Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 12 maj 2013, 16:12:35 PM

Titel: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 maj 2013, 16:12:35 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Hot27dec63Web_zps4c1ce625.jpg)

En lågt stående sol vid Hornstull 27 dec 1963. Trafiken är gles denna mellandag.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 12 maj 2013, 16:16:54 PM
Härlig bild!

Utgående vagn från Söderhallen till Fridhemsplan?

Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: HJP skrivet 12 maj 2013, 17:45:32 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 12 maj 2013, 16:12:35 PM
En lågt stående sol vid Hornstull 27 dec 1963. Trafiken är gles denna mellandag.

Mvh Gunnar
****
Wow!
Det är inte bara Metropolen som försvunnit. Hela platsen är totalförändrad i denna synvinkel.
När bussen försvunnit kommer spårvagnen, på linje 16, från Liljeholmsbron, och springkondisen har just ropat ut sitt "Hoornsplaaan"....

HJP
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 maj 2013, 00:18:16 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B29HotLihbr8dec63Web_zpsa89775f4.jpg)

Citat från: Mr H skrivet 12 maj 2013, 16:16:54 PM
Utgående vagn från Söderhallen till Fridhemsplan?
Ja, det måste det vara.

Citat från: HJP skrivet 12 maj 2013, 17:45:32 PM
När bussen försvunnit kommer spårvagnen, på linje 16, från Liljeholmsbron, och springkondisen har just ropat ut sitt "Hoornsplaaan"....
Det stämmer, se ovan! Kanske borde han vid detta tillfälle ropat ut "Hornstull" istället men min starkaste sammantagna minnesbild är just "Hornsplan". Men den är ju från 50-talet...  Observera även H20 på linje 53 avvaktande i det gamla spåret för linje 16 o 17 mot förorten.

/Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 13 maj 2013, 17:02:37 PM
Det var en rejäl neonskyllt för Adamssons töjbara kläder = kådisar!
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Matte skrivet 13 maj 2013, 18:54:44 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 12 maj 2013, 16:12:35 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H19Hot27dec63Web_zps4c1ce625.jpg)

En lågt stående sol vid Hornstull 27 dec 1963. Trafiken är gles denna mellandag.

Mvh Gunnar

En fråga för en "ungdom" som mig. Hajjar att det är Hornstull efter som det står det i eran skrift. Men för mig som inte ens va född förns 15 år senare är det svårt att förstå åt vilka håll väderssträcken är åt. Från vilket håll kommer bussen? E det till och med från Hornsgatan?
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 13 maj 2013, 19:12:56 PM
Citat från: Matte skrivet 13 maj 2013, 18:54:44 PM
En fråga för en "ungdom" som mig. Hajjar att det är Hornstull efter som det står det i eran skrift. Men för mig som inte ens va född förns 15 år senare är det svårt att förstå åt vilka håll väderssträcken är åt. Från vilket håll kommer bussen? E det till och med från Hornsgatan?

Hornsgatan är den gata med trafik på som går utmed husen i bakgrunden. Bussen kommer således från Hornsgatan och svänger norrut mot Västerbron.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Matte skrivet 13 maj 2013, 20:50:39 PM
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 maj 2013, 19:12:56 PM
Hornsgatan är den gata med trafik på som går utmed husen i bakgrunden. Bussen kommer således från Hornsgatan och svänger norrut mot Västerbron.

M v h
Ingwar

Tack för svar. Men va regält vilsen. Hade det inte stått Hornstull hade jag aldrig listat ut det. Och omgivningen har verkligen förändrat sig där.
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: HJP skrivet 13 maj 2013, 21:33:44 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2013, 00:18:16 AM
Det stämmer, se ovan! Kanske borde han vid detta tillfälle ropat ut "Hornstull" istället men min starkaste sammantagna minnesbild är just "Hornsplan". Men den är ju från 50-talet...  Observera även H20 på linje 53 avvaktande i det gamla spåret för linje 16 o 17 mot förorten.

