Så kan det gå när man vaknar på fel sida

Startat av Henasa, 07 augusti 2008, 10:25:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Det är ju just dessa mer exakta jag vill ha. Så man ser om det är Stopp- eller parkeringsförbud.
Sen tror jag inte att det är tillåtet att stå ivägen vare sig man har handikapptillstånd eller ej.

robbes

så hon på lokal trafiken har fel tror du? jag tror hon har rätt bra koll på vad som är tillåtet etc

JDS

Citat från: robbes skrivet 07 augusti 2008, 13:37:43 PM
så hon på lokal trafiken har fel tror du? jag tror hon har rätt bra koll på vad som är tillåtet etc

Det får man väl i och för sig hoppas, men det är ju tillåtet att ifrågasätta. Man ska inte tro på ALLT folk säger!

Fredde

Nu har jag inte satt mig in i allt exakt.

Tittar man dock på bilden i annonsen, så lutar den lite. Detta borde medge att om skylten hade inneburit stoppförbud så hade man sett det andra röda strecket. Nu verkar det dock endast vara parkeringsförbud. Någon p-ruta verkar inte finnas, inte heller något som medger att man, med p-tillstånd, får stanna där.

Någon som bor i Göteborg som han kolla hur ser ser ut på platsen? Kanske ta en bild?

Och, när började GS köra flygbussarna?


robbes

Citat från: Fredde_J skrivet 07 augusti 2008, 13:51:55 PM
Nu har jag inte satt mig in i allt exakt.

Tittar man dock på bilden i annonsen, så lutar den lite. Detta borde medge att om skylten hade inneburit stoppförbud så hade man sett det andra röda strecket. Nu verkar det dock endast vara parkeringsförbud. Någon p-ruta verkar inte finnas, inte heller något som medger att man, med p-tillstånd, får stanna där.

Någon som bor i Göteborg som han kolla hur ser ser ut på platsen? Kanske ta en bild?

Och, när började GS köra flygbussarna?



först o främst så är det ej bild på den aktuella situationen med berörd buss.

sedna på länken som, jag lade in så står följande:

Parkering får ske under högst 3 timmar där parkering enligt en lokal trafikföreskrift är förbjuden eller tillåten under kortare än 3 tim


sedan en annan sak det skrivs om hållplats hela tiden jag kan intew finna att det står det rör sig om en hållplats.

Henasa

Personligen hade jag kanske bara bett farbror att flytta på sig och gör han inte det så hade jag inte lagt mera engeri på det. Att bli arg för allt som händer i trafiken tar bara en hel del energi som man kan ha till annat. Livet går ju vidare ändå. Men visst kan jag ändå förstå en förare i lokaltrafik när någon för 19:e gång den dagen står i vägen på en busshållsplats. Men hans beteende är inte ok för det!

robbes

Citat från: Henasa skrivet 07 augusti 2008, 14:41:21 PM
Personligen hade jag kanske bara bett farbror att flytta på sig och gör han inte det så hade jag inte lagt mera engeri på det. Att bli arg för allt som händer i trafiken tar bara en hel del energi som man kan ha till annat. Livet går ju vidare ändå. Men visst kan jag ändå förstå en förare i lokaltrafik när någon för 19:e gång den dagen står i vägen på en busshållsplats. Men hans beteende är inte ok för det!

förlåt igen men vart står det att de tär en busshållplats?

jzon67

#22
Fotot i artikeln har ingenting med händelsen att göra.
Uppenbarligen har Journalisten/Fotografen ingen koll på vilka hållplatser som används av vilka bolag.
Hpl. på bilden används endast av FAC. GS har inga bussar som stannar på hpl Park aveny. Efter vad jag vet har ingen av FAC:s förare varit inblandad i detta fall.

