En SS-buss H16 eller H16A

Startat av LYR, 10 oktober 2013, 19:50:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Då hängde den med 7 år efter slopningen iaf. Den bild jag har visar bussen i betydligt bättre skick i något yngre dagar.

Uffe E

Det bör påpekas att vagnen jag fordom mötte vid Norrtull icke var militärgrön utan snarare ljusgrön.
Kanske det var 1219 ?

Ola Almquist

Citat från: Uffe E skrivet 15 oktober 2013, 14:26:42 PM
En helt grön H16 såg jag vid passage av Norrtull för länge sen (vänstertrafik). Svartvit bild visades i detta forum
för säkert över fem år sen. Olika uppgifter har nämnts om urspr. reg.-nr: 1204/1219. Mystiskt. Ulf Kasper har ev.
uppgifter i sina anteckningar från "myndighetspapper".   Mvh, UE. 

Kan det vara denna tråd?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,40544.15.html
Helt grön verkar dock inte denna ha varit. Men ljusgrön skulle nog kunna stämma, eller kanske blågrön:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,42763.msg313046.html#msg313046.

M.v.h.
Ola

Uffe E

Enär bra bilder visats så framgår att ASJ-arna hade öppningsbara fönster mellan utgångsdörrarna, såväl nya
som på ålderns höst. Hägglundarna fick dock dessa utbytta mot fasta rutor vid helrevisionen -51/-55.
Jag nämnde tidigare mötet med en H16 vid Norrtull och vill poängtera att den var helt grön, kanske frånsett
taket, därvidlag sviker minnet.  (Minnet är det, varmed man glömmer allting.)      Mvh, UE.

LYR



Ytterligare en bild från ovan ..(Katarinahissen) där det framgår, trots grovt rastrerad bild, att taket har pressade rillor i takplåten där rostangrepp är skönjbart.
/LYR

Uffe E

På bilden från Norrbro syns galler på ömse sidor om dest-skylten. De fanns, enär meningen var att härbärgera
fläktar, vilket aldrig skedde. Invändigt ett vidlyftigt skyltskåp, som blev kvar hela livstiden. Endast de första 19
vagnarna hade dessa galler: 1122-1164 samt 1181, som plåtades igen vid revisionen -53. På bilden syns även
förarens ruta, som hissades lodrätt, vilket skedde på alla utom "prototypen" 1122 samt reservkarosserna, som
löpte snett. Så en petitess rörande tätlisten (midjelisten) under fönstren. De första 19 hade den vanliga blanka
med tunn svart skåra medan övriga hade slät benvit list, efter revision gällde endast den senare.    Mvh,UE.

Max W

#51
Citat från: Gunnar D skrivet 15 oktober 2013, 19:30:29 PM


Denna reprisbild visar f.d. H16 1204 på Högdalsskroten 8 apr 1967.

Mvh Gunnar
Ja den bussen har jag många kära minnen med från min utbildningstid på Norrbackainstitutet! Många resor blev det under de tre åren på NBI!
En söndag t.ex. åkte vi till Uppsala. Den som körde hade vevat fram BECKOMBERGA i destinationsrullen under färden. Vi stannade inne på stationsplan i Uppsala för att köpa varmkorv och "personlstaben" ombord bildade "langarkö" mellan korvståndet och bussen för att kunna serva de resenärer som inte själva p.g.a olika funktionshinder inte kunde stå i den "vanliga korvkön".
Under den kvart vi stod där kom det alltfler Uppsalabor som först tittade på "langarkön", sedan på bussens destination, sen ruskade på huvudet och till sist gick ett varv runt bussen och tittade igen på destinationen innan de lämnade oss. Vi som satt kvar i bussen skrattade gott åt "dansen kring bussen" som vi kallade det vi såg.
/Max

Björn Forslund

Intressant. Man hade alltså kompletterat befintlig destrulle med "Norrbackainstitutet". Var inredningen kvar oändrad i bussen? Antar att bakplattformen användes för rullstolsburna?

Max W

#53
Bussen lackades grön ganska snart efter inköpet. Något år eller så senare lackades den om i Gulfs färger (se bilden) när man fick ett avtal med bensinbolaget GULF om rabatt på bränslekostnaden. Vid färden till Uppsala var bussen grön.

En utdragbar ramp byggde man vid bakdörrarna, där givetvis mittstolpen togs bort. Några stolsrader togs bort i bakre delen för att ge plats för rullstolar.
På "Trafikminnen" (som numer förvaltas av Spårvägsmuseet) finns en artikel om bussens användning. Rätt långt ner i artikeln finns en interiörbild tagen under en utfärd.

