Är det okej att köra buss klädd i shorts?

Startat av psy, 12 juni 2007, 12:38:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Är det okej att köra buss klädd i shorts?

Nej aldrig.
23 (23.2%)
Ja det är upp till en själv.
41 (41.4%)
Det ser inte bra ut men är okej när det är varmt.
35 (35.4%)

Antal personer som röstat: 73

Cero

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juni 2007, 18:54:52 PM

Sedan glömmer vi det viktigaste. Man kör inte buss sämre för att man är klädd i shorts och inte har slips

Du har helt rätt i det du säger men det finns föreställningar i många branscher hur man ska vara klädd. Ta exempelvis bankpyjamasen, kostymen. Testa och kliva in som nyanställd på advokatbyrån utan kostym får du se vad som händer. Där kan det iofs vara befogat, men om du är aktie-/penningmäklare förväntas du också ha mörk kostym, även de dagar du inte träffar kunder. Det är legio att ha kostym i många branscher för det är som en uniform som legitimerar vad du står för. Dock är många av de vassaste företagsledare, höga chefer, konsulter, etc, jag stött på folk som har sitt på insidan och nöjer sig med att vara snyggt klädda men utan kostym.

I fallet bussförare tycker jag det är helt ok med shorts om det ingår i uniformen. Då är det avsett att användas och bolaget har alltså beaktat eventuell imageförlust med håriga, bleka eller feta ben. Däremot tycker jag de privata ska stanna hemma. Och beträffande bens beskaffenhet har även kvinnor sådana och det är få här som ifrågasätter kjol till uniform, så vad är skillnaden?

/Cero

Jo

Tydligen är det OK att köra kunderna i bussar där plåtarna hänger och fladdrar, karossdetaljer är fastsatta med silvertejp och inredningen genomskitig och bestående av diverse hopplock från begagnade bussar samt att de flesta detaljer börjat skaka sönder fullständigt. Detta är tydligen helt OK men om föraren skulle ha shorts då är det världens undergång.


Wetjo

Personligen tycker jag att shorts ser hemskt ut i en uniform, men så länge arbetsgivaren har det i "sortimentet" kommer jag att acceptera det.
Vill minnas att Yrkesinspektionen gjorde en mätning på 80-talet på SL. Dom la en termometer på låret på en förare.
Temperaturen landade på 60 grader. Det använde SL som argument att inte tillåta shorts (avklippta uniformsbyxor) i sommaruniformen.  :o
Nu vet jag att både Veolia o Swebus har shorts i sin uniform o då är det okey i dessa företag. Sedan är det ju "slipstvång" på abonneringar. Då kan det ju se ganska kul ut... ;D

Johan

Niclas Rosenius



    Hej!

    Att man får använda short när man sitter och stadtrafik är ganska skönt att kunna få ha om har den möjligheten att få välja. Det är ju inget tvång.
    Själv sitter jag och har shorts när det är varmt ute pga att det blir väldigt varmt att sitta i en stadbuss och köra när luften står still och solen pressar på en.
    Och varför skulle inte vi män få kunna lätta på klädseln när kvinnorna får ha kjol?
    Hos oss på GUB så är det våran VD i samråd med facket som tyckte att vi skulle få använda både piké-tröjor och short. Vilket har välkomnats av dom flesta hos oss.
    Sen håller jag med Lars Ö att när man kör beställningstrafik skall man vara ordenligt kläd med skjorta, långbyxor och slips.
    I en beställningsbuss har du dessutom AC som underlättar temperaturen inne i bussen, vilket du inte kan göra lika lätt i en stadsbuss efter som man inte får ner tempen inne i stadbussen lika effektiv pga att du stannar så ofta och öppnar dörrarna och byter den kalla luften mot den varma luften ute från.

    Men som sagt har man valmöjligheten så är det upp till var och en att bestämma hur man vill se ut, bara man följer respektive företags kläd-policy.

    MVH Niclas

Cero

Citat från: Jo skrivet 12 juni 2007, 20:40:05 PM
Tydligen är det OK att köra kunderna i bussar där plåtarna hänger och fladdrar, karossdetaljer är fastsatta med silvertejp och inredningen genomskitig och bestående av diverse hopplock från begagnade bussar samt att de flesta detaljer börjat skaka sönder fullständigt. Detta är tydligen helt OK men om föraren skulle ha shorts då är det världens undergång.



Touché!

/Cero

Niclas Rosenius

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 juni 2007, 23:09:09 PM
Det tror jag inte att jag har sagt i allafall, bussarna ska vara i presentabelt skick det är min uppfattning.

