Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr H skrivet 10 februari 2011, 19:47:11 PM

Titel: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 10 februari 2011, 19:47:11 PM
Vad tycks om den här fantastiska trafikfilmen från Stockholm år 1957 då?

Mr H

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=183&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?quicksearch%3dsorted%26filtercity%3dStockholm%26j%3dj
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Fredrik H skrivet 10 februari 2011, 20:11:34 PM
Tack för den länken. :)  Filmen är verkligen en historisk pärla.
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 10 februari 2011, 21:50:04 PM
Ja visst är den otrolig! Den är tydligen gjord för SLTF som ett inlägg för kollektivtrafik.

H16 i färg, Capitolutryckning från Hornsberg, Metropoluppställning i Alvik etc, etc!
Just name it!

Mr H
;D
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 11 februari 2011, 10:18:31 AM
Fantastiskt! Tack för den!

B25 på 1:an, Capitol på 44:an och på 80-linjerna till Årsta/Hammarby, Liljeholmens stn!
Var H16 snyggare än H15? Kanske.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: BengaB40 skrivet 11 februari 2011, 12:04:02 PM
Hej! Det var kul att se SS H16 i filmen! Själv ser jag ett steg i design-utveckling från 40-talets strikta stil till det mer rundade 50-tals-stuket om man jämför H15 med H16! Man kan ju fråga sig varför H16-bussarnas karosser sedan byttes ut mot H15-dito när dessa äldre busschassier skrotades? Var det kvalitetsskillnader eller hade H15-karosserna under tiden byggts om till bättre anpassning i trafikhänseende? Hälsn. BengaB40 
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Danne B. skrivet 11 februari 2011, 13:32:17 PM
Underbar film!!! Vilket fantastiskt tidsdokument!!! Stadsmiljön, fordonen, skärgårdsbåtarna osv osv!!!

//Danne
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: yngrot skrivet 11 februari 2011, 13:46:49 PM
Trevligt många fina bilar och bussar..  men inte 17 har bilarna blitt färre i Sthlm sen dess inte och än värre "rusningstrafik"
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 11 februari 2011, 14:47:53 PM
Ja i den filmen är man ju rädd för att det skall bli en bil per hushåll, nu ligger man väl snarare mot två!

Linje 44 är en märklig busslinje, kul att se med Capitol, den måste väl vara en politisk ersättning för spårvägslinje 14?
Apropåp Capitol ja (och Metropol) när fick de handtagen mellan frontfönstren monterade? Jag trodde att Capitolerna fick det vid leveransen men den på 44:an har ju inte det. Jag har i och för sig för mig att jag sett andra bilder på H21 utan handtag. Hade H22:orna det från leveransen? Apropå H22, tjusig "Trissa" som sitter på Mr G:s favisplats i filmen. Henne skulle han nog inte köra bort!
,
;D ;D ;D

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2011, 16:07:38 PM
Citat från: yngrot skrivet 11 februari 2011, 13:46:49 PM
Trevligt många fina bilar och bussar..  men inte 17 har bilarna blitt färre i Sthlm sen dess inte och än värre "rusningstrafik"

Förvisso inte. Men man kan ju undra hur det skulle ha sett ut i dag om man inte satsat så mycket som man gjort på kollektivtrafiken.
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Kenny S Ericson skrivet 11 februari 2011, 16:39:04 PM
Citat från: Mr H skrivet 10 februari 2011, 19:47:11 PM
Vad tycks om den här fantastiska trafikfilmen från Stockholm år 1957 då?

Mr H

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=183&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?quicksearch%3dsorted%26filtercity%3dStockholm%26j%3dj
Det är sällan jag kommenterar inlgg här men nu är det dax för ett undantag.
Helt underbar film du länkade till och det har gjort det motiverat att hålla koll på nya inlägg här
Kenny
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 11 februari 2011, 17:14:57 PM
Tack Kenny!
Jag vet ju att du är finsmakare!
;)

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: K R skrivet 11 februari 2011, 20:29:28 PM
Citat från: Mr H skrivet 11 februari 2011, 14:47:53 PM
Linje 44 är en märklig busslinje, kul att se med Capitol, den måste väl vara en politisk ersättning för spårvägslinje 14?
Mr H

Hej!

Jo, så kan man nog säga. Relativt kort linjesträckning mellan Odengatan och Väpnargatan
och den ersatte då gamla linje 14 i Sveavägen och Kungsgatan.

En annan märklig kortvarig linje som ses med Capitol på filmen är linje 84.
En förstärkningslinje under högtrafik till linje 90 från och till Årsta norra.
Trafikerades bara i knappt ett år mellan maj -57 och februari -58.
Finns med vid 2:39 i filmen.

Känner f ö någon igen var vi är någonstans i följande scener i filmen, har funderat lite men inte hittat rätt:
Vid 5:56 ses en blå Volvo PV444 -57 vid en Drive In-inrättning, var någonstans?
Vid 9:04 kommer en svart Volvo PV444 -56 körande med takskylten "Läkare", var är vi då?

mvh K R
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 11 februari 2011, 21:08:00 PM
Var det linje 84 som vände på Hamngatan?

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: K R skrivet 11 februari 2011, 21:20:27 PM
Hej!

