(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/155654576320638100_resized.jpg)
Lite överraskande dök A74501 upp på Skeppsbron den 2.9.1967. Oklart vilken H33 som följer. Det är folk på övervåningen i H35:an, vad kan det ha varit för körning?
Modern teknik har gjort sitt bästa av Instamaticbilden.
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/155654579158200300_resized.jpg)
Inte så många år senare är det snart slut på H35-epoken, här i Götgatsbacken i januari 1976.
Tack för trevliga foton, någon abonnerad tur sista dagen med vänstertrafik kanske.
Mvh zjbus
Citat från: Ted S skrivet 29 april 2019, 16:00:58 PM
Lite överraskande dök A74501 upp på Skeppsbron den 2.9.1967. Oklart vilken H33 som följer. Det är folk på övervåningen i H35:an, vad kan det ha varit för körning?
Modern teknik har gjort sitt bästa av Instamaticbilden.
Inte så många år senare är det snart slut på H35-epoken, här i Götgatsbacken i januari 1976.
Trevliga bilder, Ted!
Själv observerade jag H35 4508 på Västerbron 2 sep 1967 kanske ute på en sista övnings-/provkörning innan Dagen H.
Mvh Gunnar
Gissningsvis är H33:an 4281(?).
//Peter
Det är jätte svårt att se men 4281 hade positionslampor inte på taket som 4001 utan på H31 och 4281 satt dom lite högre upp mellan första och andra våningen. När försvann 4501 och 4281 dom blev inte långlivade vad jag har förståt?
Citat från: John skrivet 30 april 2019, 08:08:51 AM
Det är jätte svårt att se men 4281 hade positionslampor inte på taket som 4001 utan på H31 och 4281 satt dom lite högre upp mellan första och andra våningen. När försvann 4501 och 4281 dom blev inte långlivade vad jag har förståt?
Citat från: Peter Rost skrivet 30 april 2019, 07:37:14 AM
Gissningsvis är H33:an 4281(?).
//Peter
Just A74281 blev aldrig bara 4281, den skadades svårt i en kollision redan i början av 1967 och kom aldrig mer i trafik.
4501 först noterad på Högdalsskroten 13.12.74 - enligt de gamla handskrifterna. Så slopad nov-dec 1974? /Hasse
Din bild från Götgatsbacken skulle passa i Bussalmanackan när som helst :)/Ulf
Hej!
H33:an på bilden är inte A74281. Som enda H33 hade denna ett annat högre utförande på luftgallret högst upp i fronten över de övre frontrutorna.
Vidare hade A74281 öppningsbara överrutor på övervåningen utmed hela bussen. På bilden anas att de två bakersta rutorna är hela, vilket var fallet med de övriga 19 vagnarna i serien.
Efter den svåra kollisionen på linje 137 i vänstertrafik ställdes A74281 undan och en tid senare överfördes vagnens oskadade övervåning till H33 4292 efter att
den vagnens övervåning raserats vid försök till passage under tunnelbaneviadukten vid Kristineberg under tomkörning till Hornsbergshallen.
mvh K R
Citat från: Gunnar D skrivet 29 april 2019, 17:40:12 PM
Trevliga bilder, Ted!
Själv observerade jag H35 4508 på Västerbron 2 sep 1967 kanske ute på en sista övnings-/provkörning innan Dagen H.
Mvh Gunnar
Det var väl den som var "skyltad" 4508 i skyltskåpet?
Citat från: Peter Rost skrivet 01 maj 2019, 08:28:35 AM
Det var väl den som var "skyltad" 4508 i skyltskåpet?
Den var skyltad "508".
/Gunnar
Citat från: Ted S skrivet 29 april 2019, 16:00:58 PM
(http://iloapp.tedsel.se/data/_gallery/public/1/155654576320638100_resized.jpg)
Lite överraskande dök A74501 upp på Skeppsbron den 2.9.1967. Oklart vilken H33 som följer. Det är folk på övervåningen i H35:an, vad kan det ha varit för körning?
Modern teknik har gjort sitt bästa av Instamaticbilden.
Trevliga bilder, stort tack! Kan det vara samma vagnar som syns här på Skanstullsbron söderut samma dag:
https://www.flickr.com/photos/stenaake/5342379699/ (https://www.flickr.com/photos/stenaake/5342379699/)
Citat från: Hobgoblin skrivet 30 april 2019, 10:41:18 AM
4501 först noterad på Högdalsskroten 13.12.74 - enligt de gamla handskrifterna. Så slopad nov-dec 1974? /Hasse
4501 kollision den 16 maj 1974 utanför Nordiska Museet under körning på linje 67 tur 2. Körde in i en buss från Gamla Uppsala Buss AB (AZN617). Föreslagen för skrotning 22 maj, och 7 juni fick man tillåtelse att plocka reservdelar från den (avvaktande av skadeståndsfråga). Definitivt skrotbeslut 14 november 1974, så då såg du den på Högdalsskroten strax därefter.
