Vardagsbild i Balingsnäs 1972

Startat av Ted Selander, 07 april 2019, 15:40:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander



Linje 744 reglerar i vänsterkant innan framkörning i Balingsnäs, nedanför radhusområdet som familjen bebodde, och jag till ungefär när bilden togs, maj 1972. Den första tiden efter förlängningen från Mellansjö gick linjen Balingsnäsvägen uppför backen till vändslinga i höjd med Mellansjövägen.
Bussen är H65A 6168, en standardvagn i Huddinge vid tiden.

K R


zjbus

Citat från: Ted S skrivet 07 april 2019, 15:40:14 PM

Linje 744 reglerar i vänsterkant innan framkörning i Balingsnäs, nedanför radhusområdet som familjen bebodde, och jag till ungefär när bilden togs, maj 1972. Den första tiden efter förlängningen från Mellansjö gick linjen Balingsnäsvägen uppför backen till vändslinga i höjd med Mellansjövägen.
Bussen är H65A 6168, en standardvagn i Huddinge vid tiden.
Tack för ett trevligt foto på en CF som fortfarande finns kvar i Svenska Omnibussföreningens ägo, i vilket skick är bussen i dag? Senast godkända besiktning är 2009-05-19

Mvh zjbus

Staffan Sävenfjord

Den här bussen var den sista som användes i SL-trafik. Närmare bestämt ägdes den då av Wasatrafik men körde ofta för SL på linje 810 Jordbro-Skanstull. Bilden visar morgonens avgång från Jordbro, där bussen således gjorde sin sista SL-tjänst. Lite senare på dagen såldes den till SvOf, som lät lackera om den i SJ-orange.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2019, 16:31:13 PM
Den här bussen var den sista som användes i SL-trafik. Närmare bestämt ägdes den då av Wasatrafik men körde ofta för SL på linje 810 Jordbro-Skanstull. Bilden visar morgonens avgång från Jordbro, där bussen således gjorde sin sista SL-tjänst. Lite senare på dagen såldes den till SvOf, som lät lackera om den i SJ-orange.

23 år i linjetrafik är inte dåligt, bra val att återge bussen sin ursprungliga lackering, i vilket skick är bussen i dag?

Gunnar D

Citat från: Ted S skrivet 07 april 2019, 15:40:14 PM

Linje 744 reglerar i vänsterkant innan framkörning i Balingsnäs, nedanför radhusområdet som familjen bebodde, och jag till ungefär när bilden togs, maj 1972. Den första tiden efter förlängningen från Mellansjö gick linjen Balingsnäsvägen uppför backen till vändslinga i höjd med Mellansjövägen.
Bussen är H65A 6168, en standardvagn i Huddinge vid tiden.

Fin bild, väcker minnen! Körde 744:an första gången 20 juni 1972 och sista gången 26 juli 1973 och då var det 6197.
Minns du när förlängningen från Mellansjö till Balingsnäs ägde rum? Det var väl både för linje 708 och 744?

Mvh Gunnar

Mikael T Nilsson



Tack för dessa fina bilder!

Bifogar en bild på bussen i modellbussutförande, som SJ 0168.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 april 2019, 10:11:58 AM

Tack för dessa fina bilder!

Bifogar en bild på bussen i modellbussutförande, som SJ 0168.
Tack för en trevlig modellbild, bussen är tydligen åter lackerad i SJ nyans, trevligt, undrar i vilket skick den är i dag?

Mvh zjbus

Mikael T Nilsson

Citat från: zjbus skrivet 11 april 2019, 11:46:09 AM
Tack för en trevlig modellbild, bussen är tydligen åter lackerad i SJ nyans, trevligt, undrar i vilket skick den är i dag?

Mvh zjbus

Det stämmer att den fått SJ-färgen åter. Jag minns inte om den var kvar hos SvOF eller om den finns i privat ägo nu.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 april 2019, 18:13:40 PM
Det stämmer att den fått SJ-färgen åter. Jag minns inte om den var kvar hos SvOF eller om den finns i privat ägo nu.
SvOf äger den alltjämt men den finns deponerad hos Torpa Buss- & Teknikmuseum utanför Ljungby i Småland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Ted S skrivet 07 april 2019, 15:40:14 PM
Linje 744 reglerar i vänsterkant innan framkörning i Balingsnäs, nedanför radhusområdet som familjen bebodde, och jag till ungefär när bilden togs, maj 1972. Den första tiden efter förlängningen från Mellansjö gick linjen Balingsnäsvägen uppför backen till vändslinga i höjd med Mellansjövägen.
Bussen är H65A 6168, en standardvagn i Huddinge vid tiden.

Forskar vidare i detta som jag egentligen borde ha koll på. Enligt tidtabell jag hittade vände linje 744 sommaren 1966 vid Dalhemsvägen. Kan det inte ha varit så att det var först när linje 708 nedlades i maj 1968 som 744:an drogs till Balingsnäs? Antar att 708:ans korta turer kom att vända vid Balingsnäs istället för Mellansjö innan den nedlades och i så fall sedan när?

/Gunnar

Ted Selander

Citat från: Gunnar D skrivet 12 april 2019, 10:20:08 AM
Forskar vidare i detta som jag egentligen borde ha koll på. Enligt tidtabell jag hittade vände linje 744 sommaren 1966 vid Dalhemsvägen. Kan det inte ha varit så att det var först när linje 708 nedlades i maj 1968 som 744:an drogs till Balingsnäs? Antar att 708:ans korta turer kom att vända vid Balingsnäs istället för Mellansjö innan den nedlades och i så fall sedan när?

/Gunnar
Jovisst ersatte 744 till Balingsnäs 1968. Linjen var fram till dess helt ointressant för mig, annat än för att ta mig till Högdalen för att pyssla med SSS vagnar, när det inte var cykelväder.
Jag minns många rusher nerför backarna till Mellansjös hpl, men jag kan heller inte hitta när Balingsnäs blev ändhållplats. Ibland var det förstås en Lissmatur, då gällde det att se upp. När den legendariske "Buddha" satt fastklämd vid ratten och hade fått upp farten, lyckades det inte alltid att få stopp vid Balingsnäsvägen. Jag sov över en gång, och fick vackert knata från Balingstavägen.
Stack ned handen i den helt osorterade biljettlådan och fick napp:


virtual1

Då jag tittar på biljeten så tycker jag den känns rätt dyr om du betalade 58:- per månad, om jag inte missminner mig så pratade mina föräldrar om "50-kortet" i mitten på 70-talet - som då var dåtidens månadskort för hela SL-området.

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 12 april 2019, 16:06:39 PM
Då jag tittar på biljeten så tycker jag den känns rätt dyr om du betalade 58:- per månad, om jag inte missminner mig så pratade mina föräldrar om "50-kortet" i mitten på 70-talet - som då var dåtidens månadskort för hela SL-området.
50-kortet infördes 1 oktober 1971 och kostade då femtio kronor i månaden. Det gällde över hela SL:s linjenät med undantag för speciallinjer som Flygbussarna. Det innebar alltså en kraftig prissänkning för väldigt måna av SL:s kunder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Ted S skrivet 12 april 2019, 11:21:11 AM

Stack ned handen i den helt osorterade biljettlådan och fick napp:

Kul att se din månadsbiljett! Just en sådan hade jag aldrig eftersom jag gick från Hörningsnäs till tåget men jag hade vidhängande 50 (tror jag) enkelreseklipp i innerstaden.

/Gunnar