Några bussbilder från 70-talet - Kållereds Capitol

Startat av Thomas Åkerblad, 02 februari 2010, 21:56:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas Åkerblad

Hittade dessa - nästan bortglömda - bilder på Capitolen hos Kålleredbussarna. Bilderna tagna (troligen) 1977-78 utanför Kålleredsbussarnas näst sista bussgarage. Senare byggde man en större anläggning närmare Mölndal. Sedan räknade man bort sig på ett anbud och gick i konkurs. MEN, det var ett bussbolag med stil!

Edit: Förmodligen fotad 1972 efter påpekanden i tråden.





Var väl inte så många Capitoler som som försvann ut på landsbygden? Tror det gick en i Uddevalla också?

Mvh/Thomas Å

Björn Forslund

Oj, det var intressanta bilder...
Kållereds Capitol var nog den enda som bara hade dörrar fram.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM

Var väl inte så många Capitoler som som försvann ut på landsbygden? Tror det gick en i Uddevalla också?

Mvh/Thomas Å

Mycket, mycket trevligt att få se den på bild från dess aktiva tid.
Följande städer och orter utöver några av de femton största hade Capitol: Kalmar (2). Uddevalla (4), Trollhättan, Mölndal, Kållered, Södertälje, Nässjö, Luleå, Grängesberg och Karlskrona. Siffrorna inom parentes anger antalet bussar om det var fler än en. Dessutom fanns de i följande större städer: (Stor)Stockholm, Malmö, Norrköping, Gävle och Jönköping. Största Capitolstad efter Stockholm var Jönköping.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 februari 2010, 22:29:36 PM
Oj, det var intressanta bilder...
Kållereds Capitol var nog den enda som bara hade dörrar fram.

Fast i vänsterutförande hade den väl även bakre dörrar? På den nedre bilden syns en dubbel plåtskarv där dörrpaketet bör ha suttit.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 februari 2010, 23:01:02 PM
Fast i vänsterutförande hade den väl även bakre dörrar? På den nedre bilden syns en dubbel plåtskarv där dörrpaketet bör ha suttit.

Är säkert så, ja. Scania-boken nämner inget om att någon Capitol C70 skulle ha levererats med dörr 2-0-0 utan bara 2-2-0.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 februari 2010, 23:08:19 PM
Är det original med så stort skyltskåp?

Det skulle jag tro. Liknande fanns på de flesta C70/3 som levererades ut i landet, kanske rent av alla.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Thomas Åkerblad

Det var väl inte så många Capitoler som byggdes om för högertrafik? Har ett svagt minne av ett omslag till tidningen Motor (eller Teknikens Värld?) som visar ett lastfartyg med hela däcket fyllt av röda Stockholms Capitoler på väg till Pakistan. Även Nigeria fick väl ett större antal. Båda länder med vänstertrafik. Om jag minns rätt så var det inte så lyckade exporter - motorrum som är isolerade för att klara -20/-30 grader är något FÖR välisolerade när det är +40 grader utomhus.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 23:17:34 PM
Det var väl inte så många Capitoler som byggdes om för högertrafik? Har ett svagt minne av ett omslag till tidningen Motor (eller Teknikens Värld?) som visar ett lastfartyg med hela däcket fyllt av röda Stockholms Capitoler på väg till Pakistan. Även Nigeria fick väl ett större antal. Båda länder med vänstertrafik. Om jag minns rätt så var det inte så lyckade exporter - motorrum som är isolerade för att klara -20/-30 grader är något FÖR välisolerade när det är +40 grader utomhus.

De flesta Capitoler av typ C70/3 (den typ som Kållered hade) byggdes om liksom alla C75-or (utom de som SJ köpte) och C76-or. En grov uppskattning är att en dryg tredjedel av Capitolerna byggdes om.
Det som gick till Pakistan som gåva och såldes till Nigeria var Metropol. En äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Thomas Åkerblad

Var Kållereds Capitol köpt ny eller begagnad? Om begagnad - vem var förre ägaren?

Thomas Åkerblad



Fick ett påpekande från min bror om att bilderna förmodligen var äldre 73-74 eftersom bussen fortfarande har en nummerskylt med länsbokstav. Är det något som vet närmare när ombytet till de nya nummerskyltarna ägde rum?

Ola Almquist

Trevliga bilder. Det känns som om jag har ställt denna fråga förut: I boken Scania fordonshistoria 1891 - 1991  finns en färgbild på en vit och blå Capitol. Var inte den skyltad Kållered? Och vilken buss var det egentligen? Har inte boken tillgänglig just nu.

M.v.h.
Ola

Svoca

Kållereds Capitol är nylevererad till bussföretaget med stort skyltskåp och dörrar 2-0-0 i vänster-
trafikutförande. Ombyggd till 2-0-0 i högertrafikutförande. Har således aldrig haft bakdörrar.

groenis

Bilden är nog tagen före -73 då kom de nya skyltarna

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 03 februari 2010, 04:33:53 AM
Bilden är nog tagen före -73 då kom de nya skyltarna

/Lennart

De nya skyltarna kom en bit på 1973 så bilden kan möjligen vara tagen tidig vår 1973 innan löven slagit ut. Men inte senare. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)