H54 i innerstadstrafik

Startat av Mikael T Nilsson, 17 december 2009, 09:09:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

En av Björknäs H54:or på Söderhallens innerstadslinje 46. Var det Söderhallen som lånade bussar från Björknäs eller hade Björknäs enstaka turer på Söders linjer under 80-talet? Har för mig att jag även sett en H58:a från Björknäs på 46:an.

Notera att bussen kör med öppen framdörr.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Björn Forslund

Är det inte föraren som står utanför bussen och diskuterar något? Den står nog still med öppen framdörr.

Danne B.

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 december 2009, 09:09:57 AM
Notera att bussen kör med öppen framdörr.

Mer anmärkningsvärt är att den då kör utan chaufför och med varningsblinkers tänd... ;)

//Danne

Björn Forslund

Troligen en dum bilist som får sig en uppläxning! Notera även förstärkningarna ovanför dörrarna, de där karosserna satt inte ihop så bra, särskilt inte de med dörrar 1-1-1.

yngrot

Tycker till och med att det ser ut som att även bakdörrar är öppna... bilen står på en hållplats??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Danne B.

Citat från: yngrot skrivet 17 december 2009, 17:34:56 PM
Tycker till och med att det ser ut som att även bakdörrar är öppna... bilen står på en hållplats??

Inte omöjligt... Det ligger ju idag en hållplats ute på mittrefugen där bussfilen går inte alls långt ifrån platsen där bilden är tagen!

//Danne

Björn Forslund

Hmm..var inte bakdörrarna utåtgående på H54? Isåfall är de stängda. De kan vara helröda, vilket gör att det ser ut som om dörrarna är öppna.

Mikael T Nilsson

Ja, när man tittar närmare så verkar det faktiskt som att bussen står stilla med öppna dörrar och att föraren diskuterar något med en annan trafikant.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

HB

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 december 2009, 09:09:57 AM
[Hej,

En av Björknäs H54:or på Söderhallens innerstadslinje 46. Var det Söderhallen som lånade bussar från Björknäs eller hade Björknäs enstaka turer på Söders linjer under 80-talet? Har för mig att jag även sett en H58:a från Björknäs på 46:an.

Notera att bussen kör med öppen framdörr.

Nacka/Värmdö körde under slutet på 80-talet något/några omlopp med egen buss åt Söderhallen. 46:an var nog bara en mycket kort period, men någon 70-linje som gick från Södermalmstorg kördes under längre tid. Har dock glömt vilket linjenummer samt slutdestination. /Henrik/

Mikael T Nilsson

Citat från: HB skrivet 18 december 2009, 10:09:09 AM
Nacka/Värmdö körde under slutet på 80-talet något/några omlopp med egen buss åt Söderhallen. 46:an var nog bara en mycket kort period, men någon 70-linje som gick från Södermalmstorg kördes under längre tid. Har dock glömt vilket linjenummer samt slutdestination. /Henrik/

Hej,

Tack för uppgifterna! Minns även att SL Söderhallen körde åt Björknäs med sina blå H91-bussar (Mercedes) 4037-4039 under slutet av 90-talet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Hej och tack för intressant bild!

Är du säker att bilden är tagen 1988? Våren 1990 flyttades nämligen tre H54 tillfälligt till Söderhallen och blev kvar där till utrangeringen. De bussar det rörde sig om var 4823, 4831 och 4834. Det märkliga var att just 4831 formellt var utrangerad från SL vid den tiden. Redan 1987-88 överfördes 4827,4831 och 4858 från Björknäs till något annat garage och bussarna användes uteslutande som övningsvagnar och återfanns inte i några datalistor från den tiden. Sedan återkom som sagt 4831 för någon månads trafik i Söderhallen i maj-juni 1990, fortfarande dock utan att tas upp i några datalistor (slopades formellt 1988). Något år senare gick mycket några H58 i trafik i Söderhallen, det rörde sig om de sista H58 i Björknäs som lånades ut till Söderhallen, bl.a. 4970 och 4972 (finns bilder på Bussmickes hemsida).

Med vänlig hälsning
Christian Berg

Karsten

Citat från: Norrortsmicke skrivet 18 december 2009, 10:13:40 AM
Hej,

Tack för uppgifterna! Minns även att SL Söderhallen körde åt Björknäs med sina blå H91-bussar (Mercedes) 4037-4039 under slutet av 90-talet.


Stämmer. Någon vintertidtabell var 4037-4039 stationerade i Björknäs och användes i ungefär samma trafik som när de var stationerade i Söderhallen, alltså trafik på linjerna 416 och 417 i morgonrusningen. Söderhallen körde även kortvagnar i Nacka under 90-talet på linjerna 410,411 och 442, även Söderort körde lite morgontrafik på linjerna 410 och 404. 

K R

Citat från: HB skrivet 18 december 2009, 10:09:09 AM
Nacka/Värmdö körde under slutet på 80-talet något/några omlopp med egen buss åt Söderhallen. 46:an var nog bara en mycket kort period, men någon 70-linje som gick från Södermalmstorg kördes under längre tid. Har dock glömt vilket linjenummer samt slutdestination. /Henrik/

Hej!

Den 70-linje som avses torde vara linje 75 som gick mellan Slussen (Södermalmstorg) och Södersjukhuset.
Den inrättades vid den större linjeomläggningen som gällde fr o m 8 november 1986.

Övriga nya linjer från detta datum var:
40  Reimersholme - Stora Lappkärrsberget
57  Stora Essingen - Fridhemsplan (Karlberg)
63  Karolinska sjukhuset - Ropsten
76  Sofia - Ropsten
79  Södra station - Sofia - Kvarnholmen

mvh K R

HB

Citat från: K R skrivet 18 december 2009, 12:42:07 PM
Hej!

Den 70-linje som avses torde vara linje 75 som gick mellan Slussen (Södermalmstorg) och Södersjukhuset.
Den inrättades vid den större linjeomläggningen som gällde fr o m 8 november 1986.

Övriga nya linjer från detta datum var:
40  Reimersholme - Stora Lappkärrsberget
57  Stora Essingen - Fridhemsplan (Karlberg)
63  Karolinska sjukhuset - Ropsten
76  Sofia - Ropsten
79  Södra station - Sofia - Kvarnholmen

mvh K R

Linjenumret var 75 som kördes med H54. Tack för hjälpen. /Henrik/

Bussmicke

Tyvärr blev inte 79 långvarig, hade velat ahft den på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.