/Gunnar
****
Yes! Där kommer den! Precis som jag sa  :D
Möjligen borde han ropat ut "Hornstull", men det gjorde han inte, för hållplatsen hette Hornsplan.
Jag minns när T-banan kom 1964, och den stationen hette Hornstull. Det stämde inte för mig. Idag tycker jag det namnet är bra, men det invanda satt i, till en början.
Jodå, jag observerar H20, Adamssonskylten, och polisens(?) torn för trafikövervakning.

HJP
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 13 maj 2013, 21:52:44 PM
Jag rekommenderar TNF-boken "Södertur 2" som kan köpas via Svof. Där finns Hornstull i alla skepnader genom åren.
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 08:05:33 AM
Citat från: HJP skrivet 13 maj 2013, 21:33:44 PM

Möjligen borde han ropat ut "Hornstull", men det gjorde han inte, för hållplatsen hette Hornsplan.
Jag minns när T-banan kom 1964, och den stationen hette Hornstull. Det stämde inte för mig. Idag tycker jag det namnet är bra, men det invanda satt i, till en början.


Nja, jag tror vi diskuterat detta tidigare här. I min turlista för linje 16, lördagar fr.o.m. 7.9.63 står det "Hornstull" i hållplatsförteckningen. Jag vill minnas att hplnamnet ändrades från Hornsplan till Hornstull 1959.
Då dessa bilder är tagna i dec 1963 så borde kondisen ropat ut "Hornstull" vid dessa tillfällen.

/Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 14 maj 2013, 08:14:05 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 08:05:33 AM
Nja, jag tror vi diskuterat detta tidigare här. I min turlista för linje 16, lördagar fr.o.m. 7.9.63 står det "Hornstull" i hållplatsförteckningen. Jag vill minnas att hplnamnet ändrades från Hornsplan till Hornstull 1959.
Då dessa bilder är tagna i dec 1963 så borde kondisen ropat ut "Hornstull" vid dessa tillfällen.

/Gunnar

Det stämmer, när jag jobbade som konduktör på linje 14 ropade jag alltid ut Hornstull som Hornstull.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: HJP skrivet 14 maj 2013, 09:18:32 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 08:05:33 AM
Nja, jag tror vi diskuterat detta tidigare här. I min turlista för linje 16, lördagar fr.o.m. 7.9.63 står det "Hornstull" i hållplatsförteckningen. Jag vill minnas att hplnamnet ändrades från Hornsplan till Hornstull 1959.
Då dessa bilder är tagna i dec 1963 så borde kondisen ropat ut "Hornstull" vid dessa tillfällen.

/Gunnar

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 maj 2013, 08:14:05 AM
Det stämmer, när jag jobbade som konduktör på linje 14 ropade jag alltid ut Hornstull som Hornstull.

M v h
Ingwar
****
Jo, vi har diskuterat detta förut.
Visst kan minnet svika mig, men det förvånar mig att jag reagerade inför att T-banestationen fick namanet "Hornstull".
Inför två tungviktare i ämnet, får jag dock ge mig.
Om minnet blir sämre, så blir "glömmet" bara bättre och bättre....  ::)

HJP
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 10:17:41 AM
Citat från: HJP skrivet 14 maj 2013, 09:18:32 AM
****
Jo, vi har diskuterat detta förut.
Visst kan minnet svika mig, men det förvånar mig att jag reagerade inför att T-banestationen fick namanet "Hornstull".

Lugn, vill minnas att det även förvånade mig. Sedan jag låg i barnvagn hade jag hört "Hornsplan" så jag var totalt präglad på detta namn. Jag uppfattade inte/vill inte uppfatta att hplnamnet sedan ändrades till Hornstull (1959 tror jag).

/Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: HJP skrivet 14 maj 2013, 12:52:31 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 10:17:41 AM
Lugn, vill minnas att det även förvånade mig. Sedan jag låg i barnvagn hade jag hört "Hornsplan" så jag var totalt präglad på detta namn. Jag uppfattade inte/vill inte uppfatta att hplnamnet sedan ändrades till Hornstull (1959 tror jag).

