En SS-buss H16 eller H16A

Startat av LYR, 10 oktober 2013, 19:50:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Max W

#60
Citat från: Mr H skrivet 18 oktober 2013, 12:27:02 PM
Det här var ju ett tidevarv då enmansbetjäning var ett mantra för hela branschen, kan man inte kört enmans på lägre belastade linjer, ex.vis 58:an med H15/H16? Någon annanstans?

Jag hade läkarkontakt med Norrbackainstitutet redan 1947-48. Då hette det Vanföreanstalten. Redan då var det enmansbetjäning på 58:an. Vet inte om Huvudsta Omnibus som trafikerade linjen fram till 1938 (som linje 12) hade konduktörer på linjen. Jag minns dock bara från 1947-48 att jag bara sett doggar på linjen de gånger jag var dit på kontroller. Inga konduktörer vid dessa tillfällen i alla fall. 1959 då jag började studera på NBI trafikerades linjen med Capitoler och föraren hette Rese. Hans matrastavlösare var "Stora Frasse" som sedan jobbade i utryckningen i Hornsberg när jag började jobba på SS/SL.
En liten kul grej från min första tid på SS var ju "svårigheten" att vänja sig vid att SS:s förkortning var NBA. Jag var van vid NBI som skolans förkortning var.

Uffe E

58-an (och måhända även lilla linjen 50) kördes med såväl H5 som H9.      Mvh, UE.

Harald Nordius

Citat från: Mr H skrivet 18 oktober 2013, 12:27:02 PM
Tror att vi pratat om förut att framdörrarna på H15 (H16?) manövrerades av föraren (men ej på F3). Har antagit att det var för att kunna köra enmans även med dem. Det här var ju ett tidevarv då enmansbetjäning var ett mantra för hela branschen, kan man inte kört enmans på lägre belastade linjer, ex.vis 58:an med H15/H16? Någon annanstans?

218
Det fanns väl knappast någon anledning att använda höghusen på enmanslinjer. De var med den långt bak placerade framdörren inte särskilt lämpade för det. Doggarna kunde ju till nöds fungera på linjer med litet resande. När de utrangerades var det för att man hade skaffat Metropol och Capitol, bussar som var byggda för enmansbetjäning.

Det fanns väl f.ö. en del i branschen som gick mot strömmen. Uppsala, som hade haft enmansbetjäning på spårvagnarna, införde konduktörer på de bussar som ersatte spårvagnarna.

LYR



Ur boken " ASJ Railway rolling stock and omnibuses"
utgiven 1950, har jag kopierat bilder som visar just SS H16.
Eftersom den riktar sig till eventuella utländska kunder har ritningen anpassats till högertrafikutförande.
Jag har därför också, med hjälp av Photoshop, vänt bilden rätt för att lättare kunna jämföra med de ritningar som normalt förekommer.
/LYR












BengaB40

Hej! "Hög"-intressant dokumentation! Vill inte störa diskussionen kring H16, men kan inte låta bli att också tänka på Volvos B530-typ som lanserades som stadsbuss för GS med Hägglunds-kaross,  i slutet på den "gamla" epoken, innan allt det nya med ScV BF, Volvo "Pannkaka", Metropoler och Capitoler stormade in senare på 50-talet!  Hälsn. BengaB40

Uffe E

Även MSS i  Malmö fick en hög B533+B627 med SKV "Boxer" ; samma dörrplacering som SS & GS. MSS vagnar
kom att byggas om till "BF-utförande. Visas i boken "Spårvägen i Malmö", sidorna 67 och 132.   Mvh, UE.

LYR



För att ytterligare fylla på dokumentationer av SS H16-bussarna, kopierade jag denna bild ur filmen "Den förlorade stockholmsmelodien" från 1957
- länkad från en annan tråd här på forumet.
/LYR