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 01 maj 2019, 15:32:39 PM
Trevliga bilder, stort tack! Kan det vara samma vagnar som syns här på Skanstullsbron söderut samma dag:
https://www.flickr.com/photos/stenaake/5342379699/ (https://www.flickr.com/photos/stenaake/5342379699/)
Mycket troligt, kan inte läsa registreringsskylten men linjeskyltningen med de ojämna nollorna och detaljer i fönstret är ju identiska liksom de avvikande grillarna på främre respektive bakre buss samt det gråa taket på den främre.
Mvh zjbus
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 01 maj 2019, 15:32:39 PM
Trevliga bilder, stort tack! Kan det vara samma vagnar som syns här på Skanstullsbron söderut samma dag:
https://www.flickr.com/photos/stenaake/5342379699/ (https://www.flickr.com/photos/stenaake/5342379699/)
Det där med Flickr är litet för modernt för mig, men om det är den numera professorn Sten-Åke Stenberg som också har fotograferat, var det en påpasslig 14-åring där på Skanstullsbron.
Visst är det samma vagnar, kul att du hittade bilden!
Citat från: Gunnar Berglund skrivet 01 maj 2019, 15:42:06 PM
4501 kollision den 16 maj 1974 utanför Nordiska Museet under körning på linje 67 tur 2. Körde in i en buss från Gamla Uppsala Buss AB (AZN617). Föreslagen för skrotning 22 maj, och 7 juni fick man tillåtelse att plocka reservdelar från den (avvaktande av skadeståndsfråga). Definitivt skrotbeslut 14 november 1974, så då såg du den på Högdalsskroten strax därefter.
Hm ser ut som att 4501 varit skyltad "007" tidigare när bilden togs! Har dessutom en sådan bild på 4501.
4501 stod avställd en längre period innan den slutliga avställningen också. Då plockades det delar på den (Leyland hade tydligen problem med sina reservdelsleveranser) så den var på vippen att skickas till skrot redan då. Men den reparerades och fick en nådatid!
//Mr H
Tack för intressanta bilder!
Jag har sett enbild på den krockade 4501 i Högdalen och där ser det ut som halva övre planet var bortskrapat eller har man kanske plockat bort det som preventiv reservdel i beredskap ifall någon H35 skulle råka ut för någon lägre bro? 4521 förolyckades lätt i övre planet hösten 1975, men då var ju dubbeldäckarna redan dödsdömda och många H35 redan avställda för att aldrig mer komma i trafik, så det lönade sig knappast att reparera.
4512 var än av de sista H35 1976. Vore intressant med fler bilder på H35 mot slutet. Har endast sett bilder på 4503, 4512, 4515 ,4518, 4522 och 4545 i ordinarie trafik 1976, några till fanns det säkert.
Hälsningar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 02 maj 2019, 18:13:30 PM
Tack för intressanta bilder!
...
4512 var än av de sista H35 1976. Vore intressant med fler bilder på H35 mot slutet. Har endast sett bilder på 4503, 4512, 4515 ,4518, 4522 och 4545 i ordinarie trafik 1976, några till fanns det säkert.
Hälsningar
Christian B
Utöver de uppräknade är 4523 den enda jag har:
(https://i.postimg.cc/HkZgb9b7/4523-48-Slu-B.jpg)
CWL 343
Hälsn /Hasse
(https://i.postimg.cc/tJn5vKMq/H35-M-t-Apr76-Web.jpg)
Citat från: christian berg skrivet 02 maj 2019, 18:13:30 PM
4512 var än av de sista H35 1976. Vore intressant med fler bilder på H35 mot slutet. Har endast sett bilder på 4503, 4512, 4515 ,4518, 4522 och 4545 i ordinarie trafik 1976, några till fanns det säkert.
Hälsningar
Christian B
Jag kan bidra med 4544 här ovan vid Mälartorget i apr 1976.
Mvh Gunnar
Stort tack Hasse och Gunnar,
då börjar det bli mer komplett. Även 4516,4524,4525 och 4532 ska gått i trafik 1976 och kanske ytterligare några förutom de som redan nämnts ovan. De ser ju rätt slitna ut, om de hade fått vara kvar hade de kanske behövt gå igenom ett ommålningsprogram som Leylandsystrarna H34....
Hälsningar
Christian B