Även en dålig bild....

Startat av Mr H, 16 juli 2015, 10:14:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Gick igenom DN från sep 1967 för att se om det fanns något intressant. Här en bild från natten 7-8 sep med en H30 på linje 46. Gick vissa turer på 46:an från Nyboda då?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 21 juli 2015, 15:42:20 PM


Gick igenom DN från sep 1967 för att se om det fanns något intressant. Här en bild från natten 7-8 sep med en H30 på linje 46. Gick vissa turer på 46:an från Nyboda då?

/Gunnar

Märkligt överhuvudtaget med en extravagn på linje 46 mitt i natten! Går den verkligen i trafik? Men visst kan Nyboda vid den här tiden haft förfogandevagnar vid Slussen.

Mr H

Hasse L

En utryckningslista för Nybodahallen per den 27/12 1967 har uppdagats. Följande Büssing tursattes denna dag:

4232, 4243, 4253/5/6,

4260/2/3/4/5/7/8/9,

4270/1/2/3/4/6/7/8/9/80.

En vanligtvis välinformerad källa hävdar att H32 kom att tillföras Nah under november månad 1967.

Kan tillägga att jag ofta körde vagnar med nummer upp till åtminstone 4229 i Hornsberg fram till i början av 1970.

/Hasse

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 juli 2015, 09:22:10 AM
En utryckningslista för Nybodahallen per den 27/12 1967 har uppdagats. Följande Büssing tursattes denna dag:

4232, 4243, 4253/5/6,

4260/2/3/4/5/7/8/9,

4270/1/2/3/4/6/7/8/9/80.

En vanligtvis välinformerad källa hävdar att H32 kom att tillföras Nah under november månad 1967.

Tack för denna info! Då finns det klara förutsättningar för att min minnesbild från Kilaberg stämmer. Det var väl under nov 1967 som kompisen och jag gick ner till Kilaberg en kväll och han tog en bild på 147:an med som jag minns en H32. Jag minns att jag blev besviken att det inte var Capitol och därför tog jag ingen bild själv. Dock har jag ett starkt minne av hans s/v bild, kanske fick jag en kopia av den. Har letat men inte hittat den, kanske har jag slängt den då jag ansåg den ointressant!

Jag räknar till 23 utsatta H32 27 dec 1967. Kanske var H30 borta från Nyboda redan då. För mig var H30 borta därifrån fortare än en sill blinkar. Tror jag bara har sett en bild på H30 på traditionell Nybodalinje i högertrafik och det är den krockade 5601 på 66:an i okt 1967.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 22 juli 2015, 09:22:10 AM
En utryckningslista för Nybodahallen per den 27/12 1967 har uppdagats. Följande Büssing tursattes denna dag:


Finns det någon möjlighet att visa listan i sin helhet här?

/Gunnar

Mr G

Mitt minne, som i och för sig flagnat med åren, berättar för mig att första gången jag såg en Büssing på en Nybodalinje var i december 1967, då det tuffade förbi en H32 på 141:an utanför träslöjdssalen där jag stod med min rubank och lyssnade på Stålmusens (så kallades träslöjdsläraren) instruktioner.
吉先生

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2015, 15:58:32 PM
Finns det någon möjlighet att visa listan i sin helhet här?

/Gunnar

Okey jag får rätta in mig i ledet. Jag börjar väl bli gammal och gaggig!
Men som sagt om det inte är ett jättebesvär så skulle det vara intressant
att även se utsatta Capitoler då denna dag från Nyboda. Undrar om det
kan finnas några H30 när det fanns så många H32?

Mr H

Hasse L

Citat från: Gunnar D skrivet 23 juli 2015, 15:58:32 PM
Finns det någon möjlighet att visa listan i sin helhet här?

/Gunnar
Har inte tillgång till listan, men har tagit del av följande uppgifter:

Tursatta Capitoler 27.12.67:

5413, 17, 22-24, 26, 29, 32-37, 41, 42.

5444-49, 51, 52, 54-64, 66, 68-76, 78-83.

5587, 90, 91, 93, 95, 99, 5600, 03, 05, 08, 10.

Många bussar blir det och man kan konstatera att det i stor utsträckning är olika capitoler som körts på kortturer i morgontrafiken respektive på eftermiddagen. En hög vagnreserv fanns alltså, vilket ju är rätt naturligt vid denna tid med nyleveranser och överflyttningar.

/Hasse

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 juli 2015, 20:47:42 PM
Har inte tillgång till listan, men har tagit del av följande uppgifter:

Tursatta Capitoler 27.12.67:

5413, 17, 22-24, 26, 29, 32-37, 41, 42.

5444-49, 51, 52, 54-64, 66, 68-76, 78-83.

5587, 90, 91, 93, 95, 99, 5600, 03, 05, 08, 10.

Många bussar blir det och man kan konstatera att det i stor utsträckning är olika capitoler som körts på kortturer i morgontrafiken respektive på eftermiddagen. En hög vagnreserv fanns alltså, vilket ju är rätt naturligt vid denna tid med nyleveranser och överflyttningar.

/Hasse

Tack det var intressant!
Förhållandevis många H30 alltså.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 28 juli 2015, 20:47:42 PM
Många bussar blir det och man kan konstatera att det i stor utsträckning är olika capitoler som körts på kortturer i morgontrafiken respektive på eftermiddagen. En hög vagnreserv fanns alltså, vilket ju är rätt naturligt vid denna tid med nyleveranser och överflyttningar.

/Hasse

Jag ber också att få tacka för tillmötesgåendet!

Man kan ju bl.a. undra över om de dussintals H32 som bör ha kommit till Nyboda under nov 1967 var ett rent nettotillskott eller om ett antal Capitoler försvann därifrån som ett resultat.

Min observation av H32 på linje 147 skedde med stor sannolikhet 25 nov 1967.

/Gunnar

Railmaster

"De sista spåren försvinner", det var väl en lite väl dramatisk rubrik med tanke på hur många kilometer spår som ännu ligger kvar sedan 60-talet i Stockholm! :)

roggek

Citat från: Railmaster skrivet 14 augusti 2015, 18:36:26 PM
"De sista spåren försvinner", det var väl en lite väl dramatisk rubrik med tanke på hur många kilometer spår som ännu ligger kvar sedan 60-talet i Stockholm! :)

Om vi bortser från Spårväg City och lite spår längs Valhallavägens mitt, så är det faktiskt inte så mycket "spårrester" kvar...

Mr G



Vilken linje gick här senast?
吉先生

Gunnar D


Mr H

Citat från: Mr G skrivet 16 augusti 2015, 20:20:35 PM


Vilken linje gick här senast?

Linje 104 (ingående). Näst sist linje 3.

Mr H