H25 Büssing för 47 år sedan

Startat av Gunnar D, 03 juli 2014, 18:59:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan-Peter

Hej.
Tyckte nog att H31 var lite ostadig och vindkänslig ex över Västerbron på Linje 54 men inte så det störde.
H33 tyckte jag var stadigare tålde sidovind bättre på Västerbron,kändes stadigare.Men bägge dubbeldäckarna var bra att köra.Även H27 var roligare än H32.
Fd 8612 Hornsberg

Mr H

Tänker på Ingwars beskrivningar hur det var att ligga bakom en H32 i Muskötunneln med en CF!
Det har jag aldrig gjort däremot med flottans bilar när jag gjorde lumpen. Även där såg man till att
lämna basen innan Büssingkonvojen satte iväg! Det värsta som kunde hända var att hamna efter hela
konvojen, då sniglade det genom tunneln i enorma avgasmoln och med farligt dålig sikt. Att köra om
var knappast tillrådligt man var glad om man såg baklyktorna på Büssingen framför och hoppades på
att komma tillbaka till Muck ett par månader senare!

Mr H

HJP

Citat från: Jan-Peter skrivet 06 juli 2014, 09:57:31 AM
H33 tyckte jag var stadigare tålde sidovind bättre på Västerbron,kändes stadigare.
Fd 8612 Hornsberg
****
H33 var bäst och snyggast, av SL:s dubbeldäckare, enligt min mening. Stadiga och tysta.

HJP - f.d. 7819

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 06 juli 2014, 11:33:41 AM
****
H33 var bäst och snyggast, av SL:s dubbeldäckare, enligt min mening. Stadiga och tysta.

HJP - f.d. 7819

Jag körde inte dubbeldäckare så värst många gånger men känner ändå att jag fick nog erfarenhet att kunna göra en bedömning. I analogi med enkeldäckarna ovan sätter jag H35 främst följd av H31 och sist H33.  Hanterbarheten är utslagsgivande här för min del.

/Gunnar
F.d. 47972

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 06 juli 2014, 13:24:34 PM
Jag körde inte dubbeldäckare så värst många gånger men känner ändå att jag fick nog erfarenhet att kunna göra en bedömning. I analogi med enkeldäckarna ovan sätter jag H35 främst följd av H31 och sist H33.  Hanterbarheten är utslagsgivande här för min del.

/Gunnar
F.d. 47972
****
Ja, smaken är lite olika, men jag tycker att H33 var betydligt trevligare än H32. En modernare Büssing, helt enkelt.

HJP f.d. Hbh, Nah och Söh  :)

58803

Med start som helgextra (47860) i Bromma med inhopp i Hornsberg och Söderhallen så föredrog jag alla gånger H34/H35. Även om det med  H35:orna på 47:an blev lite segt då alla skulle upp och ned för trapporna vid hållplatsstoppen. Men körupplevelsen var definitivt mycket bättre i en Leyland.
Sedemera blev det fast anställning i Handen (7860) och man fick köra den bästa bussen i SL:s historia, H46:an. När man satt i en H46:a vid rödljuset Götgatan/Ringvägen med Skanstullsbron framför sig och hade en 742 (H34) på sidan om och det blev grönt och man fick stampa pedalen i botten. Oj, oj vilken känsla att se H34:an försvinna i backspegeln.......
Nostalgi så det räcker......
Pierre Bertheau

Mr H

Fast att åka Büssing och Leyland i slutet av 60-talet/början av 70-talet, med förtidspensioneringen av Metropoler, Capitoler och Mustanger i färskt minne gjorde ingen glad!

Tänker på mötet med vagnmästaren i Hammarby en tid efter omläggningen som sa att han hade jobbat vid "bolaget" (som alla sa då som hade en tid på SS!) så länge så att han kom t.o.m ihåg gamla Leyland Tiger! Men maken till så dåliga bussar som H34 hade han aldrig upplevt, men de där (så svepte han med armen mot några Metropoler som fortfarande stog kvar) "som är fullt fungerande perfekta bussar kan vi inte använda"! Sedan så hade han makalösa problem med reservdelsförsörjningen från England berättade han vilket man kanske inte ska lasta själva busstypen för!

