Så kan det gå när man vaknar på fel sida

Startat av Henasa, 07 augusti 2008, 10:25:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Johan Hansson

#1
Jag tycker synd om 75 åringen.
Om man granskar bilden och skylten i förgrunden och skylten en bit bort så får jag fram det här.

Skylt: C39 Förbud mot att stanna och parkera fordon

http://www.vv.se/templates/Roadsign____20468.aspx

Så frågan är om 75 åringen verkligen få stå där då?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Mange_buss

Men man kan ju inte skjuta över hela felet på 75-åringen...
Det var väl knappast nödvändigt med ett knytnävsslag i ansiktet och ett stulet handikapptillstånd, eller hur..

blubb

Citat från: Mange_buss skrivet 07 augusti 2008, 11:22:15 AM
Men man kan ju inte skjuta över hela felet på 75-åringen...
Det var väl knappast nödvändigt med ett knytnävsslag i ansiktet och ett stulet handikapptillstånd, eller hur..

Var står det i texten att det var föraren som smällde till gubben och stal hans tillstånd?
Rubriken antyder om att föraren ska ha sagt nåt, det kom fram två andra varav den ena klippte till gubben och tog hans tillstånd. Hela historien luktar ruttet.

robbes

#4
läste den artikeln med o det var någon på lokaltrafiken som intervjuvades och denne sade att mannen hade rätt att stå där om han hade handikapptllstånd någon som kollat de LOKALA trafikföreskrifterna som finns i varje kommun.


är i denna rtiekln som det står

http://www.gt.se/nyheter/1.1255390/bussforare-till-attack-mot-funktionshindrad

enligt margareta åkesson hade den gammle mannen rätt att stå på den aktuella platsen med sitt handikapp tillstånd

Mange_buss

Citat från: blubb skrivet 07 augusti 2008, 11:28:27 AM
Var står det i texten att det var föraren som smällde till gubben och stal hans tillstånd?
Rubriken antyder om att föraren ska ha sagt nåt, det kom fram två andra varav den ena klippte till gubben och tog hans tillstånd. Hela historien luktar ruttet.

Bara att rycka tillståndet ur handen på gubben och hota med misshandel är ju fel, sedan gjorde ju busschauffören inget när gubben blev misshandlad, utan satte sig bara och brummade iväg i sin buss.
Bilen stod ju troligen kvar när bussen åkt, så chauffören var nog på lite grinhumör...

blubb

Citat från: Mange_buss skrivet 07 augusti 2008, 12:03:39 PM
Bara att rycka tillståndet ur handen på gubben och hota med misshandel är ju fel, sedan gjorde ju busschauffören inget när gubben blev misshandlad, utan satte sig bara och brummade iväg i sin buss.
Bilen stod ju troligen kvar när bussen åkt, så chauffören var nog på lite grinhumör...

Det är gubben som påstår att föraren ryckte hans tillsånd ur handen, kanske föraren ville kolla om den var äkta (ja det finns en marknad för falska bevis). Sen finns det absolut inget som säger att man ska blanda sig i andras problem(bråk). Det är lika bra att bussföraren höll sig borta från bråket så slapp han få en smäll.

Staffan Sävenfjord

Jag har kvastat två inlägg med innebörden att äldre förare inte har i trafiken att göra. Sådana fördomsfullheter är ovärdiga Bussnack och jag hoppas det inte upprepas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Jag tycker att det hade varit bättre om farbrorn hade flyttat på sig när bussföraren begärde det, oavsett vad trafikreglerna säger. Oavsett hur gammal eller ung man är så borde man låta bli att fyrkantigt hålla på sin rätt när man uppenbarligen är till hinder.

robbes

#9
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 augusti 2008, 12:53:35 PM
Hela inlägget borttaget då man inte får tycka det man tycker.

För övrigt gäller väl en vägskylt före trafikföreskrift.

svårt att finna?????