Mange_buss

Citat från: jzon67 skrivet 07 augusti 2008, 19:10:43 PM
Fotot i artikeln har ingenting med händelsen att göra.
Uppenbarligen har Journalisten/Fotografen ingen koll på vilka hållplatser som används av vilka bolag.
Hpl. på bilden används endast av FAC. GS har inga bussar som stannar på hpl Park aveny. Efter vad jag vet har ingen av FAC:s förare varit inblandad i detta fall.
'

Första inlägget, grattis  :D

jzon67

Citat från: Mange_buss skrivet 07 augusti 2008, 19:29:51 PM
'

Första inlägget, grattis  :D

Nja, inte första någonsin. Var tvungen att registrera mig igen då jag glömt mitt nick och lösen. Demenslight...

Simon Bertilsson

#25
Citat från: Mange_buss skrivet 07 augusti 2008, 11:22:15 AM
Men man kan ju inte skjuta över hela felet på 75-åringen...
Det var väl knappast nödvändigt med ett knytnävsslag i ansiktet och ett stulet handikapptillstånd, eller hur..

Definitivt inte!
Men jag kan förstå att busschauffören blev uppretad, då han ju faktiskt tutade och hade sig i en stund. Vet själv hur svårt det är att hitta en plats att stanna tunga fordon på i stan. Lastzonerna är oftast upptagna av parkerade bilar och jag kan tänka mig att samma sak gäller för vissa busshållplatser, så det är klart att man blir less.
Hade folk i större mån respekterat parkeringsförbud, lastzon och busshållplats så hade förmodligen folk haft lite mer överseende med en sådan här sak. Nu är det ju något man utsätts för flera gånger om dagen.
Självklart gick han dock på tok för långt.

Skalman

Nu lär väl artikeln inte vara den mest objektiva beskrivningen av händelsen,
men oavsett hur fel den äldre mannen gjorde så är det varken bussförarens
eller någon tillskyndandes uppgift att beivra detta. Dessutom lär det ta
betydligt mer tid och energi för bussföraren att rusa ut och härja, än att
bara stanna utanför bilen och göra sitt passagerarutbyte där, och sedan
rulla vidare. Om han tycker att läget så kräver så får han väl rapportera
situationen till sin trafikledning.

Det är oerhört frustrerande med människor som tycker att de är förmer än
andra och skall "lära" sina medmänniskor hur de ska göra och inte göra.

Dessutom anser jag att en av de saker som utmärker en professionel yrkesman
är att man har förmågan att anpassa sig till rådande situation och ändå
lösa sin uppgift. Jag skulle skämmas för avsevärd framtid om jag hade
gjort något i stil med vad den här "kollegan" tydligen har gjort.

JDS

Citat från: Skalman skrivet 09 augusti 2008, 13:14:29 PM
Det är oerhört frustrerande med människor som tycker att de är förmer än
andra och skall "lära" sina medmänniskor hur de ska göra och inte göra.

Dessutom anser jag att en av de saker som utmärker en professionel yrkesman
är att man har förmågan att anpassa sig till rådande situation och ändå
lösa sin uppgift. Jag skulle skämmas för avsevärd framtid om jag hade
gjort något i stil med vad den här "kollegan" tydligen har gjort.

Ett "fel" är ju att det inte finns någon offentlig instans som kontrollerar att vuxna vet vad som är bra eller mindre bra. En människa kan leva tre fjärdedelar av sitt liv utan att behöva höra på när andra talar. Man hänskjuter gärna sånt där till polisen, men dess jobb är ju inte att hjälpa folk att vara bra människor, utan bara att ingripa när det har gått alldeles åt h*****e. I avsaknad av lämplig fortbildning är det lätt hänt att folk tar privata initiativ för att försöka förändra sin omgivning trots att utsikterna att lyckas inte direkt är överväldigande.

Att en yrkesförare behöver stå ut med att andra trafikanter beter sig korkat (med eller utan regelbrott) är förstås riktigt. Men det måste också vara tillåtet att ge sina medmänniskor tips om hur de kan göra för att saker och ting ska gå lite smidigare. Självklart kan det då uppstå problem om någon av de inblandade är på dåligt humör, men det har inget med den enes jobb eller den andres disciplin att göra utan det är lika naturligt som att man kan komma i bråk med sina barn när de inte hör på.