/Gunnar
****
Tack, då känner jag mig lugn nu  ;)

HJP
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr G skrivet 14 maj 2013, 13:35:50 PM
Makalös bild. Den är värd många kommentarer i sig. Angående namndiskussionen om hållplatsen ifråga bytte den väl formellt namn i slutet på 50-talet som Gunnar skriver. Men det var nog inte så att alla konduktörer/förare som ropade ut namnet anammade det, utan många körde på med Hornsplan flera år efteråt.

När jag själv körde 54:an i mitten på 80-talet använde jag konsekvent Hornsplan som hållplatsutrop. Det var i alla fall ingen som klagade.  :)

Andra utgångna hållplatsutrop som jag dammade av och ropade ut var Pilgatan och Parmmätargatan. Kanske något mer som jag inte kommer ihåg nu. 
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Matte skrivet 14 maj 2013, 17:41:14 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 10:17:41 AM
Lugn, vill minnas att det även förvånade mig. Sedan jag låg i barnvagn hade jag hört "Hornsplan" så jag var totalt präglad på detta namn. Jag uppfattade inte/vill inte uppfatta att hplnamnet sedan ändrades till Hornstull (1959 tror jag).

/Gunnar

Rent spontant så kanske i folkmun sades Hornsplan långt efter namn ändringen. Så därför kanske det känndes som att ändringen kom allt senare än du nu räknar med. Jag har till och med hört namnet Hornsplan för Hornstull för bara nån vecka sedan. Men då svarade jag jag vet inte vart det ligger men borde vara närheten av Hornstull. Tex i Handen som är en ort nära mig byttes stations namnet på pendeltågs stationen till Haninge C lagom till nybyggnationen av Haninge C vart inne centrum med tak vart klar. Jag har alltid sagt Handen men den yngre generationen säger Haninge C till hela orten Handen och dom fattar inte ett dugg vart man menar när man säger Handen.
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Thomas Bergstam skrivet 14 maj 2013, 20:48:09 PM
Citat från: Matte skrivet 14 maj 2013, 17:41:14 PM
Rent spontant så kanske i folkmun sades Hornsplan långt efter namn ändringen. Så därför kanske det känndes som att ändringen kom allt senare än du nu räknar med. Jag har till och med hört namnet Hornsplan för Hornstull för bara nån vecka sedan. Men då svarade jag jag vet inte vart det ligger men borde vara närheten av Hornstull. Tex i Handen som är en ort nära mig byttes stations namnet på pendeltågs stationen till Haninge C lagom till nybyggnationen av Haninge C vart inne centrum med tak vart klar. Jag har alltid sagt Handen men den yngre generationen säger Haninge C till hela orten Handen och dom fattar inte ett dugg vart man menar när man säger Handen.

Vad stod det egentligen på spårvagn 10 när den vände där?

Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Olle H skrivet 14 maj 2013, 21:17:04 PM
Hej.
Jag kan för mitt liv inte se någon H20. Busssen bakom är en H19 eller H21. H20, Volvobussarna, hade stora rektangulära framrutor.
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 14 maj 2013, 21:19:00 PM
Citat från: Thomas Bergstam skrivet 14 maj 2013, 20:48:09 PM
Vad stod det egentligen på spårvagn 10 när den vände där?

Det stod "Hornsplan" enligt samlade bilder. Någon bild på en 10:a skyltad "Hornstull" har jag aldrig sett!
Å andra sidan så gick den ju så kort tid till Hornsplan/Hornstull efter namnbytet så kanske inte ens
SS brydde sig!

Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 14 maj 2013, 21:27:14 PM
Citat från: Olle H skrivet 14 maj 2013, 21:17:04 PM
Hej.
Jag kan för mitt liv inte se någon H20. Busssen bakom är en H19 eller H21. H20, Volvobussarna, hade stora rektangulära framrutor.

