Capitol i Hägersten

Startat av Gunnar D, 04 januari 2012, 18:32:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AGR

Citat från: Mr H skrivet 07 januari 2012, 10:58:54 AM
Fast linje 13 vände ju bara i högtrafik runt Kulsprutan och det ansågs väl kanske inte för boende som så känslig bullertid som under lågtrafik? Sedan så räckte nog A24 inte till för även linje 13. Nu förlorar vi oss lite i detta i Bussforumet men nog är det märkligt ändå att man körde 20 turer A29 på 30 vagnar totalt och 40 turer B29 på jag tror att det var 55 B29:or totalt? Varför körde man inte detta överskott på ex.vis linje 15 (men den kanske skulle utarmas för att kunna läggas ner!)?

Annars så skulle man väl kunna tänka sig att man hade kört med Ängbyvagnarna på linje 13 den korta tidsperiod då den var heldagslinje men det har jag aldrig hört talas om eller sett någon bild på! Linje 13 som heldagslinje måste väl nästan ha varit premiärlinje för A29-tåg?

Mr H

Det gick inte att vända med Linje 13 vid Fridhemsplan utan att vända runt kv Kulsprutan. Troligen därför inga Ängbyvagnar på linje 13.
Intresant att Nybohovslinjen fick nr 131, vilket på SS språk betydde anslutning till linje 13. När linje 131 började så var ju linje 13 inte längre heldagslinje.
Mvh AGR

Mr H

#31
Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2012, 22:44:33 PM


Delförstoringen ovan från 19 jan 1964 pekar faktiskt på att en hpl för linje 139 i Mälarhöjden tycks ha tillkommit sedan sep-63!! :D
Hplläget t.v. har "nya" topptavlan samt flertidtabellshållare vilket tyder på att fler än en linje trafikerar. Hplläget t.h. har "gamla" topptavlan och hållare för endast en linje (syns på originalet) och är hplläget för linje 161 mot Gillegatan.
Förmodligen har önskemål om denna hpl inkommit från t.ex. resenärer mot Bredäng som påbörjat sin resa i Mälarhöjden eller resenärer från stan som kanske gjorde ett snabbesök på posten exvis. De flesta bytesresenärer från spårvagn använde nog påhpl direkt ovanför spvhpl som innebar kortare gångväg, klimatskydd i bussen samt ökad chans att få sin favoritplats.

Mvh Gunnar

Skönt! Vissa minnen är svårare att uppdatera än andra :D! Jag minns också att vi stog och läste på tidtabellssnurran på bilden. 

F.ö så är det ett intressant påpekande från AGR som varit uppe tidigare hur kom det sig att linje 131 (som väl inrättades år 1960?) fick just nummer 131 som ju skulle innebära att den som heldagslinje anslöt till en högtrafiklinje? Visste man redan 1960 vad t-bana 2:s linjer skulle heta? Linje 162 hade väl legat närnare till hands eller ännu hellre linje 141 eller annat 14x så hade numret varit gångbart både under spårvägs och t-banetiden! 

Hälsn
Mr H

Mr G

吉先生

Mr H