avståndet till till Finspång gör att man inte kan samköra mer än att ha vikarier som hoppar in då ordinarie är sjuk. Personligen så tror jag att chansen till underentreprenörer är stor.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: blubb skrivet 29 maj 2010, 16:25:27 PM
Finns det några övertagande krav av fordon i upphandlingen av regionbussar och stadsbussar?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: virtual1 skrivet 29 maj 2010, 16:57:17 PM
Citat från: Jan skrivet 29 maj 2010, 10:46:54 AM
Tror inte det, Busslink ville ha det paket som Nobina vann också. 4 stadsdelsbussar blir svårt att finns lycka i. Avståndet till till Finspång gör att man inte kan samköra mer än att ha vikarier som hoppar in då ordinarie är sjuk. Personligen så tror jag att chansen till underentreprenörer är stor.

Kan IOFS tänka mig att man väljer att leja ut just stadsdelsbussarna på underentrepenad då.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 29 maj 2010, 17:06:10 PM
Citat från: blubb skrivet 29 maj 2010, 16:25:27 PM
Finns det några övertagande krav av fordon i upphandlingen av regionbussar och stadsbussar?

En del av bussarna ska övertas av ny entreprenör.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 30 maj 2010, 09:24:50 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 maj 2010, 17:17:11 PM
Det gäller väl expressbussarna och inte Region/tätort

Nobina måste ta över 4 MAN gasdrivna från Veolia år 2. Nobina måste även placera bussarna på depån Rälsgatan.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ville skrivet 01 juni 2010, 07:28:24 AM
Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:22:06 PM
På det stora paketet i Norrköping med 34 gasbussar som Nobina vunnit finns följande anbudslämnare:

Nobina 346,4 milj/år
Busslink 373,5 milj/år (+ 7%)
Orust 396,0 milj/år (+ 12% mot vinnaren)
Veolia 433,3 milj/år (+ 20% mot vinnaren)

Alltså, rätt stora prisskillnader!

Vart kan man hittta siffrorna för resten av upphandlingen? Är lite nyfiken på anbuden på de övriga depåerna.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Marcus Li skrivet 01 juni 2010, 09:50:36 AM
Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 19:56:31 PM
Nobina verkar å andra sidan ha lagt sig väldigt, väldigt lågt. Jag skulle tro att ett sunt avtal borde ha hamnat i mitten av Busslinks och Orusts priser...

Hmm.. vad får dig att tro att ett "sunt avtal" borde hamna i mellan Busslinks och Orusttrafikens priser?

Förövrigt är procentangivelserna fel. Veolia är 25,1 % dyrare än än Nobina. (Busslink 7,8% Orusttrafiken 14,3 %)
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 juni 2010, 10:47:08 AM
Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2010, 18:06:39 PM
"Även Busslink har vunnit trafik i Östergötland." står det i slutet på artikeln.

HURRA
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 02 juni 2010, 13:07:39 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 juni 2010, 10:47:08 AM
HURRA

Det stämmer men överklagan kan ske och än vet vi inte heller om Busslink tänker köra det själva, det rör sig om endast 12 bussar varav 4 mindre stadsdelsbussar
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 05 juni 2010, 15:02:37 PM
Citat från: Jan skrivet 02 juni 2010, 13:07:39 PM
Det stämmer men överklagan kan ske och än vet vi inte heller om Busslink tänker köra det själva, det rör sig om endast 12 bussar varav 4 mindre stadsdelsbussar
Sannolikt blir det ingen överklagan då det endast är prisutvärdering i denna upphandling (bortsett från rena skallkrav förstås).
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: julle skrivet 05 juni 2010, 15:11:41 PM
Citat från: Marcus Li skrivet 01 juni 2010, 09:50:36 AM
Hmm.. vad får dig att tro att ett "sunt avtal" borde hamna i mellan Busslinks och Orusttrafikens priser?

Förövrigt är procentangivelserna fel. Veolia är 25,1 % dyrare än än Nobina. (Busslink 7,8% Orusttrafiken 14,3 %)
Sant om procentsatserna, ber om ursäkt för detta!

Erfarenheten säger mig att det är så med priserna, för tro mig, det är ingen vetenskap á la kärnfysik eller något annat avancerat, att räkna anbud på busstrafik, även om det från bussentreprenörerna låter så ibland  :).

