Metropol: The End 1968

Startat av Gunnar D, 08 februari 2010, 18:25:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Några av det tiotal Metropol som mötte sitt öde på Högdalsskroten 1968. Ungefär 100 gjorde det i Afrika men några finns lyckligtvis kvar i fint trafikdugligt skick!

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Fortfarande undrar vi var det större antal Metropoler som slaktades på hydrauliksystemet (reservdelar till Pakistan-Capitoler) skrotades. Demonteringar skrotade som skrivet bara ett tiotal på Högdalen.

Mr H

En mycket bra fråga av Björn! Ett 50-tal Metropoler är puts väck.
(134 st till Silverdalen varav 98 st till Nigeria, 60 st reservdelar till Pakistan varav cirka 10 st
skrot i Högdalen) och resterande museivagnar och utställningsbussar etc. Kanske man också kan undra var de 36 st vagnarna som kom till Siilverdalen men ej hamnade i Nigeria tog vägen? Många av dem skrotades förstås som reservdelar till Nigeria (som jag själv sett i Silverdalen) men kanske inte alla?) Men de mest mystiska är de 50-tal saknade reservdelsbussarna för Pakistancapitolerna.
60 st låter ju också väldigt många för att plocka reservdelar till Pakistanbussarna.


Mr H

Björn Forslund

Tydligen var det så att komponenter i hydrauliksystemet inte gick att få tag på längre, och man slaktade då ett 60-tal av de nyaste Metropolerna, som hade samma hydrauliksystem som Capitol. Att så många som 60 slaktades tyder nog på att det fanns komponenter i hydrauliken som gick sönder. Vet inte hur många Capitol av de 181 som SS hade, som gick iväg, men det bör ha varit långt över 100 om vi räknar bort några som såldes här hemma och någon/några krockade som skrotades.

Mr H

Bör ha varit 178 vagnar som gick iväg väl? Två stycken skrotade och en såld (Irland-Englandsdemon kom väl tillbaka till Sverige?).

Mr H

Björn Forslund

Men så har vi ju ryktet om att Capitoler ska ha sålts till försvaret...
Skulle vara intressant att se om Tullen har handlingar kvar, där man ev skulle kunna se vad som gått iväg till Pakistan. Det måste väl finnas förtecknat någonstans?

Mr H

Javisst ja försvarsbussarna glömde jag. I de papper jag sett står det export på alla SS H21 alltså även den sålda och de skrotade! Men det var Bilregistrets papper, Tullen kanske har någon annan info som kan vara spännande!

Många hälsn
Mr H

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 februari 2010, 20:49:31 PM
Fortfarande undrar vi var det större antal Metropoler som slaktades på hydrauliksystemet (reservdelar till Pakistan-Capitoler) skrotades. Demonteringar skrotade som skrivet bara ett tiotal på Högdalen.

Detta vore angeläget att få utrett en gång för alla.
Är det klarlagt vart de Metropoler som stod i Sörentorp hösten -67 tog vägen? De stod på polisens/militärens inhägnade område väl synligt från E4:an.
75188 sågs i Östersund jan -70.
Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 09 februari 2010, 19:06:43 PM
Detta vore angeläget att få utrett en gång för alla.
Är det klarlagt vart de Metropoler som stod i Sörentorp hösten -67 tog vägen? De stod på polisens/militärens inhägnade område väl synligt från E4:an.
75188 sågs i Östersund jan -70.
Gunnar

Har nu funnit gamla diabilder längst inne i garderoben. Bilderna från Sörentorp 3 dec -67 visar att det var mest Capitoler, H21, som stod vid Sörentorp. En Metropol, 75202, kunde jag identifiera.
Jag beklagar detta villospår mycket. Problemet kvarstår vart c:a 50 Metropoler tog vägen.

Mvh Gunnar

K R


Niklas Bygdestam

Citat från: Mr H skrivet 09 februari 2010, 11:15:04 AM
En mycket bra fråga av Björn! Ett 50-tal Metropoler är puts väck.
(134 st till Silverdalen varav 98 st till Nigeria, 60 st reservdelar till Pakistan varav cirka 10 st
skrot i Högdalen) och resterande museivagnar och utställningsbussar etc. Kanske man också kan undra var de 36 st vagnarna som kom till Siilverdalen men ej hamnade i Nigeria tog vägen? Många av dem skrotades förstås som reservdelar till Nigeria (som jag själv sett i Silverdalen) men kanske inte alla?) Men de mest mystiska är de 50-tal saknade reservdelsbussarna för Pakistancapitolerna.
60 st låter ju också väldigt många för att plocka reservdelar till Pakistanbussarna.


Mr H

Skulle det kunna finnas möjlighet att någon av de försvunna Metropolerna kan finnas kvar som något vrak ute i skogen någonstans? Kanske plockad på delar medan karossen kanske står i skogen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G

Det här går att läsa på länken som anges i K R:s inlägg. Inget jag har hört talats om tidigare. Någon som vet mer?

