Äldsta bussar som högertrafiksombyggdes?

Startat av Niklas Bygdestam, 14 december 2009, 22:20:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

En av dem var den första SKV-Cityn. Den hade redan från början en prototyp till Saason-fronten, men med fult utanpåliggande grillnät. SKV snyggade sedan till den och den andra demovagnen och inför Dagen H var det nog inte så svårt att sälja dem som färdiga högerbussar. Åtminstone inte till en stad som redan hade erfarenhet av typen och dess brister.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 december 2009, 15:17:26 PM
En av dem var den första SKV-Cityn. Den hade redan från början en prototyp till Saason-fronten, men med fult utanpåliggande grillnät. SKV snyggade sedan till den och den andra demovagnen och inför Dagen H var det nog inte så svårt att sälja dem som färdiga högerbussar. Åtminstone inte till en stad som redan hade erfarenhet av typen och dess brister.

Uppsala var väl i skriande behov av dem, annars borde det vara ungefär lika svårt att sälja fler "kokvagnar" dit som att sälja sand i Sahara. Dessutom lär de ha fått dessa båda bussar till ett bra pris. Kanske man kan ana ett samband med att det köptes ett stort antal CR76-or samtidigt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja, det var väl närmast frågan om lagerrensning och uppstädning på gamla SKV, så det var säkert ett mycket gynnsamt pris som gällde. Tänk att det fanns en tid då t o m första prototyperna såldes till kund.

Svoca

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2009, 12:14:48 PM
De var definitivt inte omställningsbussar i Uppsala men de kan ha haft det utförandet vid demonstrationerna. Så tycks dock inte ha fallet trots att de var bland de senast tillverkade.
Jag har sett SKV City som omställningsbuss. Var det Linköping?

Linköping och Västerås har haft några omställnings-City. Exakt vilka indvider som var byggda så är ej helt klarlagt. Någon som vet mera exakt? Beträffande de två demo-City som Uppsala köpte så kan det vara så att den ena från början var ren vänstertrafikbuss (högerstyrd - blev innan leverans till Uppsala ombyggd till ren högertrafikbuss, vänsterstyrd) och den andra från början byggd som omställningsbuss (vänsterstyrd och
med provisorisk vänsterdörr. Innan leverans till Uppsala togs vänsterdörren bort). Här är inte bilden helt klar.
Första gången jag själv såg dessa två City var sommaren 1967 i Uppsala. Vet ej hur dessa såg ut före 1967.
Någon som vet mera om dessa demo-City?

Svoca

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2009, 22:58:30 PM
C109 var ju nästan turistbuss och gick en del i högertrafikländer så jag är så gott som säker på att den hade dörrar på båda sidor redan innan högertrafiken beslutades.
Men det var mycket trevligt att se bilden.

Buss C 109 och systervagnen C 103 (ScV B 63/SKV Boxer -53) är jag nästan säker att dessa två bussar
inte var levererade med högerdörr. Såg nämligen båda bussarna på en beställning till Finsta Lantbruksskola
omkr. 1960. Jag har inte något som helst minne av högerdörr på någon av dessa två bussar. Dock har jag minnen att dessa två bussar fick högerdörr ovanligt tidigt (c:a 1964/1965).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svoca skrivet 17 december 2009, 16:49:41 PM
Buss C 109 och systervagnen C 103 (ScV B 63/SKV Boxer -53) är jag nästan säker att dessa två bussar
inte var levererade med högerdörr. Såg nämligen båda bussarna på en beställning till Finsta Lantbruksskola
omkr. 1960. Jag har inte något som helst minne av högerdörr på någon av dessa två bussar. Dock har jag minnen att dessa två bussar fick högerdörr ovanligt tidigt (c:a 1964/1965).


Så kan det ha varit. Jag flyttade till Uppsala i augusti 1964 och det kan alltså vara förklaringen till att jag bara sett den med högerdörr.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2009, 22:58:30 PM
C109 var ju nästan turistbuss och gick en del i högertrafikländer så jag är så gott som säker på att den hade dörrar på båda sidor redan innan högertrafiken beslutades.
Men det var mycket trevligt att se bilden.


Bussen och systervagn C103 hade ingen dörr på höger sida. Bilderna är kommer från min far.
Jag vet inte när bilderna är tagna eller var och inte vilken vagn de är. Det är inte i Sverige i alla fall





Min far är det som står på knä längst till vänster. Han var hjälpchaufför.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 18 december 2009, 08:45:13 AM
Bussen och systervagn C103 hade ingen dörr på höger sida. Bilderna är kommer från min far.
Jag vet inte när bilderna är tagna eller var och inte vilken vagn de är. Det är inte i Sverige i alla fall

Däremot verkar det som om det är förberett för en dörr på höger sida.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svoca

Citat från: Janne Rickman skrivet 18 december 2009, 08:45:13 AM
Bussen och systervagn C103 hade ingen dörr på höger sida. Bilderna är kommer från min far.
Jag vet inte när bilderna är tagna eller var och inte vilken vagn de är. Det är inte i Sverige i alla fall





Min far är det som står på knä längst till vänster. Han var hjälpchaufför.
Vilka härliga bilder på C 103 eller C 109! Riktiga turistbussar var dessa bussar verkligen!  Titta på detaljer
som sidospegel och snyggt utformad solskärm! Tack Janne R för fina bilder!
En av dessa två bussar stod under flera år vid en bondgård intill gamla E4:an nära Gryttjom norr om Uppsala.
C 109 rullade lite längre i trafik än C 103. Minns att C 103 stod avställd vid väggen (här stod avställda bussar)vid bussgaraget i Uppsala. Bör ha varit c:a 1972.
 


Mr H



Den väggen? :D
Redan nämnda vagn 142 står alltså här men dessvärre är det inte så lätt att avgöra om den är högerombyggd men säger ni det så...
Foto 11 juni 1970


Mr H

Janne Rickman

Citat från: Mr H skrivet 19 december 2009, 18:48:58 PM


Den väggen? :D
Redan nämnda vagn 142 står alltså här men dessvärre är det inte så lätt att avgöra om den är högerombyggd men säger ni det så...
Foto 11 juni 1970


Mr H

Intressant, bilden är tagen två dagar innan konduktörerna försvann från bussarna i Uppsala. 13 juni var sista dagen de körde med dubbelbemanning.

/Janne 

Svoca

Tack för bild. Rätt vägg ;D. Uppsala Stads Trafiks/Uppsalabuss "avställningsyta" under 1960/1970-talen. Från vänster: en City, en "Ödla" Volvo B 657/Säffle -53/-54(tvåmans), en ScV BF 73/Säffle -57(tvåmans) och C 142 ScV B 63/SKV Boxer -51 som är högerombyggd. Man kan se det för det sitter en plåt längst ner vid den igensatta vänsterdörren.

gunn-mas

Er det så at snute-/nosbusser alltid hadde venstreratt? Og hva med lastebilchassis og mindre biler? I Norge hadde vi også stor overvekt av høgrestyrde busser mellom 1945 og 1964 fra de svenske fabrikkene. Men dette gjaldt kun bulldog. Var de høgrestyrde billigere enn de venstrestyrde chassisene? Er det forresten noen som kan fortelle meg skilnaden mellom Scania-Vabis B21 og 2B21?

Björn Forslund

Svenska lastbilar var vänsterstyrda, liksom bilarna oftast var trots vänstertrafik, men bussarna, även "snutebussar" var generellt sett högerstyrda, då dörren oftast var mittemot föraren.
2B-serien var om jag inte minns fel, en förbättrad B med kraftigare ram.