Lugnet på Kustsanatoriet

Startat av Bengt H, 07 januari 2011, 17:56:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

En stunds lungn och ro den 29 augusti 1970 vid Brunnsparken i Varberg innan det är dags att köra till Kustsanatoriet. De undre bilderna visar bussen vid Kustsanatoriet när den har vänt tillbaka mot Brunnsparken och Lugnet, linjens andra ändhållplats. Bussen, N198, senare nr 5 och DKH 598, var en av två likartade större bussar hos Varbergs omnibustrafik som under 60-talet oftast användes på den då hårt belastade sommarlinjen Stora Apelviken – Brunnsparken – Getterön. Denna buss var en Scania-Vabis B65 med SKV-kaross och ska vara levererad 1962, men ser äldre ut. Vad jag har förstått av diskussionen i Kristinehamnstråden så levererades de modernare SKV-karosserna under en längre tid parallellt med dessa äldre träkarosser, så leveransåret kan kanske stämma.






Peter Öden

Hej !

Tillverkningen av den äldre typen träkaross upphörde väl 1963 ??

Mvh Peter Ö

bilomnibussen

De sista nyboxerbussarna jag har haft koll på tillverkades 1963. Många företagare ville hellre ha boxerkarossen än den i lättmetall. Den på bilden är nog unik i sitt slag tror jag, med två dörrar och sidorutor som inte är helt i nivå med den öppningsbara hos chauffören om ni förstår. På sextiotalet när jag först var på fågelskådning på Getterön kördes linjen med Scania 4:a och gammal Boxerkaross. Hade tvåsiffrigt N-regnummer. Finns det inte en bok eller häfte som behandlar stadstrafiken i Varberg. Har för mig att jag bläddrade i en när vi var där på semester i mitten av 2000-talet.
Mvh Jan G

Bengt H

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 januari 2011, 21:24:14 PM
På sextiotalet när jag först var på fågelskådning på Getterön kördes linjen med Scania 4:a och gammal Boxerkaross. Hade tvåsiffrigt N-regnummer. Finns det inte en bok eller häfte som behandlar stadstrafiken i Varberg. Har för mig att jag bläddrade i en när vi var där på semester i mitten av 2000-talet.
Mvh Jan G

Det måste ha varit N29 du åkte med, en klassisk Varbergare. Jag kunde inte låta bli att leta upp några fotografier av den och när jag höll på hittade jag ett par andra intressanta bilder:

Först N29 som svänger in på Lindbergsvägen 1970




Därefter två bilder på samma buss vid samma tillfälle på Poppelgatan, ändhållplatsen på Lungnet






När jag letade fann jag även en bild på den andra lite större nyboxern, N501. Garaget den 4 november 1969




Samma dag lyckades jag fånga denna pärla som jag inte kan låta bli att visa, även om den väl hör hemma på lastbilsforum. Varbergs stads elbil som användes för byte av trasiga glödlampor i gatubelysningen poserade av en händelse för mig vid en av de fina armaturerna vid fästningen.



Gunnar D

Intressanta bilder från västkustspärlan Varberg!

Mvh Gunnar

Bernt Talbrant

Tack för dessa bilder! Just N198/DKH598 är mycket bekant då det blev en del resor i yngre dagar på somrarna mellan Brunnsparken och Apelviken med just denna - och även andra kul bussar.  :)

groenis

Elbilens historia skulle vara kul att veta då det tydligen bara finns ett exemplar kvar som är renoverat i Västerås

/Lennart

Bengt H

Citat från: groenis skrivet 08 januari 2011, 02:42:34 AM
Elbilens historia skulle vara kul att veta då det tydligen bara finns ett exemplar kvar som är renoverat i Västerås

/Lennart

Det är sannolikt just denna elbil som finns i Västerås. Den togs först om hand av Spårvägssällskapet och hamnade i Malmköping. Tillsammans med en del andra fordon som inte tillhörde sällskapets "kärnverksamhet" övertogs den av en förening som jag tror hette Svenska lastvagnsmuseet (SLAM). Såvitt jag vet finns de fordon som tillhörde SLAM fortfarande kvar på olika håll och elbilen kan därför mycket väl finnas i Västerås. För övrigt var elbilen som jag först minns den gråmålad, men den blev senare gul i likhet med stadens andra arbetsfordon.

