Metropol: The End 1968

Startat av Gunnar D, 08 februari 2010, 18:25:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

peter_wallentin@hotmail.c

Hej!

Mitt första inlägg här och då dessutom i ett väldigt intressant ämne.
1983 arbetade jag i dåvarande Miloverkstaden Kungsängen och där fanns det tre personer som hade arbetat i Försvarets verkstäder sedan 1960 talets början och en av dessa främst med renovering, demontering av komponenter såsom växellådor mm. Detta utfördes under 70-talet främst i Ursvik. Vill minnas att det vid ett par tillfällen pratades om att det demonterades ett antal för tiden väldigt moderna automatlådor ur tyngre fordon.

Men alla visste om mitt intresse för bussar så om det nu var ur Metropoler det togs reservdelar hade jag nog fått det berättat för mig.

Tyvärr är ingen av dessa personer, som arbetat som civila mekaniker i Försvaret ända till pensionen, kvar i livet.

Jag sak roa mig med att kolla i krigsarkivet om det finns något om detta, delar av verkstäderna har varit intäktsfinansierade sedan 1960 talet så mycket kan i så fall rymmas i tråkig bokföring om man vet vad man ska leta.

Annat envist rykte var att någon militär skodde sig på skrotförsäljning och för det nyttjade miltära anläggningar också denna aktuella tid, också värt att kolla upp.

/Peter W

Gunnar D

#121


Här är en av de ca 50 st Metropoler som rönt ett okänt öde. Kanske vill den i dessa tider sända en särskild hälsning till de som nu försöker komma fram till vad som egentligen hände dem för över 40 år sedan.

H19 75134 vid Spånga stn 8 jan 1967.

Mvh Gunnar

HJP


****
En härlig vinterbild på en Metropol. Det tar jag som en julklapp  :)
Tackar&Bockar!

HJP

Mr G

Fin bild och jag undrar vilken hälsning som den vill sända till oss.  ???

Noterar att 10-talsrullen ser relativt oanvänd ut, inte solkad av tiden som grannen på entalet. Har vagnen gått i Bromma en längre tid borde inte elvan vara så där vit tänker jag. En tvåa borde annars ha solkats ner mest i Hammarby tycker jag, där fanns både 182 och 192 att skylta med. I övrigt har inte entalstvåan använts mycket alls på SS-nätet, förutom 112 då. 82, 132 och 142 kan inte ha haft så många turer att de hunnit skita ned rullen. Så jag funderar om A75134 kan ha varit en Hammarbyvagn tidigare. Ett annat alternativ är förstås att 10-talsrullen kan ha bytts ut nyligen, och en oanvänd rulle plockats fram från reservdelsförrådet.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 21 december 2010, 15:37:17 PM
Fin bild och jag undrar vilken hälsning som den vill sända till oss.  ???

Noterar att 10-talsrullen ser relativt oanvänd ut, inte solkad av tiden som grannen på entalet. Har vagnen gått i Bromma en längre tid borde inte elvan vara så där vit tänker jag. En tvåa borde annars ha solkats ner mest i Hammarby tycker jag, där fanns både 182 och 192 att skylta med. I övrigt har inte entalstvåan använts mycket alls på SS-nätet, förutom 112 då. 82, 132 och 142 kan inte ha haft så många turer att de hunnit skita ned rullen. Så jag funderar om A75134 kan ha varit en Hammarbyvagn tidigare. Ett annat alternativ är förstås att 10-talsrullen kan ha bytts ut nyligen, och en oanvänd rulle plockats fram från reservdelsförrådet.

Genom mina övernaturliga gåvor har jag uppfattat hälsningen som: "Ge inte upp era efterforskningar i vårt öde. God Jul & Gott Nytt År!"

