Mer SL, sent 80- tidigt 90-tal

Startat av Anders Lundén, 10 januari 2009, 21:26:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lundén

Lite mer SL 89-91.
Ha en trevlig bildtur :)

4006 och 4320, beställningsbussar i Norrtälje 900710

4224 Gullmarsplan 910318

4304 Jakobsberg 901228

4326 Rimbogaraget 900520

4863 linje 598 Danderyds sjh 900107. Måste vart en riktig nostalgiförare som sitter med en 17år gammal buss på natten :)

5432 på Gillingebanan 900901

5623 Obs-varuhuset Haninge 890721

5678 Norrtälje 901027

5705 Strandvägen 900505

Nymålad 5761 Sjöbergsplan september 89. Tänk att man på den tiden lackade om nästan alla bussar, denna efter "bara" 7 år

5940 Skanstull 900817. Sista vardagen på Ringvägen. På måndagen 20/8-90 så gällde Gullmarsplan

6018 Skrubba torg 890410. Numera gäller hpl Solkraftsvägen ute på Skrubba malmvägen, ingen busstrafik in i området.

6041 Handenterminalen 890701, bilden tagen "mitt i natten"

6177 Västerhaninge stn 900813

6322 Stavsnäs vinterhamn 891112. När försvann Texaco?

6335 Märsta gymnasium 890417. Går det bussar precis utanför entrén idag?

6619 Åkersberga stn 910613

6803 premiär för etanolbussar i Stockholm. Söderhallen 900421

19/5-89 var det en större tunnelbaneolycka strax norr om Liljeholmen. Vill minnas att t-banan var avstängd någon/några dagar. Här syns en del av busskaoset som blev utanför Liljeholmens t-bana.

// Anders


Max W

Det måste väl vara ett skrivfel i texten under bilden från Danderyds sjukhus. Där har väl inte linje 598 passerat- eller har det funnits en "generation" 598 som jag glömt?

JDS

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM

19/5-89 var det en större tunnelbaneolycka strax norr om Liljeholmen. Vill minnas att t-banan var avstängd någon/några dagar. Här syns en del av busskaoset som blev utanför Liljeholmens t-bana.

Det ser ju inte så särskilt kaotiskt ut på bilden; platsen är väl lika stökig idag när förvirrade lattesugna radhusmänniskor försöker hitta parkeringsplatser medan taxiförarna knappar på gps:en och backar samtidigt.

Undrar om det kan ha varit den händelsen där två tåg startade samtidigt och körde ihop i växeln?

Anders Lundén

Citat från: Max W skrivet 10 januari 2009, 21:45:47 PM
Det måste väl vara ett skrivfel i texten under bilden från Danderyds sjukhus. Där har väl inte linje 598 passerat- eller har det funnits en "generation" 598 som jag glömt?

Originalbilden kan tyvärr inte heller den säkerställa numret. Men jag har noterat 598 på baksidan och tycker nog att det ser ut så.
Men bussen är väl tom och kanske det bara är en förare som stannat till i väntan på tomkörning till nästa uppdrag.
Max, var gick 598 på den tiden?

// Anders

Anders Lundén

Citat från: JDS skrivet 10 januari 2009, 21:48:47 PM
Det ser ju inte så särskilt kaotiskt ut på bilden; platsen är väl lika stökig idag när förvirrade lattesugna radhusmänniskor försöker hitta parkeringsplatser medan taxiförarna knappar på gps:en och backar samtidigt.

Undrar om det kan ha varit den händelsen där två tåg startade samtidigt och körde ihop i växeln?

Nja, kaosuttrycket var väl kanske lite överdrivet.. Kan tänka mig att bilden är tagen mitt på dagen, innan em-rusningen. När jag skrev bildtexten tänkte jag just på den olyckan där två norrgående tåg från varsitt spår körde ihop strax efter stationen. Om vi har fel får någon gärna rätta oss.
Din beskrivning av hur det ser ut idag gav mig ett gott skratt, riktigt målande beskrivning :) Dessutom stämmer den på många fler håll än i Liljeholmen.
// Anders

Omnilasse

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:49:58 PM
Originalbilden kan tyvärr inte heller den säkerställa numret. Men jag har noterat 598 på baksidan och tycker nog att det ser ut så.
Men bussen är väl tom och kanske det bara är en förare som stannat till i väntan på tomkörning till nästa uppdrag.
Max, var gick 598 på den tiden?

