Salig fredagsblandning

Startat av Anders Forsberg, 16 maj 2008, 19:34:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Forsberg

God kväll  ;D

Jag slår till med en knippe blandade bilder från 1980-talet.



En Volvo/Säffle i Gävle



En av SJ:s ledbussar i Hälsingborg



En ledbuss på linje 34 i Göteborg.



En Volvo/Säffle på Norrmalmstorg i Stockholm

Anders

Peter Öden

Hej !

Trevlig bild från Gävle på B 59:an, både den och husen i bakgrunden är borta !

Mvh Peter Ö

Ersa

Finns huset i Gävle kvar?
I så fall hoppas jag att nån kostat på en pensel och lite färg på det.

Anders Noren

#3
Citat från: Anders Forsberg skrivet 16 maj 2008, 19:34:38 PM
God kväll  ;D

Jag slår till med en knippe blandade bilder från 1980-talet.



En Volvo/Säffle i Gävle

Få se nu... 1980-tal och inget av husen är kvar idag. Men stenmuren till vänster verkar väldigt bekant.

Linje 3 tycker jag att det står på bussen och eftersom det är 1980-tal så är det nog samma linje 3 som gick fram till 1999. Av skuggorna att döma är bilden tagen mot ungefär mot norr, alltså är bussen på väg från Hemlingby eller kanske mot Strömsbro eller Forsby, men vi befinner oss knappast i Rådhusesplanaden eller Strömsbro utan i så fall på S. Centralgatan eller S. Kopparslagargatan. På Södertull varade rivningsraseriet en bit in på 1980-talet men något säger mig att bilden är tagen i hörnet Kaserngatan/S. Kopparslagargatan och det är kv. Fruns hage som rivits (och byggts nytt) sedan bilden togs. Jag har nämligen ingen relation till Södertull men däremot har jag gått på Polhemsskolan (vars huvudbyggnad ligger strax utanför bilden till vänster) och i andra sammanhang cyklat längs Kaserngatan och sett stenmuren som finns kvar än idag. Däremot är trottoaren inte kvar eftersom gatan breddats och cykelbanan går på andra sidan muren. På bilden lutar gatan nedåt åt vänster, mot Brynäs till, men i dag lutar den uppåt eftersom Staffansbron byggts över järnvägen.

Stämmer min gissning?

Anders

(Ändring: Hittade igen fotot i fotografens Photobucket-samling och ändrade bildlänken.)

Ersa

Det skulle vara kul att se foton från samma platser (i exakt samma vinkel) tagna i nutid, gärna med bussar på bild.

Anders Noren

Ingen som vet var bilderna är tagna?

Anders

Anders Noren


David S

Ser inga bilder längre, Jag skulle gärna vilja se dom.

Anders Noren

Citat från: David S skrivet 11 augusti 2008, 11:16:34 AM
Ser inga bilder längre, Jag skulle gärna vilja se dom.

Jag hittade igen den bild min fundering gällde i fotografens Photobucket-samling. Där finns säkert de andra.

Anders

Anders Forsberg

Det finns en fräsh, jag har bara kunnat lägga in bilder de sista 2-3 veckorna. Så längre ned finns samma bilder.

Anders