SL H45 4590 (Volvo B58/Ikarus, 1-1-0, årsm. 1971)

Startat av Mikael T Nilsson, 14 december 2009, 16:09:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



En av SL:s tio H45:or/Volvo B58/Ikarus tar en paus vid Tekniska högskolan, enligt sidoskylten att döma, innan avfärd på linje 639 mot Hallstavik 1982. Man kan tycka att skyltningen "SL" kan verka onödig.

H45-serien (generation 1) hade nummer 4590-4599. Vagn 4590 var vid fototillfället stationerad i Hallstavik tillsammans med syskonvagnarna 4591, 4593 och 4598. Samtliga H45:or av generation 1 tillhörde Norrtäljeregionen.

SL:s generation 2 av H45:or var flygbussar av typen Volvo B10M/Säffle boggie, inv.nr. 4201-4210.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Viking

Hej!

Tjusig bild, kan ju även noteras att även generation 1 var flygbussar från början. Just detta exemplar har tydligen fårr behålla halvturiststolarna i främre halvan. Dessa bussar levererades ju också i Arlandamålning så någon gång har ju denna vagn målats om och vid denna ommålning och då fått ingångspilen ditmålad. hur länge ingick egentligen den i "designprogrammet"

Hälsningar
//Viking


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mikael T Nilsson

Citat från: Viking skrivet 15 december 2009, 07:30:54 AM
Hej!

Tjusig bild, kan ju även noteras att även generation 1 var flygbussar från början. Just detta exemplar har tydligen fårr behålla halvturiststolarna i främre halvan. Dessa bussar levererades ju också i Arlandamålning så någon gång har ju denna vagn målats om och vid denna ommålning och då fått ingångspilen ditmålad. hur länge ingick egentligen den i "designprogrammet"

Hälsningar
//Viking



Hej,

Tack! Jag kände inte till att generation 1 av H45:orna även var flygbussar. Men det kan förklara "Arlandamålningen" jag sett på 70-talsbilder på H45:or tidigare.

De littera jag har uppgifter på om "Arlandamålning (röd)" är:
H21 (Volvo B58/van Hool led, årsm. 77),
H39/H40 (generation 1) Büssing halvturist, årsm. 68/69 (dock frågetecken kring detta),
H43 (Volvo B58/Hägglunds led, årsm. 71)
H45
H51 (Volvo B58/Ikarus halvturist, årsm. 71-72, 77)
H53 (Volvo B58/Hägglunds led, årsm. 73)
H82 (Volvo B58/SKV, årsm. 67)

Den senaste årsmodellen med röd Arlandamålning var alltså 1977, så kanske detta var sista året då vagnarna lackerades i detta utförande.
1983 kom en ny generations Arlandamålning i och med H23:orna (Volvo B10M/Säffle led).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Viking

Hej!

Beträffande H39/H40 så har jag aldrig sett bilder på dem i den röda Arlandamålningen, däremot någonting som liknade den på H38orna (Bromma) cremevit med någon grön rand.
Det där med H45 orna som flygbussar avhandades i någon annan tråd. Tror att de var en ganska kort period de gick där (på Arlanda) innan de flyttades över till Norrtälje och användes bl a på Kappelskärslinjen.

Hälsar
//Viking


Förstorar ni sidan så kan ni scanna denna och komma till min instagramsida

Mikael T Nilsson

Citat från: Viking skrivet 15 december 2009, 09:32:10 AM
Hej!

Beträffande H39/H40 så har jag aldrig sett bilder på dem i den röda Arlandamålningen, däremot någonting som liknade den på H38orna (Bromma) cremevit med någon grön rand.
Det där med H45 orna som flygbussar avhandades i någon annan tråd. Tror att de var en ganska kort period de gick där (på Arlanda) innan de flyttades över till Norrtälje och användes bl a på Kappelskärslinjen.

Hälsar
//Viking


Hej,

Tack för uppgifterna. Jag hade lite frågetecken kring lackeringen på H39/H40.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Den gamla flygbusslacken användes även till diverse Roslagslinjer utan att ha någon koppling till Bromma/Arlanda.

En del H43 levererades ju till Norrtälje och användes bl.a. till Kapellskär. De tio sista H51 (5116-5125) rullade väl främst i Vaxholm och detta garage har inte haft någon flygbusstrafik. Likaså H45, skeptisk till att dessa tillhört Råsta.

Man kan alltså säga, tycker jag, att den här lacken var tvetydig, dels var det en flygbusslack men också en s.k. expressbussmålning. Jämför med "hockeyklubborna" på 90-talet.

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 december 2009, 20:12:32 PM
Den gamla flygbusslacken användes även till diverse Roslagslinjer utan att ha någon koppling till Bromma/Arlanda.

En del H43 levererades ju till Norrtälje och användes bl.a. till Kapellskär. De tio sista H51 (5116-5125) rullade väl främst i Vaxholm och detta garage har inte haft någon flygbusstrafik. Likaså H45, skeptisk till att dessa tillhört Råsta.

Man kan alltså säga, tycker jag, att den här lacken var tvetydig, dels var det en flygbusslack men också en s.k. expressbussmålning. Jämför med "hockeyklubborna" på 90-talet.

Hej,

Ja, det är sant. Kanske det är fel att benämna flygbusslacken just "flygbusslack" eller "Arlandalack" eftersom de mest användes i SL:s långlinjetrafik, t ex Sthlm-Arlanda, Sthlm-Norrtälje/Roslagen och Sthlm-Vaxholm.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.