Gamla bussar i Helsingborg (obs inte fuskgamla)

Startat av Leif D, 03 november 2008, 00:04:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ivo

 :D Mycket intressanta bilder härlig historisk återblick, tack för visningen.   ;D
Ivo


Mattias

Tack Leif för den kicken!!! :D  Vilka bilder! Mumma!! Mycket trevligt! :)

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Simon A

Det här var nog det trevligaste bildsvep jag sett på länge :D :D(och då var jag inte ens född när bilderna tilldrar sig)

//Simon(som tycker om bilder från förr)

nicke

Jag jobbade på verkstaden i Helsingborg när dom Neoplan bussarna användes.

Kommer att få mardrömmar igen om dom efter dessa bilderna.

Men det var skoj att se dom gamla bussarna och bilderna på stan som den såg ut förr.

Simon Bertilsson

Vilken skatt!
Jag kör fram och tillbaks i staden två gånger i veckan, och att få se de här bilderna på hur det såg ut förr är riktigt intressant!

Peter Öden

Hej !

Efter att ha tittat på åter på Leifs bilder så ett stort tack för dessa.
Mycket hög nostalgifaktor.

Mvh Peter Ö

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 03 november 2008, 00:04:17 AM


Det var en ovanlig Säfflefront! Tror aldrig jag sett den modellen förr, ens på bild. :)

bilomnibussen

Hej! En verkligt läcker samling bilder och nästan lika snygg lack som bussarna i Örebro län. Jag får påpeka vilken provkarta på Säfflefronter som här visas upp. Omkring 1983-84 tycks det ha varit lekstuga i plastgrill-avdelningen. Fr o m 1985 tycks Säffle ha återgått till helplåtfrontlucka och enkel grill, mycket snyggare än plastskräpet.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif D skrivet 03 november 2008, 00:04:17 AM


HTV 182 och 178 på Södergatan. Foto Leif D.


En specialare i det här bildsvepet som jag tror att Helsingborg var helt ensamma om är den här bilden på en Scania CR 111 med bladdörrar :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Leif D

Jag får tacka samtliga för många vackra ord om mina bilder (dessa och SL och annat), men som jag skrev till en god vän tidigare ikväll, så har jag gjort ett överslag på mitt dia-arkiv, kom då till ca 12.000 bilder, med motiv bussar, spårvagnar och tåg. Detta är taget från 1972 till ca 2005. Därutöver fins ett okänt antalbilder på negativ-film från samma period. Därefter har jag mest fotograferat digitalt och kanske hunnit med 7-8.000 bilder under åren 2005 till nu.

Mer bilder kommer ut vartefter.   Mvh Leif D
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 november 2008, 21:52:57 PM
En specialare i det här bildsvepet som jag tror att Helsingborg var helt ensamma om är den här bilden på en Scania CR 111 med bladdörrar :D

Anledningen till bladdörrarna bak var att man steg på genom dessa och sedan gick man av genom framdörrarna sedan man betalat till föraren i en bössa. Man åkte alltså så att säga på kredit.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 november 2008, 16:47:55 PM
Anledningen till bladdörrarna bak var att man steg på genom dessa och sedan gick man av genom framdörrarna sedan man betalat till föraren i en bössa. Man åkte alltså så att säga på kredit.

Nog för att det du säger stämmde på den tiden Staffan, men jag tror inte att de var orsaken till bladdörrarna bak.
Hbg:s CR76 hadde ju samma typ av dörr bak som fram (se bild på HLT 136), men jag minns inte hur det var i original på CR111M. Att de skulle levererats med bladdörrar från fabrik tvivlar jag allafall på. Möjlig orsak är ju att man bytte dörrar vid vid någon renovering för att de utåtgående klaverdörrarna (standardbakdörr) inte var så lämpliga.
Någon anna kanske vet det verkliga förhållandet ??
;-)

AL

Har bestämt för mig att dessa bladdörrar monterades i samband med "renovering" av CR111:orna, dock är jag inte helt 100 på att samtliga 111:or erhöll dem.  Och skälet var helt enkelt att Helsingborgs CR76:or och CR111:or hade "INÅTgående" bakdörrar och INTE utåtgående, d v s på motsvarande sätt som framdörrarna fungerade. När systemet ändrades med påstigning fram som på alla andra håll i landet, möjligtvis Göteborg undantaget där påstigning alltid varit en säregen historia, blev de INÅTgående dörrarna något olämpliga för avstigande, och dessa ersattes alltså med bladdörrar. Och i samband med detta lackerades vagnarna dessutom om! 

Men återigen, tror dock inte att samtliga 111:or byggdes om!  Kan t o m enbart ha varit någon enstaka vagn!

scaniaolsson

#29
Go morron.
Har några kommentarer till dessa underbara bilder från min gamla hemstad.
Detta ska inte tas som kritik utan bara som tillägg till bilderna.
Vi börjar med.
Citathttp://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110112%20HTV%20127.jpg
Denna bilden är tagen på Södergatan vid Söderport. Bussen på väg söderut.

Citathttp://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/4616%20HLT%20144%20Karnan.jpg
Bilden tagen på Järnvägsgatan utanför Rådhuset och Stenbocksstatyn.

Citathttp://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110107%20HTV%20222.jpg
Här kommer en som jag är osäker på men jag vill sticka ut hakan och påstå att detta är vid Stattena och bussen är på väg söderut (mot city).

Citathttp://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Helsingborg/110118%20HTV%20226.jpg
Är inte vid Fredriksdalsskolan, snarare uppe på området Rosengården.
Däremot är bilden på CR 112:an på linje 22 tagen vid hpl. Fredriksdalsskolan.
(Där jag f.ö. gick på högstadiet i modernare tid d.v.s. 1993-1996)

Ska dubbelkolla mitt påstående med bilden från Stattena med den äldre generartionen Olsson
under dagen. Linjerna 12A & 12 B var dom som gick "hemifrån" ner till city, innan det blev omlagt med nya linjenummer och blev det 2 i stället. I modernare tid så (1999-2000) lät man linjerna 1 & 2 byta de norra linjesträckningarna med varandra. 1:an fick då ändhållplats Dalhem och 2:an Västra Berga, vilket senare sträckts ut och ersatt Skånetrafikens linje 202 med ny ändhållplats i Ödåkra.

Puuuh, det blev mycket text.

Återkommer i eftermiddag med kompletterning om "Stattenabilden"

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.