Men jag ska absolut erkänna att jag ger mig in på ett visst mått av spekulation i frågan, fast jag till 99 procents säkerhet hävdar att Nobina kommer att förlora pengar i Norrköping och Veolia har lagt sig alldeles för högt i pris.

Men bortsett från ekonomin, så tycker jag ändå att det är väldigt kul att Nobina kommer tillbaka till Norrköping, det var ju en gång i tiden en av SJ:s största bussregioner! Skulle vara kul om Nobina märkte bussarna med inventarienummer och ett "NR" under detta likt forna tider  :)
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: AnnaK skrivet 08 juni 2010, 14:20:21 PM
Vem vann upphandlingen Mellersta?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 08 juni 2010, 14:53:12 PM
Stureforsbuss, med underentreprenörer - Om du menar kring Linköping så var det inte ute på anbud.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: AnnaK skrivet 08 juni 2010, 15:49:01 PM
Jag tänker på dom där 3 bussarna i Åtvidaberg - trodde det var en egen upphandling som hette "Mellersta". Att det totalt var fyra stycken upphandlingar: "Mellersta", "allmän" (den som stureforsbuss vann), "västra" (lingmerths som vann) och "östra" (där flera olika vann).
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ville skrivet 13 juni 2010, 18:01:03 PM
Åtvidabergs upphandlingen blev avbruten då endast Veolia la anbud...
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 13 juni 2010, 18:18:51 PM
Citat från: Ville skrivet 13 juni 2010, 18:01:03 PM
Åtvidabergs upphandlingen blev avbruten då endast Veolia la anbud...

Kommer Ötraf lägga ut dessa igen, eller hur gör man?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ersa skrivet 13 juni 2010, 19:03:04 PM
Citat från: Jan skrivet 13 juni 2010, 18:18:51 PM
Kommer Ötraf lägga ut dessa igen, eller hur gör man?

Och hur gör man om enbart Veolia, eller ingen alls lägger anbud nästa gång?
Huvudmännens mardröm?
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ville skrivet 26 juni 2010, 20:23:09 PM
Citat från: julle skrivet 05 juni 2010, 15:11:41 PM
Sant om procentsatserna, ber om ursäkt för detta!

Erfarenheten säger mig att det är så med priserna, för tro mig, det är ingen vetenskap á la kärnfysik eller något annat avancerat, att räkna anbud på busstrafik, även om det från bussentreprenörerna låter så ibland  :).

Men jag ska absolut erkänna att jag ger mig in på ett visst mått av spekulation i frågan, fast jag till 99 procents säkerhet hävdar att Nobina kommer att förlora pengar i Norrköping och Veolia har lagt sig alldeles för högt i pris.

Men bortsett från ekonomin, så tycker jag ändå att det är väldigt kul att Nobina kommer tillbaka till Norrköping, det var ju en gång i tiden en av SJ:s största bussregioner! Skulle vara kul om Nobina märkte bussarna med inventarienummer och ett "NR" under detta likt forna tider  :)

Förklaring till att Nobina låg så långt under de andra är att de ska använda gasbussar som är 2-3 år gamla... Antar att de andra räknat på nyinköpta bussar med en avskrivningstid på 5 år...
Bussarna som ska användas finns tydligen på depåer i Kalmar och på någon annan depå i närheten...

Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Magnus skrivet 26 juni 2010, 20:59:29 PM
Citat från: Jan skrivet 13 juni 2010, 18:18:51 PM
Kommer Ötraf lägga ut dessa igen, eller hur gör man?

Nu ligger det ute en ny upphandling.
"Upphandlingen avser särskild kollektivtrafik, skolskjutsar och tätortstrafik inom Åtvidabergs kommun."

