Färg-koder önskas för modellunderlag

Startat av LYR, 05 juni 2013, 00:44:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

För modellunderlag önskas färgkod/-nummer för följande Scania-Vabis Capitoler och CF-bussar hos olika bolag – synpunkter kan gärna kommenteras om färgvalen.
Färgbilderna har förekommit här på Busshistoriskt tidigare - ett stort tack för bild-lånen för kulturfrämjande gärning framföres härmed!


SJ gul /grön


SS röd/creme




SL vinröd/grå-vit, tak-grått



Göteborg ljus-blå/beige
______
/LYR

Svempa

Är bilden på göteborscapitolen Spegelvänd eller hade verkligen GS capitoler som blev högerombyggda . HUr många Capitoler hade GS ? hur många blev ombyggda ? Jag kände bara till att Capitol lånades av GS från SL för provtrafik. vilket regskylten på bussen vittnar om. Men att de byggdes om hade jag ingen aning om :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svempa skrivet 05 juni 2013, 06:27:36 AM
Är bilden på göteborscapitolen Spegelvänd eller hade verkligen GS capitoler som blev högerombyggda . HUr många Capitoler hade GS ? hur många blev ombyggda ? Jag kände bara till att Capitol lånades av GS från SL för provtrafik. vilket regskylten på bussen vittnar om. Men att de byggdes om hade jag ingen aning om :P

GS har aldrig haft några Capitoler. Bilden föreställer sannolikt den Capitol som köptes av Mölndalsbussarna och som byggdes om till högertrafik. Förutom denna hade också Kålleredsbussarna en Capitol, men det var allt i den vägen som fanns runt Göteborg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juni 2013, 08:36:14 AM
GS har aldrig haft några Capitoler. Bilden föreställer sannolikt den Capitol som köptes av Mölndalsbussarna och som byggdes om till högertrafik. Förutom denna hade också Kålleredsbussarna en Capitol, men det var allt i den vägen som fanns runt Göteborg.

Bilden föreställer väl en Capitol för export.

/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 05 juni 2013, 09:10:43 AM
Bilden föreställer väl en Capitol för export.

/Gunnar

Ja, så måste det förstås vara eftersom den är byggd för högertrafik och har grönskyltar. Jag hittar sex Capitol som exporterades: en till Hamar i Norge, en till Sydamerika (!) och fyra till Israel. Är inte texten i destinationsskylten på spanska eller portugisiska? Då bör det ju vara bussen till Sydamerika som är på bilden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

LYR

Att den den blå höger-Capitolen av misstag blev inlagd beklagar jag, men för att reda ut begreppen, så är inte bilden spegelvänd-se bifogad bild, utan i stället skulle denna vänster-Capitol-skyltad "Göteborg" vara med.
Hoppas nu att inte detta inte skugggar huvudfrågan med inlägget - utan jag förväntar mig tacksamt svar på frågorna om färg-koder eller motsvarande referenser.
/LYR







Staffan Sävenfjord

Citat från: LYR skrivet 05 juni 2013, 09:44:32 AM
Att den den blå höger-Capitolen av misstag blev inlagd beklagar jag, men för att reda ut begreppen, så är inte bilden spegelvänd-se bifogad bild, utan i stället skulle denna vänster-Capitol-skyltad "Göteborg" vara med.
Hoppas nu att inte detta inte skugggar huvudfrågan med inlägget - utan jag förväntar mig tacksamt svar på frågorna om färg-koder eller motsvarande referenser.
/LYR



Ja, där har vi bussen till Mölndals Bilomnibus AB.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmupp

Jag vet att det kanske inte hör hit, men den däringa SJ bussen skulle jag bra gärna vilja se en färgbild på om det finns några. Har aldrig vetat att SJ hade Capitoler.

LYR

Citat från: Bussmupp skrivet 05 juni 2013, 13:22:06 PM
Jag vet att det kanske inte hör hit, men den däringa SJ bussen skulle jag bra gärna vilja se en färgbild på om det finns några. Har aldrig vetat att SJ hade Capitoler.
Visst hör din fråga hit - i högsta grad!
Jag vill gärna själv se denna SJ/Solna-Capitol - delvis dold här vid Odenplan, men också en färgbild framifrån.
Här är vad jag, som bott i södra Stockholm har hittat - men hallå, ni som rört er norr om storstan!
/LYR


BengaB40

Hej! Upplevde regelbundna färder med gula SJ-bussar under åren 1950-64 och kan försäkra att de gula nyanserna sträckte sig från nästan vita på skalan från 0-10! De nya bussarna från mitten av 50-talet till slutet av den gula eran hade naturligtvis en mera naturgul färg eftersom solen inte hade satt sina bleknings-spår! Härliga bilder i inlägget, men creme-färgerna stämmer inte! En SJ-guling var gul helt enkelt! Det är skillnad på gult och gult! Hälsn. BengaB40

Bussmupp

Citat från: LYR skrivet 05 juni 2013, 14:13:38 PM
Visst hör din fråga hit - i högsta grad!
Jag vill gärna själv se denna SJ/Solna-Capitol - delvis dold här vid Odenplan, men också en färgbild framifrån.
Här är vad jag, som bott i södra Stockholm har hittat - men hallå, ni som rört er norr om storstan!
/LYR



Trevlig trafik miljö. Jitterbuggar, Capitoler, precis sånt som jag gillar.

Men, några färgbilder hittar jag inte när jag söker runt på nätet. De enda bilderna jag har hittat är dessa:


Mr H

Exteriört är väl den här SJ-Capitolen helt lik SS Capitoler med detaljen ett extraljus till i fronten? SJ-Capitolen har inte heller nummerkrukan bak (som inte kan ses på bilderna). Sedan så bytte ju SS originalblinkerserna mot Fixlights men det gjorde nog inte SJ. Bakre reg.plåten bör vara rak och inte fyrkantig som på SS-bussarna.Det var väl f.ö just bussen på bilden som rammade SS A25 465 i en våldsam kollision i korsningen Odengatan/Torsgatan på 60-talet? Mustangen gick till skrot då. Hur gick det för bussen?

Vad det gäller SJ:s gula färgsättning så skulle man ju kunna tro att det var samma nyanser som deras rälsbussar men jag har hört att så inte är fallet vilket ju komplicerar det en del. Tror att rälsbussarna var mer blekgula.

Mr H

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 06 juni 2013, 10:58:09 AM
Exteriört är väl den här SJ-Capitolen helt lik SS Capitoler med detaljen ett extraljus till i fronten? SJ-Capitolen har inte heller nummerkrukan bak (som inte kan ses på bilderna). Sedan så bytte ju SS originalblinkerserna mot Fixlights men det gjorde nog inte SJ. Bakre reg.plåten bör vara rak och inte fyrkantig som på SS-bussarna.

En reprisbild på baken i SJ-orange.

Mvh Gunnar

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 06 juni 2013, 10:58:09 AM
Det var väl f.ö just bussen på bilden som rammade SS A25 465 i en våldsam kollision i korsningen Odengatan/Torsgatan på 60-talet? Mustangen gick till skrot då. Hur gick det för bussen?

Ovan DN första sida 25 juni 1963. Notera att bakljusen på 2737 är de vanliga vilket innebär att den SJ-orange Capitolen ovan har fått bakljusen utbytta.

/Gunnar

LYR


Solna-garage_capitol

Tack Gunnar. och här ser vi en äldre Solna-Capitol på lut vid vägkanten vid garaget.
/LYR