Jag tycker inte riktigt det ser ut som H19-H21:s "ledsna" vindrutor utan att de är raka. Måste nog ändå ge grundtipset H20
MEN med gardering för H24 som också hade raka vindrutor men det känns lite långsökt! Å andra sidan känns det också lite långsökt att Söderhallen skulle ha tursatt en H20 en mellandag och det skulle ju då faktiskt kunna tala för H24!Fast bilden med A29-tåget kanske är tagen en annan dag? Nej man kan nog ta bort H24 då borde den breda kollisionslisten i fronten synts tydligare!

Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: AGR skrivet 14 maj 2013, 21:28:21 PM
Citat från: Olle H skrivet 14 maj 2013, 21:17:04 PM
Hej.
Jag kan för mitt liv inte se någon H20. Busssen bakom är en H19 eller H21. H20, Volvobussarna, hade stora rektangulära framrutor.

Det är en H20 på bilden med B29an på linje 16. Lägg märke till Volvo märket på fronten.
Mvh AGR
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Olle H skrivet 14 maj 2013, 21:44:18 PM
Hej igen
Ja det gäller att titta på rät bild. Visst är det en H20.
Jag ber tusen gånger om ursäkt.
MEN.. trots det, härliga bilder för en nostalgiker.
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: AGR skrivet 14 maj 2013, 21:47:45 PM
Citat från: Mr H skrivet 14 maj 2013, 21:19:00 PM
Det stod "Hornsplan" enligt samlade bilder. Någon bild på en 10:a skyltad "Hornstull" har jag aldrig sett!
Å andra sidan så gick den ju så kort tid till Hornsplan/Hornstull efter namnbytet så kanske inte ens
SS brydde sig!

Mr H

I linjehäftet om linje 10 så finns det en bild av en A3 på  linje 10E från den 28 aug 1957 skyltad Hornstull. 
Mvh AGR
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 22:24:52 PM
Citat från: Mr H skrivet 14 maj 2013, 21:27:14 PM
Å andra sidan känns det också lite långsökt att Söderhallen skulle ha tursatt en H20 en mellandag och det skulle ju då faktiskt kunna tala för H24!Fast bilden med A29-tåget kanske är tagen en annan dag? Nej man kan nog ta bort H24 då borde den breda kollisionslisten i fronten synts tydligare!

Mr H

B29/H20 bilden var tagen sön 8 dec. H19 bilden var tagen fre 27 dec och då gick det H15 på linje 53.
H24/H30 på denna linje 53 kan jag inte påminna mig ha sett så om någon vill visa en sådan bild här är jag tacksam.

/Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 15 maj 2013, 09:45:26 AM
Citat från: AGR skrivet 14 maj 2013, 21:47:45 PM
I linjehäftet om linje 10 så finns det en bild av en A3 på  linje 10E från den 28 aug 1957 skyltad Hornstull. 
Mvh AGR

Bra tänkt att kolla där! Det var som sjutton skulle man nästan kunna säga!
Men fanns inte Hornstull alt Hornsplan på A29-rullarna också?

Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 15 maj 2013, 09:50:13 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 22:24:52 PM
B29/H20 bilden var tagen sön 8 dec. H19 bilden var tagen fre 27 dec och då gick det H15 på linje 53.
H24/H30 på denna linje 53 kan jag inte påminna mig ha sett så om någon vill visa en sådan bild här är jag tacksam.

/Gunnar

Jag kan inte heller påminna mig det men eftersom Söder fick hälften av H24:orna 1962 så kan man nog nästan anta det speciellt i mellandagar etc. när man satt på vagnöverskott. H30 kan ju också ha förekommit i och med att de stog i Söder (där ju 53:an stog) även om jag inte kan påminna mig det heller men det var ju en kortare tid före 53:ans nedläggning. Jag kan inte se några begränsningar för att inte köra H24/H30 på linje 53. Det var ju tvärtom så att det gällde att köra nya grejer på de linjer som ersatte spårvagnslinjer (fick man i alla fall intrycket av!).

