Vad kommer vi se för bussar i framtiden?

Startat av Niklas Bygdestam, 11 juni 2023, 23:19:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Scania lägger ner busstillverkningen av Citywide. Så vad köps istället där? MAN?

Volvo lägger ner i Polen. Vad köps det då för stadsbussar och regionbussar istället?

Och vad gäller istället för Volvo 9700 och 9900? För dessa försvinner väl med då?

Blir allt nu bara MAN, Solaris och kanske Temsa kommer in i bilden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Scania verkar släppa stads- och regionbussegmentet helt. Volvo verkar fortsätta bygga låggolvs- och lågentrechassier som får karosseras av andra. Men du glömde ju VDL och BYD, som finns i ganska stora antal i Sverige och Norge.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Fredrik Gelin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juni 2023, 23:19:44 PMScania lägger ner busstillverkningen av Citywide. Så vad köps istället där? MAN?

Volvo lägger ner i Polen. Vad köps det då för stadsbussar och regionbussar istället?

Och vad gäller istället för Volvo 9700 och 9900? För dessa försvinner väl med då?

Blir allt nu bara MAN, Solaris och kanske Temsa kommer in i bilden?
Scania verkar släppa allt vad låggolv och lågentre heter i egen regi, men skall fortsätta tillverka chassin för karossering av andra, så möjligen kan det komma någon ny aktör som gör detta.

Volvo lägger ned 8900 helt vad jag förstått medan 9700 och 9900 skall byggas i Spanien av Sunsundegui.
Det verkar också som att Vargas holding som äger Volvos fabrik i Polen skall ta över en del av den nuvarande produktionen.

Gissningsvis kommer det till att börja med bli kö till de som fortfarande kan leverera, så MAN lär nog få välfyllda orderböcker under 2024 och 2025,

Mercedes verkar ha svårt att leverera de volymer som efterfrågas, hur det är med koncernsyskonet Setra vet jag inte.

Solaris och BYD har problem med att de av etiska skäl inte är så populära hos vissa huvudmän.

Det har talats om att Ebusco och Iveco kanske får en chans framöver.

VDL och kanske även Van Hool kan också få ett uppsving om det inte finns så mycket annat Europeiskt att köpa.

Det är lite tidigt att spekulera i vad som händer framöver än så länge, men helt klart är att Volvo 8900 och Scania Citywide kommer att försvinna på sikt.
Båda modellerna lär dock vara vanliga i den Svenska lokaltrafiken under många år framåt ändå givet att de kommer att fortsätta levereras åtminstone fram till våren nästa år.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Niklas Bygdestam

Ska jag tolka det som att Volvo 9700 och 9900 kommer vara lika vanliga som idag, fast samtliga nya kommer att byggas byggas i Spanien av Sunsundegui.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Gelin

Det återstår nog att se.
Sunsundegui har ju även en egen karossverksamhet, så det beror nog på hur stor kapacitet de har ledig alternativt gör de något slags avtal ungefär som i Finland.
Sunsundegui bygger både bussar och har åtminstone tidigare byggt motorvagnar för lokaltrafik på spår utöver Volvos karosser.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Niklas Bygdestam

Men Sunsundegui blir alltså enda tillverkaren av Volvo 9700 och 9900? Så om man i Sverige inte köper dessa så kanske kunder i Sverige inte längre köper rena Volvoprodukter längre? Att de återgår till att köpa Van Hool med Volvochassi igen?

Eller har jag missuppfattat något?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik Gelin

Om man inte köper en 9700 eller 9900 kommer Volvo sannolikt inte att ha någon helbuss att erbjuda på den Svenska marknaden.

Troligen lär det inte bli några dramatiska förändringar av utbudet för beställningstrafiken, där är det inte ovanligt att man är sitt märke trogen och Scania kommer antagligen fortsätta samarbetet med Higer och Irizar medan Volvo bygger sina bussar hos Sunsundegui.
Utseendemässigt lär det dock inte bli någon större skillnad.

Det intressanta är snarare vad som skall ersätta Volvo 8900, Scania Citywide och Interlink i regiontrafiken.
Det blir sannolikt problem även i befintliga kontrakt om det blir utökningar av trafiken som gör att man behöver fler bussar eftersom man oftast inte vill sätta in ett fåtal avvikande bussar i sin verksamhet.

Det vimlar inte direkt av lågentrébussar i Europa och speciellt inte gasdrivna sådana där Scania har en nisch idag.

Frågan är alltså hur frånfallet av Volvo och Scania skall hanteras i kommande upphandlingar.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Niklas Bygdestam

Lågentrébussar som inte är Volvo eller Scania är ovanliga. Mercedes vet jag tillhör de som bygger detta, liksom Setra. Men annars är det rätt dåligt med detta.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 juni 2023, 18:04:02 PMDet vimlar inte direkt av lågentrébussar i Europa och speciellt inte gasdrivna sådana där Scania har en nisch idag.

Frågan är alltså hur frånfallet av Volvo och Scania skall hanteras i kommande upphandlingar.

Svenska huvudmän kanske måste börja anpassa sig till hur kollektivtrafiken ser ut i övriga Europa?