Vad jag har förstått så vände linje 84 (och linje 85 som förstärkte linje 91 från/till Årsta södra) vid Norrmalmstorg
genom att runda kvarteret där China-teatern ligger moturs genom att från Kungsträdgårdsgatan
svänga höger in på Näckströmsgatan och då låg nog ändhållplatsen på Hamngatan.
Detta kanske Jimmy B kan reda ut åt oss...
Under eftermiddagens högtrafik utgick emellertid dessa linjer från Brunkebergstorg.

mvh K R
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 februari 2011, 12:01:37 PM
Citat från: K R skrivet 11 februari 2011, 20:29:28 PM
Hej!

Känner f ö någon igen var vi är någonstans i följande scener i filmen, har funderat lite men inte hittat rätt:
Vid 5:56 ses en blå Volvo PV444 -57 vid en Drive In-inrättning, var någonstans?
Vid 9:04 kommer en svart Volvo PV444 -56 körande med takskylten "Läkare", var är vi då?

mvh K R

Första scenen är från Sveriges första Drive-in bank i Midsommarkransen (Södertäljev i bakgrund)
och den andra scenen bör vara från Johanneberg i Gbg.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: K R skrivet 12 februari 2011, 12:25:36 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 12 februari 2011, 12:01:37 PM
Första scenen är från Sveriges första Drive-in bank i Midsommarkransen (Södertäljev i bakgrund)
och den andra scenen bör vara från Johanneberg i Gbg.
Mvh Gunnar

Hej!

Tack för svaret!
Jag var lite inne på det geografiska området i stort i första scenen.
I den andra scenen borde jag sett att bilen var oregistrerad...

mvh K R
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr G skrivet 12 februari 2011, 19:13:05 PM
Det jag funderar över är capitolmärket inuti H22:an, som är placerat ovanför baksätet. Jag minns inga såna märken, eller är det jag som blivit gaggig? Eller kollar ni andra bara på Trissan i den sekvensen?  ;D
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 12 februari 2011, 19:49:49 PM
Citat från: Mr G skrivet 12 februari 2011, 19:13:05 PM
Det jag funderar över är capitolmärket inuti H22:an, som är placerat ovanför baksätet. Jag minns inga såna märken, eller är det jag som blivit gaggig? Eller kollar ni andra bara på Trissan i den sekvensen?  ;D

Jag har så vitt jag kan komma ihåg aldrig sett ett sådant Capitolmärke inuti någon Capitol tidigare. Trissan var säkert en skådespelerska och inte någon äkta vara. Jag har heller aldrig sett någon passagerare niga när de fått biljetten trots att jag jobbat som buss- och spårvagnskonduktör i flera år. Jag tror inte att det var någon buss i linjetrafik som man spelade in den där scenen i.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 12 februari 2011, 21:02:18 PM
Citat från: K R skrivet 11 februari 2011, 21:20:27 PM
Hej!

Vad jag har förstått så vände linje 84 (och linje 85 som förstärkte linje 91 från/till Årsta södra) vid Norrmalmstorg
genom att runda kvarteret där China-teatern ligger moturs genom att från Kungsträdgårdsgatan
svänga höger in på Näckströmsgatan och då låg nog ändhållplatsen på Hamngatan.
Detta kanske Jimmy B kan reda ut åt oss...
Under eftermiddagens högtrafik utgick emellertid dessa linjer från Brunkebergstorg.

mvh K R

Nu har jag rådfrågat mina gamla SS linjebeskrivningar för linjerna 84 och 85:

Båda linjerna är inrättade den 2/5 1957 och nedlagda 16/2 1958

Körriktning för båda linjerna fm: Slottskajen-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Regeringsgatan-Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan-Kungsträdgårdsgatan/Näckströmsgatan (Norrmalmstorg)-Strömbron.

Körriktning för båda linjerna em: Slottskajen-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Malmtorgsgatan-Brunkebergstorg-Malmtorgsgatan-Gustav Adolfs Torg-Arsenalsgatan-Kungsträdgårdsgatan-Strömbron.

Övrigt intressant kan vara att fm gick linjerna efter att ha stannat för påstigande direkt Etsarvägen/Bolidenvägen till Räntmästartrappan och stannade därefter för avstigande vid påföljande hållplatser.  Mot förorten direkt från ändhpl vid Näckströmsgatan till Etsarvägen/Bolidenvägen och därefter uppehåll för avstigande. Linjerna stannade alltså inte vid Slussen!!!

Em endast påstigande vid Brunkebergstorg och därefter fullt skaft till Etsarvägen/Bolidenvägen varefter man stannade för avstigande. Trafik mot Brunkebergstorg em tycks man inte ha haft.

Två udda och märkliga linjer i SS linjesystem måste man ändå säga. Tänk att de inte stannade vid Slussen i någon körriktning!

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 13 februari 2011, 00:08:33 AM
Enligt en bit in på filmen så var Norrbro tydligen enkelriktad norrut.
Det har jag inget minne alls av men så var det tydligen.

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: K R skrivet 13 februari 2011, 00:33:19 AM
Hej!

Tack för körvägarna från linjebeskrivningarna, Mr H! Mitt material därvidlag lämnade lite frågetecken
om hur vändningen vid Norrmalmstorg utfördes men de är nu härmed uträtade.