Yrkesförare ÄR för övrigt bättre förare än andra trafikanter rent generellt, och andra trafikanter bör rent generellt ha större respekt för yrkesförare. Ett argument som jantelagsanhängarna bör ha svårt att säga emot är, att man inte som vanlig personbilist ska tro att man är särskilt smart bara för att man har ett tillstånd som ger en vissa rättigheter utöver det vanliga.

Simon Bertilsson

Citat från: Skalman skrivet 09 augusti 2008, 13:14:29 PM
Nu lär väl artikeln inte vara den mest objektiva beskrivningen av händelsen,
men oavsett hur fel den äldre mannen gjorde så är det varken bussförarens
eller någon tillskyndandes uppgift att beivra detta. Dessutom lär det ta
betydligt mer tid och energi för bussföraren att rusa ut och härja, än att
bara stanna utanför bilen och göra sitt passagerarutbyte där, och sedan
rulla vidare. Om han tycker att läget så kräver så får han väl rapportera
situationen till sin trafikledning.

Det är oerhört frustrerande med människor som tycker att de är förmer än
andra och skall "lära" sina medmänniskor hur de ska göra och inte göra.

Dessutom anser jag att en av de saker som utmärker en professionel yrkesman
är att man har förmågan att anpassa sig till rådande situation och ändå
lösa sin uppgift. Jag skulle skämmas för avsevärd framtid om jag hade
gjort något i stil med vad den här "kollegan" tydligen har gjort.

Samtidigt så har det med principer att göra.
Folk begriper inte att busshållplatser och lastzoner faktiskt fyller ett syfte, och att det inte är av någon som helst betydelse om de "bara" står där i fem minuter. Säger man inte till, så kommer de fortsätta tro att det är ok. Många som upptäcker att en lastbil är på väg att angöra lastzonen de står på, blir lite generade, stressade och ber om ursäkt.

Jonas

Citat från: JDS skrivet 09 augusti 2008, 14:26:36 PM
Ett "fel" är ju att det inte finns någon offentlig instans som kontrollerar att vuxna vet vad som är bra eller mindre bra. En människa kan leva tre fjärdedelar av sitt liv utan att behöva höra på när andra talar. Man hänskjuter gärna sånt där till polisen, men dess jobb är ju inte att hjälpa folk att vara bra människor, utan bara att ingripa när det har gått alldeles åt h*****e. I avsaknad av lämplig fortbildning är det lätt hänt att folk tar privata initiativ för att försöka förändra sin omgivning trots att utsikterna att lyckas inte direkt är överväldigande.

Att en yrkesförare behöver stå ut med att andra trafikanter beter sig korkat (med eller utan regelbrott) är förstås riktigt. Men det måste också vara tillåtet att ge sina medmänniskor tips om hur de kan göra för att saker och ting ska gå lite smidigare. Självklart kan det då uppstå problem om någon av de inblandade är på dåligt humör, men det har inget med den enes jobb eller den andres disciplin att göra utan det är lika naturligt som att man kan komma i bråk med sina barn när de inte hör på.

Yrkesförare ÄR för övrigt bättre förare än andra trafikanter rent generellt, och andra trafikanter bör rent generellt ha större respekt för yrkesförare. Ett argument som jantelagsanhängarna bör ha svårt att säga emot är, att man inte som vanlig personbilist ska tro att man är särskilt smart bara för att man har ett tillstånd som ger en vissa rättigheter utöver det vanliga.

Vi(yrkesförare i persontrafik) har ju faktist lagstöd för att "tillrättavisa" andra trafikanter som utgör en trafikfara.

Utdrag ur ordningslagen 4 kap §3:
Citat3 § En trafiktjänsteman får ge trafikanter och andra anvisningar eller tillsägelser som behövs för att ordningen eller säkerheten i trafiken skall upprätthållas.

Men det är det nog inte så många som vet...