Vi tittar på när andra flyger vidare

Startat av Mikey, 03 maj 2013, 13:21:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Jag räknar med att få se några grymma bilder på Air force one i början på september :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Mikey

Citat från: jocke skrivet 10 augusti 2013, 23:31:20 PM
Jag räknar med att få se några grymma bilder på Air force one i början på september :D

Förutsatt att man ens får vara i närheten av flygplatsen då, det kommer garanterat vara fullt av poliser överallt, några surare än andra. Jag kanske ska ta med mig lite donuts...

Mikey

Igår var det alltså dags för 3st 787'or att landa på lika många timmar. Naturligtvis gav jag mig ut!

Första planet var Qatar som skulle landa 14:20. Den kom dock 13:50, vilket jag upptäckte lite sent, så jag hann inte ut till den. I stället satsade jag på Norwegians landning klockan 15.

Straxt före klockan 15 var jag ute vid bana 2, som användes för landningar. Först två plan:




Sedan var det dags för 787'an att komma. Då fick vi den trevliga nyheten att man hade bytt till bana 1. Jippie! Inte en chans att hinna till andra sidan flygplatsen på 5 minuter...

I stället började man använda bana 2 för start. Nåväl tänkte jag (Och alla de andra), då kan man ta bild på planet när det lyfter i stället.

Ett par plan som lyfte på Bana 2:


Qatars 787 som jag missade landningen på lyfte i alla fall, i kasst ljus




Sedan var det dags för Norwegians 787 att starta. Och gissa? Jovisst, banbyte! Nu skulle starten gå på bana 1, medan landningarna skulle gå på bana 2, som tidigare under dagen. Vilket resulterade i att stämningen blev ännu sämre... ;D

Nåväl, vi hade i alla fall tid att åka till bana 1, men då skulle vi missa BA's 787-landning på bana 2. Efter lite diskussion kom vi alla fotografer fram till att det nog ändå är bäst att spara på bensinen och sitta kvar vid bana 2. Nere vid bana 1 får man inte lika bra vinkel. Norwegian kommer ju dessutom fortsätta flyga i flera år till. Så det blev några till landningar, sedan fick det räcka för dagen:






Fredde

Tackar för dessa bilder!

Kommer lite bilder på Norwegians 787a i separat tråd...

Mikey

Citat från: Fredde skrivet 12 augusti 2013, 13:47:55 PM
Tackar för dessa bilder!

Kommer lite bilder på Norwegians 787a i separat tråd...

Det ser jag fram emot! :)

Mikey

Och så får det väl vara dags för sommarens sista bilder nu då. Ett gäng tagna i Augusti.

13/8-13 - Norwegian/ HiFly A340-300 CS-TQZ landar på en av sina absolut sista flighter åt Norwegian. Sedan var det dags att börja med 787.


13/8-13 - Qatar Boeing 787-8 A7-BCL skall starta precis efter föregående landning


14/8-13 - airBaltic Dash Q-400 YL-BAX går ner för landning.


... Och om något vill se närmare på planet i bakgrunden så får ni göra det :)


17/8-13 - White Airways Airbus A310, CS-TQV. Väldigt passande namn på företaget. Gäsp.


17/8-13 - SAS Canadair Regional Jet CRJ-200, EC-JOY. Detta plan har en nästan lika oinspirerande lackering som föregående...


19/8-13 - Royal Air Force Lockheed L-1011 TriStar, ZD951. Äntligen kan jag bocka av denna flygplansmodell! ;)


22/8-13 - British Airways Boeing 787-8, G-ZBJB.


25/8-13 - US Air Force Boeing C-17 Globemaster II 7175


Och så avslutades sommarens fotande med en stor överraskning. I över ett års tid har flygbolaget Iran Aseman Airlines sagt att de ska börja flyga till Stockholm. Trafikstarten har skjutits upp i sista stund (ett par timmar före avgång) åtskilliga gånger, så till sist var det väl ingen som längre räknade med att de skulle komma. Men så i torsdags så dök planet helt plötsligt upp på flygradarn! Vi var två personer som hann ut och ta bild, jämfört med en normal trafikstart då det kan vara 20-30 bilar på rad...

29/8-13 Iran Aseman Airlines Airbus A340-300, EP-APA (hihi). Världens äldsta flygande A340. :D

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 31 augusti 2013, 16:05:28 PM
13/8-13 - Norwegian/ HiFly A340-300 CS-TQZ landar på en av sina absolut sista flighter åt Norwegian. Sedan var det dags att börja med 787.


Trevligt som vanligt!
Ser att man har kastat om lite idag, CS-TQY är i skrivande stund på väg till Arlanda från Bangkok (nästan 1 timme sen) och 787an (EI-LNA) på väg till Oslo...