MrH
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 maj 2013, 16:21:03 PM
Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2013, 09:45:26 AM

Men fanns inte Hornstull alt Hornsplan på A29-rullarna också?

Mr H

En liten snabbkoll på destrullar:
A29 o H15: Hornsplan
Mustang (A25 ant): Hornstull

/Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: HJP skrivet 15 maj 2013, 17:22:33 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 15 maj 2013, 16:21:03 PM
En liten snabbkoll på destrullar:
A29 o H15: Hornsplan
Mustang (A25 ant): Hornstull

/Gunnar
****
Härligt att vara i gott sällskap i hållplatsnamnförvirringen. Det var tydligen inte solklart från SS:s sida heller  ;)

HJP
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 15 maj 2013, 19:06:02 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 15 maj 2013, 16:21:03 PM
En liten snabbkoll på destrullar:
A29 o H15: Hornsplan
Mustang (A25 ant): Hornstull

/Gunnar

Intressant! Det fanns väl en innerstads- och en ytterstadsrulle till H15. Jag har en ytterstadsrulle och där tror jag inte att Hornstull finns med. Har du en innerstadsrulle Gunnar? Tror inte Hornstull finns med på min Mustangrulle, det är den sista sorten med svart text på vit botten. Den kommer från en A26. Har du möjligtvis en Mustangrulle vit text på svart botten Gunnar? Det här var intressant! Kan Brännkyrka haft egna Mustangrullar där "Hornstull" egentligen var ingående fyra? Du råkar inte veta vilken A25 rullen kommer ifrån?

/Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 maj 2013, 20:00:42 PM
Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2013, 19:06:02 PM
Intressant! Det fanns väl en innerstads- och en ytterstadsrulle till H15. Jag har en ytterstadsrulle och där tror jag inte att Hornstull finns med. Har du en innerstadsrulle Gunnar? Tror inte Hornstull finns med på min Mustangrulle, det är den sista sorten med svart text på vit botten. Den kommer från en A26. Har du möjligtvis en Mustangrulle vit text på svart botten Gunnar? Det här var intressant! Kan Brännkyrka haft egna Mustangrullar där "Hornstull" egentligen var ingående fyra? Du råkar inte veta vilken A25 rullen kommer ifrån?

/Mr H

Bilder på H15 1075 från SSS utfärd vår-67 har (bl.a.) dest Hornsplan, Stureplan och Södermalmstorg. Vet ej vilken rulle det är.
Min mustangrulle har också svart text på vit botten och har i ena änden: Djurgården, Hornstull , Norra Bantorget. Vet ej vilken mustang den kommer från.

/Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 15 maj 2013, 21:13:01 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 15 maj 2013, 20:00:42 PM
Bilder på H15 1075 från SSS utfärd vår-67 har (bl.a.) dest Hornsplan, Stureplan och Södermalmstorg. Vet ej vilken rulle det är.
Min mustangrulle har också svart text på vit botten och har i ena änden: Djurgården, Hornstull , Norra Bantorget. Vet ej vilken mustang den kommer från.

/Gunnar

Jag var ju också med på den utfärden. 1075 hade det som jag kallar innerstadsrulle. Har en bild på 1075 skyltad ex.vis Reimersholme.
Tror att SSS 1074 också har en innerstadrulle, bl.a har jag sett den skyltad Blanchegatan och det finns inte på ytterstadsrullen. Finns väl säkert också varianter på dessa rullar efter halltillhörighet kanske. De enda mustanger jag sett skyltade "Norra Bantorget" är A27 men det kan ju vara en ren slump! A27 500 var skyltad "Norra Bantorget" ex.vis när den anlände till SSS område i Högdalshallen.

Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 maj 2013, 21:31:14 PM
H15 utfärden 1075, (med rulle ;D) från tidigare tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42683.0

/Peter
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 16 maj 2013, 08:41:39 AM
Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2013, 21:13:01 PM
De enda mustanger jag sett skyltade "Norra Bantorget" är A27 men det kan ju vara en ren slump! A27 500 var skyltad "Norra Bantorget" ex.vis när den anlände till SSS område i Högdalshallen.

Mr H

Alla A25-A27 hade säkert "Norra Bantorget". Jag minns precis när jag såg trean för sista gången: Det var en novemberlördag 1960 vid hpl Ringvägen och minnesbilden är att det var en A25. Jag tänkte att nu får jag aldrig se trean mer som man tog till Centralen och Haga.

/Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 16 maj 2013, 12:30:54 PM
Min A26-rulle har inte "Norra Bantorget" (men det har min H15-rulle starkt slitet!)
Kan vara så att de mustanger som fick sen revision fick det bortklippt?
De hade ju "pippi" på att klippa ner rullarna vid den här tiden när destinationerna
blev inaktuella, mycket besvär för lite nytta! Kan vara så att det på din rulle finns en sydd söm
där de lagt till destinationerna "Hornstull" (när det namnet tillkom) och "Norra Bantorget" när linje 3
avkortades samtidigt som "Hornsplan" och "Haga" togs bort. En sådan söm har jag ex.vis på H15-rullen
när man lagt till "Sköndal".

Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 16 maj 2013, 15:50:07 PM
Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2013, 09:50:13 AM
Jag kan inte se några begränsningar för att inte köra H24/H30 på linje 53. Det var ju tvärtom så att det gällde att köra nya grejer på de linjer som ersatte spårvagnslinjer (fick man i alla fall intrycket av!).

MrH

Jag tror att man prioriterade korta hpluppehåll när linje 3 lades ned. Linje 53 fick därför i huvudsak H15.


Citat från: Mr H skrivet 16 maj 2013, 12:30:54 PM
Kan vara så att det på din rulle finns en sydd söm
där de lagt till destinationerna "Hornstull" (när det namnet tillkom) och "Norra Bantorget" när linje 3
avkortades samtidigt som "Hornsplan" och "Haga" togs bort. En sådan söm har jag ex.vis på H15-rullen
när man lagt till "Sköndal".

Mr H

Min mustangrulle är sömlös och verkar vara en originalare från sommaren 1960 efter att linje 3 avkortats till Norra Bantorget.
Den har i tur och ordning huvuddestinationerna för linje 1, 3/10(Höl-Ros), 4,8,5,2,6,7, 10/3(Hot-NBt).

/Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 17 maj 2013, 10:00:52 AM
Nu är vi ju en bit från ämnet men för att i alla fall leda in på bussidan så finns det en del egendomligheter i SS gamla skyltgardiner. Den mest egendomliga tycker jag är att trådbussarna F3 som i så många år gick till Årsta inte hade texter för Årstalinjerna! Det har däremot min H15-rulle där såväl Årsta Norra, Årsta Södra som Brunkebergstorg finns med! Hur tänkte de då?

Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 10:25:36 AM
Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2013, 10:00:52 AM
Nu är vi ju en bit från ämnet men för att i alla fall leda in på bussidan så finns det en del egendomligheter i SS gamla skyltgardiner. Den mest egendomliga tycker jag är att trådbussarna F3 som i så många år gick till Årsta inte hade texter för Årstalinjerna! Det har däremot min H15-rulle där såväl Årsta Norra, Årsta Södra som Brunkebergstorg finns med! Hur tänkte de då?

Mr H

Årstalinjerna var väl relativt sent tillkomna och hann nog inte in på destrullarna när F3 specades? Och så  hade man planer på att skippa de tungarbetade destrullarna och enbart visa linjenummer, vilket ju blev standard på Metropol. Vid revision fick ju F3 desten igenplåtad också.
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 17 maj 2013, 11:11:53 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 10:25:36 AM
Årstalinjerna var väl relativt sent tillkomna och hann nog inte in på destrullarna när F3 specades? Och så  hade man planer på att skippa de tungarbetade destrullarna och enbart visa linjenummer, vilket ju blev standard på Metropol. Vid revision fick ju F3 desten igenplåtad också.