Dessa kortvariga förstärkningslinjer till och från Årsta hade f ö sina föregångare i linjerna 60 och 61
som förstärkte respektive 90 och 91. 60 och 61 trafikerades endast under högtrafik på morgonen
med inre ändhållplats vid Norrmalmstorg och stannade då enligt mina referenser vid alla hållplatser.
De hade alltså inte den karaktär av expresslinjer som kännetecknade linje 84 och 85.
Linjerna 60 och 61 i denna tappning trafikerades från den 9 maj 1955 tills de ersattes av linje 84 och 85 den 2 maj 1957.

mvh K R
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr G skrivet 13 februari 2011, 01:37:10 AM
Känns som att vi glömmer linje 83 till Björkhagen här. Den var också med i konceptet förstärkningslinjer omg 2. Omg 1(60-61) hade förstärkningslinjer endast till Årsta.
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Peter Rost skrivet 13 februari 2011, 02:27:57 AM
Linjerna som nämns i tråden var lite av en "nyhet". Gick 83:an Björkhagen - Brunkebergstorg?

/Peter
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 februari 2011, 08:37:57 AM
Citat från: Mr G skrivet 12 februari 2011, 19:13:05 PM
Det jag funderar över är capitolmärket inuti H22:an, som är placerat ovanför baksätet. Jag minns inga såna märken, eller är det jag som blivit gaggig? Eller kollar ni andra bara på Trissan i den sekvensen?  ;D

Kollade bild på 75301 från aug-67 och där finns Capitolmärket på denna plats!

Citat från: Peter Rost skrivet 13 februari 2011, 02:27:57 AM
Linjerna som nämns i tråden var lite av en "nyhet". Gick 83:an Björkhagen - Brunkebergstorg?

/Peter

Svar: Ja!

Mvh Gunnar
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: K R skrivet 13 februari 2011, 11:26:57 AM
Hej!

Trafikerades inte linje 83 på liknande vis som 84 och 85?
D v s trafik till/från Norrmalmstorg under förmiddagarna och från Brunkebergstorg på eftermiddagarna.

Har förresten hittat en artikel om dessa express-/förstärkningslinjer i Spårväg och Buss nr 6/57,
för er som har detta nummer i hyllorna.

mvh K R
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr G skrivet 13 februari 2011, 11:39:17 AM
83:an var förstärkningslinje till 79:an, och hade samma upplägg i stan som 84:an och 85:an (förstärkningslinger till 90 resp 91).
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 februari 2011, 12:52:19 PM
Citat från: K R skrivet 13 februari 2011, 11:26:57 AM
Hej!

Trafikerades inte linje 83 på liknande vis som 84 och 85?
D v s trafik till/från Norrmalmstorg under förmiddagarna och från Brunkebergstorg på eftermiddagarna.

Har förresten hittat en artikel om dessa express-/förstärkningslinjer i Spårväg och Buss nr 6/57,
för er som har detta nummer i hyllorna.

mvh K R

Kollade artikeln i SoB men där står det "... i riktning mot Brunkebergstorg..."  ???

Mvh Gunnar
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: K R skrivet 13 februari 2011, 13:15:27 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 13 februari 2011, 12:52:19 PM
Kollade artikeln i SoB men där står det "... i riktning mot Brunkebergstorg..."  ???
Mvh Gunnar

Hej!

Jo, jag såg det också. Det var kanske den ursprungliga tanken med dessa linjer,
men av någon anledning drogs linjerna under förmiddagstrafiken till Norrmalmstorg istället.
För att inte skapa trängsel på Brunkebergstorg då med för många bussar kanske, trådbussarna kunde ju inte flytta på sig...
Artikeln var f ö illustrerad med en lastande Capitol på 83:an under eftermiddagstrafiken.

mvh K R
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 13 februari 2011, 14:39:32 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 12 februari 2011, 12:01:37 PM
Första scenen är från Sveriges första Drive-in bank i Midsommarkransen (Södertäljev i bakgrund)
och den andra scenen bör vara från Johanneberg i Gbg.

Mvh Gunnar
Jo, det är Johanneberg.
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 13 februari 2011, 18:34:46 PM
Kollade lite på körspecarna för linjerna 60 och 61 hur de vände i innerstan och de har till att börja med vänt Lejonbacken-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Arsenalsgatan-Hamngatan (Norrmalmstorg) -Kungsträdgårdsgatan-Strömbron. Så ser man en bild på en sådan tur mellan exempelvis Gustav Adolfs Torg och Karl XII Torg så är den inte på väg söderut utan på väg mot Norrmalmstorg för att vända!

Körvägen las sedan om till att bli den som linjerna 83-85 sedan ärvde d.v.s med ändhållplats på Kungsträdgårdsgatan.

Det var alltså linjerna 60 och 61 som vände på Hamngatan (Norrmalmstorg) som jag for efter tidigare.

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 13 februari 2011, 18:44:12 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 februari 2011, 14:39:32 PM
Jo, det är Johanneberg.
Jag kompletterar med en länk så ser ni hur det ser ut idag i Johanneberg i Göteborg där läkar-PV:en kommer nedför Viktor Rydbergsgatan och svänger in på Örnehufudsgatan.http://kartor.eniro.se/m/IxtNL (http://kartor.eniro.se/m/IxtNL).
Jag korsade Örnehufudsgatan strax bakom filmaren minst fyra ggr per dag under fyra år på 1970-talet, så vyn är oerhört bekant för mig.
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr G skrivet 13 februari 2011, 19:05:37 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 13 februari 2011, 08:37:57 AM
Kollade bild på 75301 från aug-67 och där finns Capitolmärket på denna plats!

