Hornstull Annandag Jul 1963

Startat av Gunnar D, 26 december 2013, 14:37:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Gråtrist väder vid Hornstull för 50 år sedan. Men Metropolerna mot Skanstull och Hökmossen rullar på.

Mvh Gunnar

Mr H

Oj, du sitter verkligen på en bildskatt!
Ja hade man tänkt sig till Skanstull och hoppat på
64:an där så fick man sig en rejäl Metropoltur!

God fortsättning Gunnar!

Mr H

Mr G

Ja, och skulle man till Hökmossen var det 64:an (eller 66:an) som gällde, och inte omvägen med 67:an. 

Vilken bild! Suck !!!
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 26 december 2013, 19:17:55 PM
Ja, och skulle man till Hökmossen var det 64:an (eller 66:an) som gällde, och inte omvägen med 67:an. 


Ja, och skulle man till Skanstull var det 4:an som gällde, och inte omvägen med 64:an. ;)

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 27 december 2013, 08:40:27 AM
Ja, och skulle man till Skanstull var det 4:an som gällde, och inte omvägen med 64:an. ;)

/Gunnar

Inte för mig!
;D
Mr H

Niklas Bygdestam

Trevligt med ett par riktiga Metropoler! ibland känns det som om man hade velat ha en tidsmaskin :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 december 2013, 11:25:40 AM
Inte för mig!
;D
Mr H

Så skriver en riktig Metropoldiggare! Den c:a 40 min längre restiden är ju här bara en fördel!

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 26 december 2013, 14:37:32 PM
Gråtrist väder vid Hornstull för 50 år sedan. Men Metropolerna mot Skanstull och Hökmossen rullar på.

Mvh Gunnar
****
Wow!
Gråtrist, ja, men två Metropoler lyser upp  :)

HJP

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 27 december 2013, 15:34:38 PM
Så skriver en riktig Metropoldiggare! Den c:a 40 min längre restiden är ju här bara en fördel!

/Gunnar

Japp! På den här tiden bodde familjen på Nybohov (med en excellent utsikt över Brännkyrkahallen och in- och utryckning. Föräldrarna tyckte att det var synd att utsikten inte var åt Trekanten och stadshållet men det tyckte ju inte precis deras son!)

Det fanns skäl för familjen att åka till Skanstull f.v.b BSS då och då. Normalresan var då vill jag minnas 16/17/65/66 till Slussen och t-banan till Skanstull. En och annan gång kunde det hända att man kunde ta en utgående 4:a från Årstadal till Skanstull direkt! MEN på hemresan då brådskan var mindre kunde det faktiskt hända att det blev 64:an Skanstull-Årstadal! (En och annan gång var också linje 70 den direkta förbindelsen till och från BSS vid Gullmarsplan).

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 december 2013, 16:56:04 PM
Japp! På den här tiden bodde familjen på Nybohov (med en excellent utsikt över Brännkyrkahallen och in- och utryckning. Föräldrarna tyckte att det var synd att utsikten inte var åt Trekanten och stadshållet men det tyckte ju inte precis deras son!)


Kände du Ljungström (Lennart m.fl.) i 34:an?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2013, 11:15:35 AM
Kände du Ljungström (Lennart m.fl.) i 34:an?

/Gunnar

Japp, Lennart och jag var klasskamrater! Gunnar heter hans brorsa.

Mr H

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 28 december 2013, 11:23:09 AM
Japp, Lennart och jag var klasskamrater! Gunnar heter hans brorsa.

Mr H

OK, själv var jag mest med de äldre syskonen Kjell o Berit när vi bodde i Aspudden fram till 1960/61. Båda är tyvärr bortgångna men Lennart som bor i Dalarna har jag lite kontakt med.

Ovan en bild från kopplingen 18 jan 1964. Är det kanske du som står till höger och tittar på?

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2013, 12:10:35 PM


OK, själv var jag mest med de äldre syskonen Kjell o Berit när vi bodde i Aspudden fram till 1960/61. Båda är tyvärr bortgångna men Lennart som bor i Dalarna har jag lite kontakt med.

Ovan en bild från kopplingen 18 jan 1964. Är det kanske du som står till höger och tittar på?

Mvh Gunnar


Vi får ta upp "Ljungströmtemat" vidare när vi springer på varandra! :D
Ja det hände ju titt som tätt att man betraktade den där V3-uppkopplingen!
Fast oftast så stog jag nog på Nybohovssidan då, på somrarna kunde man ligga
på gräset där, läsa läxorna och kolla på tillkopplingen. Speciellt pampigt när den
röda f.d A12:an 9342 var kopplingsvagn! Kopplingen em har jag bara minnen från
att man gjorde med tåg "mot landet" som bilden här visar.

Kopplingen tycks ha pågått ett tag då bilden togs då kopplingen möter ett V3-tåg
på väg in mot stan. Minns en gång då den stressade föraren på ett tillkopplat tåg
startade med kopplingsvagnen hängande efter vilt pinglande på enklangsklockan!
Färden tog väl stopp efter en sisådär 100 m! Förarna var faktiskt oftast mycket
stressade av tillkopplingsmanövern och hängde ut genom hyttdörrarna från A24/A29-tågen.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 28 december 2013, 15:09:45 PM
Ja det hände ju titt som tätt att man betraktade den där V3-uppkopplingen!
Fast oftast så stog jag nog på Nybohovssidan då, på somrarna kunde man ligga
på gräset där, läsa läxorna och kolla på tillkopplingen. Speciellt pampigt när den
röda f.d A12:an 9342 var kopplingsvagn! Kopplingen em har jag bara minnen från
att man gjorde med tåg "mot landet" som bilden här visar.

Eller om det var 9329 du såg som fanns i Bkh 1963. :) 9342 fanns i Söh 1960 iaf. 

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2013, 12:10:35 PM


Ovan en bild från kopplingen 18 jan 1964. Är det kanske du som står till höger och tittar på?

Mvh Gunnar

Oj, tack för den bilden! Den väcker en massa gamla nostalgiska minnen till liv från min "karriär" som konduktör på linje 14 vagn 2!

M v h
Ingwar