Bilder fra VBK

Startat av Vidar, 30 januari 2010, 20:04:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vidar

Vet ikke så mye om bussene, men det kan sikkert dere.

Björn Forslund

Intressanta bilder!
De två första talar väl för sig själv, men den sista är en Gävlebuss, i omställningsutförande.

Mats Karlsson

Underbart härliga bilder!!!

Den första bussen levererades till Söne Trafik utanför Lidköping. Den är byggd på en Scania-Vabis B7663 med chassinr 523105 år 1966. Reg.nr var R717 / FCC877 och karossnummret 2171. Bussen såldes senare till Söråkers Trafik.

Den andra bussen levererades till Utters Busstrafik i Frändefors. Den är byggd på en Volvo B71518 med chassinummer 715-457 år 1964. Karossnumret är 1517. 1970 såldes den till Skurups Droskägares Omnibus i Skurup, där den fick reg.nr M1901 / EOJ741.

Den tredje bussen klarar nog Peter av att identifiera. 11 sådana bussar på Volvo B75508-chassier hamnade hos Gävle Stadstrafik åren 1964-66.

bilomnibussen

Hej! Jag får instämma med Mats K i lovorden över bilderna! Utter-vagnen har ett strålkastararrangemang som jag betraktar som "äldre", senare kom de ovala liggande strålkastare som Gävlevagnen är försedd med. VBK började väl säljas i Sverige i och med omställningschassierna. Den nyare modell som representeras av Sönevagnen kom enligt vad jag tror år 1966. Här i krokarna fanns det en äldre VBK-vagn hos Julitatrafiken, en Scania-Vabis med regnumret D373.
Mvh Jan G

Mats Karlsson

Vad jag har fått fram levererades 7 VBK-bussar till Sverige åren 1959-62. Från 1963 kom leveranserna i gång på allvar. När högertrafiken infördes 1967 hade totalt ca 160 bussar hunnit levererars till Sverige.

1962 levererades en buss till Julitatrafiken på ett begagnat Scania-Vabis B7159-chassi. Karossnumret var 982. Kan det ha varit D373? Nästa VBK-vagn till Julitatrafiken var byggd på ett Volvo B75508-chassi med chassinr 755-78. Karossnr var 1555 och reg.nr GNM478. Vad kan den ha haft för D-nummer?


bilomnibussen

Hej! GNM 478 hade tidigare regnummer D 468, en halvturistbuss med höga vindrutor. Så fanns det en liknande vagn med enklare stolar och den vanliga fronten med plana rutor och skyltskåp, den hade regnummer D 957 vilket sedan blev GNM 577. Ytterligare en Julitavagn var väl på tapeten här för en tid sedan, en vagn liknande den ovan avbildade Söne-vagnen, regnummer D 592, senare AOM 312, numera husbuss i ett måttligt förändrat skick.
Mvh Jan G

Vidar

Disse 2 er bygget i Kristiansund.

Niklas Bygdestam

Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 20:43:04 PM
Hej! Jag får instämma med Mats K i lovorden över bilderna! Utter-vagnen har ett strålkastararrangemang som jag betraktar som "äldre", senare kom de ovala liggande strålkastare som Gävlevagnen är försedd med. VBK började väl säljas i Sverige i och med omställningschassierna. Den nyare modell som representeras av Sönevagnen kom enligt vad jag tror år 1966. Här i krokarna fanns det en äldre VBK-vagn hos Julitatrafiken, en Scania-Vabis med regnumret D373.
Mvh Jan G

Tycker att det ser snyggare ut med ovala strålkastare från Hella :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Vidar

Er det noen som har bilder av disse eller andre fra VBK så hadde det vært moro å sett dem.

Niklas Bygdestam

Citat från: Vidar skrivet 30 januari 2010, 20:04:35 PM


Båda dessa bussar tycks ha vanliga låga linjestolar av stadsbusstyp fast försedda med påhakade lösa nackstöd istället för riktiga höga ryggstöd
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Drängen

Kövrabussen, viken årsmodell kan det vara?. Trodde Danielsson hade "monopol" på den sidan Storsjön. Ingen jag kan påminna mig iallafall. Den gröna med "Östersund" i skylten tiilhör Jonsson & söner i Hunge, det ser jag i vart fall.

yngrot

Trevliga fina bilder på inte så vanliga bussar. Men Lingmerths har väl haft nyare VBK än denna på bild???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

Halvkarosseriet blev det någon typ av skvader?
Hade inte Posttrafiken en variant med vändskiva och enaxlig trailer?

/Lennart

Turbo

Lingmerths köpte totalt 6 VBK, samtliga på Volvo chassi. (3 av dessa var i Turistutförande med fällbara stolar. Övriga för linje och stadstrafik. 5 st lev. till högertrafiken 1967, den sista 1969 vill jag minnas. Nässjö Omnibustrafik köpte också 1 eller 2 till 1967, hade sedan tidigare någon VBK. Välbyggda bussar med hög kvalite i karosserna.