Örebro - Swebus ny entreprenör

Startat av julle, 25 juni 2008, 14:38:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 22:37:37 PM
Knappast
I tätorten ska det bli gasbussar, nya gasbussar
Däremot kan man med fördel använda rejält beg bussar i regiontrafiken eftersom man släppt på ålderskraven ganska långt, bara det är Lågentré och boggi
Varför har kraven ändrats?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

Klingar lite Stockholm över det... Miljö och miljözoner istället för ålder. Samma tankesätt bakom kanske?


Fredde

Ja, 12 eller 16 år va? Och det är väl vad en buss av idag pallar med...


Fredde

Hur kommer det sig att man lättade på det från 12 till 16 år? Är allt kronor och ören?


Fredde

Okej. Att ha 12 eller 16 år kan man ju ha olika personliga åsikter om. Blir ju viss skillnad i vagnparksstandarden.


Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 23:19:05 PM
Om jag minns rätt provade man med 12 år runt sekelskiftet i de avtal som kom att upphandlas efter det men återgick till 16 år from Södertälje/Järfälla.

Det lutar åt Gotlandsvagnar och Lomma vagnar till Örebro.
I branschen 37 år

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juni 2008, 22:44:50 PM
Man har valt att ha andra krav än rena ålderskrav, totala utsläppskrav t.ex
En klar fördel för budgivare som har stora mängder befintliga eller övertaliga fordon som kan användas under hyfsat lång tid, dock inte hela kontraktstiden.
Nu när du påtalar det så är det nog ganska bra att man inte stirrar sig blinda på enbart åldern.
Det verkar alltså som att det blir mindre risk för kapitalförstörelse då fordonsparken kan merutnyttjas, vet någon förresten hur Sörmlands krav ser ut (ålder t.ex)?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Martin Maltkvist

Nu drömmer jag visserligen men eftersom Swebus nu tar över i Örebro blir det ju en och samma operatör i förbindelsen Karlstad-Karlskoga-Örebro. Tänk då om det skulle kunna bli en direktlinje mellan orterna vilket säkerligen vore bra då det lär vara många som reser i den relationen, jag själv har t.ex gjort det ett antal gånger under studietiden.
En sådan tur då att jag fotograferade ett antal Busslinkvagnar under mitt senaste besök i Örebro...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Peter L

Citat från: Jan skrivet 25 juni 2008, 23:22:25 PM
Det lutar åt Gotlandsvagnar och Lomma vagnar till Örebro.

Vilka Lomma-vagnar tänker du på? Gasbussarna 4022-4028 kanske kan passa utsläppsmässigt men är vare sig lågentré eller boggi. Övriga Vegor och 8700 behövs väl kontraktet ut eller behöver man möjligen förnya sig lite för att klara kravet på medelålder?

robbes

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 juni 2008, 06:36:05 AM
Nu drömmer jag visserligen men eftersom Swebus nu tar över i Örebro blir det ju en och samma operatör i förbindelsen Karlstad-Karlskoga-Örebro. Tänk då om det skulle kunna bli en direktlinje mellan orterna vilket säkerligen vore bra då det lär vara många som reser i den relationen, jag själv har t.ex gjort det ett antal gånger under studietiden.
En sådan tur då att jag fotograferade ett antal Busslinkvagnar under mitt senaste besök i Örebro...

Linjen Karlskoga örebro är omdu menar länstrafikens linje Buss i väst som kör ju.

Annars är ju inte swebus och swebus express samma operatör det är två skilda företag som inte har anknytning till varandra på så vis mer än namnet då ju

Fredde

De som kan skickas från Gotland är väl snarare vagnar i 55-serien, samma som rullar i Botkyrka. Lågentre, boggi. Hur Örebro ställer sig till den 3e dörren vet dock inte jag något om.


blubb

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 juni 2008, 21:37:13 PM
Mja...Busslink sade väl själv upp avtalet där liksom i Nyköping va?
Förmågan att behålla trafiken för dom som säger upp avtalen själva verkar vara minimal.

Connex Råsta förlorade, Veolia Umeå förlorade etc på eget uppsagda kontrakt.

Arriva Malmö är motsatsen som bevisar reglen, två gånger dessutom.

virtual1

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 juni 2008, 06:36:05 AM
Nu drömmer jag visserligen men eftersom Swebus nu tar över i Örebro blir det ju en och samma operatör i förbindelsen Karlstad-Karlskoga-Örebro. Tänk då om det skulle kunna bli en direktlinje mellan orterna vilket säkerligen vore bra då det lär vara många som reser i den relationen, jag själv har t.ex gjort det ett antal gånger under studietiden.
En sådan tur då att jag fotograferade ett antal Busslinkvagnar under mitt senaste besök i Örebro...

Du har knappt ett o ett halvt år på dig att fota restrerande, så du kan nog ta det lugnt ;-)

virtual1

#28
Citat från: julle skrivet 25 juni 2008, 14:38:45 PM
Swebus är vinnare av stadstrafiken i Örebro samt regiontrafik med stationering i Örebro. Swebus tar preliminärt över efter Busslink i augusti 2009.

Grattis Swebus, men samtidigt trist att en av de operatörer som förlorat mest trafik senast tar från en annan som inte vunnit något sen Sundsvall! -(nu räknade jag bort Råsta då, men SL-land känns inte som ngt "nytt" för Busslink då)  "bättre" om en av de som vunnit mest senast (Arriva, Orusttrafiken, Buss I Väst, KR-Trafik etc.) skulle få sig något litet bakslag så att de inte blir för stora i truten :-)

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 11:47:48 AM
Mja Swebus har väl inte så stort - om man ser på nettot de senaste åren, Nya kontrakt i Dalarna, Umeå, Örebro och Järfälla kompenserar förlorade i Märsta/Ekerö, Jönköping, Gotland och Hälsingland.

Orusttrafiken däremot har legat ganska still de senaste åren, inga större vinster och inga större tappt, för "Släktingen" KR går det ännu uppåt, till stor del eftersom man har en mängd gamla kontrakt som inte upphandlats på nytt + att man är ganska ensamma i moderlänet Jämtland.

Busslink till sist har ju ett hyfsat + från Solna/Sollentuna/Sundbyberg vinsten och man har ännu en stor marknadsandel i SL området, ett tappt även i Sörmland förstärker bara Stockholmsprofilen och det kanske är ägarens intention att koncentrera sig på Stockholm och inte "slåss" ute i landet.

Det känns som att Arriva, Busslink, {Veolia], Swebus samt KR tar det mesta just nu. Små bolagen tar mindre paket samt skolkörningen där Bergkvara gör en insats. Nu var det länge sedan ett mindre bolag tog trafik i ett större län.-
I branschen 37 år