Jag har ingen uppgift här när det blev t-buss på 90 och 91 men var det inte i slutet på 40-talet? Specandet i rullarna borde väl gjorts en tid innan och de sista F3 levererades 1949-50 någon gång om jag minns rätt. SS sydde och klippte friskt i dessa rullar så därför så är det väldigt förvånande att man lät det bero på F3 i så lång tid för Årstalinjerna när man var så noggrann annars!

"Ekensberg" ser man ju exempelvis på skyltade F3 på 98:an och där kunde man väl snarare tro att det skulle gå F4 än F3! Den destrulle som är i SSS 4038 är av senare datum och inte ens där är Årstalinjerna med!
Jag har mer intrycket av att man satte igen dest.krukorna för att hindra rost att uppstå genom inträngande regn när man ändå inte använde rullarna. På de F3 som jag sett med igensatta krukor satt f.ö rullarna t.o.m kvar! Anledningen till att man inte skulle dest.skylta H19- var väl för att underlätta för föraren i enmansbetjäningen men det behovet fanns ju inte på F3. Spårvagnarna dest.skyltades ju dessutom hela tiden.

Det var många märkliga "spel för galleriet" men ägnade sig åt för att förmå förarna att köra enmans på den här tiden, så stor var vinsten för SS i personalkostnad. Det mest märkliga "spelet för galleriet" var väl annars H20 och H22, bussar som kunde köras tvåmans men som var ytterst klumpiga för det och lätt kunde köras enmans istället. Förmodligen så har fackliga krav spelat in för deras tillkomst.

Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 11:44:52 AM
Håller med om att det hela med destar eller icke destar är väldigt inkonsekvent och det i en regelstyrd organisation som SS.
En tanke som föll in är att det kanske var viktigare med dest på innerstadslinjer där många linjer trafikerade samma spår/gata. Ute i spenaten var det glesare och kanske enklare att komma rätt ändå? 90 och 91 får väl betraktas som förortslinjer även om de rullade genom halva staden innan de nådde söder om söder.
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Stefan P skrivet 17 maj 2013, 12:09:26 PM
Hej

Finns det någon som har en bild på hur det ser på platsen idag?

mvh Stefan P
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 17 maj 2013, 12:25:49 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 11:44:52 AM
Håller med om att det hela med destar eller icke destar är väldigt inkonsekvent och det i en regelstyrd organisation som SS.
En tanke som föll in är att det kanske var viktigare med dest på innerstadslinjer där många linjer trafikerade samma spår/gata. Ute i spenaten var det glesare och kanske enklare att komma rätt ändå? 90 och 91 får väl betraktas som förortslinjer även om de rullade genom halva staden innan de nådde söder om söder.

Tja din gissning är lika god som min men om man ändå kör med bussar med dest.rullar så borde man ju fixa så att de kan användas även i förortstrafiken. Så många destinationer fanns ju inte i trådbusstrafiken. Och som sagt "Ekensberg" fanns ju där fast man körde ytterst liten tid med F3. Sedan så fanns ju destinationerna på H15 så där har vi nästa inkonsekvens!

Ödets ironi är att min sedan länge bortgångne mors första arbete på SS Trafikavdelningen på 40-talet var att speca destinationsrullar (tillsammans med skyltningen i allmänhet!)! Men henne kan man ju som sagt var inte fråga om något mer och denna fråga fördes aldrig på tal heller. Jag minns bara att hon berättade att när de skulle inventera även SJ:s hållplatser i Stockholm att de tyckte att de var så erbarmligt dåligt synbara att de fick lägga mycket möda på att leta efter dem! I ytterområdena låg många toppar slängda i dikena! Det gick roliga historier om det på SS men kanske det lika mycket handlade om "branschgnabb" mellan SJ och SS!

