Med Linjebuss till Angered

Startat av Anders Forsberg, 01 november 2008, 17:16:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

Det byggdes dubbelspår på linje 8 (Angeredsbanan) mellan Gamlestadstorget och Alelyckan hösten 1986. Mellan den 20 oktober och den 23 november kördes ersättningstrafik med buss vilket bl a sköttes av Linjebuss. Här kommer två bilder från Drottningtorget.

Anders Forsberg




Mr G

Linje 18? Tillfällig linje under avstängningen antar jag. Men varför inte 8? Kan det bero på att det fanns flera linjer?
吉先生

Anders Forsberg

Det var lite blandat här i Göteborg när bussar ersatte spårvagnarna. I bland användes samma nummer som spårvagnslinjen men oftast så var det linje 11, 12, etc.

Ersättningstrafiken på linje 8 (spårvagn) var då uppdelad på två linjer 18 till Angered och linje 19 till Hjällbo - Hammarkullen. Jag minns inte exakt hur man körde, går ju att ta reda på. Men om mitt minne inte är helt fel så var det någon uppdelning just på nr 18 och 19.

Vi har haft ersättning på 1980-talet i Frölunda - Tynnered och då hette busslinjerna 12 och 13. Medan det nu i år kördes bussar som hette linje 1 och linje 7. Ordning och reda  :P NEHEJDÅ.. ;D

Anders F

Anders Forsberg

Tar två andra bilder med ersättningstrafik för spårvagn. Båda bilderna är från hösten 1987 och tagna på Järntorget. Busslinje 11 ersatte spårvagnslinje 1 till Östra Sjukhuset och busslinje 13 ersatte spårvagnslinje 3 till Kålltorp.

Anders F




Jonas Gustafsson

Citat från: Anders Forsberg skrivet 01 november 2008, 18:07:59 PM
Det var lite blandat här i Göteborg när bussar ersatte spårvagnarna. I bland användes samma nummer som spårvagnslinjen men oftast så var det linje 11, 12, etc.

Ersättningstrafiken på linje 8 (spårvagn) var då uppdelad på två linjer 18 till Angered och linje 19 till Hjällbo - Hammarkullen. Jag minns inte exakt hur man körde, går ju att ta reda på. Men om mitt minne inte är helt fel så var det någon uppdelning just på nr 18 och 19.

Vi har haft ersättning på 1980-talet i Frölunda - Tynnered och då hette busslinjerna 12 och 13. Medan det nu i år kördes bussar som hette linje 1 och linje 7. Ordning och reda  :P NEHEJDÅ.. ;D

Anders F

Vill minnas att det t.o.m. var tre linjer:
8 Drottningtorget-Hjällbo-Storås-Angered C (GS, Linjebuss)
18 Drottningtorget-Hjällbo-Hammarkullen (Linjebuss, Mölndalsbussarna)
19 Hammarkullen-Angered C (Linjebuss, Mölndalsbussarna)

Eller var det vid något annat tillfälle?

För övrigt vill jag tacka Anders för fina bilder och lägga till att bussarna är Linjebuss 258 resp. 253. Bonusbilden från Järntorget är Linjebuss 255.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knallhatt

#5
Under flera år kallade man oftast ersättningsbussarna för spårvagn helt enkelt spårvagnens linjenummer + 10.
Det vill säga ersättningsbuss för linje 1 kallades linje 11, linje 2 blev 12 och så vidare.

När man körde på Hisingen och ersatte både linje 2 & 5 kallades ersättningsbussen linje 25.

Undantag fanns naturligtvis, som bilderna visade, när man fick ordna två eller fler busslinjer för att ersätta spårvagnen.

Detta gick bra så länge det fanns lediga linjenummer i systemet. Det fanns inga linjenummer i serien 10-20 under många år. Sedan kom linje 19 (som sedan blev linje 50)+20 i och med Stjärntrafikens införande i Frölunda runt 1992-93 och sedan har ju spårvagnarna kommit i 10-14 och stombussar i 16-19. Så nu finns det inga lämpligt lediga linjenummer för ersättningstrafik.


PS Någon kanske undrar, spårvagnarnarnas linjenummer är 1-14. Men linje 12 finns väl inte?
Jo, linje 12 är inte en ordinarie, daglig, linje utan är reserverad för och används av Ringliniens spårvagnstrafik mellan Centralstationen och Liseberg. DS.

Nupski

Grymma bilder.... Diggar speciellt Järntorget med GS 610 damen som vill kliva på se minst sagt fundersam ut.

Anders Forsberg

Just det. Så var upplägget över hur busslinjerna till Angered körde. Det gick åt en förskräcklig massa buss för att ersätta fem trevagnarståg på linje 8. Det minns jag.




Tack Jonas.

Anders :D

Anders Forsberg

Bjuder väl på ett bar "bonusbilder" till från hösten 1987. Tror tyvärr att dessa har varit med förut här.

Anders F



SJ buss på linje 11 vid Järntorget mot Östra Sjukhuset



Grönsakstorget och linje 13 mot Kålltorp



Järntorget



Järntorget

Anders Forsberg

Tomas jag förstår att tanten på bilden vid 610 ser fundersam ut. Det var mer än fullsatt, det var tyvärr så att man ibland inte tänkte på att linje 3 trafikerdes var 15:e minut med tre vgnarståg. Man fick med sig ca 300 personer i ett sådant. När man nu körde linje 13 så körde man var 15:e minut med EN buss. Linje 13 gick via Ekedal - Bangtan och var väl mer eller mindre full redan vid Mariaplan eller Godhemsgatan. Så tanten står nog och funderar över om hon frivilligt ska klämma sig ombord.

Nåja, än i våra dagar har man inte lärt sig att ha tillräckligt med "platser" när man ersätter spårvagnar. Det var grymt och gnöl på min elva vid 7.45 tiden från Långedrag i dag torsdag (6/11). De som kom med Skärgårdsbåtarna kom inte med bussen..............de hade gått, sprungit och annat för att hinna sin vagn.

Nåja !

Anders F

Nupski

Citat från: Anders Forsberg skrivet 06 november 2008, 19:35:48 PM
Tomas jag förstår att tanten på bilden vid 610 ser fundersam ut. Det var mer än fullsatt, det var tyvärr så att man ibland inte tänkte på att linje 3 trafikerdes var 15:e minut med tre vgnarståg. Man fick med sig ca 300 personer i ett sådant. När man nu körde linje 13 så körde man var 15:e minut med EN buss. Linje 13 gick via Ekedal - Bangtan och var väl mer eller mindre full redan vid Mariaplan eller Godhemsgatan. Så tanten står nog och funderar över om hon frivilligt ska klämma sig ombord.

Nåja, än i våra dagar har man inte lärt sig att ha tillräckligt med "platser" när man ersätter spårvagnar. Det var grymt och gnöl på min elva vid 7.45 tiden från Långedrag i dag torsdag (6/11). De som kom med Skärgårdsbåtarna kom inte med bussen..............de hade gått, sprungit och annat för att hinna sin vagn.

Nåja !

Anders F

Jag vet  :) har kört ersättning för både Angeredsbanan och över Sahlgrenska. Angeredsbanan var när spårvagnsbranden, den första i år, vart och det var fullt kan man lugnt säga, hade ledbuss som tur var. När jag körde ersättning för linje 13 Korsvägen - Marklandsgatan så hade jag kortbuss och ibland fick man lämna folk vid hållplatser.