Kanske fanns det inte ett sånt märke i alla bussar, utan bara i vissa? Intressant hur som helst med din notering från aug-67, eftersom det fanns en teori om att alla vagnar hade ett sånt märke, men att det blev övermålat vid första revision som gjordes. Och skulle det i så fall bara ha funnits på H21-H22, och inte på övriga modeller prydda med ett märke i fronten (H19,H23,H24,H30). Minnet bleknar med åren förstås, men jag kan inte påminna mig detta märke interiört.
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 13 februari 2011, 23:35:27 PM
Citat från: K R skrivet 13 februari 2011, 13:15:27 PM
Hej!

Jo, jag såg det också. Det var kanske den ursprungliga tanken med dessa linjer,
men av någon anledning drogs linjerna under förmiddagstrafiken till Norrmalmstorg istället.
För att inte skapa trängsel på Brunkebergstorg då med för många bussar kanske, trådbussarna kunde ju inte flytta på sig...
Artikeln var f ö illustrerad med en lastande Capitol på 83:an under eftermiddagstrafiken.

mvh K R

Du har säkert rätt men artikeln handlade ju om erfarenheter av linje 83-85 som hade varit igång ca 1,5 mån när tidningen kom ut. Men skribenten var kanske inte uppdaterad på linjesträckningen under morgonen.

Citat från: Mr G skrivet 13 februari 2011, 19:05:37 PM
Kanske fanns det inte ett sånt märke i alla bussar, utan bara i vissa? Intressant hur som helst med din notering från aug-67, eftersom det fanns en teori om att alla vagnar hade ett sånt märke, men att det blev övermålat vid första revision som gjordes. Och skulle det i så fall bara ha funnits på H21-H22, och inte på övriga modeller prydda med ett märke i fronten (H19,H23,H24,H30). Minnet bleknar med åren förstås, men jag kan inte påminna mig detta märke interiört.

Även 75284 hade märket i aug-67 ser jag. H23, H24 och H30 hade ju linjenummerluckan bak som kanske gjorde det konstigt/svårt med märket. Hur var det med H19 vid leverans? Verkar vara borta efter revision iaf på vissa H19.

/Gunnar
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 14 februari 2011, 09:23:55 AM
Jag vill minnas att jag sett på bilder att även H19 hade sitt Metropolmärke bak ovanför fönstren men har hört att de försvann i samband med revisionen när de målade taken. Vi får kolla med gamla bilder men jag tror nog att H23,H24 och H30 kan uteslutas då det här förmodligen gjordes på 50-talet enbart när dem bussarna levererades. På Metropolerna stog det väl dessutom från början "Metropol" utskrivet på kollisionslisterna på sidorna nästan längst bak.

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Rolf skrivet 14 februari 2011, 20:51:29 PM
Läsare av tråden har förstås noterat att speakerrösten tillhör allas vår Farbror Melker, dvs Torsten Lilliecrona. När filmen spelades in hade han dock en handfull år kvar till dess han skulle bli Melker med svenska folket för evigt.

En mkt fin skådespelare enligt min mening.
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Rickson skrivet 15 februari 2011, 18:23:44 PM
Har du fått ont i tutan?? ::)  Kul scen med taxichauffören. ;D
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Hasse L skrivet 17 februari 2011, 09:30:18 AM
Upptäckte nyss att 83, 84, 85 aldrig kom med på någon Spårvägskarta. På 1957 års karta är 60 och 61 avlägsnade, dock är miniatyrkartorna för linjerna kvar men ¨tomma¨. Gjort i sista minuten tydligen och 83-85 hann man inte få med. När det var dags för 1958 års karta skulle de precis läggas ned.
I häftet SS Data 1957 finns en bild från Brunkebergstorg med Capitol skyltad 83E, det är kanske samma bild som i Spårväg och Buss.
/H.
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 17 februari 2011, 11:20:29 AM
Citat från: K R skrivet 12 februari 2011, 12:25:36 PM
Hej!

Tack för svaret!
Jag var lite inne på det geografiska området i stort i första scenen.
mvh K R

Mer precist Midsommarvägen/Nioörtsvägen.

/Gunnar
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: K R skrivet 17 februari 2011, 14:43:07 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 17 februari 2011, 11:20:29 AM
Mer precist Midsommarvägen/Nioörtsvägen.
/Gunnar

Hej!

Tack för den exakta positionen, där Drive In-banken i filmen låg!

mvh K R
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 17 februari 2011, 14:47:57 PM
Citat från: Mr H skrivet 11 februari 2011, 14:47:53 PM
Ja i den filmen är man ju rädd för att det skall bli en bil per hushåll, nu ligger man väl snarare mot två!

Linje 44 är en märklig busslinje, kul att se med Capitol, den måste väl vara en politisk ersättning för spårvägslinje 14?
Apropåp Capitol ja (och Metropol) när fick de handtagen mellan frontfönstren monterade? Jag trodde att Capitolerna fick det vid leveransen men den på 44:an har ju inte det. Jag har i och för sig för mig att jag sett andra bilder på H21 utan handtag. Hade H22:orna det från leveransen? Apropå H22, tjusig "Trissa" som sitter på Mr G:s favisplats i filmen. Henne skulle han nog inte köra bort!
,
;D ;D ;D

Mr H

Hur ofta förekom det i Capitolerna att det var "trissor" eller den manliga motsvarigheten? När upphörde det helt? Var det några speciella linjer där man alltid hade tvåmansbesättning på Capitol? Enmansbetjäningen var ju på stark inmarsch, och de Capitolerna som hade konduktörsplats blev ju ombyggda..
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 17 februari 2011, 15:31:42 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 februari 2011, 14:47:57 PM
Hur ofta förekom det i Capitolerna att det var "trissor" eller den manliga motsvarigheten? När upphörde det helt? Var det några speciella linjer där man alltid hade tvåmansbesättning på Capitol? Enmansbetjäningen var ju på stark inmarsch, och de Capitolerna som hade konduktörsplats blev ju ombyggda..

