Klubbacken-bussen

Startat av Handen-Benke, 09 december 2014, 12:52:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 13 december 2014, 15:59:35 PM
Tack för dem, har själv inte tagit en enda bild på linje 135 under de snart 50 år linjen funnits. Nästan brottsligt!
Har inte heller sett någon bild på 135:an med H21 men tror jag sett en bild på linjen med H24 vid Mälarhöjden. Skulle vara tacksam om bilder på 135:an med Capitol kunde visas.

/Gunnar

Okey var tacksam!  :D

H24 5469 får rädda äran på en bild från augusti 1969 när den svänger ner på Selmedalsvägen precis där gamla Konsum låg. Kanske du sett denna bild förut, tror att jag har visat den här tidigare.

Mr H


Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 13 december 2014, 20:15:53 PM
Okey var tacksam!  :D

H24 5469 får rädda äran på en bild från augusti 1969 när den svänger ner på Selmedalsvägen precis där gamla Konsum låg. Kanske du sett denna bild förut, tror att jag har visat den här tidigare.

Mr H

Tack, det var nog den bilden jag tänkte på!  :D

/Gunnar

HJP

Citat från: Mr H skrivet 13 december 2014, 20:15:53 PM
H24 5469 får rädda äran på en bild från augusti 1969 när den svänger ner på Selmedalsvägen precis där gamla Konsum låg. Kanske du sett denna bild förut, tror att jag har visat den här tidigare.
****
Det här blir bättre och bättre  :)
Men bussen svänger in på Hägerstensvägen, för att efter cirka 25 meter svänga vänster in på Selmedalsvägen. Det är gaveln på Mälarhöjdens kyrka som syns högst upp till höger.

Mr H

#33
Citat från: HJP skrivet 13 december 2014, 23:13:38 PM
****
Det här blir bättre och bättre  :)
Men bussen svänger in på Hägerstensvägen, för att efter cirka 25 meter svänga vänster in på Selmedalsvägen. Det är gaveln på Mälarhöjdens kyrka som syns högst upp till höger.

Jag var själv osäker på om den här stumpen framför gamla Konsum skulle kallas Naumannsvägen eller Selmedalsvägen så jag rådfrågade dagens linjespec för linje 135 och där kallas stumpen för Selmedalsvägen. Kartorna på Eniro gav ingen vägledning inte heller gatuvy där man ibland kan se gatuskyltarna. SL:s linjespec säger "Hägerstensv (v) - Selmedalsvägen (h) - Selmedalsvägen (v) för körningen genom Mälarhöjden för linje 135 mot Klubbacken.

Men du menar alltså att Hägerstensvägen viker ner här efter korsningen med Mälarhöjdsvägen och då slutar i korsningen Selmedalsvägen/Naumannsvägen? Naumannsvägen tycker jag känns som naturligt då det är den gatans naturliga fortsättning, men ja jag skulle kunna tänka mig att det faktiskt står Hägerstensvägen på gatskylten man ser i Eniro!
(Man anar en "slinga ner" i tredje bokstaven som ett g ex.vis som ju inte stämmer med de båda andra namnen).
T.h om bussen är i alla fall backen där det tidigare lilla affärscentret på Mälarhöjdsvägen låg som är rivet sedan många år tillbaka. Tror att du har rätt HJP och SL fel men det känns som att jag ska göra ett påplatsenbesök så fort tillfället ges!
Knepig plats!

:D :D :D
Mr H

Gunnar D



Visar denna bild från en tidigare tråd tagen 5 april 1964 då den kan illustrera några tidigare diskussioner.

5469 har här mist sitt Capitolemblem medan ett emblem är åter på plats i aug 1969 efter högertrafikombyggnaden. En hypotes till att en överväldigande majoritet av H21/H22 förlorade sina emblem vid ombyggnad/revision kan vara att SS ville lägga upp ett reservdelslager av emblem för H23/H24/H30. Ett antal av dessa (bl.a. 5469) hade säkert mist sina emblem i vänstertrafik men kunde komma ut från högerombyggnaden med emblem igen från H21/H22.

Bilden ovan ansluter också till resonemanget kring numreringen av busslinjer i sydväst. SS ville självfallet numrera anslutande busslinjer efter resp tunnelbanelinje dvs 13x och 14x. I den norra delen av området (utefter T-linje 13) fick busslinjerna linjenummer 13x och i den södra delen 14x. Hypotesen är då att därför fick busslinjen Årstadal-Nybohov linjenummer 131 1960 då den planenligt även skulle vara ersättningslinje för den kommande hissbanan. Beroende på den successiva utbyggnaden av linje 13 kom alla nummer i 13x-serien att användas medan så inte blev fallet i 14x-serien.

