Huvudmeny

E4 Södertäljebron

Startat av David M, 27 juni 2016, 23:28:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

.. har som bekant fått sig en törn.

Efter 1990 års klaffstopp då bron var avstängd en månad (?) byggdes drygt tio år senare en ny vägbro intill som ska fungera för sådana här situationer. Men med tanke på brons ålder (lite mer än ett halvsekel gammalt nu) och allting som har hänt med den (olyckor, fastnande klaffar, inga väggrenar, trafikökning) kanske man skulle fundera över att ersätta motorvägsbron med en ny.


Det kanske inte är realistiskt att få till seglingsfri höjd (idag 26 meter över vattenytan, Igelstabron där Grödingebanan går är 48 meter över) med tanke på motorvägskorsningen trf Saltskog med E20 strax söder om bron. Men 3+3-filer, väggrenar och ett något högre läge än nu om det gör någon skillnad borde vara en bra start. Skulle det bli som nu att ena körbanan måste stängas av kan motorvägstrafiken i så fall flytta till 2+2-körfält på den öppna vägbanan utan att motorvägen så att säga "bryts".


På sätt och vis hade det i grunden nog varit bättre om man byggt E20 norr om eller igenom Södertälje (på 1960-talet hade det varit möjligt) och låtit anslutningen med E4:an vara där Södertälje norra är idag. Mer destruktivt för Södertäljes stadsmiljö förstås men jag föreställer mig i varje fall att det inte hade blivit femtimmarsköer ifall ena motorvägsbron hade fått stängas av i så fall. Mellan E20 och trf Saltskog hade man kunnat bygga någon vanlig trafikled, 2+2-väg med trafikljus i plankorsningarna eller så mellan trf Saltskog och Västertälje ungefär där dagens E20 går.

Mr H

Citat från: David M skrivet 27 juni 2016, 23:28:06 PM
.. har som bekant fått sig en törn.

Efter 1990 års klaffstopp då bron var avstängd en månad (?) byggdes drygt tio år senare en ny vägbro intill som ska fungera för sådana här situationer. Men med tanke på brons ålder (lite mer än ett halvsekel gammalt nu) och allting som har hänt med den (olyckor, fastnande klaffar, inga väggrenar, trafikökning) kanske man skulle fundera över att ersätta motorvägsbron med en ny.


Det kanske inte är realistiskt att få till seglingsfri höjd (idag 26 meter över vattenytan, Igelstabron där Grödingebanan går är 48 meter över) med tanke på motorvägskorsningen trf Saltskog med E20 strax söder om bron. Men 3+3-filer, väggrenar och ett något högre läge än nu om det gör någon skillnad borde vara en bra start. Skulle det bli som nu att ena körbanan måste stängas av kan motorvägstrafiken i så fall flytta till 2+2-körfält på den öppna vägbanan utan att motorvägen så att säga "bryts".


På sätt och vis hade det i grunden nog varit bättre om man byggt E20 norr om eller igenom Södertälje (på 1960-talet hade det varit möjligt) och låtit anslutningen med E4:an vara där Södertälje norra är idag. Mer destruktivt för Södertäljes stadsmiljö förstås men jag föreställer mig i varje fall att det inte hade blivit femtimmarsköer ifall ena motorvägsbron hade fått stängas av i så fall. Mellan E20 och trf Saltskog hade man kunnat bygga någon vanlig trafikled, 2+2-väg med trafikljus i plankorsningarna eller så mellan trf Saltskog och Västertälje ungefär där dagens E20 går.

Nya broar E4 Södertälje finns med i Trafikverkets reinvesteringsplan tror att det är för åren 2017/2018.

Mr H