Mr G är skarpögd. Men utan att ha gått igenom alla turlistor för linjerna 112, 182 och 192 år 1954-66 är min hypotes att summan av vagntimmarna för linje 112/112E överstiger desamma för linjerna 182 och 192 under denna tidsperiod. Märk att Metropolemblemet saknas vilket kan tyda på en krockskada i fronten då även 10-talsrullen kan ha skadats och bytts ut. Före 1967 var det väl mest krockskador som gjorde att emblemet försvann. Enl mina uppgifter tillhörde 75134 Bmh 1963 iaf.

Spännande diskussion iaf!

Mvh Gunnar

Anders S.

#125
GLÖM OSS INTE...

Så kan väl den fina vinterbilden på Metropolen som Gunnar sänt till oss kanske tolkas.

Kom precis hem och läste de senaste inläggen. Roligt att det börjar hända lite i ämnet och att engagemanget har tagit ny fart.

Det skulle vara intressant att än en gång gå igenom kvarvarande Registreringsbevis över Metropoler och se vilka som verkligen saknas men det är inte lika lätt som tidigare och dessutom förhållandevis dyrt att beställa dessa uppgifter.

Spekulera kan man ju alltid men tänk tanken att någon driftig person tillförskansade sig ett antal Metropoler och helt enkelt lät dom försvinna för att sedan på ett eller annat sätt omsätta dessa.
Detta är en inte helt omöjlig tanke, har själv sedan tidigare hört något som kan liknas vid detta men trodde då att det gällde Capitol.
Vem höll egentligen koll på alla bussar under denna period. Plockade man dessutom bort Besiktningsinstrumenten fanns sedan inte mycket att gå efter.
Som sagt, spekulera går ju alltid men skam den som ger sig.

Anders S.

Mr H

På Svensk busshistoria står det ju faktiskt att bussarna såldes till AB Demonteringar! Kanske man kan börja med att fundera på var den uppgiften kommer ifrån? Det är väl inte otroligt att AB Demonteringar plockade reservdelarna på vagnarna och skrotade de på någon annan plats än Högdalen?

En märklighet i detta är ju som vi tidigare konstaterat att de bussar som vi vet faktiskt skrotades i Högdalen av AB Demonteringar anges i Svensk Busshistoria som öde okänt! (Kan dessa bussar ha skrotats av Demonteringar åt någon annan ägare utan att Demonteringar köpte bussarna? Är det möjligt?) Nej, jag tror att nyckeln till allt detta finns hos AB Demonteringar! Man skulle ju kunna fråga Leffe också, tyvärr så känner jag inte honom speciellt bra, men det är klart att chansen är liten om inte Björn vet något.

Vagn 5179 skrotades f.ö definitivt av Demonteringar utan att de ägde den. Den var såld men köparen uppenbarade sig aldrig för att hämta bussen. Den skulle användas som överbyggnad på en båt! Därför dröjde vagnen kvar som förråd så länge ända tills avvecklingen av Högdalen! En Metropolbåt hade ju varit ganska så kul att få se förstås! ;D ;D ;D Förresten det kanske på sätt och vis också fanns, några av de äldre sightseeingbåtarna i Stockholm sägs ha fått begagnade Metropolmotorer inmonterade! Någon som kan bekräfta det?

Mr H    

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 21 december 2010, 16:41:16 PM
Mr G är skarpögd. Men utan att ha gått igenom alla turlistor för linjerna 112, 182 och 192 år 1954-66 är min hypotes att summan av vagntimmarna för linje 112/112E överstiger desamma för linjerna 182 och 192 under denna tidsperiod. Märk att Metropolemblemet saknas vilket kan tyda på en krockskada i fronten då även 10-talsrullen kan ha skadats och bytts ut. Före 1967 var det väl mest krockskador som gjorde att emblemet försvann. Enl mina uppgifter tillhörde 75134 Bmh 1963 iaf.
Mvh Gunnar

Gunnar!
När jag studerar linjerullen i det mindre skyltskåpet på vänstersidan ser det faktiskt ut som att det är samma skillnad i solkighetsgrad där som i framskåpet. Men, det är svårt att se tydligt så jag kan ha fel. Kanske kan du kolla originalet om det går att se bättre där. Visar det sig att 11-an är mycket vitare än 2:an på sidoskylten också, kan jag nästan ta gift på att den vagnen gått sin mesta tid i Hammarby. En Brommametropol 1967 hade inte en så vit 11:a utan anledning.
吉先生

Gunnar D



Citat från: Mr G skrivet 21 december 2010, 23:08:06 PM
Gunnar!
När jag studerar linjerullen i det mindre skyltskåpet på vänstersidan ser det faktiskt ut som att det är samma skillnad i solkighetsgrad där som i framskåpet. Men, det är svårt att se tydligt så jag kan ha fel. Kanske kan du kolla originalet om det går att se bättre där. Visar det sig att 11-an är mycket vitare än 2:an på sidoskylten också, kan jag nästan ta gift på att den vagnen gått sin mesta tid i Hammarby. En Brommametropol 1967 hade inte en så vit 11:a utan anledning.

Svårt att se även på originalet då det är en reflex i glaset på sidoskylten. Men det kan vara så att 11:an är vitare än 2:an.

MEN...jag kollade de fåtal bilder på Brommametropoler jag har och på flera av dessa förekommer samma skillnad, även på Brommas "Ur-Metropoler" (7500x-7504x)! Se delförstoringen ovan på 75012 år 1963 där denna skillnad kan skönjas! 75012 kan knappast misstänkas att ha tillhört Hammarby! Då är hypotesen att 11:an i regel blivit så solkad att tiotalsrullen har bytts exvis vid revision. Men det hindrar ju inte att 75134 kan ha tillhört Hammarby under någon period.

Mvh Gunnar

Anders S.

Oj,
blir mer och mer imponerad av vilket kunnande som gömmer sig bakom alla inlägg i bara den här frågan gällande Metropoler.
Tänk vilket kunnande som måste gömma sig sammantaget, hoppas att inte allt detta kunnande och allt bildmaterial försvinner till ingen nytta.

Metropolerna då?
Med tanke på det stora intresset, inte bara i dag utan även från tiden då det begav sig, då Metropolerna var fysiskt närvarande och i full drift så skulle det vara högst märkligt om inte en enda av alla dessa kunniga själar skulle sitta inne med vetskapen om de "försvunna"  Meropolernas öden.
Rimligen borde någon intresserad ha snappat upp något redan då för 40 år sedan om något ovanligt hade förekommit.

Kan det vara så att dom "försvunna 50" trots allt har skrotats en eller ett par åt gången vartefter dom anlänt till Högdalen från någon annan uppställningsplats utan att någon utomstående har reagerat på att lagret fyllts på?
Som någon skrev, svaret finns kanske hos ABD.
Finns det någon här med rätt kontakt hos ABD så kanske vi finner lösningen.

Anders S.

Gunnar D

Om vi hade kunnat förutse dagens intresse för "de försvunna 50" så hade många av oss varit mer observanta efter Dagen H!

/Gunnar

Gunnar D

#131


Jag har ju levt i tron att jag aldrig såg Metropoluppställningen i Rissne "live". Men så dök denna bild upp tagen i samband med en bilresa till Västerås med en Opel Rekord 1958! Alla(?) dessa bussar hamnade senare i Småland och en större del vidare till Nigeria.
Foto från Enköpingsvägen/E18 den 2 feb 1969.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Det är luckor bland bussarna, troligen saknas väl åtminstone de bussar som valts ut som organdonatorer. En bit över 100 st bör det iaf vara som syns på bilden.
Med hjälp av bilden i tidningen Se, ett flygfoto, bör det gå att uppskatta antalet ganska hyfsat, eftersom det inte verkar ha hänt så mycket jämfört med din bild.

/Björn

ttv

Intressant läsning! Och tack för utförlig info hur man gör med bilderna!