Mitt sista minne av kondis på H22 är på linje 53 vårvintern 1964. Jag förmodar det upphörde helt i samband med öppnandet av T-bana 2 5 apr-64.

/Gunnar
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Jimmy skrivet 19 februari 2011, 15:31:05 PM
Citat från: Mr H skrivet 12 februari 2011, 21:02:18 PM
Nu har jag rådfrågat mina gamla SS linjebeskrivningar för linjerna 84 och 85:

Båda linjerna är inrättade den 2/5 1957 och nedlagda 16/2 1958

Körriktning för båda linjerna fm: Slottskajen-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Regeringsgatan-Hamngatan-Kungsträdgårdsgatan-Kungsträdgårdsgatan/Näckströmsgatan (Norrmalmstorg)-Strömbron.

Körriktning för båda linjerna em: Slottskajen-Norrbro-Gustav Adolfs Torg-Malmtorgsgatan-Brunkebergstorg-Malmtorgsgatan-Gustav Adolfs Torg-Arsenalsgatan-Kungsträdgårdsgatan-Strömbron.

Övrigt intressant kan vara att fm gick linjerna efter att ha stannat för påstigande direkt Etsarvägen/Bolidenvägen till Räntmästartrappan och stannade därefter för avstigande vid påföljande hållplatser.  Mot förorten direkt från ändhpl vid Näckströmsgatan till Etsarvägen/Bolidenvägen och därefter uppehåll för avstigande. Linjerna stannade alltså inte vid Slussen!!!

Em endast påstigande vid Brunkebergstorg och därefter fullt skaft till Etsarvägen/Bolidenvägen varefter man stannade för avstigande. Trafik mot Brunkebergstorg em tycks man inte ha haft.

Hej.
När jag och Stefan B för mer än 30 år sedan plöjde igenom SLs arkiv, så kom vi fram till lite andra uppgifter om linje 83, 84 och 85 än vad som skrivits tidigare i denna tråd.

Vi gick igenom trafikordrar, körvägsbeskrivningar, förarturlistor och tidtabeller för allmänheten, ja allt som fanns att tillgå i arkivet just då. Och visst, det kan ju ha saknats någon tidtabell eller linjebeskrivning, man kan ha skrivit av dokumenten fel, misstolkat mm. Men jag uppdaterar mer än gärna mina dokument om det kommer fram nya rön angående dessa udda linjer, som inte ens fick vara med på SS-kartan 1957 (vilket Hobgoblin påpekat).

Och en fråga till Mr G: Vilken datering har dina SS linjebeskrivningar och finns det med någon tidtabell?

Så här blev i alla fall vår uppfattning om linjerna. Jag tar bara med uppgifter om sträckningen från Skeppsbron och norrut.


Linje 83.
1957-05-02   
Ny linje, delvis ersättande viss förstärkningstrafik på SS linje 79:
BRUNKEBERGSTORG – Malmtorgsgatan – Gustav Adolfs Torg – Jakobs Torg->  Arsenalsgatan->  Kungsträdgårdsgatan->  Strömbron->  <-Norrbro  <-Slottskajen – Skeppsbron – osv.
Direktgående linje, hållplats endast mellan Brunkebergstorg och Räntmästartrappan samt mellan Hammarbybacken och Björkhagen. Trafik måndag-lördag i rusningstid.
Kommentar: Den körde alltså sitt eget race och gick dubbelriktad till och från Brunkebergstorg, både på fm och em, men vad gäller vilka hållplatser som skulle trafikeras så var det samma upplägg som 84 och 85. 

1958-02-17   
Nedlagd, delvis ersatt av SS linje 79E.


Linje 84 och 85
1957-05-02   
Linje 84  Ny linje, delvis ersättande SS linje 60 samt viss förstärkningstrafik på SS trådbusslinje 90.
Linje 85  Ny linje, delvis ersättande SS linje 61 samt viss förstärkningstrafik på SS trådbusslinje 91.

Morgonrusningen:
slinga Skeppsbron – Slottskajen – Norrbro – Gustav Adolfs Torg – Regeringsgatan – Hamngatan – Kungsträdgårdsgatan – Strömbron (NORRMALMSTORG) – Skeppsbron – osv.

Eftermiddagsrusningen:
BRUNKEBERGSTORG – Malmtorgsgatan – Gustav Adolfs Torg – Jakobs Torg->  Arsenalsgatan->  Kungsträdgårdsgatan->  Strömbron->  <-Norrbro  <-Slottskajen – Skeppsbron – osv.

