Bredäng 1964

Startat av HJP, 25 oktober 2013, 14:46:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 27 oktober 2013, 11:40:33 AM

Det verkar vara dragbil H227, A16029, med vagnbjörn J227, A52, om jag fattat rätt.


Jag får regnr till A 643 el likn.

/Gunnar

Björn Forslund

Den är nog traktorreggad på bilden.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 27 oktober 2013, 15:04:13 PM
Jag får regnr till A 643 el likn.

/Gunnar
****
Om det står så på din bild, så är det så. Jag tittade i vagnförteckingen, där står: Vagnsnummer: A 16029, Antal 1. Eftersom det endast anges en sådan bil, så drog jag slutsatsen att numret måste stämma, men livet är fullt av överraskningar, så man kan aldrig vara säker  ;)

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 27 oktober 2013, 17:15:16 PM
****
Om det står så på din bild, så är det så. Jag tittade i vagnförteckingen, där står: Vagnsnummer: A 16029, Antal 1. Eftersom det endast anges en sådan bil, så drog jag slutsatsen att numret måste stämma, men livet är fullt av överraskningar, så man kan aldrig vara säker  ;)

HJP

Säkerligen är det som Björn ovan skriver, att den är traktorreggad på bilden. Då är det samma dragbil vi talar om.  :)

/Gunnar

Harald Nordius

A16029 var en H2, Scania-Vabis med Hägglundskaross från 1936 enligt Bussdatabasen. Det var väl en truck (halvhyttare). En del sådana byggdes väl om till verkfordon.

Mr H

Citat från: Bengt H skrivet 25 oktober 2013, 21:52:18 PM

[/quote



5356 var den sista H21 jag åkte med på linje 61 kvällen den 2 september 1967. Sista och inte senaste kan man nog säga tämligen säkert! Här är bussen hos nästa ägare (om det nu fanns någon sådan!) uppställd i hamnområdet i Karachi. Undrar om den fick några passagerare efter det att den här bilden togs? Troligen inte, kriget Pakistan-Indien bröt ut en kort tid efter det att bilden togs, hamnområdet i Karachi bombades svårt så kanske att...

Mr H

Mr H

Citat från: HJP skrivet 27 oktober 2013, 11:40:33 AM
****
Mycket intressant bild på ett ovanligt ekipage.
Det verkar vara dragbil H227, A16029, med vagnbjörn J227, A52, om jag fattat rätt.

Tack för den bilden.

HJP

Tackar också för den bilden!
AEC Mammouth Major tror jag att dragbilen heter och ja min vagnförteckning håller med HJP:s om A16029. Kanske det är så att den varit avställd och därigenom fått nytt reg.nr? Levererad 1952 för att transportera tunnelvagnar till/från det s.k Västra tunnelbanenätet från Hammarby. (Lustigt, idag kallar man hela system typ T Grön för linje och då kallade man enskilda linjer för nät!). Mammouthen var en krallig liten sak lite tjurkänsla över den. Det berättas att en gång körde spårvägen Mammouthen uppför trapporna till spårvägshållplatsen Telefonplan (Uppför? Ja spårvägen gick ursprungligen cirka "två trappor upp" vid Telefonplan relativt hur T Röd går idag!). Skälet var att komma åt en urspårning där ett 29-tågs båda B29:or gått ur vid utfart ur vändslingan!

Lite kuriosa var det (och en rejäl urspårning!). I min verkvagnsförteckning 1.8.1968 finns enbart själva vagnbjörnen kvar avställd i Hornsberg. Dess sista värv enligt bilderna var väl färdigt då, att dra Mustangerna och, tror jag, några Ängbyvagnar, till skroten i Högdalen!

Mr H

Mr H

PS

Mammouten användes alltså som bärgningsfordon också!

DS

Mr H

Björn Forslund

Kan det inte vara så att Mammothen ägs av Demonteringar på bilden? Den hade väl inga andra uppgifter än att transportera dödsdömda spårvagnar till skrot och dessa hade ju sålts till skrothandlaren fritt Hammarby kanske?

Mr H

Nej vi lånade den från SL vid behov för Spårvägssällskapet vid denna tidpunkt. Den var även SL-märkt.

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 27 oktober 2013, 22:45:48 PM
Nej vi lånade den från SL vid behov för Spårvägssällskapet vid denna tidpunkt. Den var även SL-märkt.

Mr H

Då är det nog så att man traktorreggat den efter att ha spärrat högre växlar. Blev väl billigare i skatt och hastigheten spelade ändå ingen roll med en vagnbjörn efter. Undrar hur många vändor man hann på en dag?

Mr H

Ja det var ju ingen Formel 1-pjäs direkt! Jag har åkt med en gång med den i en transport faktiskt från Högdalen till Hammarby för omväxlings skull (med SSS SSLidJ 5).

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 oktober 2013, 19:22:33 PM
Det berättas att en gång körde spårvägen Mammouthen uppför trapporna till spårvägshållplatsen Telefonplan (Uppför? Ja spårvägen gick ursprungligen cirka "två trappor upp" vid Telefonplan relativt hur T Röd går idag!). Skälet var att komma åt en urspårning där ett 29-tågs båda B29:or gått ur vid utfart ur vändslingan!

Minns det hållplatsläget som väl slutade användas sent 1960 när spåren lades i gatuplan. Fanns det två trappor upp till plattformen, dels mot stan och dels mot Fruängen?

Citat från: Mr H skrivet 27 oktober 2013, 22:45:48 PM
Nej vi lånade den från SL vid behov för Spårvägssällskapet vid denna tidpunkt. Den var även SL-märkt.

Mr H

När bilden togs i juni 1967 var fordonet SS-märkt iaf.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 oktober 2013, 17:29:53 PM
Minns det hållplatsläget som väl slutade användas sent 1960 när spåren lades i gatuplan. Fanns det två trappor upp till plattformen, dels mot stan och dels mot Fruängen?

När bilden togs i juni 1967 var fordonet SS-märkt iaf.

/Gunnar

Vad gäller hpl-läget så minns jag det inte alls, jag har hört det här från andra. Jag har för mig att Mammouthen var märkt SL när vi lånade den. Kanske minns jag fel.

Mr H