// Anders
Det var väl den nattbusslinje som gick från Brommaplan till Danderyds sjukhus. Var någon variant på 509:an. Den lades ner någongång i början av 90-talet pågrund av att det var alltför lågt resandeunderlag

Carl W

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM
När försvann Texaco?

Teaco hann byta design på sina mackar till http://www.colwelloil.com/texaco%20Sunset.jpg innan det blev Preem. Skulle tro att loggan med stjärnan kom i slutet på 80-talet.

Karsten


JDS

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 00:33:18 AM
H10 i Åkersberga? Vadan detta?

Fanns det inte ATR-vagnar som körde överallt? Men det var kanske volvovagnar.

Karsten

Citat från: JDS skrivet 11 januari 2009, 00:36:26 AM
Fanns det inte ATR-vagnar som körde överallt? Men det var kanske volvovagnar.

Det fanns väl en viss del ATR-vagnar i varje trafikområde som alternerade på alla turer?

Såg förresten att nu även Saltsjöbanan utrustats med ATR i vissa vagnar (12-11). Tur att man hann köra där medans det ännu gick att köra ifrån förvirrade trafikanträknare.. ;)

JDS

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 00:39:09 AM
Såg förresten att nu även Saltsjöbanan utrustats med ATR i vissa vagnar (12-11). Tur att man hann köra där medans det ännu gick att köra ifrån förvirrade trafikanträknare.. ;)

Nja, manuell räkning förekommer ju fortfarande, men du har rätt i att de lätt hamnar i Igelboda och undrar vart alla tåg som nyss var där tog vägen... Sveriges utan tvekan mest väloljade bytesstation!

Peter Rost

Jag tror att det var Märsta depån, som körde 524:an, den utgick från Upplands Väsby stn.Till Märsta från Nyboda flyttades ett antal H10:or. Kanske någon som minns när?

/Peter

Karsten

Citat från: Peter Rost skrivet 11 januari 2009, 00:47:17 AM
Jag tror att det var Märsta depån, som körde 524:an, den utgick från Upplands Väsby stn.Till Märsta från Nyboda flyttades ett antal H10:or. Kanske någon som minns när?

/Peter

Så 524 gick alltså Upplands Väsby-Åkersberga?

Danne B.

Citat från: Anders Lundén skrivet 10 januari 2009, 21:26:44 PM

5705 Strandvägen 900505

Förlåt mig nu här, men det där kan väl inte vara Strandvägen?! :) 62:an gick väl aldrig längre än till Nybroplan innan den vek av upp på Östermalm? Eller minns jag fel nu?

Dessutom finns det väl ingenstans på Strandvägen där man kan fota bussen på det här viset med hus så pass nära inpå dess vänstersida?

Vill bara förtydliga att jag absolut inte är ute efter att gnälla på dig, tvärtom bilderna är underbara, men jag blir ju så nyfiken på hur det hänger ihop lixom... ;)

//Danne

Anders Lundén

Citat från: Danne B. skrivet 11 januari 2009, 08:46:52 AM
Förlåt mig nu här, men det där kan väl inte vara Strandvägen?! :) 62:an gick väl aldrig längre än till Nybroplan innan den vek av upp på Östermalm? Eller minns jag fel nu?

Dessutom finns det väl ingenstans på Strandvägen där man kan fota bussen på det här viset med hus så pass nära inpå dess vänstersida?

Vill bara förtydliga att jag absolut inte är ute efter att gnälla på dig, tvärtom bilderna är underbara, men jag blir ju så nyfiken på hur det hänger ihop lixom... ;)

//Danne

Helt okey att du rättar mig :) Faktum är att jag tänkte skriva Strandvägen? eftersom det inte kändes helt rätt för mig heller.
Kanske kan vi få hjälp att precisera platsen lite?!
// Anders