Direktgående linjer, hållplats endast mellan Norrmalmstorg resp Brunkebergstorg och Räntmästartrappan samt mellan Etsarvägen och Årsta Norra resp. mellan Bolidenvägen och Årsta Södra. 
Trafik måndag-lördag, Årsta Norra/Årsta Södra mot Norrmalmstorg i morgonrusningen och Brunkebergstorg – Årsta Norra/Årsta Södra i eftermiddagsrusningen.
Kommentar: Från trafikstart så gick linjerna alltså endast till hpl Norrmalmstorg på Kungsträdgårdsgatan i morgonrusningen, aldrig därifrån, så inga trafikanter åkte med i hela slingan.  I eftermiddagsrusningen var de däremot dubbelriktade.
Och hållplatserna då. Alla hpl mellan Norrmalmstorg/Brunkebergstorg och Räntmästartrappan samt Etsarvägen/Bolidenvägen och Årsta trafikerades både fm och em.

1957-11-24   
Trafiken utökad, måndag-lördag, Norrmalmstorg – Årsta Norra/Årsta Södra i morgonrusningen och Brunkebergstorg – Årsta Norra/Årsta Södra i eftermiddagsrusningen.
Kommentar: Nu blev linjerna dubbelriktade även på fm.

1958-02-17   
Linje 84  Nedlagd, delvis ersatt av SS linje 90E
Linje 85  Nedlagd, delvis ersatt av SS linje 91E.

Mvh
Jimmy B

PS.  1958-02-17 var en måndag, men eftersom det var då linjerna ersattes av någon annan linje så har vi använt detta datum.
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 19 februari 2011, 16:56:24 PM
Hej Jimmy!
(jag antar att du menar Mr H när du undrar om källan!) :D

Uppgifterna bygger på "nådiga luntan" från SS/SL. "Nådiga luntan" är deras egen sammanställning av linjebeskrivningar och du har förmodligen sett en del av den i MfSS för många år sedan beskrivande spårvägslinjerna. Det finns alltså en fortsättning av detta digra material som anspråkslöst heter "Busslinjerna i Stockholm" och den del jag har tillgång till som fyller en A4-pärm är SS-nätet men till h-omläggningen. Det finns en fortsättning också vad det gäller h-linjerna o.s.v. "Nådiga luntan" baserar sig på allt internt material typ trafikordrar, körspecar, turlistor etc., etc.

Vad det gäller linjerna 84 och 85 så är jag fundersam att du anger hållplatsnamn (NORRMALMSTORG) i anslutning till Strömbron. Det låter en bit ifrån så att säga. "Nådiga luntan" säger Kungsträdgårdsgatan/Näckrosgatan som (NORRMALMSTORG). I nådiga luntan så finns också angivet att linjerna 84 och 85 kör direkt från ändhpl i innerstaden f.m. utan uppehåll till förorten men det finns också andra uppgifter att man stannade på hållplatserna fram till Räntmästartrappan även fm och sedan gick direkt till förort.

Ja det där med vad som avses med nedläggningsdatum kan ju de lärda säkert tvista om länge men i min värld så finns det två möjliga angivelser, antingen sista dagen linjen kördes eller också första dagen linjen inte fanns och då alltså redan var nedlagd. Jag vill nog ange det som sista dag som linjerna kördes och med din veckodagangivelse enligt ovan skulle jag snarare betrakta lördagen den 15/2 som sista trafikdag och därför nedläggningsdag. (Om man skulle ange första dag utan trafik skulle alltså analogt med detta de sista spårvägslinjerna som "temporärt" nedlades i Stockholms innerstad varit den 4 september 1967 och det har jag aldrig hört någon påstå).

Jag kontaktar dig om "Nådiga luntan"! ;)
Jag trodde dess existens var mer allmänt känd!

Många hälsn
Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 19 februari 2011, 17:13:59 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 februari 2011, 14:47:57 PM
Hur ofta förekom det i Capitolerna att det var "trissor" eller den manliga motsvarigheten? När upphörde det helt? Var det några speciella linjer där man alltid hade tvåmansbesättning på Capitol? Enmansbetjäningen var ju på stark inmarsch, och de Capitolerna som hade konduktörsplats blev ju ombyggda..

Mitt enda minne av konduktör på H22 härrör från Årstadal från början av 60-talet när jag klev på där mot stan i rusningen. Jag minns också att det var svårt att bana sig fram till konduktören och betala då det var "byst till plankan"! Om jag väljer mellan linjerna 65 och 66 så skulle jag nog GISSA på 65:an. Jag kom ihåg det för att jag blev väldigt paff, SS konduktör kunde man ju givetvis inte stirra bort från den åtråvärda platsen som man ibland kunde med mer långväga resenärer på linje 65! ;D ;D ;D. Slaget kändes alltså redan innan det hade börjat som hopplöst förlorat! (En likartad upplevelse hade jag första gången som jag blev medveten om mustang litt A27 då man fostrad av A25 sprang fram för att äntra diggarsätet bakom förarplatsen och platsen inte fanns! Den första tanken var att man höll på att bygga bort favisplatsen! Det var en traumatisk upplevelse för en ung diggare kan jag lova!!!)

Jag har en känsla av att Capitol med konduktörsplats i Stockholm mer var en facklig fråga från början, man var förmodligen när H22 levererades inte överens fullt ut om slopandet av tvåmansbetjäningen i innerstaden. Busstypen som sådan är ju givetvis sällsynt olämplig för denna biljetteringsform. kanske det t.o.m ingick i inköpspriset till Scania att vagnarna så småningom på tillverkarens bekostnad skulle byggas om till litt H21. Det är den enda orsaken jag kan hitta att det gjordes så nära inpå slopandet 1967 som ju känns som lite "overkill"! Blev inte den sista H22 ombyggd till H21 så sent som våren 1966? F.ö så hade ju även SJ Solna/Sundbyberg EN Capitol typ C70/3k som ju aldrig blev ombyggd och alltså lämnade landet i det skicket.