Det var några tankegångar  :)

/Gunnar

HJP

Citat från: Mr H skrivet 14 december 2014, 09:57:45 AM
Jag var själv osäker på om den här stumpen framför gamla Konsum skulle kallas Naumannsvägen eller Selmedalsvägen så jag rådfrågade dagens linjespec för linje 135 och där kallas stumpen för Selmedalsvägen. Kartorna på Eniro gav ingen vägledning inte heller gatuvy där man ibland kan se gatuskyltarna. SL:s linjespec säger "Hägerstensv (v) - Selmedalsvägen (h) - Selmedalsvägen (v) för körningen genom Mälarhöjden för linje 135 mot Klubbacken.

Men du menar alltså att Hägerstensvägen viker ner här efter korsningen med Mälarhöjdsvägen och då slutar i korsningen Selmedalsvägen/Naumannsvägen? Naumannsvägen tycker jag känns som naturligt då det är den gatans naturliga fortsättning, men ja jag skulle kunna tänka mig att det faktiskt står Hägerstensvägen på gatskylten man ser i Eniro!
(Man anar en "slinga ner" i tredje bokstaven som ett g ex.vis som ju inte stämmer med de båda andra namnen).
T.h om bussen är i alla fall backen där det tidigare lilla affärscentret på Mälarhöjdsvägen låg som är rivet sedan många år tillbaka. Tror att du har rätt HJP och SL fel men det känns som att jag ska göra ett påplatsenbesök så fort tillfället ges!
Knepig plats!

:D :D :D
Mr H
****
Jag menar att det heter Hägerstensvägen på båda sidor om gamla spårvagnsbanvallen, från Naumansvägen/Storsvängen.
Det lilla affärscentret, låg vid Sätravägen. Namnändrad till Mälarhöjdsvägen.
Jag tog en skärmdump från Google Maps, däe ritade jag in hela situationen, från ditt foto.



COOP nära ligger precis där vändslingan för linje 16 låg. Den gamla banvallen gick till höger i bild. Båda vägarna, vid sidan om banvallen heter Hägerstenasvägen. "Min" kyrka borde ligga lite längre ner i bild, men det blev ont om plats.

HJP

Mr H

#36
Citat från: HJP skrivet 14 december 2014, 11:40:14 AM
****
Jag menar att det heter Hägerstensvägen på båda sidor om gamla spårvagnsbanvallen, från Naumansvägen/Storsvängen.
Det lilla affärscentret, låg vid Sätravägen. Namnändrad till Mälarhöjdsvägen.
Jag tog en skärmdump från Google Maps, däe ritade jag in hela situationen, från ditt foto.



COOP nära ligger precis där vändslingan för linje 16 låg. Den gamla banvallen gick till höger i bild. Båda vägarna, vid sidan om banvallen heter Hägerstenasvägen. "Min" kyrka borde ligga lite längre ner i bild, men det blev ont om plats.

HJP

Hej!

Oj tack för en rejäl beskrivning!
Så Naumannsvägen går inte ända fram till Selmedalsvägen? Ja det här var ju en rejäl tankenöt men du
beskriver ju det rejält på skisserna. Då har alltså även SL fel i sin linjebeskrivning (villket i och för sig
kanske inte är helt ovanligt). Måste ta en promenad på platsen snart!

Tittar man på Eniros karta och drar upp den så mycket det går så finns inte Hägerstensvägen namngett
någonstans norr om gamla banvallen. Man ser på numreringarna av fastigheterna att det borde vara så.
Kanske tom Eniro har undrat!


Mvh
Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 14 december 2014, 10:27:10 AM

Bilden ovan ansluter också till resonemanget kring numreringen av busslinjer i sydväst. SS ville självfallet numrera anslutande busslinjer efter resp tunnelbanelinje dvs 13x och 14x. I den norra delen av området (utefter T-linje 13) fick busslinjerna linjenummer 13x och i den södra delen 14x. Hypotesen är då att därför fick busslinjen Årstadal-Nybohov linjenummer 131 1960 då den planenligt även skulle vara ersättningslinje för den kommande hissbanan. Beroende på den successiva utbyggnaden av linje 13 kom alla nummer i 13x-serien att användas medan så inte blev fallet i 14x-serien.

Det var några tankegångar  :)

/Gunnar

Kanske linje 131 fick linjenumret som arbetsnamn redan när spårvagnslinje 13 var heldagslinje?
Nej det lönar sig nog inte att gissa här!

Nedan en bild på 5469 i nästa epok efter väl förrättat värv på väg till Huddingegaraget/Huga.
Foto på Kommunalvägen men tyvärr så har jag ingen datering.Finns inte 5469 med också
på en gammal reklambild för Storno?

Mr H


HJP

Citat från: Mr H skrivet 14 december 2014, 19:22:18 PM
Hej!

Oj tack för en rejäl beskrivning!
Så Naumannsvägen går inte ända fram till Selmedalsvägen? Ja det här var ju en rejäl tankenöt men du
beskriver ju det rejält på skisserna. Då har alltså även SL fel i sin linjebeskrivning (villket i och för sig
kanske inte är helt ovanligt). Måste ta en promenad på platsen snart!

