Framruta

Startat av Stefan73, 10 augusti 2011, 10:09:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan73

Björn : har jobbat som bilmek i många år så lite kan jag göra själv och jag har vänner på både volvo och scania på verkstads delen så lite tips och hjälp kan man få !

Funderar på en nyare buss jag med men du har en rätt dyr skatt och försäkring ! kolla på en 76a och den var fin i ramen och där fanns inte mycket rost men det var en massa annat som 4 däck och jag hade fått riva ut allt inne och börjat bygga om då min son på 8 år hade byggt lika fint ! Det var en som inte hade kunskap på hur man bygger och hur det ska se ut ! känndes som den var byggd på överblivet material och det var blandat trä i hela bussen !

Fikman

Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:57:49 AM
Björn : har jobbat som bilmek i många år så lite kan jag göra själv och jag har vänner på både volvo och scania på verkstads delen så lite tips och hjälp kan man få !

Funderar på en nyare buss jag med men du har en rätt dyr skatt och försäkring ! kolla på en 76a och den var fin i ramen och där fanns inte mycket rost men det var en massa annat som 4 däck och jag hade fått riva ut allt inne och börjat bygga om då min son på 8 år hade byggt lika fint ! Det var en som inte hade kunskap på hur man bygger och hur det ska se ut ! känndes som den var byggd på överblivet material och det var blandat trä i hela bussen !

Man får regga den som personbil klass II, många fördelar med det

Björn Forslund

Citat från: Fikman skrivet 19 augusti 2011, 11:24:31 AM
Man får regga den som personbil klass II, många fördelar med det

Det är väl bara en nackdel, nämligen att däcken måste vara godkända för 120 km/h.

Fikman

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2011, 11:28:31 AM
Det är väl bara en nackdel, nämligen att däcken måste vara godkända för 120 km/h.

Jo de är enda nakdelen

UglyJazz

Nästan alla däck är ju 120 eller högre klassade idag.
Nya kostar från 2500kr/st hemkört och klart.
På det stora hela är ju inte däcken ett problem eftersom man ju ändå inte vill ha trettio år gamla bakelitsvålar under vid färd.
Inte jag i alla fall...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Stefan73

Den bussen som har halvauto är 4 växlad låda och lådan har rullat 3000mil sen den köptes ny ! har inga nr el så på lådan ! hur fraktar jag hem den det är 70 mil hem och den är obes ! man kan inte ta den som när man köper bil direkt ! den är fullt körbar och allt fungerar !

Fikman

Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 19:33:45 PM
Den bussen som har halvauto är 4 växlad låda och lådan har rullat 3000mil sen den köptes ny ! har inga nr el så på lådan ! hur fraktar jag hem den det är 70 mil hem och den är obes ! man kan inte ta den som när man köper bil direkt ! den är fullt körbar och allt fungerar !

Till och från verkstad får man ju alltid köra, bara ta trafikförsäkring på den.

Stefan73

Fikman menar du att jag kan köra 70 mil till verkstad ? Det heter väl närmaste verkstad ?
Kanske boka en verkstads tid hemma vid och boka av när man har kommit hem ? kan ju inte ta en bärgare direkt blir ju jätte dyrt

Fikman

Citat från: Stefan73 skrivet 21 augusti 2011, 12:17:38 PM
Fikman menar du att jag kan köra 70 mil till verkstad ? Det heter väl närmaste verkstad ?
Kanske boka en verkstads tid hemma vid och boka av när man har kommit hem ? kan ju inte ta en bärgare direkt blir ju jätte dyrt

Om du har verkstadsmöjlighet hemma så vad ska dom säga, det är väll en liten gråson, men vad ska dom säga om du hävdar att du har bekan som skruvar gratis, är bara däck lysne och bromsar ok så vad ska dom säga.

för alla

Har för mig att numera får man bara köra obesiktat fordon till besiktning dock valfri ort i Sverige

Björn Forslund

De har blivit tuffare. Blir man stoppad blir det direkt böter 1500:- såvida du inte är på väg till närbelägen bilprovning med bokad tid eller preciserad verkstad i närheten. Glöm allt vad "provkörning" heter, kör man längre sträckor obesiktigat är det till att snacka med domare och några nämndemän om man inte betalar böterna. Dock blir det aldrig dyrare än 1500:-

Fikman

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 augusti 2011, 21:09:12 PM
De har blivit tuffare. Blir man stoppad blir det direkt böter 1500:- såvida du inte är på väg till närbelägen bilprovning med bokad tid eller preciserad verkstad i närheten. Glöm allt vad "provkörning" heter, kör man längre sträckor obesiktigat är det till att snacka med domare och några nämndemän om man inte betalar böterna. Dock blir det aldrig dyrare än 1500:-

billigare än bärga den, om man åker fast

Björn Forslund

Citat från: Fikman skrivet 21 augusti 2011, 21:10:22 PM
billigare än bärga den, om man åker fast

Ärligt talat är risken ganska liten om man inte kör något väldigt uppseendeväckande risigt eller gör något dumt i trafiken. Men blir du stoppad finns risken att du inte får fortsätta färden för egen maskin om du är långt hemifrån. Vad som händer om man trots det kör vidare och blir stoppad ännu en gång vet jag inte.

Fikman

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 augusti 2011, 21:18:39 PM
Ärligt talat är risken ganska liten om man inte kör något väldigt uppseendeväckande risigt eller gör något dumt i trafiken. Men blir du stoppad finns risken att du inte får fortsätta färden för egen maskin om du är långt hemifrån. Vad som händer om man trots det kör vidare och blir stoppad ännu en gång vet jag inte.

Man får ta en kvällstur.

Björn Forslund

Citat från: Fikman skrivet 21 augusti 2011, 21:31:03 PM
Man får ta en kvällstur.


Ja, vad vore livet utan lite spänning? ;-)