Büssing H32? Förkammardiesel från 1967 tycker jag säger allt ifråga om teknisk utveckling. Det mest sofistikerade var väl anordningen för att öppna takluckorna!  ;D

Men jag håller med om H46, då spirade hoppet igen! De bussarna är fortfarande legendarer bland personal i ex.vis Ösmogaraget som hängt med sedan den tiden! Någon stackare har väl någon gång hamnat efter "Büssingkopplet" genom Muskötunneln med en H46. Bara att "dra ut choken och läsa tidningen"!

Mr H


Gunnar D

Inom SL sades det att Büssing var en bra buss (kaross?) med en dålig motor medan Leyland var en dålig buss med bra motor. Büssings lite risiga förarställning berodde tydligen på att de tyska förarna ville ha en stor ratt som nästan var vågrät.
Visst upplevdes H46 som en mycket bra buss men det långa axelavståndet gjorde att man fick vara påpasslig exvis i högersvängen från Ölandsgatan till Götgatan. Ingen buss för Nybodas linje 43 och 66 precis utan den trivdes bäst när den fick sträcka ut sig på Nynäsvägen!

/Gunnar
F.d. Nah, Hyh, Huga

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 juli 2014, 11:40:43 AM
Inom SL sades det att Büssing var en bra buss (kaross?) med en dålig motor medan Leyland var en dålig buss med bra motor. Büssings lite risiga förarställning berodde tydligen på att de tyska förarna ville ha en stor ratt som nästan var vågrät.
Visst upplevdes H46 som en mycket bra buss men det långa axelavståndet gjorde att man fick vara påpasslig exvis i högersvängen från Ölandsgatan till Götgatan. Ingen buss för Nybodas linje 43 och 66 precis utan den trivdes bäst när den fick sträcka ut sig på Nynäsvägen!

/Gunnar
F.d. Nah, Hyh, Huga

Kanske du Gunnar kommer ihåg och har träffat vagnmästar Dolk i Nybodahallen? Han sa att det största bekymret tekniskt med H32 var att de hade ett kylfel på sexans cylinder vilket gjorde att man inte skulle köra de hårt på ex.vis motorväg någon längre tid, då skar motorn.
Lite märkligt ändå eftersom de trots allt gick i Muskötrafiken! Många H32-motorer såldes f.ö vidare till Indien för att användas till att pumpa vatten med!

Vad avundsjuk man var på Lidingö och Södertälje med sina H66:or! Fast ännu några år efter dagen H så kunde man besöka Uppsala och t.om åka tvåmans "Ödla" och massor av andra kul busstyper men det är klart även där skördade dagen H sina offer i massor av härliga SKV-byggen!

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 07 juli 2014, 12:21:47 PM
Kanske du Gunnar kommer ihåg och har träffat vagnmästar Dolk i Nybodahallen? Han sa att det största bekymret tekniskt med H32 var att de hade ett kylfel på sexans cylinder vilket gjorde att man inte skulle köra de hårt på ex.vis motorväg någon längre tid, då skar motorn.
Lite märkligt ändå eftersom de trots allt gick i Muskötrafiken! Många H32-motorer såldes f.ö vidare till Indien för att användas till att pumpa vatten med!

Vad avundsjuk man var på Lidingö och Södertälje med sina H66:or! Fast ännu några år efter dagen H så kunde man besöka Uppsala och t.om åka tvåmans "Ödla" och massor av andra kul busstyper men det är klart även där skördade dagen H sina offer i massor av härliga SKV-byggen!

Mr H

Jag var ju bara helgextra så hallpersonalen blev det inte mycket kontakt med så någon Dolk minns jag inte. Den enda jag riktigt minns från Nyboda var "SS första kvinnliga bussförare" Margit Claesson som då var Tm där. Hon visade stort överseende när jag kom icke reglementsenligt klädd. Då i början av 70-talet skulle man ju revoltera.

Kul att höra om H32-motorernas vidare öden och minns även att det kändes underligt de få gånger jag såg H66 så influerad av H32-H35 var man. Första gången jag åkte med CR76 var i Eskilstuna i okt 1967.