In fact, I think a couple of 1953-54 C50 Metropols were brought to Australia by a dealer hoping to sell them for further use - they were only 13-14 years old, so had a few years of potential service left in them. But they attracted little interest, for various reasons.
吉先生

Björn Forslund

Kan vara så att FFV faktiskt försökte sälja bussarna "ärligt" innan de såldes till Silverdalen. Någon anledning fanns det ju till att de lagrades i Rissne och inte kördes på skroten direkt.
Men om de verkligen lät skeppa över några varuprover ända till Australien, det vore ju kul att få bekräftat...

Anders S.

Metropoler som bara "försvann".
Någon skrev att ett 50 tal Metropolbussar försvann.
Någon annan skrev att A 75188 varit synlig uppe i Österund. HELT RÄTT.
Såg den själv med egna ögon strax före jul, parkerad och övergiven på en stor plan intill Scania handlaren, Berners.
Hur hamnade 75188 i Östersund?
I lokaltidningen stod det att bussen hade transporterat "julfirare" från Stockholm till Östersund.
Kan tyckas märkligt att man använde en gammal Metropol till detta mitt i vintern.
Upprinnelsen till det hela var att någon lycksökare sålde bussbiljetter inför julhelgen för "Östersundare" som skulle hem och fira jul.
Alla tog för givet att resan skulle ske i en "vanlig" buss och det var också en sådan som väntade på Norra Bantorget.
Man hade bara kommit någon mil utanför stan´ när bussen man åkte i lägligt fick haveri av den graden att det var omöjligt att åtgärda inom rimlig tid.
Arrangören lovade att skaffa fram en ersättningsbuss men detta visade sig vara helt omöjligt inför en storhelg som denna.
Efter flera timmars väntan i en utkyld buss dök då plötsligt en vänstertrafikbuss upp, en Metropol med reg nr A 75188.
Dom som ville erbjöds att förtsätta resan med Metropolen eller stanna hemma. Så gott som alla tackade ja till erbjudandet men man visste inte vad som väntade.
Resan till Östersund tog flera dagar, minns ej hur många men som var så var jag ej med som passagerare.
Bussen drabbades hela hela tiden av olika driftsstörningar, framförallt elfel. Dessutom räckte ej värmen till för den norrlänska vintern så passagerarna var minst sagt genomkälade vid framkomsten.
Vad hände sedan med Metropolen? Ingen vet riktigt men enligt ett envist rykte ska den fortfarande finnas kvar i Östersundstrakten, ombtggd till sommarstuga!!!
Vem är jag som skriver om detta? Ny medlem dessutom! Bussintresserad sedan många år men egtligen är det Metropol och Capitol som som hägrar. Har faktiskt ägt två Metropolbussar!!!
Vad hände med det 50 tal Metropoler som "försvann"?
Inte vet jag men en kompis till mig, boende och uppväxt på söder i Stockholm, bilmekaniker i alla år och inte helt "rudis" på bilar men ingen bussexpert.
Han säger med på gränsen till en dåres envishet att han har åkt med gamla stockholsbussar i Gambia någon gång i miten på 70-talet!!!
Han är begsäker på sin sak, det var gamla stockholmsussar Sådana bussar som såg ut som Amerikanska Greyhoundbussar, enligt hans sett att se på det, med små fönster, röda och vita med "den där" vita kilen fram, skyltar på svenska inne i bussen vid föraren.
Det kan i alla fall inte ha varit Nigeriametropoler. Om det var Metropol eller Capitol har jag inte lyckats reda ut. Har visat honom bilder på bägge modellerna och han säger bara att, ja så såg dom ut...
Frågan är alltså fortfarande öppen men vad var det för bussar som hamnade i Gambia?
Nu ska jag se om jag lyckas infoga ett par bilder på 75188 i Österund, om inte kanske någon vänlig själ kan tala om för mig hur man gör.
Kanske har jag också skrivit för mycket, vet ej om hela texten kommit med...
Mvh Anders,



HJP

Citat från: Anders S. skrivet 05 juli 2010, 23:03:48 PM
Nu ska jag se om jag lyckas infoga ett par bilder på 75188 i Österund, om inte kanske någon vänlig själ kan tala om för mig hur man gör.
Kanske har jag också skrivit för mycket, vet ej om hela texten kommit med...
Mvh Anders.
****
Intressant läsning.
Du måste ladda upp bilderna på ett webhotel (tror jag det heter). Det finns flera. Jag brukar anväda denna, som jag tycker är ganska enkel http://tinypic.com/ Öppna i ett annat - paralellt - Internet.

Bläddra fram din bild => öppna => öveför nu => fyll i säkerhetskoden som visas => Markera och kopiera "IMG-kod för forum och diskussionsforum" => Klistra in i ditt Buss Snack-inlägg.
Förhandsgranska inlägget och se om du lyckats. Det gör du säkert!

Ser fram emot dina bilder  :)

HJP