SJ-buss

Startat av lycbr, 11 oktober 2009, 22:03:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lycbr


Hej. Är det någon som vet något om denna bussen??

Staffan Sävenfjord

SJ Buss 0668 O672 > AHN072. Scania-Vabis BF76 Larvik från 1965. Placerad i Göteborg och användes till en början mest i veckoslutstrafik, t ex Göteborg-Stockholm.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

lycbr

Ok, -65:a.. hade den någon dörr på vänster sida också..? Var den i Göteborg hela sin livstid?

Staffan Sävenfjord

Citat från: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:24:16 PM
Ok, -65:a.. hade den någon dörr på vänster sida också..? Var den i Göteborg hela sin livstid?

Ja, den levererades säkerligen som omställningsbuss. Det vill säga med en dörr på vänster sida. Dörren togs sedan bort efter dagen H.
Om den var i Göteborg hela tiden törs jag inte säga men den var i alla fall där större delen av sin livstid.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

lycbr


Niklas Bygdestam

Citat från: lycbr skrivet 11 oktober 2009, 22:03:05 PM

Hej. Är det någon som vet något om denna bussen??

Trevligt att se en långfärdsbuss med Larvikskaross :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Autotransit

Hur många sådana här Larvikare hade SJ? Jag har ett väldigt svagt minne av att Uddevalla hade en när jag var där 1972.

/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 11 oktober 2009, 22:36:15 PM
Hur många sådana här Larvikare hade SJ? Jag har ett väldigt svagt minne av att Uddevalla hade en när jag var där 1972.

/Stellan

Det fanns 0661-0696. Jag får det till 36 stycken.
Dessutom fanns 0697-0710 som hade Volvo B58-chassi men i övrigt samma typ av kaross. Totalantal alltså 50 stycken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2009, 23:01:58 PM
Det fanns 0661-0696. Jag får det till 36 stycken.
Dessutom fanns 0697-0710 som hade Volvo B58-chassi men i övrigt samma typ av kaross. Totalantal alltså 50 stycken.


Bussarna 0699 och 0700 har tidigare uppmärksammats här i Buss Snack. Jag minns att det berodde på att någon skribent hade kört dessa och var lite extra förtjust i dessa. De fanns viss i Norrköping om jag inte minns fel
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 23:18:14 PM
Bussarna 0699 och 0700 har tidigare uppmärksammats här i Buss Snack. Jag minns att det berodde på att någon skribent hade kört dessa och var lite extra förtjust i dessa. De fanns viss i Norrköping om jag inte minns fel

Jag körde 0699 ett antal gånger när jag var stationerad i Linköping i början av 70-talet. Jag kan dock inte påminna mig att jag har nämnt det tidigare.

M v h
Ingwar

Christian Ljunggren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 oktober 2009, 23:18:14 PM
Bussarna 0699 och 0700 har tidigare uppmärksammats här i Buss Snack. Jag minns att det berodde på att någon skribent hade kört dessa och var lite extra förtjust i dessa. De fanns viss i Norrköping om jag inte minns fel

Jodå, du har så rätt! Skribenten ifråga var jag, jodu!

/Christian

Göran Westman

De Volvo med Larvik kaross gick ofta i veckolustrafik Västervik - Stockholm. Körde dem ofta mellan Ålberga och Stockholm och v.v. Fö var en Scania med Larvikkaross stationerad i Västerås för trafik Västerås - Kapellskär, jag tror det var 661.

Jonas Gustafsson

Fantastiskt kul med en ny förmåga på forumet som börjar visa historiska bilder från Göteborgstrakten!

Var är bilden tagen? Linje 6 hette ett tag linjen Göteborg-Kornhall-Kärna-Tjuvkil (innan linjen övertogs av GDG).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 oktober 2009, 00:02:02 AM
Fantastiskt kul med en ny förmåga på forumet som börjar visa historiska bilder från Göteborgstrakten!

Var är bilden tagen? Linje 6 hette ett tag linjen Göteborg-Kornhall-Kärna-Tjuvkil (innan linjen övertogs av GDG).

//Jonas G

Det kan vara ett linjenummer på en veckoslutslinje. Linjen till Tjuvkil togs inte över av GDG. När GDG började köra där hade linjen varit nedlagd ett antal år.Kan det vara så att bussen enbart skyltades nr 6 för fotots skull? I så fall kan bussen ha körts av förare som var placerad i Tjuvkil.Han körde veckoslut ibland. (4004 och 4006 gick i Tjuvkil).
Bussen 668 AHN072 flyttades sedan till Skaraborg (Tidaholm) blg.
På 70 talet hade Göteborg 680,695 av Scania och sedan två Volvo. Det fanns tre serier Larvik. 661-687 normalutförande,688-695 som var ett modifierat chassie med luftfjädring baktill och 696-710 som var B58 från Volvo. En torsdag var 695 närgången mot en Continentare på Mölndalsvägen varefter slopning följde efter ett kvartals avställning.

S Svensson

#14
Citat från: Autotransit skrivet 11 oktober 2009, 22:36:15 PM
Hur många sådana här Larvikare hade SJ? Jag har ett väldigt svagt minne av att Uddevalla hade en när jag var där 1972.

/Stellan

671 fanns i Uddevalla. 688-689 tillhörde Uddevalla och gick normalt ända till Varberg och åter precis som dagens X12.
Gick alltså Uddevalla-Sollebrunn-Borås morgon och kväll (en av dem) och speciellt lördag och söndag fick de meranvändas till Varberg.
Från då bussen var genomgående Trollhättan-Uddevalla till ca juni 1977 då 1554Bs,1555Uv och 1556Uv började användas.Från starten ca 1969 Borås-Vårgårda-Sollebrunn-Trollhättan körde Boråsbuss liksom de sista åren då lokalbussen Borås-Vårgårda spetsvände i Trollhättan.Detta var troligen enbart något år.