Dra ut motor på CR 111

Startat av peter, 07 juli 2008, 18:28:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

peter

Hej,
Är det någon som har tips på det lättaste sättet att dra ut en D11 ur en CR 111. ???

Frågan är väl egentligen om det är lättare med eller utan låda.

Tips på bästa sättet att genomföra operationen mottages tacksamt.

När detta är gjort stundar lagerbyte och ev. mer som kan ha gott åt skogen när motorn nöp.

Hälsn,

Peter

Björn Forslund

Hej

Det enklaste sättet att plocka ur motorn utan att skrota bussen är att först palla upp motorn ordentligt, sedan plocka bort växellådan och lossa alla övriga anslutningar. Därefter lyfter man bussen över motorn. Detta enligt en fd depåchef på SL som jobbat mycket med CR110L. Detta förutsätter dock att tillgång till någon form av lyft finns.

peter

Hej Björn,

Tack för svaret - det låter som om det blir en hel del arbete.
Har fått ett förslag tidigare där det ät mycket lättare - enligt den källan var det i princip bara att ta en pallkärra(stor) under motorn och dra den bakåt.

Hur som haver - stort tack för svaret - imorgon börjar vi att demontera och då får vi hoppas på det bästa.

Peter

Björn Forslund

Visst kan du dra ut motorn bakåt, men det kräver en del demontering av det som är ivägen.

peter

Hej,
Nu har jag i alla fall 2 alternativa sätt - det är 2 mer än vad jag hade för bara någon dag sedan.

Tror (hoppas) att det "bara" är att plocka stötfångaren för att dra ut den bakåt - det ser dock lite trångt ut men med skohorn, vaselin och mängder av gott humör skall det väl lyckas.

Vi får se vilket alternativ vi väljer imorgon - tror det finns grejer att lyfta med så det är ju inte omöjligt att vi väljer den varianten.

Vidare rapporter kommer.

Peter

Björn Forslund

Hursomhelst tror jag det är enklast att ta bort lådan först. Gärna rapport om jobbet ifall någon annan vill göra om samma sak.

Cero

Citat från: peter skrivet 09 juli 2008, 22:41:31 PM
Hej,
Nu har jag i alla fall 2 alternativa sätt - det är 2 mer än vad jag hade för bara någon dag sedan.

Tror (hoppas) att det "bara" är att plocka stötfångaren för att dra ut den bakåt - det ser dock lite trångt ut men med skohorn, vaselin och mängder av gott humör skall det väl lyckas.

Vi får se vilket alternativ vi väljer imorgon - tror det finns grejer att lyfta med så det är ju inte omöjligt att vi väljer den varianten.

Vidare rapporter kommer.

Peter

Nu är jag ingen mekaniker men de fall jag sett där motorn i en CR-buss varit urplockad har åtminstone något (vet ej vilken) av de bakre hörnen, dvs där lamporna sitter, varit borttaget. Kan tänka mig att någon del på motorn sticker ut åt något håll.

peter

Återigen tack för tips.

Det ser som sagt trångt ut och det är inte mycket till vingelmån.

Jag återkommer med rapport om huruvuda operationen blev lyckad (det finns bara ett alternativ förstås!)

Peter

peter

Dagens rapport:

Mycket plock har det blivit med att plocka ner alla utstickande delar, soleländet smög runt fram på eftermiddagen och då blev det varmt också.
I nuläget är startmotor, generator och avgaslimpa nedplockade, därtill även diverse elanslutningar, vattenslangar och termostathuset.
Imorgon kör vi vidare och hoppas på att alternativ 3 gällande sätt att dra ut motorn skall fungera (det är att dra den rätt ut ur sidoluckan, vi låter alltså lådan sitta kvar).
Vi tror att detta skall fungera bara man plockar bort staget som sitter under sidoluckan.

Vidare rapporter kommer.

Har fortfarande inte hittat orsaken till att motorn sköt ut oljan.

Peter

Björn Forslund

Har du kollat oljetrycksgivaren? Själva insatsen i givaren kan sticka iväg om det vill sig illa, och då tappar du trycket direkt. Man bör känna på givarens kontaktbleck ibland, och kolla att allt verkar sitta utan glapp. Detta fick jag lära mig av vännen Tommy i Värmland som är specialist på Scania.

peter

Om det är tryckgivaren som gett sig borde inte jag fått någon varningslampa först?
Vi fick slå på cirka 10 liter olja innan det syntes på stickan så det är rätt mycket som kommit ut - det syntes på i och för sig på bakstammen - den var helsvart.
Vi får se om vi kan spåra felet - det verkar vara på "baksidan" av motorn eftersom det inte finns någon (mer än vanligt förstås) olja på framsidan (detta bygger på att framsidan är baksidan d.v.s. den sida som sitter bakåt men som ju kommer fram när man öppnar stora luckan) - det där blev lite rörigt tror jag.

Tommy har varit inkopplad på detta ända sedan det hände (jag behövde några tröstande ord just då).

Peter

Björn Forslund

Hej
Syns det inte var oljan kommit ut någonstans? Smörjningen till insprutningspumpen?

Peter G

Hej!

Jag undrar bara finns det inte möjlighet att kunna få lite bilder från er när ni håller på o fixar CR111? menar under tiden ni renoverar bussen
skulle ju vara kul att se det:)

mvh Peter

RoTe

Citat från: Peter G skrivet 11 juli 2008, 06:17:19 AM
Hej!

Jag undrar bara finns det inte möjlighet att kunna få lite bilder från er när ni håller på o fixar CR111? menar under tiden ni renoverar bussen
skulle ju vara kul att se det:)

mvh Peter

Håller med! Bilder!!  ;D

peter

Hej,

Motorn är fortfarande inte ur men det är nära nu - det sitter bara ett motorfäste ivägen för att operationen skall kunna lyckas men det löser vi en annan dag.

Har inte kunnat se exakt var det läckt ut - när det precis hade hänt ar allt väl inoljat och nu har det mesta runnit ner.
en möjlig indikation på platsen kan vara att avgasröret har en fläck med olja på sig och det i princip under svänghjulet.

Bilder skall jag väl kunna försöka fixa vad det lider.

Peter