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTI2cnM6B8pFm8n79RqJuJp6GhhZmroYGRmYeJk0-Yp4G7izEB3X4e-bmp-gW5EeUAjZM9pw!!/dl2/d1/L0lDU0lKSWdrbUEhIS9JRFJBQUlpQ2dBek15cXchL1lCSkoxTkExTkk1MC01RncvN18yNUtRQjJKMzAwOUJEMDJURDQxTjg1MkNCMy9MX19fXzQ!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J3009BD02TD41N852CB3_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/Invanare/Resor_trafik/Bil/Parkering/lnkrubrik_N400_Bil_Parkering_Parkeringstillstand/art_N400_RT_Bi_Pa_Rorelsehindrade



ps hur man kortar länkar vet jag ej ds

men som en på lokaltrafiken sade i artikeln från den 6 augusti som tydligen ingen läst så sade hon att på den platsen fick mannen stanna med sitt tillstånd


ps på sidan innan om du klickar på tillbaka i länkens dokument text så kommer du  finna de lokala trafikbestämmelserna med jonas så att hitta dem är inte svårt. Sedan är man skyldig som trafikant att ta del av de lokala trafikbestämmelserna för varje kommun som man besöker

robbes

staffan är duuktig på att korta länkar så gärna för mig hjälp mig med länken ovan

JDS

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 augusti 2008, 12:53:35 PM
För övrigt gäller väl en vägskylt före trafikföreskrift.

Nej, ett vägmärke kan utmärka en trafikföreskrift, däremot är det så att ett vägmärke gäller före en trafikregel i trafikförordningen vilket väl kanske var det du menade?

Jonas M. Bobjörk

Citat från: JDS skrivet 07 augusti 2008, 13:10:37 PM
Nej, ett vägmärke kan utmärka en trafikföreskrift, däremot är det så att ett vägmärke gäller före en trafikregel i trafikförordningen vilket väl kanske var det du menade?

Men om man då ställt upp en skylt som säger parkeringsförbud/stoppförbud, så utmärker ju denna trafikföreskriften att det inte är tillåtet att stanna eller parkera, inte att det är tillåtet för folk med handikapptillstånd att hindra trafiken. (Ja jag tycker så, och jag kan säga så till personen om jag möter denna öga mot öga. Således får jag skriva det här. Hela tråden handlar ju om just det, att någon sagt vad han tycker. Kul då att man inte får säga vad man tycker i debattråden om denna. Kanske dags då att radera hela tråden)

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 07 augusti 2008, 13:09:03 PM
svårt att finna?????

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c1/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTI2cnM6B8pFm8n79RqJuJp6GhhZmroYGRmYeJk0-Yp4G7izEB3X4e-bmp-gW5EeUAjZM9pw!!/dl2/d1/L0lDU0lKSWdrbUEhIS9JRFJBQUlpQ2dBek15cXchL1lCSkoxTkExTkk1MC01RncvN18yNUtRQjJKMzAwOUJEMDJURDQxTjg1MkNCMy9MX19fXzQ!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J3009BD02TD41N852CB3_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/Invanare/Resor_trafik/Bil/Parkering/lnkrubrik_N400_Bil_Parkering_Parkeringstillstand/art_N400_RT_Bi_Pa_Rorelsehindrade



ps hur man kortar länkar vet jag ej ds

men som en på lokaltrafiken sade i artikeln från den 6 augusti som tydligen ingen läst så sade hon att på den platsen fick mannen stanna med sitt tillstånd


ps på sidan innan om du klickar på tillbaka i länkens dokument text så kommer du  finna de lokala trafikbestämmelserna med jonas så att hitta dem är inte svårt. Sedan är man skyldig som trafikant att ta del av de lokala trafikbestämmelserna för varje kommun som man besöker

Den länken är för lång för att direktlänkning skall medges. Kopiera länken i sin helhet och klistra in den i webbläsarfönstret så fungerar det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 augusti 2008, 13:20:27 PM
På vilket sätt är det diskriminerande att tycka att det är fånigt att anmäla att man blivit diskriminerad bara för att folk har haft åsikter om ens parkering, samt att man blivit misshandlad?

I övrigt är jag fortfarande av åsikten att det inte går att finna lokala trafikföreskrifter. Om jag går in på trafikavdelningen och "föreskrifter" så får jag reda på att dessa finns att få genom att ringa.

Jag vet att man är skyldig att känna till de lokala trafikföreskrifterna i kommunen. Det var därför jag ansåg att de skall vara lättillgängliga.

jonas jag fann dem på sidan på internet utan några som helst problem

www.goteborg.se  klicka sedan på resor & trafik därefter bil sedan på parkering o vips så finns det en rubrik om de lokala trafikreglerna där man finner de allmänna lokala trafik reglerna för göteborg men vill du gå specifikt på en gata får du ringa då det finns 8000 lokala trafikregler i göteborg