SL historia från 1990-talet 55

Startat av Bussmicke, 27 december 2009, 00:35:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Åh, fantastiskt! Björknäsbilder från 90-talet tackar man inte nej till. :)

Niclas Wennerlid

6049 minns jag var lite halvtrött i maskin och hade en urusel fm-radio antenn, den tappade kontakten med reklamradiokanalerna vid Forum Nacka och de övriga någonstans vid Kihlsbron. Det var ingen höjdarvagn då men jag skulle välja den när som helst idag  :)

// Niclas

Mikael T Nilsson



Fint bildsvep! 4120 och dess syskonvagnar i Björknäs utrustades lite senare med fullmatrisskyltar. Bifogar en bild på 4124.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Marc

Komplettering: 4122-4125 hade fullmatris redan vid leverans!
Tack Micke för grymma bilder!!

KRNI


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

#7
Och 6334, är ursprungligen en Brommavagn. 8) Åkte med den då den var sprillans ny. :D

/Peter

Mats W

CitatKomplettering: 4122-4125 hade fullmatris redan vid leverans!
Tack Micke för grymma bilder!!
CitatFint bildsvep! 4120 och dess syskonvagnar i Björknäs utrustades lite senare med fullmatrisskyltar. Bifogar en bild på 4124.

4122-4125 var de första i SL-trafiken med fullmatrisskyltar, Zebra, från Mobitec, de var utrustade med glödlampor som satt på rad i undre delen av skylten, byttes senare till lysrör. Undgefär samtidigt levererades ett antal Scaniabussar i 69-serien med fullmatrisskyltar, dessa med system Lawo. SL ville inte "köpa fast" sig i ett system som det hette. Senare kom dock Zebraskylten från Mobitec att bli standard.

Matte

Citat från: Bussmicke skrivet 27 december 2009, 00:35:13 AM

Citat från: Norrortsmicke skrivet 27 december 2009, 08:51:05 AM


Fint bildsvep! 4120 och dess syskonvagnar i Björknäs utrustades lite senare med fullmatrisskyltar. Bifogar en bild på 4124.



Ja fina bilder från båda fotograferna tycker jag. Men jag RYYYYYSER i hela kroppen när jag ser dessa vagnar.
4117,19-25 flyttade senare till Handen efter sitt liv i Björknäs när Busslink flyttade från Björknäs och Swebus flyttade in. Vilka j***a skräp vagnar det va och det absolut sämsta vagnar jag kört. Körde hellre en Scania än dessa MONSTER LIK.

Karsten

Citat från: Matte skrivet 28 december 2009, 12:08:31 PM


Ja fina bilder från båda fotograferna tycker jag. Men jag RYYYYYSER i hela kroppen när jag ser dessa vagnar.
4117,19-25 flyttade senare till Handen efter sitt liv i Björknäs när Busslink flyttade från Björknäs och Swebus flyttade in. Vilka j***a skräp vagnar det va och det absolut sämsta vagnar jag kört. Körde hellre en Scania än dessa MONSTER LIK.

4118 flyttade till Handen ganska tidigt (-96?), medan de övriga rullade kvar i Björknäs tills de var nästan slutkörda. Många hyllade ju H27 på forumet för ett par år sedan, men jag vill hävda att det bara var av nostalgiska skäl. H27orna i Björknäs (precis som de H29or som kom hit iom Swebus) var inte alls lika bra som företrädarna H25 eller efterträdarna H23. H27 var ofta skumma både i växellåda och bromsar, och de var de första bussarna från Volvo på länge som inte hade suverän värme. H29 var knappast bättre.

Däremot ska man komma ihåg att detta var de första "lyxvagnarna" till Björknäs, och de upplevdes som väldigt fina av många och var ett stort lyft för resenärerna.

Matte

Citat från: Karsten skrivet 28 december 2009, 12:15:06 PM
4118 flyttade till Handen ganska tidigt (-96?), medan de övriga rullade kvar i Björknäs tills de var nästan slutkörda. Många hyllade ju H27 på forumet för ett par år sedan, men jag vill hävda att det bara var av nostalgiska skäl. H27orna i Björknäs (precis som de H29or som kom hit iom Swebus) var inte alls lika bra som företrädarna H25 eller efterträdarna H23. H27 var ofta skumma både i växellåda och bromsar, och de var de första bussarna från Volvo på länge som inte hade suverän värme. H29 var knappast bättre.