BengaB40

Hej! De fina bussbilderna frän Varberg väcker minnen från början av 70-talet vid ett antal vistelser där! Av bussar minns jag då några f.d. SJ SKV Volvo B635:or och f.d. GS Volvo B655:or. Den gamla Scania 4:an måste vara bland de äldsta bussarna som byggdes om till högertrafik! Hur länge gick den i trafik? Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Citat från: BengaB40 skrivet 08 januari 2011, 16:57:56 PM
Hej! De fina bussbilderna frän Varberg väcker minnen från början av 70-talet vid ett antal vistelser där! Av bussar minns jag då några f.d. SJ SKV Volvo B635:or och f.d. GS Volvo B655:or. Den gamla Scania 4:an måste vara bland de äldsta bussarna som byggdes om till högertrafik! Hur länge gick den i trafik? Hälsn. BengaB40
N29 avregistrerades 1971, men kan ha ställta av redan 1970.

Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 januari 2011, 21:24:14 PM
De sista nyboxerbussarna jag har haft koll på tillverkades 1963. Många företagare ville hellre ha boxerkarossen än den i lättmetall. Den på bilden är nog unik i sitt slag tror jag, med två dörrar och sidorutor som inte är helt i nivå med den öppningsbara hos chauffören om ni förstår. På sextiotalet när jag först var på fågelskådning på Getterön kördes linjen med Scania 4:a och gammal Boxerkaross. Hade tvåsiffrigt N-regnummer. Finns det inte en bok eller häfte som behandlar stadstrafiken i Varberg. Har för mig att jag bläddrade i en när vi var där på semester i mitten av 2000-talet.
Mvh Jan G
Jag har inte hört talas om någon bussbok om just Varberg, men väl om Falkenberg. Kan det vara den senare Du tänker på? Men om det nu skulle finnas en Varbergs-bok så vore det verkligen trevligt!

v-aros

Citat från: groenis skrivet 08 januari 2011, 02:42:34 AM
Elbilens historia skulle vara kul att veta då det tydligen bara finns ett exemplar kvar som är renoverat i Västerås

/Lennart

Hej!
Här kommer några länkar om elbilen i Västerås:

http://www.youtube.com/watch?v=e9rKabJU-fg
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article551962.ece

Mvh v-aros

Bengt H

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 januari 2011, 19:24:24 PM
N29 avregistrerades 1971, men kan ha ställta av redan 1970.

Jag har några bilder på N29 från någon gång i november - december 1970 då den också gick på sin normala linje Lugnet – Kustsanatoriet. Det är kanske troligt att den gick 1970 ut.

Vad det gäller elbilen blir jag lite mer skeptisk efter att ha sett You-tubeklippet. Om det är samma bil, är den delvis ombyggd. Skåpet bakom förarhytten är annorlunda och dessutom saknas kranen. Men det är i och för sig sådant som kan ändras och kanske är det nuvarande skicket orginal och att den var ombyggd i det skick som den är i på bilden från fästningsvallen i Varberg.

bilomnibussen

Hej! Tänk vilka bilder som finns och vilken tur att vi får se dem! N 29 åkte jag inte med, jag stod vid gamla fågeltornet vid flygfältet och såg och hörde den passera gång på gång. Frågan är var jag såg bilderna på Varbergsbussarna, i Varberg och kanske på någon turistbyrå eller så. Det var en historik över företaget i alla fall med flera bussbilder troligen i färg.

Vad gäller den bevarade ASEA-lastbilen i Västerås kommer den från ett företag där den stått undanställd länge, allt enligt artikeln i Nostalgia (det var väl Nostalgia??). Man frågar sig vad det blev av belysningsbilen från Varberg!

Förresten stannade jag upp vid det här ovannämnda sextiotalstillfället vid busstationen och tittade lite på turlistorna. Där fanns en linje utåt landsbygden som kördes en dag per månad!

Mvh jan g

bilomnibussen

Jag har under eftermiddagen funderat över var jag läste om stadsbussföretaget i Varberg, jag minns att det var ett privatföretag. Spåren tycks leda till något slags turistbutik inne på fästningen och att det kan ha varit ett kapitel i en bok med Varbergsinnehåll. Någon Varbergare här som känner till detta?
Mvh Jan G