Metropol möter Mustang

Startat av Gunnar D, 27 november 2013, 18:02:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En Metropol möter en Mustang på Hornsgatans backkrön vid Ansgariegatan 20 aug 1967.

Mvh Gunnar

Mr G

Endast ett kvarter bort och inte mer än drygt två år tidigare. Så nära i tid, men ändå skilda världar känns det som. Dagen H kom verkligen att bli en vattendelare för oss stockholmare som var intresserade av lokaltrafik.
吉先生

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 27 november 2013, 18:02:03 PM
En Metropol möter en Mustang på Hornsgatans backkrön vid Ansgariegatan 20 aug 1967.

Mvh Gunnar
****
Mycket lyckad bild!
Och smarta quinnor hade sin egen tidning  ;)

HJP

Ingwar Åfeldt

Jag håller med HJP, en mycket lyckad bild även om den för mig är lite sorgsen (spårvägens snara nedläggelse). En A25 på linje 4 möter en "spårvagnsbuss" på linje 10. Enkelvagn på linje 4 tyder på en söndagsmorgon. Gamla spårvagnskonduktörsminnen dyker upp i huvudet på mig när jag tittar på bilden. Tack för den!


M v h
Ingwar

Harald Nordius

20 augusti 1967 var en söndag men ljus och skuggor tyder väl på sen eftermiddag, runt kl 18. Sommartid gick fyran med enkelvagn hela dagen alla dagar.

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 28 november 2013, 09:51:57 AM
20 augusti 1967 var en söndag men ljus och skuggor tyder väl på sen eftermiddag, runt kl 18. Sommartid gick fyran med enkelvagn hela dagen alla dagar.

Visst är det sen eftermiddag vilket solens läge visar men några turer på fyran hade allt släp M-F iaf sommaren 1967.

/Gunnar

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 11:49:52 AM
Visst är det sen eftermiddag vilket solens läge visar men några turer på fyran hade allt släp M-F iaf sommaren 1967.

/Gunnar
Jag anade att det skulle komma en sådan kommentar, men trodde att den skulle åtföljas av bildbevis. ;) Några turer som gick bara i rusningstid kan ha haft släp. Turerna som gick hela dagen hade inte släp

Mr H

Jag kan bidra med minnet om 4:ans släp sista året att SL felplanerade. Man hade räknat med att föra över 4:ans släp direkt till 7:ans sommartrafik och det fungerade inte alls. Linje 7 bytte ju till sommartidtabell redan i april och linje 4 i samband med 10:ans nedläggning 27 maj 1967.

Då 4:ans släp flyttades över till linje 7 i april blev det kaos på linje 4! Det blev ett sådant praktfullt kaos så man var t.o.m tvungna att hämta tillbaka några av de avställda släpen på Heden för att sätta i trafik igen! Sannolikt så tappade sedan 4:an släpen i tidtabellsskiftet 27 maj men det är möjligt att vissa turer fortsatte in på sommaren med släp. Det minns jag inte. Det förekom ju släp även på vissa högtrafikturer på linjerna 6 och 8 under våren 1967.

Mr H

Gunnar D



Citat från: Harald Nordius skrivet 28 november 2013, 13:31:20 PM
Jag anade att det skulle komma en sådan kommentar, men trodde att den skulle åtföljas av bildbevis. ;) Några turer som gick bara i rusningstid kan ha haft släp. Turerna som gick hela dagen hade inte släp

Ok, här är då ett bildbevis från 3 aug 1967 från Hornsgatan/Rosenlundsgatan ungefär mitt på dagen vad jag kan bedöma utifrån solens läge.
Vore kul att se några av Haralds bilder från det gamla Stockholm.  :)

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 18:25:54 PM


Ok, här är då ett bildbevis från 3 aug 1967 från Hornsgatan/Rosenlundsgatan ungefär mitt på dagen vad jag kan bedöma utifrån solens läge.
Vore kul att se några av Haralds bilder från det gamla Stockholm.  :)

Mvh Gunnar

Härlig bild Gunnar!
Den dubbelriktade förbindelsen Rosenlundsgatan-Hornsgatan höger mot Slussen syns i bild. Man kan fundera över vad den egentligen användes till! Kan ju en gång i tiden varit användbar för kreaturstransporter från Söder Mälarstrand men nu pratar vi ju 1967! Kan även ha använts för ingående ettor en gång i tiden.
Mr H

Mr G

Till vilken hall skulle de ingående ettorna vara på väg då? Kossorna är nog en mer rimlig förklaring tror jag.

F ö har jag funderat på hur ettorna kom från Enskedehallen till Rosenlund, och tillbaka efter avslutad tjänst. Gick det att komma till/från Skånegatan från Renstiernas gata söderifrån eller från Ringvägen, också söderifrån?
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 28 november 2013, 20:44:40 PM
Till vilken hall skulle de ingående ettorna vara på väg då? Kossorna är nog en mer rimlig förklaring tror jag.

Det finns ett rykte om att man en period inte kunde köra släp i slingan i Rosenlund p.g.a radien och då skulle de få högtrafikturerna på linje 1 som ändå hade släp gått igenom på Skånegatan och ut på Ringvägen - Rosenlundsgatan - Hornsgatan och vidare till Söderhallen. Konstigt om kossorna lyckades få förbindelsen att vara kvar ända till 1967 tycker jag. Kanske för mer sentida transporter av bromssand från båtarna vid Söder Mälarstrand?

Mr H

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 18:25:54 PM
Ok, här är då ett bildbevis från 3 aug 1967 från Hornsgatan/Rosenlundsgatan ungefär mitt på dagen vad jag kan bedöma utifrån solens läge.
Vore kul att se några av Haralds bilder från det gamla Stockholm.  :)

Mvh Gunnar
****
Mycket snygg bild. En av de bästa spårvagnsbilder jag sett.
Jag körde på platsen, för ett par timmar sedan, och svängde vänster ut på Hornsgatan. Det såg inte riktigt likadant ut....  ;)
Till höger i bild, låg en polisstation. Det står två polisbilar parkerade där. Den främsta, bakom Duetten, är troligen en Valiant, men vad är det för polisbuss bakom den? Någon som kan identifiera den?

HJP

Richard Walter

Det borde vara en Ford Taunus Transit Polis som står bakom Valianten.

Björn Forslund

Citat från: Richard Walter skrivet 29 november 2013, 11:17:23 AM
Det borde vara en Ford Taunus Transit Polis som står bakom Valianten.

Kan det inte vara en Dodgevan, A-100?