Dra ut motor på CR 111

Startat av peter, 07 juli 2008, 18:28:09 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

peter

Hej och god fortsättning på det nya året.

Nu har det varit uppehåll i det rent praktiska arbetet och tiden har ägnats åt att söka ytterligare en vevaxel samt julfirande mm.

Nu är dock vevaxel nr. 3 på plats men ligger än så länge bredvid den gamla motorn.

Nu gäller det bara att hitta lite tid här och var så att grejerna kommer ihop på rätt sätt.

Återkommer med bilder när det hela går igång

Peter

peter

Lång tid sedan sist blev det.

Nu är det änligen på gång igen med själva hop plockningen.
Efter sju sorger och åtta bedrövelser ( har jag inte lyckats med konststtycket att vara sjuk själv så är det någon anna i familjen som har varit det), dessutom börjar snödrivorna runt bussen att smälta undan och det komemr att underlätta arbetet med att plocka i motorn igen.

Här några bilder från sammansättningen!

Skapligt väl rengjort tråg


Ny vev och nya lager monterade och dragna till rätt moment


Så har även registerkåpan kommit på plats

Ett litet missöde  :'( inträffade dessvärre när vi skulle ställa motorn upp - kättingen gled av och det blev ett stort skrammel när den rasade i golvet, oljepåfyllningsröret och bränslefiltren tog mycket stryk men förhoppningsvis har vi reservdelar på alla andra motorer som vi samlat på oss.

Återkommer med mer info senare

Peter

peter

Ännu en uppdatering av läget!

Nu går det framåt känns det som.

Topparna på plats med nya packningar, insug och diverse på gång.nya oljeslangar skall beställas samt lagret till convertern.

Bild från ena sidan:


och från andra sidan;

Lulebjörnen

Du har väl inte spridarna stående öppna medan du fipplar med en massa olja å rost å skit? Obra...

Duscha åtminstone ner lite WD-40 eller 5-56 i spridarna och blås ur med tryckluft för att få ut eventuella föroreningar innan du drar fast rören.

Sen kan det vara en idé att planslipa och byta packningar till luckorna på baksidan av motorn. Det brukar läcka (läcker alltid) olja där och det är inte alldeles enkelt att fixa med motorn på plats.

peter

Jo det är nog så att det mesta stått öppet men som du säger så behöver det nog blåsas rent innan montage.

Tack för idén angående luckorna - skall titta på det.
Det är jsu som du säger lite bökigt  ;D att komma åt när det sitter där den ska.

michael k

du tänker väl inte sätta tillbaks motorn utan att måla den?

peter

Jag lovar inget i det här fallet - kul vore det förstås men prioritet ligger på att få klart alltihop och trycka tillbaka motorn på rätt ställe.
Fast det är klart - lite färg borde ju gå ganska fort (problemet ligger nog i att få det tillräckligt rent för att få färgen att bita så det blir en långlivad effekt).

peter

Det går lång tid mellan gångerna jag lyckas fåtid att dels greja men även att avrapportera läget.

Idag har vi i alla fall lyckats trycka in motorn på dess rätta plats men det är ju konstigt hur det kan vara - det har dykt upp ett avgasrör just där motorn skall sitta ;).

Vid nästa besök måste röret plockas bort - annars blir det svårt att fästa ihop motor och låda.

Convertern fylld med röd ATF-olja till rätt nivå.

Tyvärr inga bilder från dagens övningar (kameran tar ju lite stryk av oljeladdiga fingrar :)).

Hoppas på bättre lycka efter helgen.

Peter

peter

Hej igen,

Dags för en kort rapport igen - nu sitter motorn på sin rätta plats.
Det som fattas nu är att dra fast alla skruvar samt koppla på tillhörande utrustning så kanske det blir startdags inom kort.

Kommer någon ytterligare bild så småningom (nu borde det ju närma sig hela bussen)

Ha det gott i sommarvärmen!

Peter G

Jag håller tummarna att motorn startar som den ska Peter :)

peter

#70
Det gör jag med.
Efter några långa kvällar under veckan som gått så verkar det se lite ljusare ut.

Hoppas och tror att söndag är en bra dag att göra en provstart ( det är ju lite mer grejer som skall monteras på rätt plats och några slangklämmor som måste tightas till men hoppas kan man ju alltid.

Hoppas på att kunna nyttja den bokade besiktningstiden den 2 juli.

Nedan följer några bilder där man även ser bussen i sin helhet.
Hoppas jag kommer ihåg att filma uppstarten - då kan det ju bli både ljud och bild.

Återkommer!


Nu ser det ju nästan ut somfrån början






Peter

HAr försökat justera bilderna något - de såg lite storaut