Biljettklippning

Startat av HJP, 17 december 2014, 12:39:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

almeli

Den lille Almex-modellen som Gunnar D viser her brukte jeg selv fra 1969 til 1980 som var årene for min busskarriere.
Selskapet mitt hadde tatt denne lille modelen i bruk allerede tidlig på 60-tallet.
I Norge så måtte alle dieseldrevne kjøretøy på den tiden betale såkalt kilometeravgift. Opprinnelig var dette en mekanisk teller
plassert i navet på venstre forhjul, en utsatt plassering med tanke på skader.
Derfor ble det på 70-tallet i Norge tillatt med det nye kombinasjonsintrumentet fartsviser (spedometer), km.teller og plombert
"färdskriver". Dette var før kjøre/hviletid ble oppfunnet så dette instrumentet ble kun beyttet til å lese av utkjørt kilometerstand
hver måned for innsending/betaling av kilometeravgiften. Dersom denne avgiften ikke ble punktlig betalt så ble kjøretøyet avskiltet.
For oss sjåfører så hadde denne "färdskriveren" ingen praktisk betydning, vi hadde liggende 2-3 papirskiver i bussen, og byttet disse
når de begynte å bli fillete, opphakket slik at skrivernålen hang seg fast i papiret.
Almexen ble benyttet av mitt selkap helt frem til dette ble overtatt av en større busssammenslutning i 1986.

Harald Nordius

Citat från: zjbus skrivet 05 januari 2015, 17:35:17 PM
Färdskrivare i en stadsbuss?
En registrerande hastighetsmätare som visar hastighet de senaste 520 m. Det är en glasskiva som är infärgad med vit färg och en nål som drar ett streck i färgen. Skivan vrids runt med en hastighet som är proportionell mot fordonets hastighet. En rulle smetar ut färgen efter 520 m så att ny registrering kan ske. SS Metropol och Capitol hade sådana och de finns fortfarande i Göteborgs spårvagnar av typerna M28 och M29. Vid olyckor tar man ut skivan så att registreringen bevaras. Tillverkare var Hasler.

zjbus

Citat från: Harald Nordius skrivet 05 januari 2015, 19:04:22 PM
En registrerande hastighetsmätare som visar hastighet de senaste 520 m. Det är en glasskiva som är infärgad med vit färg och en nål som drar ett streck i färgen. Skivan vrids runt med en hastighet som är proportionell mot fordonets hastighet. En rulle smetar ut färgen efter 520 m så att ny registrering kan ske. SS Metropol och Capitol hade sådana och de finns fortfarande i Göteborgs spårvagnar av typerna M28 och M29. Vid olyckor tar man ut skivan så att registreringen bevaras. Tillverkare var Hasler.
Tack för info

HJP

Citat från: Harald Nordius skrivet 05 januari 2015, 19:04:22 PM
En registrerande hastighetsmätare som visar hastighet de senaste 520 m. Det är en glasskiva som är infärgad med vit färg och en nål som drar ett streck i färgen. Skivan vrids runt med en hastighet som är proportionell mot fordonets hastighet. En rulle smetar ut färgen efter 520 m så att ny registrering kan ske. SS Metropol och Capitol hade sådana och de finns fortfarande i Göteborgs spårvagnar av typerna M28 och M29. Vid olyckor tar man ut skivan så att registreringen bevaras. Tillverkare var Hasler.
****
Büssing och Leyland, vid SL, hade det också. Till skillnad från "riktiga" färdskrivare, kallades de för färgskiva.

Gunnar D



Citat från: Harald Nordius skrivet 05 januari 2015, 19:04:22 PM
En registrerande hastighetsmätare som visar hastighet de senaste 520 m. Det är en glasskiva som är infärgad med vit färg och en nål som drar ett streck i färgen. Skivan vrids runt med en hastighet som är proportionell mot fordonets hastighet. En rulle smetar ut färgen efter 520 m så att ny registrering kan ske. SS Metropol och Capitol hade sådana och de finns fortfarande i Göteborgs spårvagnar av typerna M28 och M29. Vid olyckor tar man ut skivan så att registreringen bevaras. Tillverkare var Hasler.

Här ovan en närbild på denna. Vill minnas att den även registrerade när fordonet bromsades.

Mvh Gunnar

zjbus

Fanns detta redan 1962 eller är det en efterhandsmontering?
Enbart i Sthlm eller i fler städer?

Gunnar D

Citat från: zjbus skrivet 06 januari 2015, 13:58:22 PM
Fanns detta redan 1962 eller är det en efterhandsmontering?
Enbart i Sthlm eller i fler städer?

Fanns väl i SS Metropoler från leveransen 1953 och i Göteborgs (GS) bussar under 60- och 70-talen. Andra kanske vet mer.

/Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 07 januari 2015, 13:42:04 PM
Fanns väl i SS Metropoler från leveransen 1953 och i Göteborgs (GS) bussar under 60- och 70-talen. Andra kanske vet mer.

/Gunnar
Tack för info, hur var det med andra stadsbussar i Sthlm under 60 och 70-talet?

Gunnar D

Citat från: zjbus skrivet 07 januari 2015, 13:56:50 PM
Tack för info, hur var det med andra stadsbussar i Sthlm under 60 och 70-talet?

Fanns väl i alla bussar levererade till SS/SL från 1953 till och med åtminstone 1967.

/Gunnar

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 07 januari 2015, 14:03:14 PM
Fanns väl i alla bussar levererade till SS/SL från 1953 till och med åtminstone 1967.

/Gunnar
Ok, tack än en gång
Mvh zjbus

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 januari 2015, 14:03:14 PM
Fanns väl i alla bussar levererade till SS/SL från 1953 till och med åtminstone 1967.

/Gunnar

Hur var det med H15?
Hade de färdskrivare eller någon modell av skrivande mätare? Inget alls?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 07 januari 2015, 14:46:15 PM
Hur var det med H15?
Hade de färdskrivare eller någon modell av skrivande mätare? Inget alls?

Mr H

H15 hade väl inte ens hastighetsmätare...

/Gunnar

yngrot

Citat från: Bengt H skrivet 04 januari 2015, 17:31:19 PM
Varken från Enebyberg eller Råsta men likväl en Almexmaskin.

Plåtad i Göteborgsbussen 1311 vid Härryda station våren 1976.







Underbar bild Wilson med hög/låg och Almex   kan det bli bättre??  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina