Hornstull Annandag Jul 1963

Startat av Gunnar D, 26 december 2013, 14:37:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2014, 13:00:39 PM
T-bana 2 spänningssattes väl i feb 1964 och iaf i mars kunde C4 ses i sydväst.

/Gunnar

Haaaa, det här är underbart. Spänningen på en dryg månad innan trafikstart, och provkörning först ett par veckor innan. Och vad jag minns, allt i funktion direkt från invigningsdagen. Eller minns jag fel?

Hur lång tid behövdet t ex tvärbanan till Solna på sig för intrimning innan invigningen? Och har den börjat funka som tänkt än? Ja jag vet förstås att det fortfarande är någon slags planerad provisoriskt trafik som pågår just nu.

吉先生

JDS

Citat från: Mr G skrivet 06 januari 2014, 13:31:09 PM
Haaaa, det här är underbart. Spänningen på en dryg månad innan trafikstart, och provkörning först ett par veckor innan. Och vad jag minns, allt i funktion direkt från invigningsdagen. Eller minns jag fel?

Hur lång tid behövdet t ex tvärbanan till Solna på sig för intrimning innan invigningen? Och har den börjat funka som tänkt än? Ja jag vet förstås att det fortfarande är någon slags planerad provisoriskt trafik som pågår just nu.

Snarare ett ganska improviserat provisorium, som beror på signalsystemsprojektets monumentala misslyckande. Spår och kontaktledning har ju varit färdiga i över ett år utan att kunna användas, låt vara att ma även har väntat på vagnar att köra med.

Men obs!!! När vagnar och signaler hjälpligt var på plats, så skedde "intrimningen" på en knapp vecka. Många skulle förstås säga att den pågår fortfarande...

Mr H

Citat från: AGR skrivet 04 januari 2014, 16:29:33 PM
När man körde Ängbyvagnar,på linje 16 vid spårarbeten, så märktes det att hjulringarna på Ängbyvagnarna var bredare än A29+B29. Rälsen hade tryckts ner under gatustensläggningen så Ängbyvagnarna gick på kanten av gatustensläggningen. Skramlet från 365 med sina A23 boggir var kraftigt vid pasasen genom Aspudden.
Mvh AGR

Kan det vara därför som det inte förekom A24 på linje 15E?

Mr H

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 06 januari 2014, 13:31:09 PM
Haaaa, det här är underbart. Spänningen på en dryg månad innan trafikstart, och provkörning först ett par veckor innan. Och vad jag minns, allt i funktion direkt från invigningsdagen. Eller minns jag fel?

Hur lång tid behövdet t ex tvärbanan till Solna på sig för intrimning innan invigningen? Och har den börjat funka som tänkt än? Ja jag vet förstås att det fortfarande är någon slags planerad provisoriskt trafik som pågår just nu.

Den enda incidenten jag minns från invigningen var att en Metropol vägrade starta vid Liljeholmen. Men det löstes snabbt med hjälp av en knuff från en bakomvarande Metropol så mullrade den igång!  ;D Kan man starta dagens bussar på det sättet?

Tur att det finns civil olydnad! Grödingebanan "öppnades" betydligt tidigare än vad det var tänkt, den skulle packas i ett år var det tänkt utan ordinarie trafik, och långt före invigningen, därför att en tågledare på Stockholm C tänkte "Äh vad fan..." under ett krisläge, och så var trafiken igång i alla fall med godståg! De hann inte ens ringa Hovet!  ;D ;D ;D
;D
Mr H