SL H35 vid SöS 6 feb 1976

Startat av Gunnar D, 06 februari 2019, 17:22:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H35 4515 tar på resenärer vid Södersjukhuset 6 feb 1976.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för en trevlig bild, rejäla bussar, 43 år sedan när togs den sista ur trafik?
Mvh zjbus

roggek

#2
Citat från: zjbus skrivet 06 februari 2019, 17:40:05 PM
Tack för en trevlig bild, rejäla bussar, 43 år sedan när togs den sista ur trafik?
Mvh zjbus

Enligt Leif Stolts bok "Dubbeldäckare i Stockholm - Tiden då vi åkte på höjden" så togs de sista ur trafik 5 juni 1976, på just linje 48 som blev den sista linjen med dubbeldäckare reguljärt. Sista vagn var H35 nr 4518 på linje 48.

Jag är glad att man bevarat tre H35 som museivagnar, och åker med dem så fort tillfälle ges, t ex vid kulturnatten eller om Spårvägsmuseet har trafik med dem.

zjbus

Citat från: roggek skrivet 06 februari 2019, 22:08:26 PM
Enligt Leif Stolts bok "Dubbeldäckare i Stockholm - Tiden då vi åkte på höjden" så togs de sista ur trafik 5 juni 1976, på just linje 48 som blev den sista linjen med dubbeldäckare reguljärt.

Jag är glad att man bevarat tre H35 som museivagnar, och åker med dem så fort tillfälle ges, t ex vid kulturnatten eller om Spårvägsmuseet har trafik med dem.
Tack för info, endast 4 månader kvar med dubbeldäckare i SL:s trafik vid fototillfället.
Bra att de finns kvar, är det Spårvägsmuseet som äger alla tre?

roggek

Citat från: zjbus skrivet 06 februari 2019, 22:19:19 PM
Tack för info, endast 4 månader kvar med dubbeldäckare i SL:s trafik vid fototillfället.
Bra att de finns kvar, är det Spårvägsmuseet som äger alla tre?

Nej, två H35 ägs av Svenska spårvägssällskapet (4505 och 4545) och en av Spårvägsmuseet (4525).

zjbus

Citat från: roggek skrivet 06 februari 2019, 23:43:21 PM
Nej, två H35 ägs av Svenska spårvägssällskapet (4505 och 4545) och en av Spårvägsmuseet (4525).
Tack, hur många rullade det som mest i SL:s trafik när det begav dig, var alla av årsmodell 1967?

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 11:34:47 AM
Tack, hur många rullade det som mest i SL:s trafik när det begav dig, var alla av årsmodell 1967?

50 och ja 1967

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2019, 11:37:22 AM
50 och ja 1967
Tack för info, varför utrangerades bussarna efter endast 9 år?

Leyland

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 februari 2019, 11:37:22 AM
50 och ja 1967

Ja, av just denna modell Leyland. Sedan fanns även 20+20+3 Büssing dubbeldäckare också.

roggek

#9
Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 11:47:57 AM
Tack för info, varför utrangerades bussarna efter endast 9 år?

Det var av flera orsaker (och återigen kommer uppgifterna från boken Dubbeldäckare i Stockholm), dels så hade passagerarna en "obenägenhet att inte använda övervåningen" vilket försämrade trafikantcirkulationen. Ordningsproblem kvällstid var också en återkommande orsak, främst på linje 47 till Djurgården.

H35 var dessutom den minst tillförlitliga busstypen räknat i antal vagnfel per miljon vagnkilometer.

1974 upptäcktes dessutom att reservdelstillgången för Leylandbussarna  var mycket dålig, det nya företaget British Leyland Motor Corporation kunde inte få fram reservdelar i samma omfattning som det gamla Leyland Motors.

SLs ledning framhävde ökade städkostnader och ordningsproblem på övervåningen kvällstid, som en orsak till att avskaffa dubbeldäckarna.
Sommaren 1975 gjorde dessutom förarbristen att många avställda dubbeldäckare aldrig kom ut igen i trafik.

Så det var flera isolerade problem som till slut gjorde att dubbeldäckarna försvann från Stockholms gator...       

zjbus

Citat från: roggek skrivet 07 februari 2019, 20:59:23 PM
Det var av flera orsaker (och återigen kommer uppgifterna från boken Dubbeldäckare i Stockholm), dels så hade passagerarna en "obenägenhet att använda övervåningen" vilket försämrade trafikantcirkulationen. Ordningsproblem kvällstid var också en återkommande orsak, främst på linje 47 till Djurgården.

H35 var dessutom den minst tillförlitliga busstypen räknat i antal vagnfel per miljon vagnkilometer.

1974 upptäcktes dessutom att reservdelstillgången för Leylandbussarna  var mycket dålig, det nya företaget British Leyland Motor Corporation kunde inte få fram reservdelar i samma omfattning som det gamla Leyland Motors.

SLs ledning framhävde ökade städkostnader och ordningsproblem på övervåningen kvällstid, som en orsak till att avskaffa dubbeldäckarna.
Sommaren 1975 gjorde dessutom förarbristen att många avställda dubbeldäckare aldrig kom ut igen i trafik.

Så det var flera isolerade problem som till slut gjorde att dubbeldäckarna försvann från Stockholms gator...     
Återigen stort tack för saklig information, att ha en fullsatt övervåning och tom nedervåning kanske inte gav så bra vägegenskaper heller, sammanfattat så verkar det inte som att dubbeldäckarna var någon bra affär för SL, det kanske hade varit bättre att som SJ investera i Hägglund ledbussar:
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF05950  71 sittplatser i bägge.
Mvh zjbus

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 22:07:07 PM
Återigen stort tack för saklig information, att ha en fullsatt övervåning och tom nedervåning kanske inte gav så bra vägegenskaper heller, sammanfattat så verkar det inte som att dubbeldäckarna var någon bra affär för SL, det kanske hade varit bättre att som SJ investera i Hägglund ledbussar
Mvh zjbus

Anledningen till att SS (Stockholms Spårvägar) valde utländska tillverkare var att de svenska tillverkarna inte hade resurser att leverera alla bussar som behövdes inför högertrafikens införande 1967.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2019, 22:12:11 PM
Anledningen till att SS (Stockholms Spårvägar) valde utländska tillverkare var att de svenska tillverkarna inte hade resurser att leverera alla bussar som behövdes inför högertrafikens införande 1967.
Tack för den informationen, kan jag förstås tänka mej att alla tillverkare hade mer än fullt upp inför högeromläggningen.
När ändrades namnet från SS till SL, i samband med övertagandet av SJ:s trafik 1969?

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 07 februari 2019, 22:18:18 PM
När ändrades namnet från SS till SL, i samband med övertagandet av SJ:s trafik 1969?

1 januari 1967, från Stockholms Spårvägar AB till AB Storstockholms Lokaltrafik.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 07 februari 2019, 22:28:51 PM
1 januari 1967, från Stockholms Spårvägar AB till AB Storstockholms Lokaltrafik.
Tack, då beställdes alltså dubbeldäckarna 1966 eller tidigare.