Bussvrak i nedre norrland.

Startat av Fridgemaster, 03 juli 2011, 21:59:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fridgemaster

En ovanlig fågel (Skvader) i de djupa Hälsingeskogarna. Den här skulle jag vilja ha som lusthus  :D
Vad kan det vara? Scania? Kaross? 1940-tal?






bilomnibussen

Hej! Roligt att få se en sådan bild! En Hägglundare, rest av skvader, ska vi gissa från slutet av 1940-talet där detta utförande på vindrutor och första sidorutor förekom parallellt med det som hade "hörnfönster" vid sidan av vindrutorna. Fanns det något som utvisade chassifabrikat?
Mvh Jan G

Greger Larsson

Trevligt fynd!
40-tal stämmer nog väldigt bra. Karossen borde vara Hägglund, men kan var ev vara något "pirat-"fabrikat. Scania-Vabis eller Volvo, säkerligen.
Det fanns inte något kännetecken i bussen, typskyltar t ex? Ibland brukar man också kunna hitta chassinumret på rambalken som stickar fram i fronten.

/GL

Fridgemaster

Har inte varit & kollat på den själv ännu. En bekant har tagit dessa foton. Finns det något mer man kan leta på förutom chassienr?

BengaB40

Hej! En närstudie av ratten skulle kunna avgöra buss-fabrikat! Stålratt (ScV) eller bakelitratt (Volvo)! Instrumentering också, om det finns några rester kvar! Hälsn. BengaB40

Fridgemaster

Tänkte lite på skvadern inatt & det slog mig att jag alldrig sett någon skvader som är så gammal som denna. Dom flesta skvadrar verkar vara 50-talare eller yngre. Kanske vore bussen intressant nog att bevara för framtiden & på längre sikt kanske också renoveras? Den såg ju inte alltför dålig ut. Värre vrak måste väl ha bevarats?  Dessutom läste jag att enbart en (1) skvaderkaross från Hägglunds finns bevarad idag.

Susanne

Får man fråga vart i Hälsingland du sett denna?

Fridgemaster

Hej Susanne

Mer info om bussen kommer senare idag. Håller på att luska lite i det just nu. Har nämligen inte varit dit själv & sett den ännu. En ytligt bekant till familjen som känner till den.

Greger Larsson

Citat från: Fridgemaster skrivet 04 juli 2011, 10:02:07 AM
Tänkte lite på skvadern inatt & det slog mig att jag alldrig sett någon skvader som är så gammal som denna. Dom flesta skvadrar verkar vara 50-talare eller yngre. Kanske vore bussen intressant nog att bevara för framtiden & på längre sikt kanske också renoveras? Den såg ju inte alltför dålig ut. Värre vrak måste väl ha bevarats?  Dessutom läste jag att enbart en (1) skvaderkaross från Hägglunds finns bevarad idag.

Nej, det där är inget att satsa på. Då finns vettigare objekt att lägga pengar och möda på. Men försök gärna dokumentera så gott det går med en riktig kamera.
Hos Bosse Forsberg i Strömsberg finns en liknande skvader bevarad. Med Cheva-chassi, men med Hägglundskaross liknande denna.

Erik Tannerbring

[/url]

Dom gör sig så fint även i skogen! (bilden tagen i kyrkö mosse utanför Ryd).

Erik Tannerbring


Fridgemaster

Ja verkligen Erik. Synd att taket på Rydbussen verkar bli sämmre med åren. Sjunkit ner betydligt.

Fridgemaster

En Sundsvallskändis som jag fotade häromdagen. Ställd på ett naturskönt ställe efter Selångersån för en herrans massa år sedan. Sommarstugsplaner som alldrig blev av kanske?







Någon som vågar sig på att gissa karosserifabrikat innan jag lägger in resten av fotona?  :)

Bengt H

Citat från: Fridgemaster skrivet 05 juli 2011, 00:51:01 AM
En Sundsvallskändis som jag fotade häromdagen. Ställd på ett naturskönt ställe efter Selångersån för en herrans massa år sedan. Sommarstugsplaner som alldrig blev av kanske?

Någon som vågar sig på att gissa karosserifabrikat innan jag lägger in resten av fotona?  :)

Absolut en gammal Arvika-kaross. Jag har en bild på en liknande buss i Sundsvall i vänstertrafik och jag återkommer med den när jag har tillfälle att leta fram den.

Björn Forslund

Citat från: Fridgemaster skrivet 04 juli 2011, 10:02:07 AM
Tänkte lite på skvadern inatt & det slog mig att jag alldrig sett någon skvader som är så gammal som denna. Dom flesta skvadrar verkar vara 50-talare eller yngre. Kanske vore bussen intressant nog att bevara för framtiden & på längre sikt kanske också renoveras? Den såg ju inte alltför dålig ut. Värre vrak måste väl ha bevarats?  Dessutom läste jag att enbart en (1) skvaderkaross från Hägglunds finns bevarad idag.

Att det bara finns en Hägglund skvader bevarad måste vara fel. Jag vet två på rak arm, Östersundsgänget har en hägglundare, likaså finns en Cheva /Hägglund i Forsbergs samling i Tierpstrakten.