Se länken http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/bussen_fick_nytt_liv.html

  På Norrbacka skolförenings hemsida hittar du länken http://www.norrbacka-eh.se/?q=image/tid/11 som är en av Norrbackas bildsidor.
I andra raden ser Du bussen "grönlackad" och det var innan man satte på en skylt Norrbackainstitutet på destinationens plats. Vad jag vet fanns inte Norrbacka på själva destinationsrullen.
/Max

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 oktober 2013, 10:06:37 AM
Intressant. Man hade alltså kompletterat befintlig destrulle med "Norrbackainstitutet". Var inredningen kvar oändrad i bussen? Antar att bakplattformen användes för rullstolsburna?

Kunde det inte ha stått Norrbackainsitutet på den ordinarie SS-rullen menar du?
吉先生

Max W

Citat från: Mr G skrivet 17 oktober 2013, 17:07:11 PM
Kunde det inte ha stått Norrbackainsitutet på den ordinarie SS-rullen menar du?
Hej Mr G.
Om Du läst mitt svar till Björn Forslund nedan hade Du sett att du kan gå in på en skolföreningslänk där bilden på bussen bevisar att Norrbackainstitutet inte fanns på rullen. Jag repeterar därför härnedan vad jag skrev till Björn:

På Norrbacka skolförenings hemsida hittar du länken http://www.norrbacka-eh.se/?q=image/tid/11 som är en av Norrbackas bildsidor.
I andra raden ser Du bussen "grönlackad" och det var innan man satte på en skylt Norrbackainstitutet på destinationens plats. Vad jag vet fanns inte Norrbacka på själva destinationsrullen.

/Max

Mr G

Hej Max
Jag kollade på hemsidan förstås, men kunde inte hitta något om destrullen. Inte för att jag letade just efter det. Var kul att se alla bilder där. Bl a fanns en bild på en av mina allra första idoler, Sigge Fürst. Och där var Max själv med på samma bild. Det måste ha varit stort att få träffa Sigge på den tiden.

När det gäller destrullen tänkte jag bara att det kunde kanske ha stått Norrbackainstitutet på "originalrullen" redan. Eller kan man utesluta det?

Bland alla bilder på hemsidan fastnade jag annars för den här; "Fika hos Morsans 1960". Jag trodde att jag skulle hamna ute i Skarpnäck, för jag hade för mig att det fanns en korvmoj där som hette just "Morsans". Istället dök det upp en bild med en spårvagn i fonden passerande Stallmästargården, så det var inte det fik jag hade förväntat mig.

吉先生

Max W

Citat från: Mr G skrivet 17 oktober 2013, 18:56:33 PM
Hej Max
Jag kollade på hemsidan förstås, men kunde inte hitta något om destrullen. Inte för att jag letade just efter det. Var kul att se alla bilder där. Bl a fanns en bild på en av mina allra första idoler, Sigge Fürst. Och där var Max själv med på samma bild. Det måste ha varit stort att få träffa Sigge på den tiden.
Bland alla bilder på hemsidan fastnade jag annars för den här; "Fika hos Morsans 1960". Jag trodde att jag skulle hamna ute i Skarpnäck, för jag hade för mig att det fanns en korvmoj där som hette just "Morsans". Istället dök det upp en bild med en spårvagn i fonden passerande Stallmästargården, så det var inte det fik jag hade förväntat mig.



Hej igen Mr G!
Vad kul att Du fångade upp denna bild från korsningen nuv. E4(dåvarande riks 13 var det väl) där elevernas "Morsans Fik" fanns. Tjejen i rullstolen hade jag kontakt med så sent som för ett par år sedan. Raggargängen hade ju också ett "Morsans fik" ute i Täby.
När det gäller Sigge Fürst så hade jag lite kontakt med familjen Fürst i samband med att sonen (som sedan blev läkare) låg på "sjukan" 6 veckor efter att ha brutit båda benen på ett sportlov i fjällen.

Harald Nordius

Citat från: Mr G skrivet 17 oktober 2013, 18:56:33 PM
När det gäller destrullen tänkte jag bara att det kunde kanske ha stått Norrbackainstitutet på "originalrullen" redan. Eller kan man utesluta det?
Du tänker på linje 58 antar jag. Enligt vad Max skriver på Trafikminnen var den enmansbetjänad från början, vilket väl innebär att den kördes med doggar tills Capitol kom.

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 18 oktober 2013, 11:07:41 AM
Du tänker på linje 58 antar jag. Enligt vad Max skriver på Trafikminnen var den enmansbetjänad från början, vilket väl innebär att den kördes med doggar tills Capitol kom.

Tror att vi pratat om förut att framdörrarna på H15 (H16?) manövrerades av föraren (men ej på F3). Har antagit att det var för att kunna köra enmans även med dem. Det här var ju ett tidevarv då enmansbetjäning var ett mantra för hela branschen, kan man inte kört enmans på lägre belastade linjer, ex.vis 58:an med H15/H16? Någon annanstans?

218