//Lars


   Det håller jag också med om Lars. En buss som det sitter en massa silvertejp och hängande o slängande plåtar på är ingen bra reklam för ett bussbolag.

   // Niclas

S Svensson

Jag tycker nog som Lars !
Shorts kan i första hand verka mera riktigt.Men vanlig klädsen skyddar mot värme också. Det blir en skyddande luftkudde emellan tyg och hud. Sedan skall man nog ha klart för sig att fordon i dag skall ha ACC (alltså så temperaturen kan ställas in ).

Hasse

Jag måste bara få göra ett inlägg i debatten. Shortsens vara eller inte vara kan diskuteras i oändlighet, och jag får bara säga att "smaken är som baken..."
MEN
Vad jag tycker är ett större problem är det allmänna förfallet på uniformen när det gäller överkroppen. Snart är det omöjligt att skilja en chaufför från en "vanlig" semesterfirare. I och med att pikén infördes i Swebus uniformsprogram finns det förare som slänger på sig en lagom blå privat pikétröja och kör med. Hur skiljer man honom från en semesterfirare i blå tröja, sandaler och shorts?
Vidare finns det många exempel på allmänt "slafsig" klädsel. Häromdagen mötte jag en kollega i shorts, sandaler och vit skjorta (omärkt) till hälften nerstoppad i byxorna, och till hälften fritt hängande.

Sen en fråga angående det... Är man klädd på det sättet, där inget företagsnamn/logga etc. syns tydligt. Faller man verkligen under tjänstemannaskyddet då om något inträffar? tex. en misshandel eller liknande. Har för mig att ett villkor för att klädsel ska räknas som uniform är just märkning med logga/firmanamn.
Annars kan väl den som misshandlar hävda att denne trodde att chauffören var en privatperson som försökte stjäla bussen (har inte det hänt? Låter bekant)

Tack för mig
/Hasse

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hasse skrivet 13 juni 2007, 10:54:38 AM
Sen en fråga angående det... Är man klädd på det sättet, där inget företagsnamn/logga etc. syns tydligt. Faller man verkligen under tjänstemannaskyddet då om något inträffar? tex. en misshandel eller liknande. Har för mig att ett villkor för att klädsel ska räknas som uniform är just märkning med logga/firmanamn.
Annars kan väl den som misshandlar hävda att denne trodde att chauffören var en privatperson som försökte stjäla bussen (har inte det hänt? Låter bekant)

Tack för mig
/Hasse

Jo, det har hänt. Däremot vet jag inte om denna förklaring har hållit i rätten. Tjänstemannaskyddet är i och för sig inte kopplat till att föreskriven uniform används. Man kan väl lugnt utgå från att den som kör bussen ändå är den rätte även om han sitter i badbyxor och med bar överkropp och kör (jo, jag har sett det).
Men visst ger korrekt uniformering ett högre skydd, till exempel om man behöver ingripa utanför bussen.

Jag minns en kvinnlig SL-förare, som blev avlöst av en sommarvikarierande likaså kvinnlig kollega iklädd jeans och topp. Hon vägrade att lämna över bussen och efter samtal med trafikledningen kom man överens om att ta bussen ur trafik och köra upp den till garaget med jeans-tjejen som passagerare. Där utreddes att det verkligen var en SL-förare och hon blev strängt tillsagt att ta på sig uniform nästa dag.
Det här hände på den tiden som det var SL Buss som körde i Stockholm, därav SL-förare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

psy


Enligt omröstningen verkar det som de flesta här tycker att det är helt okej med shorts under arbetstid, bara det "ingår i företagets uniform" även om endel av er som är positiva, inser att det är fult.

Finns det verkligen bussföretag som helt frivilligt, utan påtryckningar och hot har infört och uppmanar sin personal att använda shorts till uniformen?

Vad gör man om krav kommer på att köra med bar överkropp? Jag har svårt att tänka mig att ens ni som kör i shorts skulle gilla att se chaufförer i buss med bar överkropp, och anledningen till det är väl lika uppenbar som anledningen till att det inte är okej att köra i shorts? Altså, det ser inte bra ut...

Det är möjligt att chauffören i vissa linjebussar sitter gömda bakom en vägg och passagerarna slipper se det mesta av chauffören, men han/hon måste väl någon gång gå ur bussen eller på annat sätt visa upp hela sig själv? Den buss jag kör, en Skyliner, döljer inget av hur jag ser ut för passagerare som stiger ombord.

Många är inne på att shorts är okej vid linjekörning men inte vid "beställning", varför?

Är det så att vi som kör turistbuss skulle vara "finare" på något sätt eller är det våra passagerare som är "finare"? Själv anser jag att en busspassagerare har rätt att kräva en stiligt klädd och duktig chaufför aldeles oavsett vilken typ av buss eller trafik passageraren åker med.

