Hornstull 1963

Startat av Gunnar D, 12 maj 2013, 16:12:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2013, 13:08:27 PM
Fast 6 år tycker jag ändå är lite på en linje i jämförelse med drygt 14 år som insats på två linjer. Den linjen som man körde 6 år på hade man destination för men inte de linjer som man körde på i 14 år. Det tycker jag är konstigt.

Mr H

Kan vara så att 98:ans elektrifiering redan var beslutad innan F3 specades och byggdes, medan Årstalinjerna inte var det. Kan inte se någon annan vettig förklaring.

Gunnar D

#46
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 12:58:27 PM
Lite koll ger att F3 levererades 1947-49. Trådbusslinjerna mot Årsta var de sist öppnade, kom igång 1/10 1950. 98:an kom igång juli året innan. Det är alltså mycket möjligt att Årstalinjernas elektrifiering beslutades och kom igång med kort varsel och därmed aldrig kom in på destarna av den orsaken. Sedan tyckte kanske någon tjänsteman på Tegnergatan att det blev för mycket jobb med klipp/klistra eftersom man ju ändå skulle övergå till enbart nummer?

Några källor anger att trådbusstrafiken på linje 91 startade först 19 feb 1951. Spårvägslinje 18 (Slussen-Ekensberg) nedlades 3 maj 1949 efter en planeringstid på några år. Efter spårvägsdriftens nedläggning byggdes trådbussinfrastrukturen upp och trådbussdriften på linje 98 började som nämnts i juli 1949. De år som torde skilja i planeringen för trådbussdrift på linje 98 resp 90/91 borde vara en förklaring till att "Ekensberg" fanns med på F3 destrullen men inte "Årsta Norra/Södra".

/Gunnar