Cero

Citat från: Fredde skrivet 01 september 2013, 12:51:27 PM
Trevligt som vanligt!
Ser att man har kastat om lite idag, CS-TQY är i skrivande stund på väg till Arlanda från Bangkok (nästan 1 timme sen) och 787an (EI-LNA) på väg till Oslo...

Planerad omkastning enligt tråd på "Airliners.net". Anledningen är att EI-LNA ska hamna "rätt", dvs i Oslo, varifrån den inleder trafik idag. CS-TQY kommer till Stockholm för att tas ur trafik och ersättas av EI-LNB som levererades ny till Arlanda härom dagen. EI-LNB gör sin jungfruresa ARN-JFK imorgon 2 september.

EI-LNA ska därefter gå på Oslo och EI-LNB på Stockholm.

Fredde

Citat från: Cero skrivet 01 september 2013, 14:18:14 PM
Planerad omkastning enligt tråd på "Airliners.net". Anledningen är att EI-LNA ska hamna "rätt", dvs i Oslo, varifrån den inleder trafik idag. CS-TQY kommer till Stockholm för att tas ur trafik och ersättas av EI-LNB som levererades ny till Arlanda härom dagen. EI-LNB gör sin jungfruresa ARN-JFK imorgon 2 september.

EI-LNA ska därefter gå på Oslo och EI-LNB på Stockholm.

Intressant! Då hamnar Sonja Henie "hemma" i Norge och Thor Heyerdahl (EI-LNB) i Sverige 8)

Ytterligare en ska visst komma senare i höst, kanske EI-LNC?

Cero

Citat från: Fredde skrivet 01 september 2013, 15:43:17 PM
Intressant! Då hamnar Sonja Henie "hemma" i Norge och Thor Heyerdahl (EI-LNB) i Sverige 8)

Ytterligare en ska visst komma senare i höst, kanske EI-LNC?

Ja. En gissning är att den hamnar i Köpenhamn.

Mikey

Hmm... Följande info har jag fått:

02.09.2013 ARN-JFK   EILNB
04.09.2013 ARN-JFK   EILNB
06.09.2013 ARN-JFK   EILNB
09.09.2013 ARN-JFK   EILNA
11.09.2013 ARN-JFK   EILNA
13.09.2013 ARN-JFK   EILNA

03.09.2013 ARN-BKK   EILNB
05.09.2013 ARN-BKK   EILNB
07.09.2013 ARN-BKK   EILNB
10.09.2013 ARN-BKK   EILNA
12.09.2013 ARN-BKK   EILNA
14.09.2013 ARN-BKK   EILNA

Dvs att man skiftar plan i Bangkok varje lördag, för allt underhåll av 787 skall tydligen ske i Stockholm. EI-LNC skall komma i November, och lär troligen också byta baser hela tiden, för Köpenhamn kommer bara ha 2 Dreamlineravgångar i veckan...

Cero

Citat från: Mikey skrivet 01 september 2013, 17:32:24 PM
Hmm... Följande info har jag fått:

02.09.2013 ARN-JFK   EILNB
04.09.2013 ARN-JFK   EILNB
06.09.2013 ARN-JFK   EILNB
09.09.2013 ARN-JFK   EILNA
11.09.2013 ARN-JFK   EILNA
13.09.2013 ARN-JFK   EILNA

03.09.2013 ARN-BKK   EILNB
05.09.2013 ARN-BKK   EILNB
07.09.2013 ARN-BKK   EILNB
10.09.2013 ARN-BKK   EILNA
12.09.2013 ARN-BKK   EILNA
14.09.2013 ARN-BKK   EILNA

Dvs att man skiftar plan i Bangkok varje lördag, för allt underhåll av 787 skall tydligen ske i Stockholm. EI-LNC skall komma i November, och lär troligen också byta baser hela tiden, för Köpenhamn kommer bara ha 2 Dreamlineravgångar i veckan...

Har också förstått att Arlanda är underhållsbasen. Man har ju redan bytt en motor på respektive Dreamliner på Arlanda. Låter logiskt att låta dem skifta ibland. SAS gör ju liknande.

Köpenhamn lär väl åtminstone initialt födas från Fort Lauderdale av OSL- och ARN-maskinerna. Nya destinationer är dock annonserade av Norweigan och ska presenteras i Stockholm på tisdag. Detta inkluderar säkerligen någon utökning från CPH också.

Bussmupp

Jag är så förbannad på mig själv för att jag inte åkte ut för att fånga Tristar'n. Förra gången åkte jag ut dit och väntade nästan 6 timmar på att den skulle komma utan någon ny info alls. Blev bekräftat dagen efter att det blivit inställt.

När det gäller Iran Aseman dock så är jag glad att flera nya bolag söker sig till Stockholm. Var dock mer entusiastisk när jag läste att man skulle skicka 727or. Det hade varit något, det! 8)