Metropol möter Mustang

Startat av Gunnar D, 27 november 2013, 18:02:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 06 december 2013, 11:03:56 AM
Det var faktiskt inte mindre än 11 st A25 och 9 st släp B25 som sparades för en museal Djurgårdslinje!
A25 404, 407, 422, 429, 432, 435, 436, 461, 463, 467 och 469.
B25 967, 976, 979, 983, 990, 993, 996, 998 och 1495
(och dessutom de tidigare ställda A29 på Heden!)

Man ansträngde sig också för att skydda vagnarna, man förslöt dörrar etc. men, men...
Kanske man även skall räkna in A25 410 och B25 992 på Spårvägsmuseet som möjliga
i en sådan här tänkt trafik!

Mr H

Intressant! Tack för listningen av de sparade mustangerna.
Var den tänkta trafiken gå Norrmalmstorg-Bellmansro?

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 07 december 2013, 13:15:03 PM
Intressant! Tack för listningen av de sparade mustangerna.
Var den tänkta trafiken gå Norrmalmstorg-Bellmansro?

/Gunnar

Ja fast det fanns nog olika förslag.

Mr H

Mr G

Tror att det var en motion i stadsfullmäktige om inrättandet av en museilinje som var upphovet. Så många förslag till sträckning kan det förstås inte ha funnits. Det var väl ingen jättediskussion i media om detta, men jag vill minnas att Karlaplan var ett alternativ.  Norrmalmstorg var säkert inte uteslutet, men här tror jag att trafiksituationen för biltrafiken talade emot den lösningen.

Det var ju ett respektfullt antal vagnar man hade reserverat, svårt att förstå vilken trafik som var tänkt med den vagnparken.

Något som jag inte minns från diskussionen på den tiden är hur man hade tänkt sig att lösa vagnhallsfrågan. Så här i efterhand känns  idén som orealistisk, men den var ändå så seriös så att alla dessa vagnar kom att sparas utifall att ...

吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 07 december 2013, 19:23:44 PM
Tror att det var en motion i stadsfullmäktige om inrättandet av en museilinje som var upphovet. Så många förslag till sträckning kan det förstås inte ha funnits. Det var väl ingen jättediskussion i media om detta, men jag vill minnas att Karlaplan var ett alternativ.  Norrmalmstorg var säkert inte uteslutet, men här tror jag att trafiksituationen för biltrafiken talade emot den lösningen.


Nu vill jag minnas att Karlaplan var väl huvudalternativet.

/Gunnar