Nu kommer jag på en fördel som trafikant på H22:orna! Det var lättare att ta den åtråvärda ficktidtabellen bakom förarens skärmvägg när man var lite kort då sätena där var placerade ett säte
framåt och ett säte bakåt (för att skapa någon form av betalningsplattform), till skillnad från H21:orna som hade tvärsäte, vilket var ett elände när man skulle nå den högt placerade hållaren för ficktidtabellen. Ansatsen var då nästan sexuell till sitt utförande relativt de sittande på tvärsätet! Speciellt om bussen samtidigt väjde skarpt åt vänster!;D ;D ;D

Mr H

Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 19 februari 2011, 17:46:46 PM
SJ:s Capitol typ C70/3k hette f.ö 2755.

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Roland Hn skrivet 19 februari 2011, 17:54:46 PM
56-57 Var det kondis på capitolerna och Volvo, på linje 59. Det hände att man hamnade där på gnet. Då längtade man tillbaka till H15 på 73an.
Roland?
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 19 februari 2011, 21:46:27 PM
Du jobbade alltså i Söderhallen Roland?

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Jimmy skrivet 20 februari 2011, 10:18:16 AM
Citat från: Mr H skrivet 19 februari 2011, 16:56:24 PM
Hej Jimmy!
(jag antar att du menar Mr H när du undrar om källan!) :D

Uppgifterna bygger på "nådiga luntan" från SS/SL. "Nådiga luntan" är deras egen sammanställning av linjebeskrivningar och du har förmodligen sett en del av den i MfSS för många år sedan beskrivande spårvägslinjerna. Det finns alltså en fortsättning av detta digra material som anspråkslöst heter "Busslinjerna i Stockholm" och den del jag har tillgång till som fyller en A4-pärm är SS-nätet men till h-omläggningen. Det finns en fortsättning också vad det gäller h-linjerna o.s.v. "Nådiga luntan" baserar sig på allt internt material typ trafikordrar, körspecar, turlistor etc., etc.

Vad det gäller linjerna 84 och 85 så är jag fundersam att du anger hållplatsnamn (NORRMALMSTORG) i anslutning till Strömbron. Det låter en bit ifrån så att säga. "Nådiga luntan" säger Kungsträdgårdsgatan/Näckrosgatan som (NORRMALMSTORG). I nådiga luntan så finns också angivet att linjerna 84 och 85 kör direkt från ändhpl i innerstaden f.m. utan uppehåll till förorten men det finns också andra uppgifter att man stannade på hållplatserna fram till Räntmästartrappan även fm och sedan gick direkt till förort.

Ja det där med vad som avses med nedläggningsdatum kan ju de lärda säkert tvista om länge men i min värld så finns det två möjliga angivelser, antingen sista dagen linjen kördes eller också första dagen linjen inte fanns och då alltså redan var nedlagd. Jag vill nog ange det som sista dag som linjerna kördes och med din veckodagangivelse enligt ovan skulle jag snarare betrakta lördagen den 15/2 som sista trafikdag och därför nedläggningsdag. (Om man skulle ange första dag utan trafik skulle alltså analogt med detta de sista spårvägslinjerna som "temporärt" nedlades i Stockholms innerstad varit den 4 september 1967 och det har jag aldrig hört någon påstå).

Jag kontaktar dig om "Nådiga luntan"! ;)
Jag trodde dess existens var mer allmänt känd!

Många hälsn
Mr H


Hej Mr H.
Självklart var frågan ställd till dig :D . Det blev ju i alla fall rätt ovanför citat-rutan!
Då var det alltså inte en tryckt "SS linjebeskrivning" med datum som du har tillgång till utan en sammanställning, eller?

Desten Norrmalmstorg har egentligen inget med Strömbrons närhet att göra. Det är bara vårt sätt att beskriva linjerna, vi lägger alltid desten där slingan tar slut. Och understrecket markerar på vilken gata ändhållplatsen var placerad.

Det är lite skillnad på nedlades och nedlagd.
Spårvägslinjerna lades ner 2 september 1967
Spårvägslinjerna var nedlagda 3 september 1967, efter trafikdygnets 2 september slut.
Jag föredrar att använda begreppet nedlagda.

Och visst hade man kunna skriva så här för linjerna 84 och 85:
1958-02-16   
Linje 84  Nedlagd, 1958-02-17 delvis ersatt av SS linje 90E
Linje 85  Nedlagd, 1958-02-17 delvis ersatt av SS linje 91E.

Mvh
Jimmy B
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 20 februari 2011, 11:25:17 AM
Hej!