/Gunnar

Mr H

#25
Citat från: Gunnar D skrivet 07 juli 2014, 14:07:05 PM
Jag var ju bara helgextra så hallpersonalen blev det inte mycket kontakt med så någon Dolk minns jag inte. Den enda jag riktigt minns från Nyboda var "SS första kvinnliga bussförare" Margit Claesson som då var Tm där. Hon visade stort överseende när jag kom icke reglementsenligt klädd. Då i början av 70-talet skulle man ju revoltera.

Kul att höra om H32-motorernas vidare öden och minns även att det kändes underligt de få gånger jag såg H66 så influerad av H32-H35 var man. Första gången jag åkte med CR76 var i Eskilstuna i okt 1967.

/Gunnar

Ja Margit ja härlig kollega! Hon revolterade ju redan på 50-talet! Hon jobbade på TUC1 när jag var Texas på "Hovet". Mot slutet av sin arbetsbana var det kanske väl mycket ibland i trafiken för henne. Var ju ofta problem med utvändiga lamporna på C2-generationen. Felavhjälpning nummer ett var förstås att göra dörrmanöver men Margit hade en special då avsedd verkan inte hade uppnåtts där hon frågade om man hade gjort dörrmanöver också på motsatt sida. Nej det var ju ingen som vågade göra det! Men om man har pratat med Margit så är det lätt att inse att det nog krävdes en kvinna av den kalibern för att bli första kvinnliga bussföraren i Stockholm och ratta H15 och F3 utan servo!
:D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 07 juli 2014, 15:20:50 PM
Men om man har pratat med Margit så är det lätt att inse att det nog krävdes en kvinna av den kalibern för att bli första kvinnliga bussföraren i Stockholm och ratta H15 och F3 utan servo!
:D

Mr H

Jag utgår ifrån att hon hade handskar på sig då! Främst H15-förarna var värda all beundran.

Någon som vet hur mycket körtiden fick förlängas när SS övergick från F3/H15 till enmans? Har funderat på det en hel del och minns att jag tyckte det nästan var uteslutet att exvis Kungsgatslinjerna skulle kunna vara enmans.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 08 juli 2014, 08:08:19 AM
Jag utgår ifrån att hon hade handskar på sig då! Främst H15-förarna var värda all beundran.

Någon som vet hur mycket körtiden fick förlängas när SS övergick från F3/H15 till enmans? Har funderat på det en hel del och minns att jag tyckte det nästan var uteslutet att exvis Kungsgatslinjerna skulle kunna vara enmans.

/Gunnar

Det skulle vara kul att ta ett varv på nuvarande linje 4 med en buss med samma uppbyggnad som H15 d.v.s ingångsplattform och trafikantcirkulation fast modern! Istället för detta desperata krångel med av-och påstigande i alla dörrar och kaos samt provisorisk visering som bussarna inte är byggda för. Tänk att lasta på en stor ingångsplattform och sedan bara sticka iväg medan resenärerna inordnar sig. Kanske t.o.m en H15 skulle ta en sväng på linje 4 under en måttlig belastningstid och kolla effekten? Läser inte SLL gamla Spårväg och Buss?

F.ö ett Mustangtåg på linje 4 (med påstigningsplattformar!) rynde 104 + 108 passagerare = 212 totalt.
Tre Büssing H32 är väl om jag minns rätt 3 (72) = 216 passagerare. Spårvägståg och Bûssingarna bemannas var för sig av 3 trafikare. Var finns då inbesparingen att köra enmans? Dessutom så var det det här med påstigningsplattformar som ger Mustangtåget en överlägsen kapacitet i snittfart bl.a borde det dessutom spara in lite bussar! Hur många pass rymde en H33? Inte så många som man kan tro väl med så få ståplatser?

Ska kolla på gamla bilder om Margit körde Höghus med handskar men jag vet att hon gillade Metropol och Capitol allra bäst! Hon tillhörde väl "Hovet" i början och då blev det ju mycket F3 förstås på linjerna 90 och 91.

Grubblar
Mr H

Bussmicke

Citat från: Mr H skrivet 07 juli 2014, 12:21:47 PM
! Fast ännu några år efter dagen H så kunde man besöka Uppsala och t.om åka tvåmans "Ödla" och massor av andra kul busstyper men det är klart även där skördade dagen H sina offer i massor av härliga SKV-byggen!

Mr H
Tvåmans Ödla?  Hur ser en sån ut?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund