Julstämning i bussen, Rudolf med röda mulen?

Startat av Göransson, 16 november 2008, 18:02:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Göransson skrivet 17 november 2008, 20:04:22 PM
Lovat att hålla Er informerade om hur detta fortlöper.
Vi har ivrigt sökt chefen för detta företag och lämnat meddelande om att vi velat bli uppringda.
Inget har hänt men vi fortsätter imorgon med att jaga dem.
Vi har bestämt oss för att ta ut 2000 kr + moms i ersättning för detta som inträffat.
Ska bli spännande att höra deras reaktion över detta.
/Magnus

Jag tycker siffran låter väldigt låg. Skulle själv lägga på en nolla. Att stå ut med oväsen och kanske inte bråk men väl tjafs på sin arbetsplats, att få en nästan ny buss förstörd och att få städa sådan dynga några timmar mitt i natten kan inte kosta så lite som 2 000. Det plockar ju chefen ur sin egen ficka och sedan är saken ur världen. Bättre att trycka till ordentligt så att det känns. Det skickar dessutom en tydlig signal till kunden och marknaden i övrigt att detta är inte OK och kunder som beter sig på det här sättet är inte önskvärda. Om ditt bussbolag åkte till klädföretaget och hade ölparty i deras lokaler skulle det inte kosta 2 000, det är helt säkert.

Ersa

Ta gärna reda på vad en vanlig städfirma skulle ta betalt för att göra jobbet. För varför ska ni ha lägre betalt än en sådan när ni utför samma arbete?

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 17 november 2008, 22:43:41 PM
Göransson det var en låg summa må jag säga du skall ju räkna tiden det tar o städa det i timmar ju, samt doft borrttagning etc jag skulle dubbla summan lätt

Jag tycker nog att 5 000 kronor vore rätt rimligt. Men det viktiga här är inte beloppet utan en markering till kunden: sådant här tolereras bara inte.
Kan tänka mig att det blir protest även mot de 2 000 kronorna. Men här bör Göransson bara stå på sig. Det värsta som kan hända är att fallet dras inför tingsrätt och jag skulle kunna tänka mig att den kommer fram till att det är ett rimligt belopp om skadegörelsen kan styrkas. Det kan den ju, eftersom det finns fotobevis.
Annars är det väl som jag ser det inget som hindrar att någon av branschtidningarna tar upp saken och inte är lika diskreta om vilken firma det är. Jag antar att Göransson ändå inte vill ha denna som sina kunder i fortsättningen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2008, 22:40:59 PM
Mja, många länsbolag har ju förbudsdekaler mot diverse saker, bland annat varm korv, i bussarna. Visserligen är det väl föraren som skall övervaka att bestämmelserna följs men nog kan du ställas till ansvar om du bryter mot förbudet. Kanske inte 6 månader i fängelse precis men du kan bli skyldig att betala för de skador du ställer till med genom ditt korvätande på bussens inredning eller en medpassagerares kläder.

Jag skrev ju precis det!  8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 18 november 2008, 12:02:52 PM
Jag skrev ju precis det!  8)

Inte i den version som syntes på min skärm i alla fall. Där står inget om förbudsdekaler.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2008, 12:55:44 PM
Inte i den version som syntes på min skärm i alla fall. Där står inget om förbudsdekaler.

Nej, men den fantasifulle läsaren förstår säkert att förbudsdekalerna inte påverkar mitt resonemang.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 18 november 2008, 13:02:28 PM
Nej, men den fantasifulle läsaren förstår säkert att förbudsdekalerna inte påverkar mitt resonemang.

Kanske, kanske inte. Det är väl ändå inget att reta sig på att jag gjorde ett förtydligande. Jag skrev ju inte att du hade fel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Ja, alltså....efter 15 år som "lokaltrafikförare" och fyra år som "turistbussförare" så märker man att det är väldigt stor skillnad.

Är lokaltrafikens bussar är ständigt sviniga på det viset Göransson skriver efter en körning? Absolut INTE....att dom kan vara smutsiga, att det kan vara tidningar slängda eller att någon någon gång en lördagkväll kan ha lagt en pizza...(som i en lokaltrafikbuss "bara" är att använda vattenslangen för o få ut oftast) är det som blir i en sådan buss.

Allt har en fram och en baksida, så även beställningstrafiken...många tror att det är finkörningar där man sitter o väntar fyra timmar och har det bra (som någon skrev en gång), men har ingen aning om hur en buss kan se ut efter en kortkörning mellan företaget och festlokalen....

Förstörelsen känner jag klart igen på beskrivningen...särskilt om det lämnas ut "överlevnadspaket" till den kvarten det tar och åka innan festen....en nubbe, groggvirke, jordnötter, en girlang etc....så kan man lätt fylla en hel sopsäck efter körningen.

Tyvärr är det inte bara julbord som sånt här händer vid..utan det tycks vara helt OK att förfesta vilt i bussen o inte behöva sitta ner när man är en sluten grupp, så även att dricka för fullt allt vad man kan.

Att man blir illa behandlad är absolut inte bra, men precis som Göransson skriver är det en balansgång med ett övervägande man måste göra för företaget man kör på, företaget man kör för (kunden) och gruppen i bussen vilket beslut du måste ta....sådant behöver du aldrig tänka på när du trycker på sänd på radion till TL i lokaltrafiken.

Allt har sina för och nackdelar...jag förstår varför jag personligen inte ångrar att jag började köra turistbuss...ibland är det nedåt, men allra oftast uppåt.