:D

Mr H
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 17 maj 2013, 12:49:30 PM
Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2013, 11:11:53 AM
Jag har ingen uppgift här när det blev t-buss på 90 och 91 men var det inte i slutet på 40-talet? Specandet i rullarna borde väl gjorts en tid innan och de sista F3 levererades 1949-50 någon gång om jag minns rätt. SS sydde och klippte friskt i dessa rullar så därför så är det väldigt förvånande att man lät det bero på F3 i så lång tid för Årstalinjerna när man var så noggrann annars!

Mr H

Linje 90 och 91 blev väl trådbuss i början av 50-talet.


Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2013, 12:25:49 PM
Tja din gissning är lika god som min men om man ändå kör med bussar med dest.rullar så borde man ju fixa så att de kan användas även i förortstrafiken. Så många destinationer fanns ju inte i trådbusstrafiken. Och som sagt "Ekensberg" fanns ju där fast man körde ytterst liten tid med F3. Sedan så fanns ju destinationerna på H15 så där har vi nästa inkonsekvens!


F3 gick på linje 98 år 1949-55 i ganska stor omfattning.

/Gunnar
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 12:58:27 PM
Lite koll ger att F3 levererades 1947-49. Trådbusslinjerna mot Årsta var de sist öppnade, kom igång 1/10 1950. 98:an kom igång juli året innan. Det är alltså mycket möjligt att Årstalinjernas elektrifiering beslutades och kom igång med kort varsel och därmed aldrig kom in på destarna av den orsaken. Sedan tyckte kanske någon tjänsteman på Tegnergatan att det blev för mycket jobb med klipp/klistra eftersom man ju ändå skulle övergå till enbart nummer?
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Mr H skrivet 17 maj 2013, 13:08:27 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 17 maj 2013, 12:49:30 PM

F3 gick på linje 98 år 1949-55 i ganska stor omfattning.

/Gunnar

Fast 6 år tycker jag ändå är lite på en linje i jämförelse med drygt 14 år som insats på två linjer. Den linjen som man körde 6 år på hade man destination för men inte de linjer som man körde på i 14 år. Det tycker jag är konstigt.

Mr H 
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 13:17:00 PM
Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2013, 13:08:27 PM
Fast 6 år tycker jag ändå är lite på en linje i jämförelse med drygt 14 år som insats på två linjer. Den linjen som man körde 6 år på hade man destination för men inte de linjer som man körde på i 14 år. Det tycker jag är konstigt.

Mr H

Kan vara så att 98:ans elektrifiering redan var beslutad innan F3 specades och byggdes, medan Årstalinjerna inte var det. Kan inte se någon annan vettig förklaring.
Titel: SV: Hornstull 1963
Skrivet av: Gunnar D skrivet 17 maj 2013, 16:53:44 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 12:58:27 PM
Lite koll ger att F3 levererades 1947-49. Trådbusslinjerna mot Årsta var de sist öppnade, kom igång 1/10 1950. 98:an kom igång juli året innan. Det är alltså mycket möjligt att Årstalinjernas elektrifiering beslutades och kom igång med kort varsel och därmed aldrig kom in på destarna av den orsaken. Sedan tyckte kanske någon tjänsteman på Tegnergatan att det blev för mycket jobb med klipp/klistra eftersom man ju ändå skulle övergå till enbart nummer?

Några källor anger att trådbusstrafiken på linje 91 startade först 19 feb 1951. Spårvägslinje 18 (Slussen-Ekensberg) nedlades 3 maj 1949 efter en planeringstid på några år. Efter spårvägsdriftens nedläggning byggdes trådbussinfrastrukturen upp och trådbussdriften på linje 98 började som nämnts i juli 1949. De år som torde skilja i planeringen för trådbussdrift på linje 98 resp 90/91 borde vara en förklaring till att "Ekensberg" fanns med på F3 destrullen men inte "Årsta Norra/Södra".

/Gunnar