Åhå då förstår jag varför ni anger desten NORRMALMSTORG på det sättet! Jag trodde att det var ändstationsangivelsen som ni markerade. Jag är med på att ni ser det som att det går över i nedlades till trafikdygnets slut d.v.s 2 september nedlades spårvägstrafiken i Stockholm innerstad enligt den synen även om sista vagnen gick den 3 september för att populäruttrycka sig som resten av befolkningen.  :D :D  :D. Men när nedlades då egentligen ex.vis nattlinje 104? 2 eller 3 september? Allt beror förstås på om man ser det som en rest av föregående dygns utsättning utan ny trafik för det innevarande trafikdygnet och då skulle alltså linje 104 nedlagts ca kl 29 den 2 september för att tala SL-språk. Det finns nog inget rätt eller fel i det här utan allt beror på olika synsätt, ett givet samtalsämne förstås när vi träffas över "nådiga luntan"! :D :D :D

Många hälsn
Mr H 
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Roland Hn skrivet 20 februari 2011, 12:21:36 PM
Citat från: Mr H skrivet 19 februari 2011, 21:46:27 PM
Du jobbade alltså i Söderhallen Roland?

Mr H
Jo men visst. Flyttade snabbt till Bränkyrkahallen till en fast kondistjänst på 14/17. Nog blir man nostalgisk när man ser en bild på en A24 eller A29.
Roland?
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 20 februari 2011, 13:49:15 PM
Citat från: Roland Hn skrivet 20 februari 2011, 12:21:36 PM
Jo men visst. Flyttade snabbt till Bränkyrkahallen till en fast kondistjänst på 14/17. Nog blir man nostalgisk när man ser en bild på en A24 eller A29.
Roland?

Åhå premetron!
Själv brukade jag 13/16 under många år. Då barnvagn brukades kan jag tänka mig att B29:an föredrogs framför A29 med tanke på instegshöjden! Vi brukade också 161:an (måste ju tilläggas då detta är en bussweb!) Håller med dig om bilder på A24 och A29.

Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 20 februari 2011, 16:48:05 PM
Detta ämne och dess inlägg är Forumet som bäst!

Mvh Gunnar
(vars absoluta kollfordonsfavorit är B12/B29)
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 20 februari 2011, 18:04:12 PM
Håller med Gunnar!
Speciellt tycker jag man kan uppskatta kompistonen i inläggen som också någon
annan skrev nyligen, detta forum och dess debattörer håller en osedvanligt hög klass, och
förfaller aldrig till "härdsmältor", som vissa andra forum i vår intressesfär allt som oftast gör,
ingen nämnd och ingen glömd! Hoppas att det får fortsätta så!
Mr H  :D :D :D :D :D
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr G skrivet 20 februari 2011, 20:39:27 PM
Citat från: Mr H skrivet 20 februari 2011, 11:25:17 AM
Men när nedlades då egentligen ex.vis nattlinje 104? 2 eller 3 september? Allt beror förstås på om man ser det som en rest av föregående dygns utsättning utan ny trafik för det innevarande trafikdygnet och då skulle alltså linje 104 nedlagts ca kl 29 den 2 september för att tala SL-språk. Det finns nog inget rätt eller fel i det här utan allt beror på olika synsätt, ett givet samtalsämne förstås när vi träffas över "nådiga luntan"! :D :D :D

Många hälsn
Mr H 


Las den inte ner kl. 31? Eller bytte man nummer också när man bytte sida på gatan. Har för mig att 104:an trafikerades ett par timmar i högertrafik, innan den slutligen gick i graven. Eller minns jag fel igen ... ??? ??? ???
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr H skrivet 20 februari 2011, 20:58:19 PM
Citat från: Mr G skrivet 20 februari 2011, 20:39:27 PM
Las den inte ner kl. 31? Eller bytte man nummer också när man bytte sida på gatan. Har för mig att 104:an trafikerades ett par timmar i högertrafik, innan den slutligen gick i graven. Eller minns jag fel igen ... ??? ??? ???

Står det inte 94 på H34:an på AGR:s bild på Hamngatan och 104 på H21:an som den ersätter?
Då borde det ju varit 94 som tog över 104 på omläggningstidpunkten. Knepigt blir det ju förstås med 132:an som gick ett tag i högertrafik...med Metropol (det har ju Gunnar beskrivit tidigare), men å andra sidan lades ju inte den ner. Fanns det fler SL-linjer som fortsatte i högertrafik med vänsterbussar?
???
Mr H
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Peter Rost skrivet 20 februari 2011, 21:49:13 PM
Är nog denna bild som avses:  8) ;)

http://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=31015

/Peter
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Mr G skrivet 20 februari 2011, 21:50:34 PM
Men visst finns det en bild från Kungsgatan med en H32:a skyltad 104 också. Vad den nu gjorde där? Mystiken tätnar... :o
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: Gunnar D skrivet 22 februari 2011, 17:37:17 PM
Denna film är också sevärd. SS H22A Capitol (med Capitolmärke inne) provkörs en drygt minut in i filmen samt invigning Hötorgscity bl.a.

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=323&returnurl=http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q%3d%2b%26categoryid%3d15%26minyear%3d1940%26maxyear%3d1960

Mvh Gunnar
Titel: SV: Att kolla på medan vintern rasar!
Skrivet av: K R skrivet 22 februari 2011, 20:45:13 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 22 februari 2011, 17:37:17 PM
Denna film är också sevärd. SS H22A Capitol (med Capitolmärke inne) provkörs en drygt minut in i filmen samt invigning Hötorgscity bl.a.

Hej!

Tack för tipset!
Provbussen H22A 75412 var väl den enda Capitolen hos SS med tvåekrad ratt.
De övriga samt även Metropolerna specificerades av SS med ratten treekrad.

mvh K R