Scania BR112AV/Ajokki på tillfälligt besök

Startat av Gunnar D, 13 juni 2019, 09:18:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



SLT 350 var under en tid utlånad till GS som synes här i nov 1983.

Mvh Gunnar

Jonas Gustafsson

Var är bilden tagen? Tycker det ser ut som alldeles vid hpl. Hagforsgatan men där har väl linje 157 aldrig gått?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 13 juni 2019, 09:26:37 AM
Var är bilden tagen? Tycker det ser ut som alldeles vid hpl. Hagforsgatan men där har väl linje 157 aldrig gått?
//Jonas G

Vill minnas att bilden togs under en provkörning och en hypotes är att det är hörnet Torpagatan/Rosendalsgatan.

/Gunnar

pegee

Citat från: Gunnar D skrivet 13 juni 2019, 09:48:11 AM
.....en hypotes är att det är hörnet Torpagatan/Rosendalsgatan.

/Gunnar
Det stämmer! Efter att ha bott i Björkekärr 25 år är den kurvan välbekant!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Gunnar D

Citat från: pegee skrivet 13 juni 2019, 10:47:47 AM
Det stämmer! Efter att ha bott i Björkekärr 25 år är den kurvan välbekant!

Tack för att du bekräftade min hypotes!
När jag gräver djupare i minnet så var syftet med denna provkörning att se hur en "pusher" klarade framkomligheten utmed linje 34 mot Östra Sjukhuset.

/Gunnar

pegee

Nu framgår det inte av bilden vilket väglag det var när den togs. Vägytan kan
eventuellt vara täckt av frost? Problemen med en pusher är ju just att vid riktigt
dåligt väglag så kommer svagheterna fram.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Gunnar D

Citat från: pegee skrivet 13 juni 2019, 20:05:07 PM
Nu framgår det inte av bilden vilket väglag det var när den togs. Vägytan kan
eventuellt vara täckt av frost? Problemen med en pusher är ju just att vid riktigt
dåligt väglag så kommer svagheterna fram.

Väglaget var nog bra men provkörningens syfte var att se om bussens annorlunda körgeometri skulle möta fysiska hinder.

/Gunnar

pegee

Citat från: Gunnar D skrivet 14 juni 2019, 08:44:12 AM
Väglaget var nog bra men provkörningens syfte var att se om bussens annorlunda körgeometri skulle möta fysiska hinder.

/Gunnar

Aha!  Tack för det.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ulf Berlin

GS nummer 402.
Använder 400-serien hos GS även för andra provbussar?/Ulf

virtual1

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 juni 2019, 12:43:43 PM
GS nummer 402.
Använder 400-serien hos GS även för andra provbussar?/Ulf

Det verkar så om man kollar hos Bussmickes bildgalleri t.ex. - även färdtjänstbussar/dyl. verkar hamna där

Fast på senare år verkar 09x och 10x vara reserverat för det, 451 blev 099 och 452 blev 100

Gunnar D

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 juni 2019, 12:43:43 PM
GS nummer 402.
Använder 400-serien hos GS även för andra provbussar?/Ulf

Från 1967 använde GS nummerserien 401-490 för B43 (CR76/110). Dessa avställdes/såldes 1979-1983 och 402 såldes 1982-06-10.
Någon som vet vilket fordon, om något, som fick nummer 401 efter att B43 401 sålts 1981-12-11?

/Gunnar