Uffe

Göransson

#38
Visst skulle vi kunna klämma till med världens faktura för detta och verkligen markera.
Tyvärr är det inte fullt så enkelt. Finns en del saker man bör ha klart för sig.
Ofta vill man ju inte ha mer med en sådan kund att göra, men när man saltar till en räkning som denna så ska man vara klar över att det sprider sig snabbt.
Det blir gärna sen att åk inte med dem, de är surgubbar och vi blev drabbade si och så.
Sanningen kommer sällan fram hur det egentligen låg till med den resan utan allt skylls på bussbolaget.

Sedan även om företaget accepterar fakturan för rengörning m.m så kommer de sällan tillbaka. Kan kanske bero på att de skäms att höra av sig igen. Kan nog säga att de kunder vi "straffat" med fakturor har sedan uteblivit.
Men erkänner, är ju lika glad för det.

Vi tar betalt enligt de timmar vi lagt ner X avtalsenlig lön + ob söndag i detta fallet och betalt för rengöringsmedel som gått åt och eventuella skador. I detta fallet blev det inga fläckar eller skador på fordonet.
Precis som Staffan Sävenfjord skriver så måste ju detta hålla även juridiskt och det skulle vara ytterst genant att få en knäpp på näsan för att man saltat en faktura.

99 av 100 resor går alldeles utmärkt och man trivs som en prins med att vara turistbusschaufför men tyvärr är det så att man ofta gärna tar upp och berättar om de här svinresorna. Hade vår trafik bara bestått av sådan trafik så hade jag för längesedan sökt mig bort från branschen.
/Magnus
Ps, Chefen för kunden på denna resa har tydligen gått under jorden för hon vägrar ta mot samtal från oss. Kanske blev alldeles för äcklad av bilderna som jag mailade och sjukskrev sig.Ds

Ersa

Citat från: Göransson skrivet 18 november 2008, 19:10:15 PM
Visst skulle vi kunna klämma till med världens faktura för detta och verkligen markera.
Tyvärr är det inte fullt så enkelt. Finns en del saker man bör ha klart för sig.
Ofta vill man ju inte ha mer med en sådan kund att göra, men när man saltar till en räkning som denna så ska man vara klar över att det sprider sig snabbt.
Det blir gärna sen att åk inte med dem, de är surgubbar och vi blev drabbade si och så.
Sanningen kommer sällan fram hur det egentligen låg till med den resan utan allt skylls på bussbolaget.

Det är ju då alla bussföretag ska hålla ihop och följa samma manual och städavgifter. Det är svineriutövaren (julbordsfirarföretaget) som ska svartlistas. Inte offret (bussföretaget) som blev drabbat av svineriet. Om man lägger upp en massa bilder från en massa sådana körningar på en enda hemsida med datum och respektive företagsnamn under varje bild, så skulle man nog kunna ändra på det hela.

Ulf Rådeström

Citat från: Verspieder skrivet 18 november 2008, 20:13:03 PM
Det är ju då alla bussföretag ska hålla ihop och följa samma manual och städavgifter. Det är svineriutövaren (julbordsfirarföretaget) som ska svartlistas. Inte offret (bussföretaget) som blev drabbat av svineriet. Om man lägger upp en massa bilder från en massa sådana körningar på en enda hemsida med datum och respektive företagsnamn under varje bild, så skulle man nog kunna ändra på det hela.

Javisst...och sedan anlitar företaget inte bussföretaget igen...
Nja...det funkar inte så i verkligheten tyvärr.
Det är inte ett företag som det handlar om, och det funkar lite annorlunda inom beställningstrafiken än i linjetrafiken.
Som sagt...det är hela tiden en avvägningsfråga vilka åtgärder man skall sätta in.

//Uffe

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 november 2008, 20:22:07 PM
Javisst...och sedan anlitar företaget inte bussföretaget igen...
Nja...det funkar inte så i verkligheten tyvärr.

Nej, men inget annat bussföretag nappar på dem heller när de sett bilderna, då alla håller ihop.
Men jag förstår självklart att det aldrig skulle fungera i verkligheten... :(

Mikael Lövgren

Det är alltid svårt att straffa en dålig kund för mkt.. visst, det man får räkna med är som sagt att företaget inte bokar sina resor mer till bolaget utan söker sit till något annat bolag.
men det värsta är som man inte kommer undan med då är den dåliga reklamen som man får från det företaget, det sprider sig ganska snabbt från dem att "de där vi åkte med till julbordet var ett j-la företag, gammal o risig buss, en trafikfarlig chafför mm mm" sen att detta inte stämmer gör ju ändå att bolaget blir drabbat igen o kanske mkt mer.
så det är lite av ett moment 22..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Davve

Citat från: JDS skrivet 17 november 2008, 21:08:37 PM
En trafiktjänsteman får ge anvisningar eller tillsägelser som behövs för att ordningen eller säkerheten i trafiken skall upprätthållas. Om föraren inte säger något annat så kan man betrakta det som tillåtet att äta korv med mos på bussen.

Hehe! Måste flika in med en liten berättelse från min far. Det var väl nån gång i slutet på 60- / början på 70-talet. Ett "original" i stan (Jönköping) hade med sig en mosbricka ombord på bussen. Chauffören sa lite halvsurt: "Ser det här ut som en restaurang eller"? Varpå originalet svarar glatt: "Nej, det är därför jag har MED MIG mat". Kom att tänka på det nu när ämnet tas upp... :)

Simon Bertilsson

Nu drar julborden igång på allvar. Idag gick en riktigt kraftig laddning ut med Martin Olsson från Eslöv...