Tittar man på Eniros karta och drar upp den så mycket det går så finns inte Hägerstensvägen namngett
någonstans norr om gamla banvallen. Man ser på numreringarna av fastigheterna att det borde vara så.
Kanske tom Eniro har undrat!


Mvh
Mr H
****
Just precis. Naumannsvägen slutar vid Storsvängen. Kanske det vore logiskt att den fortsatte ända fram till platsen där du fotograferade bussen. Jag vet inte hur man tänkte. Här nedan ses sträckan mellan Storsvängen och Mälarhöjdsvägen, uppdelat på två bilder, för att vägnamnen ska synas. Vissa av dem försvinner när man zoomar ut.
Ser att jag placerat COOP nära lite för långt åt vänster, men det ändrar ingenting i sak.





HJP

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 14 december 2014, 22:24:23 PM
Nedan en bild på 5469 i nästa epok efter väl förrättat värv på väg till Huddingegaraget/Huga.
Foto på Kommunalvägen men tyvärr så har jag ingen datering.Finns inte 5469 med också
på en gammal reklambild för Storno?

Mr H

Bilden på 5469 i Huddinge är från 1973-74.
Det var 5473 som var modell i Storno-reklamen bl.a. i Svensk Lokaltrafik 5/63. Men det var väl en H24 i en reklam för SS där kapaciteten mellan buss och bil jämfördes? Kanske 5469 där.

/Gunnar

HJP

Citat från: Mr H skrivet 13 december 2014, 20:15:53 PM

****
Har varit upptagen av annat några dagar, men i dag på morgonen, tog jag ett par bilder på platsen. Detta är resultatet:


Ungefär din fotovinkel, Mr H, men nu 15 december 2014. Kyrkans gavel syns högt upp till höger, bakom granen.


På andra sidan gatan stod du och fotograferade. Det rosa huset står på gamla Konsums plats. Räcket framför, är den enda resten från den tiden.
Gatuskylten visar detta:



Hägerstensvägen.

HJP

Bussmicke

Så hållplatsen mot Klubbacken vid Mälarhöäjen (T) är flyttat till mitt för den andra. Förr var hpl vid gula huset.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr H

Citat från: HJP skrivet 15 december 2014, 09:57:03 AM
****
Har varit upptagen av annat några dagar, men i dag på morgonen, tog jag ett par bilder på platsen. Detta är resultatet:


Ungefär din fotovinkel, Mr H, men nu 15 december 2014. Kyrkans gavel syns högt upp till höger, bakom granen.


På andra sidan gatan stod du och fotograferade. Det rosa huset står på gamla Konsums plats. Räcket framför, är den enda resten från den tiden.
Gatuskylten visar detta:



Hägerstensvägen.

HJP

Oj igen, tack för det!
Ja växtligheten vid gamla slingan är lite mer spartansk nu än den var på min bild från 1969!
Tycker att det var tråkigt när det lilla centrat på Mälarhöjdsvägen försvann men det kanske
var i avsaknad av hyresgäster. Lokalerna var väl ganska så små vill jag minnas. Är väl ganska
så länge sedan som det försvann nu? Roligt ändå att gula huset vid Slättgårdsvägen fortfarande
har butiker! Än en gång tack för att du tog dig tid att dokumentera!

:D
Mr H

HJP

Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2014, 09:59:01 AM
Så hållplatsen mot Klubbacken vid Mälarhöäjen (T) är flyttat till mitt för den andra. Förr var hpl vid gula huset.
****
Ja, det stämmer. Vid den gula affärslängan är det en P-plats numera. Men ännu tidigare var hållplatsen där den är nu, så ordningen är återställd, så att säga.

Citat från: Mr H skrivet 15 december 2014, 10:35:55 AM
Oj igen, tack för det!
Ja växtligheten vid gamla slingan är lite mer spartansk nu än den var på min bild från 1969!
Tycker att det var tråkigt när det lilla centrat på Mälarhöjdsvägen försvann men det kanske
var i avsaknad av hyresgäster. Lokalerna var väl ganska så små vill jag minnas. Är väl ganska
så länge sedan som det försvann nu? Roligt ändå att gula huset vid Slättgårdsvägen fortfarande
har butiker! Än en gång tack för att du tog dig tid att dokumentera!

:D
Mr H
****
Ja, men det är december och avlövat nu, så det märks mer.
Det centret fick ge plats åt ett dagis. Där fanns herr-, och damfrisering och pappershandel bl.a. Där fanns också en telegrafstation, som jag cyklade med telegram åt, som skolgrabb.
Inget besvär. Jag bor cirka en kilometer från platsen, så det var bara kul. Kan man räta ut ett frågetecken, så bör man göra det  ;)

HJP