Dra ut motor på CR 111

Startat av peter, 07 juli 2008, 18:28:09 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Henasa

#30
Citat från: Peter G skrivet 20 juli 2008, 11:49:13 AM
Undrar vad är skillnad mellan CR111 o BR111?

kan det vara att CR är för stadsbuss o BR är lantbuss? eller hur man ska säga det sistnämnda

Om jag jag tittar på busshistoria så är våran BR en buss för SLT men tycker nog att det ser ut att vara en stadsbuss från början..men vad vet jag om det som nästan var nytt när jag var 4 år....

/Henrik

Peter G


peter

#32
Så är då äntligen motorn ute - det gick att ta den från sidan men det var lite pyssligt.
Lägger med några bilder - dessvärre tagna med mobilen men vad gör man när inte minnet är som det ska.




Det blev några redigeringar - kom inte ihåg riktigt hur jag skulle göra men nu tror jag det blev bra

Peter

peter

#33
Följetången fortsätter.
Nu är den tvättad och har hängt på tork, då blev dags att vila.

Nedmontering av tråget påbörjat men sedan räckte inte kvällen till längre - nya tag en annan dag.
Några bilder böev det dock - nu med den något bättre kameran (dvs inte mobilen).





Det känns nu ganska tydligt att det är slangarna mellan oljepumpen och oljekylen som gett sig båda två - sprickor och otäta i ändarna

Peter

Peter G

Peter

Jag undrar har du lyckats få tag i någon motor till scanian?


peter

Hej Peter,

Nej och Ja,

Inga direkta napp men ändå har det visat sig att möjligheten finns om skadorna är såpass stora att det blir för dyrt att renovera.
Vi har kontakt med en kille som har en del gamla lastbilar och där skulle vi kunna få loss en motor men det blir ju en hel del plock att bygga om den.

Peter

Peter G

Vi får hålla tummarna att motorn har inte för stora skador bara när du börjar öppna den

peter

Djup depression - vevaxeln skadad också.
Nu blir det till att jaga fram en ersättningsmotor (skall kolla på en inom kort), har någon i läsarkretsen koll på lämpligt objekt får ni gärna skriva en rad.
Någon som vet något om prisnivåer så tar jag gärna mot tips på det också (bra att ha kläm på prisintervall vid eventuell diskussion).

Nu till det alla önskar - några bilder.









Nu blir det nog ett uppehåll med bilder i väntan på annan motor

Peter

peter

Hej igen,

Nu blir det nog några bilder och lite skrivet igen.
En reservmotor modell DS 11 är anskaffad och vi kommer plocka över det vi behlver till den gamla motorn.
Än så länge är det fortfarande plocka isär som gäller men så småningom börjar det roliga med att plocka ihop (alltid lika spännande att se om det blir några delar över på slutet.)

Någon som vet vad det är för typ av olja i momentomvandlaren (och hur mycket - det var mer än jag trodde så det blev lite söligt).

Några bilder från dagens pysselstund.
Först en bild på reserven nu utan turbo


Sedan en motor som väntar på att bättre tider skall komma


Peter

Björn Forslund

Ja, använd inte kolvarna från turbomotorn bara, det går inte bra i en sugmotor.

peter

Hej Björn,

Min kompis kollade upp det med kolvarna och enligt vad han fick reda på var det samma kolvar, annars är det ju så att turbomotorn har lägre kompression men som sagt - enligt uppgift var det bara pumpen som är annorlunda ställd.

Har ändock inte planerat att använda kolvarna men tack ändå för varningen.

Vi konstaterade att det blev för mycket plock att ställa om DS motorn så den passar bussen och dessutom har extramotorn stått still ett flertal år - det borde egentligen inte göra något men det känns i alla fall bättre med en som nyligen varit igång.
Det verkar inte som om kolvarna blivit skadade i samband med oljeförlusten men å andra sidan är det inte försent att hitta fler problem.

Ha det gott!

Peter

Björn Forslund

En kompis hade fått tag på en nyrenoverad turbomotor som han satte i sin buss (som sugmotor), och den gick inte bra, motorn var väldigt svag. Så det blev till att klämma dit en turbo för att få den att gå bra. Enligt vad jag hörde skulle det vara andra kolvar, annan utformning?

peter

Uppenbarligen finns det olika åsikter - frågan är vad som är rätt eller fel.
Enligt vad jag hört så är problemet att pumpen ger bränsle i en annan sekvens om det är en turbo om det sedan stämmer vågar jag inte yttra mig om.

Hur som haver så skall vi inte använda kolvarna och sannolikt inte vevaxeln heller - när jag efter mycket skruvande fått isär det hela visade det sig att det var slitspår efter ramlagren - en kunskapare som ringdes in konstaterade att det nog inte var någon idé att sätta in den.
Jag kan det hela för dåligt för att ha en åsikt.

Så nu är det deppigt igen!

Peter G

Peter försök tänk lite posetivt i det alltet som du gör   8)

förstår att det är kämpigt för dig att få iordning motorn o jag hoppas verkligen att du får igång den så du kan få en härlig tur längre fram med din buss :)

peter

Tack för ditt stöd.
Det känns fortfarande lite surt men det är bättre än igår.

Han som sålde motorn tar tillbaka den och det innebär i alla fall att pengarna inte gått åt utan vi kan glatt spendera i nya fräscha (förhoppningvis) saker.

Peter