Major Drugge

Håller med dig Milan! Varför ödslas så mycket energi på hur man är klädd?
Jobbar själv för Veolia, där finns shorts i uniformssortimentet.
Vilket jag tycker är mycket bra, skönt när det är varmt.
Tyvärr är det ofta så i den konservativa och gammalmodiga bussbranschen
att det ska gnällas om småsaker medan de viktigaste sakerna nästan
glöms bort.
Många bussförare skulle må bättre av att leva efter låt leva attityden
och inte hänga upp sig exempelvis hur andra går klädda.
Vill man gå klädd i skjorta, slips, långbyxor och jacka när det
är 30 grader varmt så ska man få göra detta.
Likaväl ska de som vill gå klädda i shorts få göra så!
I Australien och Nya Zealand åker bussförarna omkring i shorts
en stor del av året, ingen tycks må dåligt av det.
Så kontentan kära bussförarkollegor - Lev och låt leva -Då mår ni också mycket bättre.

Jo

CitatMånga är inne på att shorts är okej vid linjekörning men inte vid "beställning", varför?

Beror väl på lite på vad det är för någon typ av körning ungefär som att man har olika kläder om man åker ut och grillar eller besöker en "fin" restaurang.

Om man kör personer till en tillställning som normalt gör att kunderna är finklädda kanske det kan uppfattas som respektlöst att själv komma klädd i shorts och t-shirt medan finbyxor shorta och slipps ibland kan vara obekvämt tex om mycket packning ska lastas in och ut vid ett flertal tillfällt. Om föraren vid ett flertal tillfälle ska hoppa ner från förarplatsen kanske det i längden inte är ergonomiskt med lågskor. Då kanske någon typ av dämpade fritidsskor passar bättre.

Som jag skrev innan tror jag inte att förarens klädval är det som främst avgör om bussresan är representativ eller inte. Sedan kan man ju tänka sig att en strikt klädsel skulle leda till att övriga ordningsregler(eller vad ni vill kalla det) också följs bättre. Själv tror jag dock inte det men jag kan naturligtvis ha fel.

Sundås

Finns det någon "statistik" på hur stor andel av bussbolagen som tillåter shorts?

Läste nämligen kraven på hur förarna inom Dacke buss/Flexbuss ska se ut idag. Där stod det att shorts inte var tillåtet..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 juni 2007, 14:24:24 PM
Har jag beställt en buss av ett så kallat seriöst företag i samband med någon affärsaktivitet skulle jag se det som synnerligen bristfälligt om föraren kommer klädd i fritidsskjorta och svarta jeans... nästan så att det skulle kunna bli fråga om ett fel i den beställda tjänsten, råkar föraren sedan vara bussägaren själv kanske det är dags att ta en funderare...

Föraren är liksom bussen företagets ansikte utåt, en trasig buss och en slashas till förare är ingen bra reklam vare sig för firman ifråga eller för branschen i allmänhet, om det ena är perfekt kan det uppväga en brist på annat håll men det bästa är om både buss och förare är prydliga, bussen ska vara hel och ren och föraren välklädd och representativ, visst kan man tex på en skolresa till fjällen i samband med någon kortare transferkörning kanske köra i en ledigare klädsel men i normalfallet anser jag att uniform skall användas, inkl slips vid all beställningstrafik.

//Lars


Håller med.
När man började i denna bransch för 23 år sedan skolades man minsann in i att "jeans-aldrig" samt "slips-alltid".
Tycker själv att föraren ska vara representativt klädd och inte se ut som en semesterfirare.

Mvh

Christian

Thomas

Är det inte så att om arbetsgivaren tycker att det är okej med shorts så kan man sonika beställa detta tillsammans med övriga uniformspersedlar? Då är det en del av uniformen och får därför användas som sådan. Det är med andra ord inget komplemet till uniform utan en del av uniform.

Om man där emot tar med sig sina snygga shorts hemifrån och sätter på sig för att vara bekväm så är det en annan sak.

Förra året körde jag för ett företag som valde att låta oss ha piketröja. Jag tror dock att alla förstod att jag var bussförare fast jag inte hade vitshorta och slips.
Idag kör jag för ett företag som låter oss ha skinnväst. Tror ingen av mina passagerar tror att jag rymt från en raggarträff för det. Med andra ord har jag svårt att förstå varför jag genast skulle bli en oseriös slasshas för att jag valde att köra i shorts som företaget givet mig.

Skulle själv aldrig bära shorts på jobbet då jag tycker det är fult och obekvämt. Men jag skulle aldrig rata någon för att den valde denna del av uniformen.