Däremot ska man komma ihåg att detta var de första "lyxvagnarna" till Björknäs, och de upplevdes som väldigt fina av många och var ett stort lyft för resenärerna.

Jag gillade annars H27orna. Som tex 4144-50 som fanns gillade jag välldigt mycket att köra. Men 4117,19-25 va välldigt slutkörda när dom kom till oss. Tror tom att 4118 flyttade till Ribby och sen när Handen och Ribby slogs ihop och Ribby lades ner och flyttade till Håga och va en riktig pärla innan den skrotades efter en olycka. Och 4118 va ombyggd med elfläkt istället för den kylfläkt som fanns på tex 4117,19-25 som väsnades mycket och gjorde körningen välldigt knepig.

Jonas Strömblad

Citat från: Karsten skrivet 28 december 2009, 12:15:06 PM
Många hyllade ju H27 på forumet för ett par år sedan, men jag vill hävda att det bara var av nostalgiska skäl.

Nää, protest!
Jag tycker nog att H27 var sista kvalitetsbyggena från Säffle, innan Säffle2000-karossen kom. Vissa individer var ganska slut på slutet så att säga, och inte alltför roliga att köra. Men det hade mer med (uteblivet) underhåll att göra än med konstruktionen.
Vi hade även H27'or som var helt underbara. Växlade mjukt och gick att bromsa hur fint som helst. Var det bara lik ni hade kvar på slutet?
/J

Karsten

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 december 2009, 12:49:33 PM
Nää, protest!
Jag tycker nog att H27 var sista kvalitetsbyggena från Säffle, innan Säffle2000-karossen kom. Vissa individer var ganska slut på slutet så att säga, och inte alltför roliga att köra. Men det hade mer med (uteblivet) underhåll att göra än med konstruktionen.
Vi hade även H27'or som var helt underbara. Växlade mjukt och gick att bromsa hur fint som helst. Var det bara lik ni hade kvar på slutet?
/J

Jag ska ju erkänna att jag själv inte kört så mycket H27 "på riktigt", däremot slutkörda H29 en hel del. Av den stora massan i Björknäs var aldrig H27 direkt hyllad, men det kanske var så att de tidiga H27 (4101-4125) helt enkelt var sämre än de senare (4136-4165). Det jag minns var att de var klart varierande skick på dem. 4123 och 4125 var t.ex. aldrig några höjdare medan 4121 och 4124 gick riktigt bra (i alla fall enligt de förare som körde dem stadigt).

Något som också kan ha spelat in i H27ors omdöme var den stora mängd H23 som i mitten av 90-talet levererades, och helt enkelt utklassade H27orna.

Mikael T Nilsson

Citat från: Marc skrivet 27 december 2009, 09:23:19 AM
Komplettering: 4122-4125 hade fullmatris redan vid leverans!
Tack Micke för grymma bilder!!

Citat från: Mats W skrivet 27 december 2009, 21:02:19 PM
4122-4125 var de första i SL-trafiken med fullmatrisskyltar, Zebra, från Mobitec, de var utrustade med glödlampor som satt på rad i undre delen av skylten, byttes senare till lysrör. Undgefär samtidigt levererades ett antal Scaniabussar i 69-serien med fullmatrisskyltar, dessa med system Lawo. SL ville inte "köpa fast" sig i ett system som det hette. Senare kom dock Zebraskylten från Mobitec att bli standard.

Tack för kompletteringarna.

Citat från: Matte skrivet 28 december 2009, 12:08:31 PM


Ja fina bilder från båda fotograferna tycker jag. Men jag RYYYYYSER i hela kroppen när jag ser dessa vagnar.
4117,19-25 flyttade senare till Handen efter sitt liv i Björknäs när Busslink flyttade från Björknäs och Swebus flyttade in. Vilka j***a skräp vagnar det va och det absolut sämsta vagnar jag kört. Körde hellre en Scania än dessa MONSTER LIK.

Kul att du tyckte om bilderna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.