Bilder fra VBK

Startat av Vidar, 30 januari 2010, 20:04:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Av allt detta godis blir man alldeles matt! Det är som julafton!
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Kan bara tillägga beträffande Gävlebussarna att bredden angavs som 2,48 på buss 51, övriga 2,50m.
51-60 hade dörrställning: v-sida 0x1-1x0, högersidan 1x1x0.
Buss 61 hade på vänster sida dörrst. 0x1-0x0, lika som övriga på högra sidan.

En rolig detalj beträffande buss 51´s ankomst till Gävle var att det  första man fick göra med bussen var att
bärga den till vagnhallen. Orsak man hade kört "soppatorsk" och då bra en kort bit från själva vagnhallen.

Mvh Peter Ö

Vidar

Dere liker kanskje bilder av litt nyere dato også.

Staffan Sävenfjord

#33
Citat från: Vidar skrivet 04 februari 2010, 22:51:42 PM


Skyltningen till trots är denna lackerad för Nässjö Omnibustrafik. Nr 32 > SJ Buss 3009 ANC122.

Citat från: Vidar skrivet 04 februari 2010, 22:51:42 PM


Och denna för Varbergs Busstrafik. Bör vara nr 9 EWN295 eller nr 10 EXC035 (sedan Linjebuss 1010).  


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Finns det fler VBK kvar i Sverige än den som finns hos Kneippbyns Fritidsanläggningar i Visby?

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19763.0

Mats Karlsson

Citat från: Vidar skrivet 04 februari 2010, 22:51:42 PM




Helt underbara bilder!!
Första bilden måste vara bussen DXD977 till Trafik AB O. Müntzing i Askersund. Den hade dörr i bakändan. Byggd på Mercedes-chassiet LPLO1013 med chassinr 31855214631688 år 1980. Karossnr 45635.
Andra bilden visar helt riktigt (som Staffan anger) en buss till Nässjö Omnibus, en Sc BR112 med chassinr 1800601 år 1979, samt reg.nr ANC122. Karossnr 45571.
Tredje bilden visar också helt riktigt en buss till Varbergs Omnibustrafik. Det levererades två likadana på Scania-chassit BR112 med chassinr 1800765 och 1800766 år 1979. Reg.nr blev EXC035 och EWN295. Karossnr 45636 och 45637.
Fjärde bilden visar en buss till Lingmerths i Tranås, en Volvo B10R-59 med chassinr 3361 år 1980. Reg.nr var KZZ873 och karossnr 45814.

Lasse i Bdn

Den blå-gråa i
Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 januari 2010, 12:52:47 PM
Mycket fina bussar som jag delvis är osäker på, men ni får hjälpa mig ifall jag har fel.
Första bussen är i alla fall levererad till Stjärntrafik i Eskilstuna med reg.nr D113 /GLA643 på ett Volvo B57-55-chassi med chassinr 93 år 1967. Karossnumret är 2462.
Andra bussen är jag inte säker på, men gissar att det är bussen W242 / ABY892 levereard till Grängesbergs Omnibustarfik på ett Scania-Vabis BF7659-chassi med chassinr 523176 år 1966. Karossnumret är i så fall 2179.
Tredje bussen är jag också osäker på, men gissar att det är bussen Z808 levereard till Eskil Simonsson i Undersåker på ett Scania-Vabis B7658-chassi med chassinr 523791 år 1967. karossnumret är i så fall 2445. Bussen såldes 1965 till Bodens Omnibus BD548 / AMO668.
Fjärde bussen levererades till Trafikbolaget Johnsson & Söner i Östersund med reg.nr Z280 / CDJ120 på ett Scania-Vabis B7658-chassi med cahssinummer 523970 år 1967. Karossnumret var 2492.
Femte bussen är levererad till Carlséns Onnibustrafik i Eksjö (Lingmerths Resetjänst) på ett Volvo B58-60-chassi år 1967. Jag gissar att det är en av de två individer som levererades tillsammans. De hette F334 / EUS364 och F376 / FUS136. Jag saknar chassinr för dessa. Karossnumren är 2368 och 2369, men jag vet inte vilket som tillhör vilken individ.




Den AMO 668 fick inv. nr 9:1 hos Bodens Omnibuss AB . Jag har försökt att lyfta ut busse och skriva lite ner men det går inte att göra det. Hur gör man?

Turbo

Lingmerths Buss fick också F 340 (Turistbuss) F 803, F 805 till högertrafiken 1967. De två sista användes till tätortstrafiken i Tranås.

bilomnibussen

Hej! Ett stycke ovan finns en bild av den förmodade W 242/ABY892. Det var väl denna buss som sedan kom till GDG med invnr 1687, tycker jag känner igen den. 1687 användes dels som övningsbuss i den troligtvis kommunala förarutbildningen i Borlänge, dels som reservbuss på "sotsvängen" (arbetarbussen inne i Domnarvets Järnverk).
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Lite kompletteringar beträffande VBK-bussarna hos Lingmerths i Tranås:

42/F 334 > EUS 364 ch.nr 426, karossnr: 2369
43/F 376 > FUS 136 ch.nr  ?    karossnr: 2368
45/F 803 > RUS 763 ch.nr 288  karossnr: 2459
46/F 805 > GRS 155 ch.nr 208  karossnr: 2458

Mvh Peter Ö

Svoca

Citat från: Peter Öden skrivet 07 februari 2010, 09:12:31 AM
Hej !

Lite kompletteringar beträffande VBK-bussarna hos Lingmerths i Tranås:

42/F 334 > EUS 364 ch.nr 426, karossnr: 2369
43/F 376 > FUS 136 ch.nr  ?    karossnr: 2368
45/F 803 > RUS 763 ch.nr 288  karossnr: 2459
46/F 805 > GRS 155 ch.nr 208  karossnr: 2458

Mvh Peter Ö
45/F 803 = EUS 763

Svoca

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 februari 2010, 09:02:27 AM
Hej! Ett stycke ovan finns en bild av den förmodade W 242/ABY892. Det var väl denna buss som sedan kom till GDG med invnr 1687, tycker jag känner igen den. 1687 användes dels som övningsbuss i den troligtvis kommunala förarutbildningen i Borlänge, dels som reservbuss på "sotsvängen" (arbetarbussen inne i Domnarvets Järnverk).
Mvh Jan G
Minns GDG 1687 i trafik i Borlänge under c:a 1969/1970. Bussen var kvar i gamla färgen som ovan på bild, men med GDG inv.nr.

Vidar

2 bilder av sikkert kjente busser.

Drängen

Ett färgfoto hade underlättat. Möjligen Olle Sundkvist i Kaxås, om dom är röda och beiga.

Greger Larsson

De två senaste bussarna, skyltade Östersund, borde vara Eric Enflo:s bussar Z450 och Z480. Volvo B61505 levererade 1961. Märkligt nog står det V-ratt i leveranslistan från VBK, men det stämmer ju inte på de här bussarna?