Så det verkar som man la ut den igen, hur man gör om det blir samma sak igen vet jag inte.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ville skrivet 27 juni 2010, 02:09:07 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2010, 20:50:35 PM
Nobina har knappast några övertaliga gasbussar i Kalmar län, de gasbussar som används i tätortstrafiken kan ju inte hux flux försvinna utan att ersättas med nya gasbussar varför kostnaden för nyinvesteringen måste drabba något av kontrakten, sedan är det knappast tätortstrafik man ska köra i Norrköping heller ;D
Övertaliga skåningar? kanske

Ok. Har inte en aning om vad Nobina driver för trafik i Kalmar osv. Jag hörde bara på presentationsmötet de hade på depån i Norrköping att de skulle använda begagnade bussar som var 2-3 år och de fanns bl.a. i Kalmar.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Walter skrivet 28 juni 2010, 12:52:09 PM
Citat från: Ville skrivet 27 juni 2010, 02:09:07 AM
Ok. Har inte en aning om vad Nobina driver för trafik i Kalmar osv. Jag hörde bara på presentationsmötet de hade på depån i Norrköping att de skulle använda begagnade bussar som var 2-3 år och de fanns bl.a. i Kalmar.

Som Lars skriver så är det i så fall gamla Skåningar i form av MAN A26 man avser, men de tillhör kontraktet i Skåne och ska över till ny entreprenör, så dessa flyttar man inte utan tillstånd från Skånetrafiken. Och då behövs ju nya bussar i Skåne.
Övriga gasbussar Nobina har är ju stadstrafik, MAN A21, bland annat i Kalmar, men dessa lär inte passa trafiken annat i ett enstaka ex som reserv.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Ville skrivet 28 juni 2010, 14:05:54 PM
Citat från: Walter skrivet 28 juni 2010, 12:52:09 PM
Som Lars skriver så är det i så fall gamla Skåningar i form av MAN A26 man avser, men de tillhör kontraktet i Skåne och ska över till ny entreprenör, så dessa flyttar man inte utan tillstånd från Skånetrafiken. Och då behövs ju nya bussar i Skåne.
Övriga gasbussar Nobina har är ju stadstrafik, MAN A21, bland annat i Kalmar, men dessa lär inte passa trafiken annat i ett enstaka ex som reserv.
Ok!
Då blir det spännande att se vad de hittar för bussar vi ska köra då  :-\
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: KultLg skrivet 30 juni 2010, 15:24:28 PM
Det är väl i princip klart att det kommer att flyttas MAN ;D bussar från Malmö-Lund till Östergötland (har t.o.m med varit provlackerade i östgöta färger för ett par dagar sen)
Den Östgötska trafiken är snällare än motorvägstrafiken där dessa bussar går idag.
Nya bussar troligen Solaris kommer att placeras i skåne istället.Som har en bättre motor än MAN
(lär inte brinna så lätt vid överhättning)
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Jan skrivet 30 juni 2010, 17:24:09 PM
Nackdelen, det finns bara 1 för Solaris jmf mot MAN. Antal sittplatser 47 mot 53.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Stefan P skrivet 30 juni 2010, 17:47:02 PM
Hej

När kommer tilldelningbeslut från länshuvudmannen och hur många bussar är det i Åtidabergspaktet?

mvh Stefan P
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Walter skrivet 30 juni 2010, 22:33:52 PM
Citat från: KultLg skrivet 30 juni 2010, 15:24:28 PM
Det är väl i princip klart att det kommer att flyttas MAN ;D bussar från Malmö-Lund till Östergötland (har t.o.m med varit provlackerade i östgöta färger för ett par dagar sen)

Då får ju Malmö-Lund kontraktet bära högre kostnader för nyinvestering. Du skriver att de har varit provlackade? Har man lackat tillbaka de nu då eller stripade man bara provbussar? Låter lite tidigt att lacka om bussar som först nästa sommar ska flyttas.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: KultLg skrivet 01 juli 2010, 09:19:34 AM
Jodå Den blev omlackerad och uppvisade med en del säten utbyttade måndagen den 21
Torsdagen den 24 Var den gul med pilar igen :D och i trafik den 25.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: Walter skrivet 01 juli 2010, 12:10:51 PM
Citat från: KultLg skrivet 01 juli 2010, 09:19:34 AM
Jodå Den blev omlackerad och uppvisade med en del säten utbyttade måndagen den 21
Torsdagen den 24 Var den gul med pilar igen :D och i trafik den 25.

Hade man inte bara kunnat titta på Veolias vagnar av samma typ som redan rullar i Östergötland?

Får se vilken vagn som är nylackad gult nu då.
Titel: SV: Upphandling Östergötland 2010
Skrivet av: KultLg skrivet 05 juli 2010, 10:14:34 AM
Titta efter 6678 ;)